-
A Dictator Calls. The Mystery of the Stalin-P...
Inbunden bok. Harvill Secker. 2023. 223,(2) sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHarvill Secker -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKForum
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789171734785
- Titel
- Gå vilse. En fälthandbok
- Författare
- Solnit, Rebecca
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 125 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Gå vilse" är en bok om ovisshet av många olika slag ? ovisshet om var man befinner sig i terrängen eller det egna livet. Den handlar också om ovissheten som konstnärligt verktyg och som historisk erfarenhet, om Yves Klein och hans märkliga blå färg och om nybyggardottern Mary Jemison och hennes långa liv bland indianerna. Och om mycket annat och många andra. Det är en bok om landskap inuti landskap, rum inuti rum.
??Att aldrig gå vilse är att inte leva, att inte veta hur man går vilse leder till undergång, och någonstans i det terra incognita som ligger mittemellan finns ett liv där man upptäcker saker.?
Rebecca Solnit (född 1961) är kulturkritiker och aktivist från San Francisco och har bland skrivit den uppmärksammade "Män förklarar saker för mig".
"Solnits närvaro, öppenhet och förståelse är underbar, hon är som en generös vän, bara mycket smartare än du själv. Det är fantastisk läsning."
/Jenny Maria Nilsson i Helsingborgs Dagblad
"'Gå vilse' är inte en bok som coachar en på rätta vägen eller visar hur man hittar hem. Snarare en stimulerande och märkligt upplyftande plädering för terra incognita, det vi förbiser, inte vet, det obelysta och förlorade i historien."
/Pia Bergström i Aftonbladet
"Det här är förstås en fantastisk bok, på många sätt: den argumenterar varsamt, berikar, öppnar för idéer, uppslag."
/Björn Kohlström i bloggen Bernur
Daidalos 9789171734785 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789173745437
- Titel
- Den glada vetenskapen
- Författare
- Nietzsche, Friedrich
- Förlag
- Bokförlaget Korpen
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 235 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 122 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Friedrich Nietzsche betraktade "Den glada vetenskapen" som sin mest personliga bok. Den är ett mikrokosmos av allt det som Nietzsche brukar förknippas med: aforismer och storslagna diskussioner av filosofiska problem, etik och kunskapsteori, reflektioner om konst och om Guds död, den eviga återkomsten och Zarathustra.
Med sin icke-akademiska stil och sönderbrutna form är detta en i högsta grad levande och aktuell klassiker.
"Oaktat sina ursinnigheter är den mera samtida än de flesta böcker som råkar vara skrivna nu." (Horace Engdahl, Dagens Nyheter)
Bokförlaget Korpen 9789173745437 -
Långtråkighetens filosofi.
Pocketbok. Natur och Kultur. 2005. 229,(1) sidor.
Gott skick. Svagt vikspår främre omslag. Liten fläck försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109995
- Titel
- Långtråkighetens filosofi
- Författare
- Lars Fr H Svendsen
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 111 x 180 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 130 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är långtråkighet? Hur och varför uppstår den? Hur drabbar den oss och vad kan vi lära oss av den? Varför kan långtråkighet inte övervinnas med blotta viljan? Författaren till Långtråkighetens filosofi menar att långtråkighet är ett så mångtydigt och svårgripbart fenomen att den inte kan avhandlas på annat sätt än tvärvetenskapligt. Han kallar själv sin bok för en essä och det är i essäns form han bjuder på punktvisa nedslag i filosofihistoria, skönlitteratur, psykologi, teologi och sociologi för att belysa långtråkighetens betydelse. Boken består av fyra delar. I det första avsnittet Långtråkighetens problem ges en bred skildring av långtråkigheten upplevelsen av brist på mening som fenomen. En central idé hos författaren är att romantiken är en viktig utgångspunkt för att man ska kunna förstå vårt förhållande till långtråkigheten. I nästa avsnitt belyses långtråkighetens olika sidor genom korta nedslag i filosofins historia och i analyser av romantisk litteratur, från en romantisk 1700-talsroman via Samuel Beckett till American Psycho och Andy Warhol. Ett avsnitt koncentreras kring Martin Heideggers fenomenologiska undersökning av långtråkighet och avslutningsvis diskuteras långtråkighetens moral: hur man kan förhålla sig till långtråkigheten och hur man inte bör förhålla sig till den. Långtråkighetens filosofi har blivit en mycket stor framgång i Norge och är under utgivning i ett flertal europeiska länder. Översättning Ulla-Stina Rask
Natur och Kultur 9789127109995 -
Myten om Sisyfos.
Pocketbok. Albert Bonniers Förlag (Delfinbok). 2001. 99 sidor.
Gott skick. Ytligt kantnött. Ett blad med avriven hörnkant. Mindre kludd försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100575526
- Titel
- Myten om Sisyfos
- Författare
- Camus, Albert
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 99 sidor
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Är livet värt att leva? Detta är enligt Albert Camus filosofins grundläggande fråga. Allt annat är tidsfördrivMyten om Sisyfos tolkar Albert Camus som en revoltens filosofi, en lidelsefull protest mot det fundamentalt förtvivlade i människans livssituation: i en värld utan gud och utan mening vinner vi vårt värde i en medveten livsduglig hållning mot hopplösheten och en paradoxal kärlek till livet.I Myten om Sisyfos framlägger Camus den filosofiska grundvalen för sitt författarskap. Sisyfos inser tillvarons meningslöshet men accepterar dess villkor med bibehållen mänsklig värdighet.Den franske diktaren och nobelpristagarens inspirerade essä från 1942 är en av den moderna litteraturens och idédebattens ständigt aktuella klassiker.Albert Camus fick Nobelpriset i litteratur 1957 och avled i en bilolycka 1960.I Delfinserien finns sedan tidigare Främlingen och Pesten. Delfinserien har i mer än trettio år stått för kvalitativ pocketutgivning. Idag består serien av moderna klassiker av internationellt snitt.
Albert Bonniers Förlag (Delfinbok) 9789100575526 -
Det andra könet i öst. Om kvinnliga konstnäre...
Häftad bok. Symposion. 1 uppl. 2010. 382,(1) sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad i färg och sv/v.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171398468
- Titel
- Det andra könet i öst : om kvinnliga konstnärer i den central-och östeurope
- Författare
- Sandqvist, Tom
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 382 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 770 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur många kvinnliga konstnärer känner vi överhuvudtaget till i den tidiga europeiska modernismen och avantgardet? Och framför allt: varför var så många av dem som vi kanske någon gång råkar stöta på i de konsthistoriska handböckerna nästan uteslutande födda och uppvuxna i Central- och Östeuropa eller Ryssland? Varför var så "oproportionerligt" många kvinnliga konstnärer verksamma inom den central- och östeuropeiska modernismen och avantgardet, i motsats till i Västeuropa? Kan den postfeministiska historieskrivningen och de nya genusvetenskapliga teorierna hos till exempel Judith Butler, Griselda Pollock och Linda Nochlin ge svar på frågan? Först publicerades boken Dada öst om de rumänska dadaisterna på Cabaret Voltaire i Zürich (2005), fyra år senare kom boken Ett svunnet Europa om den central- och östeuropeiska modernismen, den del av vår europeiska konst- och kultur som hamnade på "fel sida" om järnridån. Det andra könet i öst är ett slags uppföljning som koncentrerar sig på det förbluffande antalet kvinnliga konstnärer som deltog i och utformade just den del av den konstnärliga modernismen i Central- och Östeuropa som våra handböcker "glömt bort". Det här är en bok om alla dessa kvinnor som utgjorde kärntruppen i Paris i början av seklet, alla dessa kvinnor som fanns där i kärnan av modernismen och inom många av de avantgardistiska rörelserna i både Västeuropa och Ryssland, alla dessa kvinnor som utgör en viktig förutsättning för hur den europeiska konsten och kulturen utvecklades under 1900-talet. Varför kom så många från den forna habsburgska dubbelmonarkin och det ryska tsardömet? Varför präglades deras konst av det som i Västeuropa negativt stämplades som eklekticism? Och vilken betydelse hade det faktum att så gott som alla var född och fostrade i den östjudiska kulturen? Vilken roll spelade den pågående judiska assimilationsprocessen? Tom Sandqvist, född 1954, är författare och professor i konstens teori och idéhistoria samt docent i konstvetenskap. 1979 avlade han sin kandidatexamen vid Helsingfors universitet, Finland, för att 1988 disputera för doktorsexamen i konstvetenskap vid Lunds universitet med en avhandling om minimalismen och dess teoretiska bakgrund. Idag är han docent i konstvetenskap vid Lapplands universitet i Rovaniemi, Finland, och gästprofessor vid Konstfack, Stockholm.
Symposion 1 9789171398468 -
Ett svunnet Europa. Om modernismens glömda rö...
Häftad bok. Symposion. 1 uppl. 2009. 533,(1) sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad i färg och sv/v. Läsrand rygg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171398345
- Titel
- Ett svunnet Europa : om modernismens glömda rötter
- Författare
- Tom Sandqvist
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 533 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 220 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 963 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vem var Lajos Kassák och Ljubomir Micic? Vilka var Witcacy och Karel Teige? Och vad gjorde Jacwk Malczewski och Jan Matejko i Kraków?
August Strindbergs värsta rival Stanislaw Przybyszewski mördade han verkligen sin älskarinna medan en av hans mest hängivna beundrare sköt hans hustru Dagny Juel, Edvard Munchs stora kärlek, på ett sjaskigt hotellrumi Tiflis?
Vem svarade för den subtropiska soiréen organiserad av vita negrer i Warszawa strax efter första världskriget? Och hittade Paris-societetens stora tragedienne Sara Bernhardt verkligen den tjeckiske konstnären Alfons Mucha i ett ungerskt zigenarläger, där han förhäxade henne med fiolspel och sång i skenet av en fullmåne?
"Ett svunnet Europa" är en unik och rikt illustrerad beskrivning av konstnärliga och litterära riktningar i det forna habsburgska imperiet kring förra sekelskiftet. Tom Sandqvist berättar historien om den central- och östeuropeiska modernismen och om alla de revolutionerande avantgardistiska grupper som konst- och litteraturhistorien glömde bort och som därför försvann ur blickfånget efter andra världskriget, men som det oaktat måste betraktas som en grundförutsättning för 1900-talets konst och litteratur.
Boken koncentreras till tre tematiska helheter. Den första är de nationalistiska rörelsernas genomslagskraft när den modernistiska konsten växte fram i länder som Polen, Tjeckien, Ungern, kroatien, slovenien och Serbien. Den andra diskuterar strävan efter de syntetiska helheter som senare orättvisande har betraktats som uttryck för olika former av eklekticism. Den tredje helheten knyter ihop trådarna och berättar om den judiska kulturens stora betydelse för modernismens framväxt i Central- och Östeuropa.
Symposion 1 9789171398345 -
Resenären.
Inbunden bok. Rabén & Sjögren. 1989. 168 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Översättning Jan Åslund.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129593754
- Titel
- Resenären
- Författare
- Maḥfūẓ, Najīb - Åslund, Jan
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
Rabén & Sjögren 9789129593754 -
Den nya kvinnostaden. Pionjärer och glömda kv...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 1 uppl. 2006. 426,(1) sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100107703
- Titel
- Den nya kvinnostaden : pionjärer och glömda kvinnor under tvåtusen år
- Författare
- Burton, Nina
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 426 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 164 x 235 mm Ryggbredd 34 mm
- Vikt
- 897 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den nya kvinnostaden, var ligger den? Den ligger skingrad i tid och rum, och dess invånare är alla de banbrytande kvinnor som alltför ofta blivit osynliga under historiens gång, som glömts och försvunnit ur böckerna. Nina Burton gör en resa genom århundradena för att hitta dessa kvinnor som frågat och forskat, som svarat och skapat, och som visat att vetenskapens och konstens värld kan delas av alla som får tillträde till dem. De är författare, kompositörer och konstnärer, mystiker och filosofer; de är forskare, uppfinnare, astronomer, flygare och upptäcktsresande. Och dessutom nunnor och hantverkare, sjörövare och härförare. Är då detta en fackbok för kvinnor? Nej, det är en bok med fakta som rör både kvinnor och män, en slags uppslagsbok om pionjärer inom många områden och om de villkor och begränsningar som rått för halva mänskligheten. Men ännu mer är det en bok fylld av berättelser och av reflexioner, och inte minst är det en skildring av en nutida kvinnas sökande efter förebilder att hämta mod ifrån. Medborgarna i den nya kvinnostad som Nina Burton bygger inför våra ögon har lyckats trotsa gränser och bevisat att kvinnors inre möjligheter alltid varit långt större än de yttre. Bland dem finns Hroswitha, Hildegard av Bingen, Teresa av Avila, Vittoria Colonna, Barbara Strozzi, Clara Peeters, Rachel Ruysch, Mary Somerville, Marie Curie, George Sand och många många andra.
Albert Bonniers Förlag 1 9789100107703 -
Konceptkonst. Skriftserien Kairos Nr 11.
Häftad bok. Raster förlag. 2006. 301,(2) sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187215575
- Titel
- Konceptkonst : Skriftserien Kairos Nr 11
- Författare
- Wallenstein, Sven-Olov - Konstfack
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 125 x 208 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur Sven-Olov Wallensteins introduktion:
4. Tre historiska perspektiv
I sin analys av konceptkonsten som en väg från »administrationens estetik« till en »kritik av institutionerna« hävdar Benjamin Buchloh att verk av Burens slag är radikala framför allt för att de synliggör institutionens inramande roll, och att de därför, tillsammans med liknande arbeten av Hans Haacke och Marcel Broodthaers, bildar den yttersta gränsen för den konceptuella konstens logik. Och det är just med utgångspunkt i detta slut som Buchloh följer konceptkonstens utveckling och upplösning som ett i grunden förutbestämt drama, nämligen som ett försök att negera och bryta ned konstens visuella strukturer inom ett system för produktion, distribution och konsumtion som alltid återskapar just dess parametrar men, tillägger han, konceptkonstnärerna var till skillnad från det tidiga avantgardet själva medvetna om projektets omöjlighet, vilket förklarar det motsägelsefulla i deras verk, blandningen av positivism och revolutionär nit.
Konceptkonsten, hävdar Buchloh, konfronterar för första gången arvet från Duchamp i hela dess vidd, och den genomför den mest strikta kritiken av visualiteten. Men detta sker också som en konsekvens av olika läsningar av minimalismen, och han lyfter fram Sol LeWitts produktiva ambivalenser, som bottnar i en »projektion av det språkliga på det visuella« lika mycket som det omvända, och leder LeWitt till att skärpa till motsägelsen så mycket som möjligt snarare än att försöka undfly den. Även hos Robert Morris lokaliserar Buchloh liknande paradoxer, som härrör från en »strukturell och semiotisk definiton av readymadens funktion« (även om Morris, som vi tidigare sett, till skillnad från LeWitt ofta gör anspråk på en trohet mot de konstnärliga materialens fysiska egenart). Det legalistiska språk som Morris uppfinner (som i Statement of Esthetic Withdrawal) pekar för Buchloh hän mot »ett förbud mot all visualitet som den ofrånkomliga estetiska regeln för det slutande seklet«.
Nedbrytningen av estetiken leder också till nya former för distribution, som hos Edward Ruscha, där den traditionella konstnärsboken omvandlas genom former för serialitet och repetition. Här blir arkitekturen i dess vardagliga form (Twenty-Six Gasoline Stations; Some Los Angeles Apartments; Every Building on Sunset Strip etc), tillsammans med användningen av ett avsiktligt »amatöristiskt« sätt att fotografera, till instrumentet för en negation av den estetiska erfarenhetens hierarkier, vilket förbinder konceptkonsten med popens undersökning av vardagen.
Mot dessa kritiska och reflexiva projekt ställer Buchloh Joseph Kosuths uppfattning av konsten som tautologi, vilket för honom utgör »ett fortsättande och utvidgande av modernismens positivistiska arv«, såsom det kodifierats av Greenberg och Fried, och en i grunden reduktiv och begränsande läsning av Duchamps readymade som endast en »intentional deklaration« (vilket Buchloh också återfinner hos Art & Language).26 Kosuths hävdande av verkets tautologa form blir i denna tolkning till syntesen av »logisk positivism och reklamkampanj«, det vill säga den administrativa estetiken destillerad till sin essens, mot vilken Buchloh ställer den medvetna kritiken av tautologin som förtingligande hos Roland Barthes (»Tautologin skapar en död värld, en orörlig värld«) och Guy Debord ([Tautologin] »är den sol som aldrig går ner över den moderna passivitetens rike«).
Den visuella form som för Buchloh mest av allt motsvarar tautologin är kvadraten och/eller kuben, och han följer dessa formers utveckling under 60-talet, då de i alla sina variationer plötsligt tycktes framträda som den allenarådande konstnärliga morfologin. De bildar det perfekta uttrycket för administrationens estetik; men samtidigt, i en paradoxal omvändning, leder de oss också tillbaka till det verkliga rummet och den fysiska situationen, och öppnar därmed frågan om den estetiska erfarenhetens fundamentala kontingens, vilket också innefattar dess institutionella bas (som i fallet med Lawrence Weiner), alltså hela den apparat som gör att något kan uppfattas som »konst«. Men denna destruktion av estetiken, hävdar Buchloh, var i sista hand en imitation av »den operativa logiken hos senkapitalismen och dess positivistiska instrumentalitet, i ett försök att få [konstens] självkritiska undersökningar att likvidera till och med de sista resterna av traditionella estetiska upplevelser« det vill säga att konceptkonsten själv påskyndade just det den trodde sig bryta med. Dess revolutionära omvandling av estetik till administration förmådde inte bryta med det system den bekämpade, utan var tvärtom en integrerad del av det och därmed kunde den »nästan omedelbart lämna plats åt spöklika återkomster av (alltför snabbt?) övergivna måleriska och skulpturala paradigm från det förflutna.«
Hos Jeff Wall finner vi en analys av denna utveckling med liknande hållpunkter, men med ett annat tonfall. Hos honom handlar det om ett specifikt medium, nämligen fotografin, och hur den genom konceptkonsten övergick från kategorin »konstfotografi« till att bli ett modernistiskt medium bland andra genom att utföra den typ av »självkritik« som tidigare ägt rum inom måleriet och skulpturen. Den rena abstraktionen och övergivandet av referensen var här aldrig en framkomlig väg, givet det fotografiska mediets natur, utan istället framträdde möjligheten att anknyta till andra visuella former, framför allt reportaget, och i dess förlängning en nedbrytning av själva det fotografiska hantverket och den traditionella idén om fotografisk kompetens genom en ny typ av avsiktlig »amatörism«.
Idén om fotojournalistiken som en konstnärlig genre i egen rätt framträder redan under 20- och 30-talen, som en frigörelse från piktorialismens imitation av måleriet, i namn av en egen »spontanitet« där den traditionella kompositionen ger vika för ett »jägarens medvetande«, som Lee Friedlander en gång kallade det. Här börjar för Wall den fotografiska bildens modernistiska dialektik, där mediet börjar utforska sin egen natur och möjligheten till en radikal ny version av »Bilden«. I detta avseende kan Wall återupprätta en förbindelse mellan dessa tidiga försök och konceptualismens användning av fotografin, som var beroende av en lång tradition inom just den konstfotografi den på ytan föreföll förkasta »[den] tvetydighet som kännetecknar de experimentella formerna i och runt konceptualismen såsom konst, framför allt om man ser dem i samband med 1968, är resultat av en sammansmältning, rentav en förvirrad sådan, mellan troper inom konstfotografin och aspekter av kritiken mot den.«
Därmed kan han dra slutsatsen att konceptkonsten är en fortsättning på den oscillation mellan engagerad och lyrisk fotografi som finns under 40- och 50-talen »en ny kritisk fas av akademismen och inte bara ett förkastande av den«.
Samtidigt lokaliserades en utopisk potential i denna fotografi, inte minst på grund av dess svaga ställning på konstmarknaden, vilket givetvis är en paradox, som Wall understryker fotografin kunde bli Konst vid detta ögonblick för att den föreföll negera konsten på mest effektiva sätt, bryta med alla hierarkier och utgöra »anti-objektet« par excellence, samtidigt som detta innebar en komplex mimesis: konceptualisterna imiterade, parodierade och dekonstruerade fotojournalistiken i syfte att skapa en Bild, via ett spel med det icke-estetiska och »postautonoma« som likväl inte kunde göra annat än att producera en ny typ av kritisk autonomi.
Wall analyserar sådana strategier hos Richard Long och Bruce Nauman, där händelser iscensätts i landskapet eller i ateljén för att fotograferas, och där reportage och performance glider över i varandra. Hos Robert Smithson och Dan Graham blir detta än mer komplext i och med att även texten blir en integrerad del, i numera kanoniska verk som Grahams »Homes for America« (1966) eller Smithsons »En rundtur bland monumenten i Passaic, New Jersey« (1967). Fotografierna är inget mer än illustrationer till essän, och därför uppfyller de den betingelse av icke-autonomi som gör dem till nya typer av Bilder: »[de] svävar vid tröskeln till det autonoma verket, de rör sig fram och tillbaka över den, de vägrar att lämna reportagets konstnärliga dilemma och därigenom etablerar de en estetisk modell för just denna tröskelsituation.«
Hos Douglas Huebler finner vi till sist en parodisk inversion av själva det journalistiska uppdraget, i hans skenbart indifferenta fotografier som tas mekaniskt under förutbestämda tidsintervall och återger de slumpvisa skeenden som äger rum på platsen. Allt som skulle kunna göra fotografierna »bra«, teknisk skicklighet, komposition, sensibilitet för ljuset eller ögonblicket, men också den litterära dimensionen hos engagemang, motivets psykologiska intresse etc. har systematiskt eliminerats. »Verket består av två samtidiga negationer som producerar ett »reportage« utan händelse och en text utan berättelse, kommentar eller ståndpunkt.«
En central aspekt av alla dessa strategier är en »reduktivism« som vi kan finna över hela det estetiska fältet, från måleri och skulptur till fotografi och film. I fallet fotografi leder det till en avsiktlig »amatörisering« av bildskapandet, ett avvisande av teknik och elegans, och ett sökande efter avsiktligt »låga motiv«. Även här utgör Ed Ruschas seriella fotografier ett privilegierat exempel, men Wall pekar också på Warhols tidiga filmer, som förbryter sig mot bildens tre normer det formella, det tekniska och ämnets värdighet på en och samma gång. I detta finns en rest av en utopi, ett försök att återknyta till »massans« bildskapande, men ironiskt nog vid det ögonblick då det vardagliga bildskapandet höll på att ta ett kvalitativt språng genom den nya tillgången på fotografiska teknologier. Avantgardets begär att placera sig vid det estetiskas flyktpunkt riktas därför både bakåt (amatörfotografin som teknisk kategori) och framåt (den nya Bilden som uttryck för en emanciperad mänsklighet), och det blev något subversivt att via ett slags fiktion placera sig i denna position. Som Wall skriver om Ruschas bensinstationer: »Bara en idiot skulle ta bilder på inget annat än bensinstationer, och existensen av en bok med just sådana bilder är ett slags bevis på att en sådan person existerar.«
Amatörismen är ett försök att undfly konsten, men blir också ofrånkomligen ett sätt att återupprätta den, och här känner vi igen något av det pessimistiska draget i Buchlohs analys av »administrationens estetik«. Men Walls hypotes är mindre totaliserande, och det han frilägger är snarare de mekanismer genom vilka fotografin träder in i konsten som ett reflexivt medium, och hur det kommit att bära på nya möjligheter att berätta genom att det frigjort sig åtminstone från delar i det tidigare arvet. Att Wall förlägger detta genombrott till 1974 det år då han själv debuterar som konstnär genom att ta den »iscensatta fotografin« till en ny nivå är kanske en »iscensättning« i en mer direkt personlig mening, men pekar likväl på ett mer positivt sätt att tillägna sig arvet från konceptkonsten och projicera det mot framtiden.
I den avslutande texten, »Flykförsök«, finner vi ett tredje perspektiv. I Lucy Lippards historieskrivning som uttryckligen sker från ett personligt hållet deltagarperspektiv, till skillnad från Buchlohs och Walls handlar konceptkonsten framför allt om en expansion av konstens sociala och politiska dimension, och hon knyter den uttryckligen till 60-talets politiska och sociala rörelser, som protesterna mot Vietnamkriget och den framväxande kvinnorörelsen. I detta perspektiv hänger »dematerialiseringen« mer samman med en demokratisering av konsten än med en formalistiskt inriktad kritik mot tidigare rörelser. Lippard pekar med konkreta exempel på hur kritiken av konstverkets varustatus och nya idéer om distribution hänger samman, och också på hur detta kom att påverka själva utställningsformatet där Lippard själv var en av de centrala gestalterna, och en av de första att låta rollen som curator och som kritiker, ibland också som konstnär, glida över i varandra, till exempel då hennes egna recensioner blir del av utställningar. Men trots detta var det oftare formen än innehållet som bar det politiska, som hon påpekar, och idéerna om kommunikation med nya publiker förblev i princip på det teoretiska planet.
Vad de extremt heterogena exempel Lippard citerar visar, är att konceptkonsten ingalunda var en enhetlig rörelse, framför allt var den inte en visuell »stil«, vilket åtminstone till viss del kan sägas om minimalismen. Den teoretiska kritiken av varuformen och objektets fetischism, som inspirerades av marxistisk teori, kunde smälta samman med en ny strategi för användning av fotografi och andra typer av dokumentation, som försökte undvika att göra fotot till ännu en ny fetisch vilket likväl blev fallet, och fotografin blir hädanefter till en självklar del av den samtida konsten (och till viss del kommer det att överta den narrativa roll som tidigare tillkom måleriet). Vad vi finner är en serie mer eller mindre radikala försök att träda ut ur konstsystemets krav på produktion av säljbara objekt, åtminstone på den nivå som är konceptkonstens ideologiska självförståelse: en revolutionär och egalitär attityd som säger att konsten tillhör alla och inte bara en smal galleripublik inriktad på att förvärva extremt exklusiva föremål.
En annan och motsatt läsning, som avtecknar sig på historiskt avstånd, är att det minst lika mycket handlar om en (säkerligen omedveten) anpassning till en ny institutionell utveckling. Hur hitta en form för verk, eller snarare verksamhet, som svarar mot de nya avancerade formerna för reproduktion och distribution? Tidskrifter, media, och inte publik direktkontakt, bildar basen för det nya sättet att kommunicera. På så sätt kan man säga att konceptkonsten iscensätter verkets upplösning i variabler, instruktioner, programmering och simulering, i olika typer av »information« och »immaterialier«,27 där nästa steg kanske tas idag: konstverket på väg bort från Walter Benjamins »mekaniska reproduktionsålder« och in i den digitala reproduktionsåldern, även om konsekvenserna av denna transformation ännu är svåra att överblicka. Konceptkonsten öppnar en tillgång till det mediala rummet på ett sätt som förblev omöjligt för en tidigare, materiellt definierad konst, och dess kritik av varufetischismen utgör i detta avseende ett viktigt moment i steget bortom estetikens motsvarighet till den klassiska politiska ekonomin och dess fokus på objektet som ett nexus av arbete, tid och sociala relationer.
Frågan huruvida denna utveckling var ett svar på ett effektivitetskrav i ett allt mer rationaliserat system, eller en havererad utopi om en ny form av kommunikation som skulle bryta med konstsystemets exklusivitet, ställer oss kanske inför ett alltför enkelt val. Konceptkonsten befinner sig i övergången från industriell produktion till kunskapsproduktion, därav dess ambivalens inom vad man med Marx termer kunde beskriva som en dialektik mellan produktivkrafter (konstnärer och deras praktik) och produktionsförhållanden (gallerier, museer), där produktivkrafterna går före och tvingar fram förändringar i produktionsförhållandena, som måste hinna ikapp och fånga in det nya. I denna mening bildar konceptkonstens misslyckande och genombrott tillsammans ett slags »dialektisk bild« av det slag som Benjamin analyserat, ett brott i historiens kontinuum som låter nya slag av fantasier att träda fram, och vars framtid ännu återstår att bestämma
Raster förlag 9789187215575 -
Medeltidens svenska krig. / Svenska krig 1521...
Inbunden bok.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Hjalmarson & Högberg. 1999-2002. 458,(1) ; 457,(1) ; 396,(1). Illustrerade. Tre volymer.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Bergens Homeros.
Inbunden bok. Bonniers. 1990. 193,(1) sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Översättning Agneta Westerdahl. Omslag kantnött ett hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100479657
- Titel
- Bergens Homeros : [roman]
- Författare
- Kadaré, Ismaïl - Rehder, Agneta
- Förlag
- Stockholm : Bonnier
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Bonniers 9789100479657 -
Kapitalism i globaliseringens tid. Styrningen...
Häftad bok. Daidalos. 1999. 190 sidor.
Mycket gott skick. Med noteringar i marginalen och understrykningar (blyerts).
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171731302
- Titel
- Författare
- Amin, Samir
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Amin, Samir
Daidalos 9789171731302 -
Bakut. Bortom vete, mjölk och vanligt socker.
Inbunden bok. Visto Förlag. 2014. 155 sidor.
Mycket gott skick. Förlagsband. Illustrerad. Anteckning i blyerts försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187523144
- Titel
- Bakut : - bortom vete, mjölk och vanligt socker
- Författare
- Kerstin Ehrnlund - Susanne Jansson
- Förlag
- Visto Förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 174 x 235 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bakut är en bok om att baka och laga mat utan vete, mjölk och vanligt socker. Men kanske framförallt en bok om att frigöra sig från mer eller mindre oreflekterade matarv - och tänka nytt. Historiskt har både vetet och mjölken bokstavligt talat varit en räddare i nöden. Men dessa livsmedel har fortfarande en särställning i vår matkultur trots att mycket pekar mot att den höga ensidiga konsumtionen inte är särskilt bra för oss. Bortom vete-, mjölk- och sockernormen finns en rikedom som den här boken vill lyfta fram. Bakut uppmuntrar också till att utmana den rådande normen av mer politiska skäl. Att stå emot de krafter vars högsta syfte är vinstmaximering, och istället låta egna värderingar kring småskalighet, variation och ekologi styra ens val, är en handling som kan påverka omvärlden underifrån. Boken innehåller närmare 100 recept på allt ifrån pannkakor och pizza till frallor, tortillas, kakor, chokladpudding och lussebullar. Bland ingredienserna finns rena råvaror såsom bovete, mandel och frön, vegetabiliska oljor, växtbaserade mjölkprodukter och naturlig sötma. Ungefär 50 recept är veganska och samtliga är fria från såväl gluten som laktos och mjölkprotein. Kerstin Ehrnlund lagar mat och bakar på Tobiasgården i Kungälv. Vid sidan om arbetet fördjupar hon sig i egna skrivprojekt. Susanne Jansson är frilansskribent och novis i köket. Kan hon så kan alla. Konstnären Ylva Olsson illustrerar, Sara Forsberg svarar för formgivningen.
Ytterligare författare: Ehrnlund, Kerstin
Ytterligare författare: Jansson, Susanne
Visto Förlag 9789187523144 -
Discovering Scotland´s Distilleries.
Inbunden bok. Gw Publishing. 2010. 240 sidor.
ISBN 9780956121158
Mycket gott skick. Förlagets illustrerade mjukband. Fotoillustrerad i färg.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKGw Publishing 9780956121158 -
Gajd till kultyren.
Inbunden bok. Cavefors. 1981. 303 sidor.
Mycket gott skick. Förlagets illustrerade pappband. Namnteckning försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176920022
- Titel
- Gajd till kultyren
- Författare
- Pound, Ezra - Claeson, Stewe - Nylinder, Åke
- Förlag
- Lund : Cavefors
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska
Cavefors 9789176920022 -
Vågspelet vid Eben-Emael 1940. Tyska fallskär...
Inbunden bok. Svenskt militärhistoriskt biblioteks förlag. 2020. 183,(1) sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Illustrerad + utvikbar illustration och karta.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188885258
- Titel
- Vågspelet vid Eben-Emael 1940 - tyska fallskärmsjägarnas mest dramatiska uppdrag
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
Svenskt militärhistoriskt biblioteks förlag 9789188885258 -
Manual of Mythology. Greek and Roman, Norse a...
Inbunden bok. Henry Altemus. 1898. xv,427,(2) sidor.
Gott skick. Dekorerat klotband. Rikt illustrerad. Namnteckning försättsblad (blyerts) + titelblad. Ryggkanter något nötta. Ryggen med märke.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKHenry Altemus -
Istanbul. The Imperial City.
Häftad bok. Penguin Books. 1998. xvii,413,(1) sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPenguin Books -
Handbok om örter. Odling, matlagning, skönhet...
Inbunden bok. Globe förlaget. 2007. 301,(2) sidor.
Mycket gott skick. Fotoillustrerad i färg. Förlagsband. Blyertsanteckning försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171660480
- Titel
- Handbok om örter : odling, matlagning, skönhet och hälsoeffekter
- Författare
- Andrea Rausch
- Förlag
- Globe förlaget
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 301 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
Globe förlaget 9789171660480 -
Fotbollsresan.
Inbunden bok. Mondial. 2024. 311,(1) sidor.
Nära nyskick. Förlagets dekorerade klotband. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789180024754
- Titel
- Fotbollsresan
- Författare
- Niva, Erik
- Förlag
- Mondial
- Utgivningsår
- 2024
- Omfång
- 311 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 180 x 250 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 859 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Vad är lycka? För många människor är det en fråga som är ganska svår att hantera – en fråga som de kan ägna ett helt liv åt att försöka hitta svar på – men för oss är definitionen faktiskt ganska glasklar: Lycka är att vakna upp i en främmande stad med en karta i handen, en öppen väg framför sig och en matchbiljett på fickan. Lycka är att vara på fotbollsresa.«I Fotbollsresan möter du historierna, människorna, legenderna, nederlagen – samt en och annan krokodil. Erik Niva och Linn Nordström guidar dig i text och bild till 75 olika platser, från världsmetropoler till gruvorter på dekis, runtom på vår fotbollsformade planet.*Resorna har Erik Niva och Linn Nordström gjort tillsammans med fotografen Pontus Orre för Sportbladets räkning. Trion nominerades till Stora Journalistpriset som Årets förnyare 2022 med motiveringen: »De förvandlade det klassiska reportaget till ett äventyr – med tittaren i förarsätet.«
Mondial 9789180024754 -
Energy at the Crossroads. Global Perspectives...
Häftad bok. Mit Press. 2005. xiv,427 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMit Press -
Enriching the Earth. Fritz Haber, Carl Bosch...
Häftad bok. Mit Press. 2004. xvii,338 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMit Press -
Energy Transitions. Global and National Persp...
Inbunden bok. Praeger. 2 uppl. 2017. xi,282 sidor.
Nära nyskick. Förlagets illustrerade pappband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPraeger 2 -
B. B. King. The Authorized Biography.
Häftad bok. Quartet Books. 1982. xiv,274 sidor.
Mycket gott skick. Fotoillustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKQuartet Books -
Konsten att resa. Essäer om lärda svenska res...
Inbunden bok. Atlantis. 2001. 265,(1) sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174865219
- Titel
- Konsten att resa : essäer om lärda svenska resenärer
- Författare
- Jakob Christensson
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 265 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 216 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 572 g
- Språk
- Svenska
Atlantis 9789174865219 -
Dödens adress.
Inbunden bok. Medusa. 1 uppl. 1989. 190,(2) sidor.
Mycket gott skick. Illustrerad. Delvis kantnött.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186300401
- Titel
- Nestor Burma Dödens adress
- Författare
- Malet, Léo
- Förlag
- Epix
- Utgivningsår
- 1989
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 230 x 305 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 1200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad betyder den mystiska adressen som den namnlöse lägerfången flämtar fram innan han dör? Tardi har här gjort en enastående atmosfärrik roman från andra världskrigets Frankrike. Serien pendlar mellan det s.k. Vichy-Frankrike, som leddes av Frankrikes Quislingar under marskalk Pétain, och den av de tyska nazisterna ockuperade delen av Frankrike.
En mörk, mångbottnad politisk deckare efter en Nestor Burma-roman av Léo Malet, en av Frankrikes stora deckarförfattare, vars något surrealistiska och anarkistiska inställning passar väl ihop med Tardis teckningsstil och världsåskådning.
Tardi var banbrytare för serien som konstnärligt uttryck på 70-talet. Han är en av de moderna seriernas stora stilbildare. Hans kompromisslösa världssyn speglas i hans personliga teckningar.
Medusa 1 9789186300401 -
Bokstaven, ordet, texten. Handbok i grafisk f...
Inbunden bok. Ordfront Förlag. 1998. 165,(1) sidor.
Mycket gott skick. Förlagets dekorerade klotband. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173246170
- Titel
- Bokstaven, ordet, texten - handbok i grafisk formgivning
- Författare
- Christer Hellmark
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 165 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 181 x 286 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 710 g
- Språk
- Svenska
Ordfront Förlag 9789173246170 -
Ediths brev. Brev från Edith Södergran till H...
Inbunden bok. Alba. 1990. 228,(5) sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Datumanteckning försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174581911
- Titel
- Ediths brev : brev från Edith Södergran till Hagar Olsson
- Författare
- Södergran, Edith - Olsson, Hagar
- Förlag
- Stockholm : Alba
- Utgivningsår
- 1990
- Språk
- Svenska
Alba 9789174581911
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn