-
Digital kompetens och källkritik i praktiken
Häftad bok. Sanoma Utbildning. 2020. 336 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152357804
- Titel
- Digital kompetens och källkritik i praktiken
- Författare
- Granath, Charlotta
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 569 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken förklarar hur skolor kan utforma undervisningen för att stärka elevernas digitala kompetens och källkritiska förhållningssätt. Genom konkreta undervisningsexempel för förskoleklass, grundskolans samtliga årskurser samt gymnasiet, får den som jobbar med utbildning en uppsättning verktyg för att bygga och stärka den digitala kompetensen hos eleverna. Boken riktar sig till lärare, skolbibliotekarier, rektorer, skolutvecklare, huvudmän och studenter - men även till politiker och andra som är intresserade av skolutveckling i denna kritiska, omvälvande och spännande tid.
Sanoma Utbildning 9789152357804 -
Det hänger på språket! : lärande och språkutv...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 439 sidor.
Gott skick. Pärmen är sliten men innehållet är i gott skick. Inga markeringar eller överstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144039176
- Titel
- Det hänger på språket! : lärande och språkutveckling i grundskolan
- Författare
- Bjar, Louise
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kunskapsutveckling och lärande i grundskolan bygger på språklig grund - elever läser och skriver för att lära, både när de arbetar på egen hand och i grupp. Språk i tal, men också i skrift, blir därmed de verktyg som utgör förutsättningen för all undervisning. Boken inleds med en kort introduktion kring språk och lärande. Därefter följer femton kapitel som bl.a. behandlar:
tal och samtal o flerspråkig utveckling
läsning, textförståelse och boksamtal
genreskrivning och textanalys
möten med läromedelstexter och skolans textvärldar
datorn som verktyg för läsning och skrivning
läs- och skrivsvårigheter samt dyslexi
Boken vänder sig till alla med intresse för skolelevers tal- och skriftspråksutveckling och lärande, till exempel studenter på lärarutbildning, studerande i språkämnen vid universitet och högskolor, lärare verksamma i grundskolan samt specialpedagoger och logopeder.
Studentlitteratur AB 1 9789144039176 -
Utmaningar i en skola för alla - några filoso...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 192 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147015214
- Titel
- Utmaningar i en skola för alla
- Författare
- Assarson, Inger
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 258 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utmaningar i en skola för alla handlar om de filosofiska och pedagogiska dilemman som uppstår när lärare och specialpedagoger ska planera och genomföra undervisning så att den kommer alla elever till godo, samtidigt som den möter samhällets olika krav.
Författaren diskuterar spänningen mellan strävan efter helhet, att alla ska passa in, och den heterogenitet och fragmentisering som präglar dagens samhälle. Hon belyser även svårigheterna med att pedagoger inte bara ska åstadkomma lärande oavsett elevernas bakgrund, kunskaper eller tillkortakommanden utan också fostra dem till sociala medborgare enligt skolans värdegrund.
Boken består av två delar. Den första delen väver in filosofiskt tänkande kring skolans uppdrag i den pedagogiska vardagen för att på så sätt problematisera och vidga samtalet om vad som är en fungerande undervisning. Den andra delen drar i olika filosofiska trådar för att skapa förståelse för komplexiteten i pedagogik och lärande.
Boken kan användas både i grundutbildning och på avancerad nivå eftersom resonemangen bygger på studier som ger inblick i verksamma lärares och specialpedagogers arbete samtidigt som författaren ger inspiration till filosofiskt tänkande omkring lärande och skola.
Om författaren
Inger Assarson är fil. dr. i pedagogik och arbetar som lektor vid Stockholms universitet. Hon har tidigare lång erfarenhet som socionom och som gymnasielärare inom såväl ungdomsskolan som den kommunala vuxenutbildningen.
Liber 1 9789147015214 -
Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdom...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 210 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100941
- Titel
- Levd demokrati? : skola och mobbning i ungdomars liv
- Författare
- Ekerwald, Hedwig
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 210 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 288 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Levd demokrati? Skola och mobbning i ungdomars liv erbjuder ett perspektiv på mobbning som skiljer sig från dagens dominerande psykologiska förklaringsmodeller. Författarna kombinerar sociologisk och pedagogisk teori och betraktar mobbning främst som ett kulturellt och strukturellt fenomen.
Läs mer
Författarna utgår från intervjuer med gymnasieelever och analyserar deras upplevelser av hela skoltiden. Analysen visar på en oroväckande skillnad mellan idén om att skolan ska vara en demokratisk plats och elevernas upplevelser av den faktiska skolan. Den utbredda förekomsten av mobbning skär sig mot idealet för vad skolan ska vara. Skolan blir demokratisk för vissa men plågsam för andra. Författarna redogör och diskuterar också teorier om demokrati och mobbning och vilka konsekvenser teorierna får för skolan som demokratisk arena.
Mobbning kan bli en konsekvens av den uppgift som skolan har att genom jämförelser mellan individer och grupper normalisera kunskapsmässiga och andra skillnader mellan barn och ungdomar. Dessa skillnader breddar eller snävar sedan in deras framtidsutsikter. Genom mobbningsakten slås skolans normaliserande funktion fast med våldsam kraft.
Levd demokrati? Skola och mobbning i ungdomars liv riktar sig främst till lärarstudenter på alla nivåer och till yrkesverksamma lärare. Boken kan också med fördel läsas av dem som arbetar med och forskar om mobbning i andra ämnen och sammanhang eller av dem som är intresserade av diskussionen om skola och mobbning.
Om författarna
Carl Anders Säfström är professor i pedagogik vid Akademin för utbildning, kultur och kommunikation vid Mälardalens högskola och gästprofessor vid School of Education, University of Stirling, Storbritannien.
Hedvig Ekerwald är professor i sociologi vid Uppsala universitet och ungdomsforskare.
Liber 1 9789147100941
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn