-
Det moderna måleriet., Och dess förutsättning...
Gott skick. 1945,Natur och Kultur,Kartonnage.,Andra upplagan.,Sid. 164?Illustrationer i svartvitt.,Gulnade blad. Skavmärken på pärmens rygg och kanter. ?Smutsade sista blad, antagligen lim som trängt igenom.?Inbunden med orginalomslag.,Gott skick.,En liten bok om ett läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Nummerkatalog?Edvard Munch 1863 - 1944
Mycket gott skick. 1977,Häftad.,Förlag: Utgiven av liljevalchs & Kulturhuset?Sid. 46?Nummerkatalog till utställningen 1977 ?25 mars - 15 maj,Lätt smutsad.,Mycket gott skick., … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Seendets språk., - exempel från konst, reklam...
Nära nyskick. 2006,Studentlitteratur,Häftad.,Sid. 179?Illustrationer i svartvitt.,Några få streck i innehållsförteckningen.?Hundöron inne i boken.,Nära nyskick.,9789144042947?,Nestorn i bildtolkning Gert Z Nordström tillsammans med två andra herrar ger här sin introduk läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042947
- Titel
- Seendets språk : exempel från konst, reklam, nyhetsförmedling och semiotisk teori
- Författare
- Hansson, Hasse
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 179 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 245 mm
- Vikt
- 468 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken tar upp frågor som rör såväl stillbild som bild i samband med film och TV. Författarna behandlar bildspråkets grunder, bild i reklam och propaganda, nyhetsförmedlingens dramaturgi och televisionens berättelser samt diskuterar hur nya medier, som dataspel och kameramobiler, används av ungdomar. I slutet av boken finns ett analysschema som kan användas som en enkel lathund vid undersökningar av bilder, serier, reklam- och nyhetsuppslag samt filmsekvenser. Semiotiken – vetenskapen om tecken och kommunikation – är den grundläggande teorin bakom författarnas syn på bildspråk och bildpedagogik. De lägger stor vikt vid samverkan mellan bild och text och vårt seende över huvud taget och vänder sig till alla dem som är intresserade av betydelseskapande processer och bildanalys. Bokens tvärvetenskapliga inriktning gör den speciellt användbar i journalist- och lärarutbildning samt i konst- och filmvetenskap.
9789144042947 -
HR Gigeer ARh+
Nära nyskick. 2001,Häftad.,Förlag: Taschen?Sid. 96?Rikt illustrerad i färg och svarvitt.,Felfri.,Nära nyskick.,9783822813188?,En komprimerad bok med mycket bilder och kort men informativ text om Schweizaren Gigers målningar och skivomslag. En bildvärld utanför det ordi läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9783822813188
- Titel
- Giger
- Författare
- Giger, H. R.
- Förlag
- Köln ; London : Taschen
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- English
9783822813188 -
Edvard Munch
Hyggligt skick. 1977,Häftad.,Förlag: utgiven av Liljevalchs och Kulturhuset i Stockholm.?Illustrerad i fäg och svartvitt.?Sid. 240?Katalog till utställningen på Liljevalchs och kulturhuset i Stockholm. 23 mars - 15 maj 1977.?Text på svenska och engelska.,Något gulnad bak läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Konceptkonst
Nära nyskick. "2006,Raster Förlag AB,Danskt band.,Förlag: Utgiven av Kungliga Konsthögskolan, Södertörns Högskola, Konsthögskolan i Umeå, Konstfack, Konsthögskolan i Malmö.?Sid. 301?Skriftserien Kairos Nr. 11,Små hack nertill på pärmens framsida.,Nära nyskick.,97891872 läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187215575
- Titel
- Konceptkonst : Skriftserien Kairos Nr 11
- Författare
- Wallenstein, Sven-Olov - Konstfack
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 125 x 208 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur Sven-Olov Wallensteins introduktion:
4. Tre historiska perspektiv
I sin analys av konceptkonsten som en väg från »administrationens estetik« till en »kritik av institutionerna« hävdar Benjamin Buchloh att verk av Burens slag är radikala framför allt för att de synliggör institutionens inramande roll, och att de därför, tillsammans med liknande arbeten av Hans Haacke och Marcel Broodthaers, bildar den yttersta gränsen för den konceptuella konstens logik. Och det är just med utgångspunkt i detta slut som Buchloh följer konceptkonstens utveckling och upplösning som ett i grunden förutbestämt drama, nämligen som ett försök att negera och bryta ned konstens visuella strukturer inom ett system för produktion, distribution och konsumtion som alltid återskapar just dess parametrar men, tillägger han, konceptkonstnärerna var till skillnad från det tidiga avantgardet själva medvetna om projektets omöjlighet, vilket förklarar det motsägelsefulla i deras verk, blandningen av positivism och revolutionär nit.
Konceptkonsten, hävdar Buchloh, konfronterar för första gången arvet från Duchamp i hela dess vidd, och den genomför den mest strikta kritiken av visualiteten. Men detta sker också som en konsekvens av olika läsningar av minimalismen, och han lyfter fram Sol LeWitts produktiva ambivalenser, som bottnar i en »projektion av det språkliga på det visuella« lika mycket som det omvända, och leder LeWitt till att skärpa till motsägelsen så mycket som möjligt snarare än att försöka undfly den. Även hos Robert Morris lokaliserar Buchloh liknande paradoxer, som härrör från en »strukturell och semiotisk definiton av readymadens funktion« (även om Morris, som vi tidigare sett, till skillnad från LeWitt ofta gör anspråk på en trohet mot de konstnärliga materialens fysiska egenart). Det legalistiska språk som Morris uppfinner (som i Statement of Esthetic Withdrawal) pekar för Buchloh hän mot »ett förbud mot all visualitet som den ofrånkomliga estetiska regeln för det slutande seklet«.
Nedbrytningen av estetiken leder också till nya former för distribution, som hos Edward Ruscha, där den traditionella konstnärsboken omvandlas genom former för serialitet och repetition. Här blir arkitekturen i dess vardagliga form (Twenty-Six Gasoline Stations; Some Los Angeles Apartments; Every Building on Sunset Strip etc), tillsammans med användningen av ett avsiktligt »amatöristiskt« sätt att fotografera, till instrumentet för en negation av den estetiska erfarenhetens hierarkier, vilket förbinder konceptkonsten med popens undersökning av vardagen.
Mot dessa kritiska och reflexiva projekt ställer Buchloh Joseph Kosuths uppfattning av konsten som tautologi, vilket för honom utgör »ett fortsättande och utvidgande av modernismens positivistiska arv«, såsom det kodifierats av Greenberg och Fried, och en i grunden reduktiv och begränsande läsning av Duchamps readymade som endast en »intentional deklaration« (vilket Buchloh också återfinner hos Art & Language).26 Kosuths hävdande av verkets tautologa form blir i denna tolkning till syntesen av »logisk positivism och reklamkampanj«, det vill säga den administrativa estetiken destillerad till sin essens, mot vilken Buchloh ställer den medvetna kritiken av tautologin som förtingligande hos Roland Barthes (»Tautologin skapar en död värld, en orörlig värld«) och Guy Debord ([Tautologin] »är den sol som aldrig går ner över den moderna passivitetens rike«).
Den visuella form som för Buchloh mest av allt motsvarar tautologin är kvadraten och/eller kuben, och han följer dessa formers utveckling under 60-talet, då de i alla sina variationer plötsligt tycktes framträda som den allenarådande konstnärliga morfologin. De bildar det perfekta uttrycket för administrationens estetik; men samtidigt, i en paradoxal omvändning, leder de oss också tillbaka till det verkliga rummet och den fysiska situationen, och öppnar därmed frågan om den estetiska erfarenhetens fundamentala kontingens, vilket också innefattar dess institutionella bas (som i fallet med Lawrence Weiner), alltså hela den apparat som gör att något kan uppfattas som »konst«. Men denna destruktion av estetiken, hävdar Buchloh, var i sista hand en imitation av »den operativa logiken hos senkapitalismen och dess positivistiska instrumentalitet, i ett försök att få [konstens] självkritiska undersökningar att likvidera till och med de sista resterna av traditionella estetiska upplevelser« det vill säga att konceptkonsten själv påskyndade just det den trodde sig bryta med. Dess revolutionära omvandling av estetik till administration förmådde inte bryta med det system den bekämpade, utan var tvärtom en integrerad del av det och därmed kunde den »nästan omedelbart lämna plats åt spöklika återkomster av (alltför snabbt?) övergivna måleriska och skulpturala paradigm från det förflutna.«
Hos Jeff Wall finner vi en analys av denna utveckling med liknande hållpunkter, men med ett annat tonfall. Hos honom handlar det om ett specifikt medium, nämligen fotografin, och hur den genom konceptkonsten övergick från kategorin »konstfotografi« till att bli ett modernistiskt medium bland andra genom att utföra den typ av »självkritik« som tidigare ägt rum inom måleriet och skulpturen. Den rena abstraktionen och övergivandet av referensen var här aldrig en framkomlig väg, givet det fotografiska mediets natur, utan istället framträdde möjligheten att anknyta till andra visuella former, framför allt reportaget, och i dess förlängning en nedbrytning av själva det fotografiska hantverket och den traditionella idén om fotografisk kompetens genom en ny typ av avsiktlig »amatörism«.
Idén om fotojournalistiken som en konstnärlig genre i egen rätt framträder redan under 20- och 30-talen, som en frigörelse från piktorialismens imitation av måleriet, i namn av en egen »spontanitet« där den traditionella kompositionen ger vika för ett »jägarens medvetande«, som Lee Friedlander en gång kallade det. Här börjar för Wall den fotografiska bildens modernistiska dialektik, där mediet börjar utforska sin egen natur och möjligheten till en radikal ny version av »Bilden«. I detta avseende kan Wall återupprätta en förbindelse mellan dessa tidiga försök och konceptualismens användning av fotografin, som var beroende av en lång tradition inom just den konstfotografi den på ytan föreföll förkasta »[den] tvetydighet som kännetecknar de experimentella formerna i och runt konceptualismen såsom konst, framför allt om man ser dem i samband med 1968, är resultat av en sammansmältning, rentav en förvirrad sådan, mellan troper inom konstfotografin och aspekter av kritiken mot den.«
Därmed kan han dra slutsatsen att konceptkonsten är en fortsättning på den oscillation mellan engagerad och lyrisk fotografi som finns under 40- och 50-talen »en ny kritisk fas av akademismen och inte bara ett förkastande av den«.
Samtidigt lokaliserades en utopisk potential i denna fotografi, inte minst på grund av dess svaga ställning på konstmarknaden, vilket givetvis är en paradox, som Wall understryker fotografin kunde bli Konst vid detta ögonblick för att den föreföll negera konsten på mest effektiva sätt, bryta med alla hierarkier och utgöra »anti-objektet« par excellence, samtidigt som detta innebar en komplex mimesis: konceptualisterna imiterade, parodierade och dekonstruerade fotojournalistiken i syfte att skapa en Bild, via ett spel med det icke-estetiska och »postautonoma« som likväl inte kunde göra annat än att producera en ny typ av kritisk autonomi.
Wall analyserar sådana strategier hos Richard Long och Bruce Nauman, där händelser iscensätts i landskapet eller i ateljén för att fotograferas, och där reportage och performance glider över i varandra. Hos Robert Smithson och Dan Graham blir detta än mer komplext i och med att även texten blir en integrerad del, i numera kanoniska verk som Grahams »Homes for America« (1966) eller Smithsons »En rundtur bland monumenten i Passaic, New Jersey« (1967). Fotografierna är inget mer än illustrationer till essän, och därför uppfyller de den betingelse av icke-autonomi som gör dem till nya typer av Bilder: »[de] svävar vid tröskeln till det autonoma verket, de rör sig fram och tillbaka över den, de vägrar att lämna reportagets konstnärliga dilemma och därigenom etablerar de en estetisk modell för just denna tröskelsituation.«
Hos Douglas Huebler finner vi till sist en parodisk inversion av själva det journalistiska uppdraget, i hans skenbart indifferenta fotografier som tas mekaniskt under förutbestämda tidsintervall och återger de slumpvisa skeenden som äger rum på platsen. Allt som skulle kunna göra fotografierna »bra«, teknisk skicklighet, komposition, sensibilitet för ljuset eller ögonblicket, men också den litterära dimensionen hos engagemang, motivets psykologiska intresse etc. har systematiskt eliminerats. »Verket består av två samtidiga negationer som producerar ett »reportage« utan händelse och en text utan berättelse, kommentar eller ståndpunkt.«
En central aspekt av alla dessa strategier är en »reduktivism« som vi kan finna över hela det estetiska fältet, från måleri och skulptur till fotografi och film. I fallet fotografi leder det till en avsiktlig »amatörisering« av bildskapandet, ett avvisande av teknik och elegans, och ett sökande efter avsiktligt »låga motiv«. Även här utgör Ed Ruschas seriella fotografier ett privilegierat exempel, men Wall pekar också på Warhols tidiga filmer, som förbryter sig mot bildens tre normer det formella, det tekniska och ämnets värdighet på en och samma gång. I detta finns en rest av en utopi, ett försök att återknyta till »massans« bildskapande, men ironiskt nog vid det ögonblick då det vardagliga bildskapandet höll på att ta ett kvalitativt språng genom den nya tillgången på fotografiska teknologier. Avantgardets begär att placera sig vid det estetiskas flyktpunkt riktas därför både bakåt (amatörfotografin som teknisk kategori) och framåt (den nya Bilden som uttryck för en emanciperad mänsklighet), och det blev något subversivt att via ett slags fiktion placera sig i denna position. Som Wall skriver om Ruschas bensinstationer: »Bara en idiot skulle ta bilder på inget annat än bensinstationer, och existensen av en bok med just sådana bilder är ett slags bevis på att en sådan person existerar.«
Amatörismen är ett försök att undfly konsten, men blir också ofrånkomligen ett sätt att återupprätta den, och här känner vi igen något av det pessimistiska draget i Buchlohs analys av »administrationens estetik«. Men Walls hypotes är mindre totaliserande, och det han frilägger är snarare de mekanismer genom vilka fotografin träder in i konsten som ett reflexivt medium, och hur det kommit att bära på nya möjligheter att berätta genom att det frigjort sig åtminstone från delar i det tidigare arvet. Att Wall förlägger detta genombrott till 1974 det år då han själv debuterar som konstnär genom att ta den »iscensatta fotografin« till en ny nivå är kanske en »iscensättning« i en mer direkt personlig mening, men pekar likväl på ett mer positivt sätt att tillägna sig arvet från konceptkonsten och projicera det mot framtiden.
I den avslutande texten, »Flykförsök«, finner vi ett tredje perspektiv. I Lucy Lippards historieskrivning som uttryckligen sker från ett personligt hållet deltagarperspektiv, till skillnad från Buchlohs och Walls handlar konceptkonsten framför allt om en expansion av konstens sociala och politiska dimension, och hon knyter den uttryckligen till 60-talets politiska och sociala rörelser, som protesterna mot Vietnamkriget och den framväxande kvinnorörelsen. I detta perspektiv hänger »dematerialiseringen« mer samman med en demokratisering av konsten än med en formalistiskt inriktad kritik mot tidigare rörelser. Lippard pekar med konkreta exempel på hur kritiken av konstverkets varustatus och nya idéer om distribution hänger samman, och också på hur detta kom att påverka själva utställningsformatet där Lippard själv var en av de centrala gestalterna, och en av de första att låta rollen som curator och som kritiker, ibland också som konstnär, glida över i varandra, till exempel då hennes egna recensioner blir del av utställningar. Men trots detta var det oftare formen än innehållet som bar det politiska, som hon påpekar, och idéerna om kommunikation med nya publiker förblev i princip på det teoretiska planet.
Vad de extremt heterogena exempel Lippard citerar visar, är att konceptkonsten ingalunda var en enhetlig rörelse, framför allt var den inte en visuell »stil«, vilket åtminstone till viss del kan sägas om minimalismen. Den teoretiska kritiken av varuformen och objektets fetischism, som inspirerades av marxistisk teori, kunde smälta samman med en ny strategi för användning av fotografi och andra typer av dokumentation, som försökte undvika att göra fotot till ännu en ny fetisch vilket likväl blev fallet, och fotografin blir hädanefter till en självklar del av den samtida konsten (och till viss del kommer det att överta den narrativa roll som tidigare tillkom måleriet). Vad vi finner är en serie mer eller mindre radikala försök att träda ut ur konstsystemets krav på produktion av säljbara objekt, åtminstone på den nivå som är konceptkonstens ideologiska självförståelse: en revolutionär och egalitär attityd som säger att konsten tillhör alla och inte bara en smal galleripublik inriktad på att förvärva extremt exklusiva föremål.
En annan och motsatt läsning, som avtecknar sig på historiskt avstånd, är att det minst lika mycket handlar om en (säkerligen omedveten) anpassning till en ny institutionell utveckling. Hur hitta en form för verk, eller snarare verksamhet, som svarar mot de nya avancerade formerna för reproduktion och distribution? Tidskrifter, media, och inte publik direktkontakt, bildar basen för det nya sättet att kommunicera. På så sätt kan man säga att konceptkonsten iscensätter verkets upplösning i variabler, instruktioner, programmering och simulering, i olika typer av »information« och »immaterialier«,27 där nästa steg kanske tas idag: konstverket på väg bort från Walter Benjamins »mekaniska reproduktionsålder« och in i den digitala reproduktionsåldern, även om konsekvenserna av denna transformation ännu är svåra att överblicka. Konceptkonsten öppnar en tillgång till det mediala rummet på ett sätt som förblev omöjligt för en tidigare, materiellt definierad konst, och dess kritik av varufetischismen utgör i detta avseende ett viktigt moment i steget bortom estetikens motsvarighet till den klassiska politiska ekonomin och dess fokus på objektet som ett nexus av arbete, tid och sociala relationer.
Frågan huruvida denna utveckling var ett svar på ett effektivitetskrav i ett allt mer rationaliserat system, eller en havererad utopi om en ny form av kommunikation som skulle bryta med konstsystemets exklusivitet, ställer oss kanske inför ett alltför enkelt val. Konceptkonsten befinner sig i övergången från industriell produktion till kunskapsproduktion, därav dess ambivalens inom vad man med Marx termer kunde beskriva som en dialektik mellan produktivkrafter (konstnärer och deras praktik) och produktionsförhållanden (gallerier, museer), där produktivkrafterna går före och tvingar fram förändringar i produktionsförhållandena, som måste hinna ikapp och fånga in det nya. I denna mening bildar konceptkonstens misslyckande och genombrott tillsammans ett slags »dialektisk bild« av det slag som Benjamin analyserat, ett brott i historiens kontinuum som låter nya slag av fantasier att träda fram, och vars framtid ännu återstår att bestämma
9789187215575 -
Det ljusa rummet., Tankar om fotografiet.
Nära nyskick. "2006,Alfabeta,Häftad.,Sid. 178?Illustrerad i svartvitt.,Lätt smutsad på omslaget.,Nära nyskick.,9789150107616?,En mycket speciell bok i Roland Barthes verk förteckning. Om och kring fotografiet som objekt ger han oss nya sätt att närma oss bilderna. Han läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789150107616
- Titel
- Det ljusa rummet : tankar om fotografiet
- Författare
- Barthes, Roland
- Förlag
- Alfabeta
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 211 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Barthes, Roland
Ytterligare översättare: Löfgren, Mats
9789150107616 -
Vision and Difference, Feminism, feminity and...
Nära nyskick. 2003,Häftad.,Förlag: Routledge Classics?Sid. 320?Illustrationer i svartvitt.,Något blekt framsida. Några skrapmärken på framsidan.,Nära nyskick.,9780415308502?,En av de mest framträdande och inflytelserika kvinnliga konsthistorikerna och teoribildarna. Hä läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415308502
- Titel
- Vision and difference - femininity, feminism, and histories of art
- Författare
- Pollock, Griselda
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- English
9780415308502 -
Civilizing Rituals, Inside public art museums...
Hyggligt skick. 2007,Häftad.,Sjunde upplagan,Förlag: Routledge?Sid. 178?Illustrerad i svartvitt.,Veck på försättsbladet uppe till höger. Hundöron inne i boken. Understrykningar med fluoroscerande rosa penna.?Lösa sidor sid. V - 3.,Hyfsat skick.,9780415070126?,Konstmuseet läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415070126
- Titel
- Civilizing rituals : inside public art museums
- Författare
- Duncan, Carol
- Förlag
- London ; New York : Routledge
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- English
9780415070126 -
Nomadologi
Nära nyskick. "2006,Raster Förlag AB,Danskt band.,Skriftserien Kairos Nr. 4?Kungliga Konsthögskolan?Sid. 221,Litet vik uppe på pärmens framsida.,Nära nyskick.,9789187214783?,Skriftserien Kairos ger ut viktiga historiska men framför allt texter som har betydelse för nut läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187214783
- Titel
- Nomadologin : Skriftserien Kairos Nr 4
- Författare
- Deleuze, Gilles - Guattari, Felix - Wallenstein, Sven-Olov
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kairos nr 4: Den nya teknologin öppnar nya världar. Datorerna är inte längre enbart arbetsredskap eller räknemaskiner, utan också ett slags sociala hallucinationer för kommunikativt umgänge. Den franske fiosofen Gilles Deleuzes och psykiatrikern Félix Guattaris gemensamma analyser av det postindustriella samhället blir på nytt aktuella.
Filosofen Sven-Olov Wallenstein kommenterar nomadologin och konstnären Mats Hjelm redogör för kommunikationsteknologins historia och framtida möjligheter. Antologin omfattar även en intervju med Deleuze och hans korta »Postskriptum«.
Skriftserien Kairos syftar i första hand till att erbjuda klassiska konstteoretiska texter på svenska, skrivna av såväl konstvetare, filosofer och forskare som konstnärer. Dessa varvas med specialbeställda texter. Kairos skall inte ge några allmängiltiga lösningar eller generella svar oberoende av det historiska sammanhanget, utan vill istället erbjuda så många teoretiska redskap som möjligt för en både breddad och fördjupad förståelse av den konstnärliga kunskapsprocessen för både dem som framställer konsten i dag och för dem som tar del av denna konst. Texterna i Kairos översätts alltid från originalspråket och i de flesta fall från originalutgåvan.
Skriftserien Kairos används som kurslitteratur vid högskolor och universitet och
genom nytryckningar säkerställer vi att den alltid finns tillgänglig. Serien, som
kommer att omfatta 14 nummer 2008 (under våren 2008 kommer Kairos nr 13, Koreografier och under hösten Kairos nr 14, Ljudkonst), varav två dubbelvolymer, säljs hos välsorterade bokhandlare, i museishoppar och genom nätbokhandeln.
9789187214783 -
Konsten och konstbegreppet.
Mycket gott skick. "2010,Raster Förlag AB,Danskt band.,Skriftserien Kairos nr.1?Kungliga Konsthögskolan?Sid. 181,Nötta kanter på ryggen. smånagg nere på pärmens framsida och baksida.?Understrykningar med fluorescerande gul penna. reva på sid.99.,Mycket gott skick.,978918721 läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187214684
- Titel
- Konsten och konstbegreppet - Skriftserien Kairos Nr 1
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 186 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 127 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Kairos nr 1 ställs frågan: Vad är konst? Alltsedan Marcel Duchamp ställde ut sin flasktorkare har denna fråga envist hängt kvar som mer eller mindre obesvarad.
Denna antologi innehåller bl. a. Morris Weitz klassiska text om teoriernas roll i estetiken. William E. Kennick säger i sin uppsats från 1958 att den traditionella estetiken vilar på ett fundamentalt teoretiskt misstag av rent språklig art. Här återfinns också den amerikanska kritikern Clement Greenbergs epokgörande redovisning för det modernistiska måleriet från 1961 och Arthur C. Dantos text »konstvärlden« från 1964.
Ewa Jeanette Emt skriver om den tyska 1700-talsfilosofen Baumgarten, som kan sägas prägla det moderna estetikbegreppet. Sven-Olov Wallenstein ger en översikt över utvecklingen från högmodernismens upplösning kring 1960 till konceptkonsten.
Skriftserien Kairos syftar i första hand till att erbjuda klassiska konstteoretiska texter på svenska, skrivna av såväl konstvetare, filosofer och forskare som konstnärer. Dessa varvas med specialbeställda texter. Kairos skall inte ge några allmängiltiga lösningar eller generella svar oberoende av det historiska sammanhanget, utan vill istället erbjuda så många teoretiska redskap som möjligt för en både breddad och fördjupad förståelse av den konstnärliga kunskapsprocessen för både dem som framställer konsten i dag och för dem som tar del av denna konst. Texterna i Kairos översätts alltid från originalspråket och i de flesta fall från originalutgåvan.
Skriftserien Kairos används som kurslitteratur vid högskolor och universitet och
genom nytryckningar säkerställer vi att den alltid finns tillgänglig. Serien, som
kommer att omfatta 14 nummer 2008 (under våren 2008 kommer Kairos nr 13, Koreografier och under hösten Kairos nr 14, Ljudkonst), varav två dubbelvolymer, säljs hos välsorterade bokhandlare, i museishoppar och genom nätbokhandeln.
9789187214684 -
Art Worlds.
Mycket gott skick. 2008,Häftad.,Förlag: University of California Press?Sid. 408?Uppdaterad och utökad utgåva till 25-års jubileet.,Något uppböjd och bucklig pärm.?Två understrykningar i grönt innehållssidan. ,Mycket gott skick.,9780520256361?,Detta är en bok som egentligen läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780520256361
- Titel
- Art worlds
- Författare
- Becker, Howard Saul
- Förlag
- Berkeley : Univ. of California Press
- Språk
- English
9780520256361 -
Visual studies, A skeptical introduction.
Nära nyskick. 2003,Häftad.,Förlag: Routledge?Sid. 230?Illustrationer i svartvitt.,Felfri.,Nära nyskick.,9780415966818?,Vad är visuella studier? Vilka är subjekten för visuella studier? Detta är några av infallsvinklarna i den här boken. James Elkins har ägnat mycken ti läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415966818
- Titel
- Visual studies : a skeptical introduction
- Författare
- Elkins, James
- Förlag
- New York : Routledge
- Utgivningsår
- 2003
- Språk
- English
9780415966818 -
Zorn, Akvareller/ Watercolours
Nära nyskick. 2004,Kartonnage.,Förlag: Nordiska Akvarellmuseet?Sid. 158?Katalog till utställningen med Zorns akvareller maj- september 2004.?Rikt illustrerad i färg.?Text på både svenska och engelska.?Innehåller också en kronologi över Zorns liv.,Felfri.,Nära nyskick., läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189477189
- Titel
- Anders Zorn : akvareller : watercolours
- Författare
- Zorn, Anders 1860-1920 - Bera Nordal - Isitt, David - Blume, Eva - Nordiska akvarellmuseet
- Förlag
- Skärhamn : Nordiska akvarellmuseet
- Språk
- Svenska
9189477189 -
Värmland förr och nu?Värmlands Museum, 93 Hig...
Nära nyskick. 2019,Häftad.,Originalupplaga.,Förlag: Stftelsen Värmlands Museum?Ingår i Värmlands Museums serie: Värmland förr och nu 2019?sid. 231?Förord av Åsa Hallén,Felfri.,Nära nyskick.,9789185224920,Ett axplock ur museets samlingar, där varje föremål eller konstve läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185224920
- Titel
- Värmlands museum - 93 highlights ur samlingarna
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
9789185224920 -
Resan till Racken., Karl och Ida reser till R...
Mycket gott skick. 2001,Kartonnage.,Förlag: Ord i Nord & Rackstadmuseet.?Sid. 49?Rikt illustrerad i färg.,Smutsfläckar på omslaget.?Dedikation på försättsbladet samt ett självporträtt av författarinnan.,Mycket gott skick.,9163106833,En konstbok för barn med härliga färgbild läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163106833
- Titel
- Resan till Racken : Karl och Ida reser till Rackenmålarnas sjö
- Författare
- Sewall, Lena
- Förlag
- Arvika : Ord i Nord
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
9163106833 -
Visual Thinking
Nära nyskick. 1997,Häftad.,Förlag: University of California Press.?sid.345?35 års jubileum sedan första tryckningen.,Felfri.,Nära nyskick.,9780520242265?,En riktig klassiker inom konstteorin och den har hängt med sedan 1969. Arnheim har med den här boken påverkat synen läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780520242265
- Titel
- Visual thinking
- Författare
- Arnheim, Rudolf
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- English
- Baksidestext
- In this seminal work, Arnheim, author of 'The Dynamics of Architectural Form' and 'Art and Visual Perception' asserts that all thinking is basically perceptual in nature, and that the ancient dichotomy between seeing and thinking, between perceiving and reasoning, is false and misleading. Rudolf Arnheim is Professor Emeritus of the Psychology of Art at Harvard University.
9780520242265 -
Elektroei
Mycket gott skick. 2005,Häftad.,Sid. 360?Illustrerad i svartvitt.?Tidskriften dubbelnummer OEI #22#23?ISSN 14045095,Understrykningar med fluorescerande penna i rosa.?Vikmärke på pärmens framsidan och baksida. Småskav, smårepor och tryckmärke på pärmen.,Mycket gott skick.,In läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Konst och film, Texter efter 1970 (2)
Nära nyskick. Raster Förlag AB,Danskt band.,sid. 216?Skriftserien Kairos nummer 9. Ges ut i samarbete med Konsthögskolorna i Malmö, Umeå o0ch Kunliga Konsthögskolan i Stockholm.,Felfri,Nära nyskick.,9789187215476?,Väl valda och djuplodande texter om förhållandet emella läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187215476
- Titel
- Konst och film. D. 2, Texter efter 1970 : Skriftserien Kairos Nr 9:2
- Författare
- Lundemo, Trond - Konstfack
- Förlag
- Raster förlag
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 127 x 207 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kairos 9:2. Kairos nr 9 är pga det stora omfånget uppdelat på två volymer, del 1 och del 2, där del 1 innehåller texter före 1970 och del 2 texter efter 1970. Fackredaktör för båda volymerna är Trond Lundemo. Ur innehållet i del 2:
Jean-Louis Comolli:
Ur Teknik och ideologi; kamera, perspektiv och djupfokus
Frank Kessler:
Photogénie och fysionomi
Gilles Deleuze:
Att ha en idé i film
Raymond Bellour:
Den oåtkomliga texten
Raymond Bellour:
Den dubbla spiralen
Christa Blümlinger:
Att läsa mellan bilderna
Bernard Stiegler:
Ur Filmens tid
Skriftserien Kairos används som kurslitteratur vid högskolor och universitet och
genom nytryckningar säkerställer vi att den alltid finns tillgänglig. Serien, som
kommer att omfatta 14 nummer 2008 (under våren 2008 kommer Kairos nr 13, Koreografier och under hösten Kairos nr 14, Ljudkonst), varav två dubbelvolymer, säljs hos välsorterade bokhandlare, i museishoppar och genom nätbokhandeln.
9789187215476 -
Marcel Duchamp på radio, Georges Charbonniers...
Nära nyskick. 2009,Danskt band.,Förlag: Errata 66 sid.?Kungliga Akademin för de fria Konsternas skriftserie nr 15?Översättning: Jan Hannerz, Lars Axel Söderberg,Felfri,Nära nyskick.,919705058,Marcel Duchamp en ikon inom den moderna konsten talade gärna om sin konst och läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Graffitins Historia.
Nära nyskick. "2011,Kartonnage.,Förlag: LL (Lättlästa böcker) 160 sid.?Rikt illustrerad i färg.,Felfri,Nära nyskick.,9789170533594?,Vet man vad en ""Tag"" är för något men börjar tveka när begrepp som ""Bajtare"", ""Throw-ups"" och ""Toys"" dyker upp, då är den här bok läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170533594
- Titel
- Graffitins historia
- Författare
- Jacobson, Malcolm
- Förlag
- LL-förlaget
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- - Jag var inte i slagsmål och gatugäng. Jag sprejade istället, berättar graffitimålaren Cornbread.
I början av 1970-talet började ungdomar i USA måla på väggar med sprayfärg. De ville ta plats, visa att de fanns. Graffitin gav uttryck för vad de tyckte och kände. Nu är graffiti en uttrycksform som många över hela världen sysslar med och anses idag av många som en egen konstform.
Men graffiti väcker också många frågor, provocerar och upprör. Graffiti, klotter eller gatukonst - det finns många sätt att se på spraymålade bilder och symboler på offentliga byggnader.
Malcolm Jacobson är författare och fotograf. Han berättar hur graffitin växte fram från forntida ristningar i Egypten till hur den ser ut i dagens städer. Från gatorna i Philadelphia och i New York till Luleå.
Graffitins historia är illustrerad med många foton av kända graffitimålningar.
9789170533594 -
Edvard Munch
ISBN 9783822803042
Hyggligt skick. 1991,Häftad.,Förlag Taschen sid.96?Rikt illustrerad i färg och svartvitt.?Format 30 x 23,Små repor på framsidan och baksidan.?Något smutsig på insidan.?Litet släpp av pärmens framsida och i rygg.?,Hyfsat skick.,9783822803042?,En enkel och upplysande genom läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9783822803042 -
Subway art
ISBN 9780805006780
Mycket gott skick. 2005,Häftad.,?Förlag: Owl Books 104 sid.?Rikt illustrerad 239 illustrationer i färg.?Format: 27 x 21 cm,Understrykningar med flouroscerande gul och rosa penna.,Mycket gott skick.,9780805006780?,Boken ger en genomgång och historia bakom uppkomsten av graff läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9780805006780 -
Hilma af Klint, En biografi, Mänskligheten ko...
Nära nyskick. 2021,Albert Bonniers förlag,Förlagsband med skyddsomslag.,Originalupplaga.,494 sid?Illustrerad31 i svartvitt (46 st) och i färg (31 st),Felfri,Nära nyskick.,9789100182649?,Hilma af Klint har blossat upp på den internationella konsthimlen, framför allt eft läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100182649
- Titel
- Mänskligheten kommer att förundras : Hilma af Klint - en biografi
- Författare
- Voss, Julia
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 450 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 218 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 952 g
- Språk
- Svenska
9789100182649 -
Huvudbok
Mycket gott skick. 1997,Ryggklotband ,Originalupplaga.,Förlag: Kamras & Kamras?Opaginerad. ca 100 sid.?Rikt illustrerad i färg.?Fotografier av Göran Örtegren?Text på svenska och engelska.,Blekt text på bokryggen. Små skavanker på pärmarna. Några lösa trådar.,Mycket gott ski läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Carin Ellberg: Mother of pearl, ...kanske lig...
Nära nyskick. 2018,Häftad.,Originalupplaga.,Förlag: Art and Theory Publishing 232 sid.?Rikt illustrerad i färg.?Storlek 28 x 21 cm,?Felfri,Nära nyskick.,9789188031600,Carin Ellberg är en konstnärinna som utmärkt sig genom sina teckningar, målningar och skulpturer. Den läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188031600
- Titel
- Carin Ellberg: Mother of Pearl
- Författare
- Cornell, Peter
- Förlag
- Art and Theory
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 210 x 280 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 1340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Carin Ellberg s flowing and hanging figures and objects are articulated in series and variations, where a certain laconic absurdism is formulated through highly personal expression. Ellberg has become known for her interest in everyday life, reflected in her use of domestic, simple materials such as coffee, stockings and clothes in sculptures and paintings. Since 1985 she has also been producing a parallel series of painted self-portraits in three-quarter profile. More recently her work has increasingly opened up to eternal questions such as materiality, the spiritual, and nature. This artist's book is the fruit of many years of work with her archive, from which the artist has chosen images that represent the breadth and depth of her oeuvre in over 200 colour illustrations with texts in both Swedish and English.
9789188031600 -
Mexican muralists, Orozco, Rivera, Siqueiros
Nära nyskick. 1993,Danskt band.,Förlag: Chroicle Books 240 sid.?Rikt Illustrerad i svartvitt och mestadels färg.?Format: 28 x 24 cm,Felfri,Nära nyskick.,9780811819282?,Desmond Rochfort är konsthistoriker och specialist på mexikansk konst och framför allt dess muralmåla läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780811819282
- Titel
- Mexican muralists : Orozco, Rivera, Siqueiros
- Författare
- Rochfort, Desmond
- Förlag
- San Francisco, Calif. : Chronicle Books
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- English
9780811819282 -
Secret Knowledge, Redescovering the lost tech...
Nära nyskick. 2006,Danskt band.,Andra upplagan.,Förlag: Thames & Hudson 328 sid.?Rikt illustrerad. 510 illustrationer, 442 i färg.?Format: 30 x 24 cm.,Felfri.,Nära nyskick.,9780500286388?,En av tvåtusentalets viktigaste och mest spännande böcker om användandet av olika läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780500286388
- Titel
- Secret knowledge
- Författare
- Hockney, David
- Utgivningsår
- 2018
- Språk
- English
9780500286388 -
Fåglar och ljus
Nära nyskick. 2002,Atlantis,Kartonnage.,Originalupplaga.,232 sid.?Format: 29 x 31 cm?Rikt illustrerad i färg.,Felfri,Nära nyskick.,9789174866001?,En praktvolym om och av en av våra mest uppskattade fågelmålare. Här blandas skisser och färdiga verk i akvarell och olja. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174866001
- Titel
- Fåglar och ljus
- Författare
- Lars Jonsson
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 310 x 290 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 1983 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fåglar och ljus är en stor presentation av vår internationellt mycket kände fågelmålare. Lars Jonsson kan redan se tillbaka på över 40 års verksamhet han har målat fåglar sedan han var fem år och debuterade med en utställning på Naturhistoriska riksmuseet som femtonåring. Nu vid livets middagshöjd kommer en stor retrospektiv utställning på Waldemarsudde.
Boken är en generös presentation med ca 150 målningar och teckningar med bilder från skissboken, akvareller och oljemålningar. Konstnärens unika egenart blir tydlig: förmågan att ge varje fågel en personlighet.
Boken inleds med en infallsrik essä av Staffan Söderblom kring naturen och betraktandet av fåglar. En dialog mellan Lars Jonsson och Björn Linell fullföljer bilden av en unik svensk konstnär.
9789174866001 -
Lena Cronqvist
Mycket gott skick. 2003,Wahlström & Widstrand,Kartonnage.,Originalupplaga.,SAK, Sveriges allmänna Konstförenings publikation 2003?Format: 28 x 23 cm?Rikt illustrerad i färg.,Lätt smutsig fram och baksida.?Märke efter borttagen prislapp på baksidan.?Hundöra inuti boken.,Myck läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9146203044
- Titel
- Lena Cronqvist
- Författare
- Castenfors, Mårten
- Förlag
- Wahlström & Widstrand
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lena Cronqvist är en av Sveriges främsta nu levande konstnärer. Hon har varit verksam sedan mitten av 1960-talet och rönt uppmärksamhet både i Sverige och utomlands som en konstnär som bryter konventioner, som vågar skildra det privata och ibland obehagliga, som ställer verklighetens komplexitet på sin spets och utmanar vår syn på omvärlden. Konstkritikern och författaren Mårten Castenfors ger i denna monografi ett mycket personligt porträtt av Lena Cronqvist. Han lyfter fram sambanden mellan liv och konst, mellan omvärld och konstnär och skapar en djupare förståelse av Cronqvists unika måleri och skulpturkonst, liksom av människan bakom konsten. Till detta bidrar också författaren Eva Ströms samtal med Cronqvist - de talar om barndom, psykoser, inspiration och drivkrafter. Boken innehåller även en nyskriven diktsvit av poeten Eva Runefelt och en äldre dikt av Göran Tunström. Men hjärtat i boken är förstås Lena Cronqvists konst. Boken innehåller över 170 illustrationer i färg - målningar, skulpturer, vävar och skisser. En helt enastående bok om en av våra mest framstående konstnärer!
9146203044
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn