-
Svenska som andraspråk : i forskning, undervi...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2013. 868 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144070650
- Titel
- Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
- Författare
- Hyltenstam, Kenneth
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 868 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 230 mm Ryggbredd 48 mm
- Vikt
- 1380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Andraspråksinlärning och andraspråksanvändning är ett livligt och mångfasetterat internationellt forskningsområde, där även andraspråksundervisningens politiska, kulturella och sociala dimensioner har fått stor uppmärksamhet. Att språket spelar en avgörande roll för skolframgång liksom för integration och delaktighet i samhället är ett välkänt faktum. Därför är det av stor betydelse att all utbildning genomsyras av språklig medvetenhet och ett mångkulturellt förhållningssätt. I denna andra, omarbetade upplaga av boken presenteras ett brett och aktuellt urval studier samlade kring tre områden, som belyser andraspråksforskningens olika frågor och perspektiv: andraspråk och individ, andraspråk och samhälle samt undervisningspraktik i det flerspråkiga klassrummet. Svenska som andraspråk – i forskning, undervisning och samhälle fungerar som ett viktigt kunskapsunderlag och stöd för alla de lärare, skolledare och andra utbildningsansvariga som strävar efter att åstadkomma bättre förutsättningar för flerspråkig utveckling och framgångsrik andraspråksanvändning.
Studentlitteratur AB 2 9789144070650 -
Ledarskapsmetaforer : att förstå ledarskap i...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 288 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144070162
- Titel
- Ledarskapsmetaforer : att förstå ledarskap i verkligheten
- Författare
- Blom, Martin
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 417 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi lever i ett samhälle som är besatt av ledarskap och vi tror att i stort sett alla sociala eller ekonomiska problem går att åtgärda eller lösa genom bättre ledarskap. Detta engagemang i ledarskap åtföljs ibland av hjältedyrkan, önsketänkande och missriktade förhoppningar.
För att mer allsidigt förstå ledarskap och stimulera en mer realistisk praktik diskuterar författarna sex metaforer för ledare: trädgårdsmästaren, kompisen, helgonet, cyborgen, befälhavaren och översittaren. Metaforerna har sin grund i en rad djupstudier av chefer som försöker utöva ledarskap, och erbjuder oväntade insikter i hur ledarskap fungerar och inte fungerar. Boken belyser mångskiftande – ofta motsägelsefulla och ibland mörkare – sidor av ledarskap.
Genom att kritiskt reflektera över dagens managementmättade ledarskapslitteratur presenterar Ledarskapsmetaforer ett upplysande och uppfriskande sätt att förstå ett viktigt ämne. Boken riktar sig lika mycket till studenter och forskare som till den tänkande chefen.
Studentlitteratur 1 9789144070162 -
Idrottsvetenskap : en introduktion
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 328 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144074689
- Titel
- Idrottsvetenskap : en introduktion
- Författare
- Hedenborg, Susanna
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 455 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken fokuseras samhällsvetenskapliga och humanistiska perspektiv på det flervetenskapliga ämnet idrottsvetenskap. Författarna ger en introduktion till barn- och ungdomsidrottens, elitidrottens och breddidrottens framväxt och organisation i Sverige samt problematiserar och diskuterar utvecklingen. Vidare presenteras svensk och internationell forskning på området.
Varje kapitel innehåller problemfokuserade uppgifter och en bibliografi som kan leda läsaren vidare till forskning och nya studier. Boken avslutas med ett kapitel om hur det självständiga arbetet eller examensarbetet kan läggas upp.
Idrottsvetenskap – en introduktion är avsedd för studerande på högskolenivå, men också givande för läsare som vill sätta sig in i vad samhällsvetenskaplig och humanistisk idrottsforskning innebär.
Studentlitteratur AB 1 9789144074689 -
Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2020. 224 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151101019
- Titel
- Fritidshemmets pedagogik i en ny tid
- Författare
- Haglund, Björn
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fritidshemmets traditionella pedagogik utmanas idag och allt mer av dess verksamhet riktas mot utbildning. Fritidshemmet ska både erbjuda elever en meningsfull fritid och undervisning kopplad till ett centralt innehåll. För att lyckas med detta dubbla läroplansuppdrag behöver fritidshemmet bland annat en pedagogik som, även framöver, bygger på elevers delaktighet, socialt och relationellt lärande. Fritidshemmet har en lång pedagogisk tradition som institution, och den här boken belyser hur uppdrag, mål, styrning och innehåll har förändrats över tid.
Den första delen av Fritidshemmets pedagogik i en ny tid beskriver förändringar i fritidshemmets uppdrag, profession och den socialpedagogiska traditionen. Bokens andra del innehåller kapitel om likvärdighet, kvalitet och dagens utbildning till lärare i fritidshem. Den tredje delen handlar om fritidshemmets innehåll och tar sin utgångspunkt i didaktik och barns perspektiv.
Bokens redaktörer är forskare och lärarutbildare med inriktning mot fritidshemmets pedagogik. De har alla en bakgrund som fritidspedagoger och har genom mötet med lärarstudenter, fritidshemspersonal och forskning på olika sätt studerat fritidshemmet.
Helena Ackesjö är docent i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Birgit Andersson är lektor i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet, institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap.
Catarina Andishmand är lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Göteborgs universitet och undervisar på grundlärarutbildningen med inriktning mot fritidshem.
Marianne Dahl är lektor i pedagogik vid Linnéuniversitetet (campus Kalmar)
.
Helene Elvstrand är universitetslektor i pedagogiskt arbetet inriktning fritidshem vid Linköpings universitet.
Jan Gustafsson Nyckel är professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst.
Björn Haglund är docent i barn- och ungdomsvetenskap och arbetar vid Högskolan i Gävle.
Karin Lager är postdoktor vid Högskolan Väst och universitetslektor vid Göteborgs universitet.
Per Lindqvist är professor i didaktik vid Mälardalens högskola.
Ulla Karin Nordänger är professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Monica Orwehag är fil. dr. i pedagogik och lektor vid Högskolan Väst.
Einar Sundsdal, fil.dr, är förste amanuens i pedagogik vid Institutet för pedagogik och
livslångt lärande vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU).
Maria Øksnes, fil.dr, är professor i pedagogik vid Institutet för lärarutbildning vid Norges
teknisk-naturvetenskapliga universitet (NTNU).
Gleerups Utbildning AB 1 9789151101019 -
Ett delat samhälle : makt, intersektionalitet...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2016. 219 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147112821
- Titel
- Ett delat samhälle : makt, intersektionalitet och sociala skiktning
- Författare
- Edling, Christofer
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 298 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger en inblick i sociologins djup och bredd genom att inspirera till fortsatt tänkande om det delade samhället. Inför den tredje upplagan, som utkommer i november 2022, har flera kapitel reviderats och boken har utökats med ett nyskrivet kapitel om regionala och geografiska skillnader för att ge ökad förståelse av ojämlikhet och förändring mellan stad och land och inom storstadsregionerna.
Sedan sociologin grundades har ämnet sysslat med samma problemställning: Hur ska vi förstå samhällets sociala ojämlikhet och hur påverkar den människors livschanser? Utifrån denna gemensamma kärna har sociologin utvecklat en mångfald av teoretiska perspektiv och metodologiska ansatser för att se samhället.
I boken diskuterar några av Sveriges främsta sociologer på ett lättillgängligt sätt de viktigaste sociala skiktningsprinciperna:
- Stefan Svallfors och Arvid Lindh: Klass
- Jani Turunen: Geografi (nytt kapitel i upplaga 3)
- Marie Evertsson: Kön
- Ove Sernhede: Etnicitet
- Alexandra Bogren: Sexualitet
- Magnus Karlsson: Ålder
- Rafael Lindqvist: Funktionshinder
- Göran Ahrne: Intersektionalitet
"Ett delat samhälle är en mycket uppskattad bok av studenterna och det är därför extra roligt att ge ut den i en tredje upplaga," säger Helena Ekholm, förläggare.
Upplaga 3 planeras utkomma i november 2022 och tills dess finns upplaga 2 tillgänglig.
Om författarna
Bokens redaktörer och författare till inledningskapitlet är Christofer Edling, professor i sociologi vid Lunds universitet, och Fredrik Liljeros, professor i sociologi vid Stockholms universitet. Fredrik är också associerad till Karolinska institutet, Institutionen för global folkhälsa, forskargruppen Global and Sexual Health (GloSH).
Bokens övriga författare är Göran Ahrne, Alexandra Bogren, Marie Evertsson, Magnus Karlsson, Arvid Lindh, Rafael Lindqvist, Ove Sernhede, Stefan Svallfors och Jani Turunen.
Recension
Om andra upplagan: "Hur kan vi förstå samhällets sociala ojämlikhet och hur påverkar den människors livschanser? Det är en grundläggande frågeställning inom sociologin, vars kärna är att försöka förklara och förstå social ojämlikhet. Några av landets främsta sociologer beskriver social skiktning utifrån grunder som till exempel kön, klass och etnicitet. Bokens redaktörer är Christofer Edling, professor i sociologi vid Lunds universitet och Fredrik Liljeros, professor i sociologi vid Stockholms universitet. De nio forskarna, verksamma vid olika svenska universitet och högskolor, ger oss en lättfattlig inblick i disciplinen sociologins bredd. Den här andra upplagan har utökats med ett nyskrivet kapitel om funktionshinder. Makt, jämlikhet och social mobilitet är viktiga begrepp som diskuteras på ett mycket överskådligt sätt. För den som vill förkovra sig ytterligare på området finns en omfattande referenslista. Antologin är viktig för att ge oss ökad kunskap om det samhälle vi lever i." Publiceras i BTJ-häftet nr 24, 2016. Lektör Maria Fridstjerna.
Liber 2 9789147112821 -
Lärare som ledare : i och utanför klassrumme...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 335 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144075457
- Titel
- Lärare som ledare : i och utanför klassrummet
- Författare
- Berg, Gunnar - Sundh, Frank - Wede, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 335 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 482 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens 17 kapitel beskriver olika perspektiv på lärare som ledare och hur ledarskapet utövas i klassrumsmiljön i samverkan med eleverna, i skolans vardag. Hur skolarbetet kan och bör ledas beror på den enskilda lärarens bedömning av lärandemiljön i det egna klassrummet, men också på faktorer som har att göra med skolan som arbetsplats, organisation och institution i samhället. Ytterst vilar ledarskapet på hur lärare förstår, förhåller sig till och hanterar skolans olikartade uppdrag.
Områden som behandlas i boken är:
• ledarstilar och psykologiska teorier
• aspekter på ledarskap i klassrummet
• elevinflytande och eget arbete
• ledarskap i grupparbete
• undervisning och lärande i helklass
• specialpedagogiska insatser
• lärares gemensamma ledarskap
• undervisning och bedömning
• lärare och rektorer i samverkan.
Boken tillägnas två av bokens bidragsgivare, Kjell Granström och Christer Stensmo, som inte längre finns bland oss. Båda var pionjärer i svenskpedagogikforskning med inriktning på lärares ledarskap.
Boken vänder sig till lärare på alla nivåer och till andra med intresse och engagemang i skolfrågor i allmänhet. Boken är speciellt relevant som kurslitteratur inom ramen för lärarutbildningens utbildningsvetenskapliga kärna.
Studentlitteratur 1 9789144075457 -
Forskningsprocessen - Kvalitativa och kvantit...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2007. 192 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084081
- Titel
- Forskningsprocessen - Kvalitativa och kvantitativa perspektiv
- Författare
- Olsson, Henny
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 333 g
- Språk
- Svenska
Liber 2 9789147084081 -
Perspektiv i fritidshem
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2020. 159 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127827165
- Titel
- Perspektiv i fritidshem
- Författare
- Holmberg, Linnéa
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 272 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Perspektiv i fritidshem beskriver hur en och samma händelse i fritidshemmet kan betraktas och förstås på flera sätt beroende på vetenskapligt perspektiv. Vart vi riktar blicken är avgörande för vad vi får syn på, vilket också påverkar hur vi väljer att handla. Att se på samma händelse utifrån olika perspektiv hjälper oss att i högre grad förstå vad som pågår i fritidshemmet, hur barns och personals ageranden påverkar varandra samt hur olika beteenden får effekter i verksamheten.
Perspektiv i fritidshem inleds med ett fiktivt fritidshemsråd med barn och personal. Utifrån detta tänkta samtal går författaren igenom teoretiska vetenskapliga perspektiv med relevans för fritidshemmets praktik. Vad händer med samtalet och personerna när vi utgår från exempelvis ett barndomssociologiskt, socialkonstruktionistiskt, läroplansteoretiskt eller diskursanalytiskt perspektiv?
Perspektiv i fritidshem riktar sig främst till blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, som bland annat kan ha stor nytta av boken för att reflektera kring fritidshemmets verksamhet och i valet av vetenskapligt perspektiv till examensarbetet.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127827165 -
Fritidshemmets möjligheter - Att arbeta friti...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 288 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144119953
- Titel
- Fritidshemmets möjligheter - Att arbeta fritidspedagogiskt
- Författare
- Elvstrand, Helene
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje dag, före och efter skolan och på lov, går nästan en halv miljon svenska elever i fritidshem. På fritids träffar elever kompisar, får leka och pröva spännande aktiviteter. Att fritidshem är väl fungerande är avgörande för de många barn som tillbringar stora delar av sin dag där. Fritidshemmets uppdrag har under de senaste åren delvis förskjutits, t.ex. har undervisning fått en allt mer framskjuten plats. I Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt presenterar författarna en rad viktiga områden om hur fritidshemmet kan bidra till barns allsidiga utveckling och lärande.
I boken lyfts kärnfrågor som fritidshemmets sociala uppdrag, lek, föräldrasamverkan, fritidshemsutveckling. Här tas även nyare innehåll om fritidspedagogiskt arbete upp, som t.ex. hur man kan arbeta med språk, matematik, naturvetenskap och teknik.
Fritidshemmets möjligheter – att arbeta fritidspedagogiskt ger en god grund för att skapa ett inspirerande innehåll för de många barn som tillbringar stora delar av sin tid på fritidshemmet. Boken vänder sig till studerande på lärarutbildningar och redan yrkesverksamma.
Studentlitteratur AB 1 9789144119953 -
Den problematiska etiken : om barnsyn i forsk...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2015. 142 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171734686
- Titel
- Den problematiska etiken : om barnsyn i forskning och praktik
- Författare
- Aspán, Margareta
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Antologin "Den problematiska etiken ? om barnsyn i forskning och praktik" är ett bidrag till diskussionen om etik i barnrelaterade verksamheter. Antologins texter uppmärksammar en rad situationer där barns integritet och rättigheter riskerar att kränkas. Detta kan ske till exempel vid etikprövningen när det gäller forskningsanslag, när barn får ta emot välgörenhet, i sammanhang där barn dokumenteras eller när barns kunskaper bedöms.
Bokförlaget Daidalos 9789171734686 -
Fritidshemmet : fritidslärarens uppdrag på fr...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 331 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144068954
- Titel
- Fritidshemmet : fritidslärarens uppdrag på fritidshemmet och i skolan
- Författare
- Ann S. Pihlgren - Gudrun Schön Johansson - Anneli Hippinen - Lena Holmberg - Hans Fröman - Per Olof Johansson - Rosie Jacobsson - Malin Rohlin - Anneli Vossman Strömberg - Eva Kane - Stuart Lester - Karin Aronsson - Lars Lindström
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 331 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 485 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken är en introduktion till fritidshemmets villkor – styrning, lagarbete och arbetsmiljö – och fördjupar viktiga delar av fritidslärares yrkesroll, kunskap och kompetens. Boken består av fristående texter, där forskare, undervisare, rektorer och ledarskapskonsulter bidrar med kunskap från forskning och beprövad erfarenhet.Områden som behandlas är:demokrati- och värdegrundsuppdraget samt hur lärare går till väga för att öka barns inflytande och ansvar i vardagenbarns lek, kreativitet och intressen samt hur vuxnas förhållningssätt och utformning av miljöer kan stödja eller försvåra barns möjligheter till egna initiativhur lärare arbetar tematiskt i samverkan mellan fritidshemmet och skolans olika ämnesområdenhur verksamheten på fritidshemmet styrs och utvecklas genom ett hälsoperspektiv för hela skolan, tydligt målfokus och effektiv resursanvändninghur fritidspedagogiken, yrkesrollen och synen på barn utvecklats historiskt från 1800-talets arbetsstuga till dagens lärande i samverkan med skolan.Boken vänder sig till studerande på lärarutbildning med inriktning mot fritidshem och till arbetslag i kompetensutveckling. Den kan också läsas med behållning av föräldrar, rektorer och politiker som vill veta mer om fritidspedagogik. Varje kapitel avslutas med frågor som uppmuntrar till fortsatt bearbetning och diskussion av innehållet.
Studentlitteratur 1 9789144068954 -
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutid...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 215 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566794 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780750705967
- Titel
- Constructing and reconstructing childhood : contemporary issues in the sociological study of childhood
- Författare
- James, Allison - Prout, Alan
- Förlag
- London : Falmer
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- English
London : Falmer 9780750705967 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789147090686
- Titel
- Samhällsvetenskapliga metoder
- Författare
- Bryman, Alan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 690 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 1330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken har blivit en klassiker inom området samhällsvetenskapliga forskningsmetoder. Upplaga 3 har blivit grundligt uppdaterad och här ingår såväl kvantitativ som kvalitativ forskning. Den består av fyra delar (och sammanlagt 28 kapitel):
Del I Introduktion till samhällsvetenskaplig forskning
Del II Kvantitativ forskning
Del III Kvalitativ metod
Del IV Flermetodsforskning ("mixed methods research")
Läs mer
Innehållet har en praktisk och pedagogisk inriktning med många konkreta exempel på genomförd forskning. Genom sin bredd passar boken både grundläggande och avancerade kurser i vetenskaplig metodik; den vägleder studenten när det gäller exempelvis forskningsfrågor, litteraturgenomgång och etiska frågeställningar samt urvalsfrågor, utformning av enkäter/intervjuer, analys av data och presentation av forskningsresultat.
I denna tredje upplaga på svenska har författaren uppdaterat innehållet och gjort omfattande förändringar, bland annat följande:
- Repetitionsfrågor efter varje kapitel.
- Många nya avsnitt, bl.a. "Big Data", datorstödd innehållsanalys, intervjuer på Skype och användning av mobiltelefoner som plattform för en survey.
- Innehållet i det tidigare kapitlet om e-forskning har utökats och integrerats i bokens övriga kapitel.
- Ett nytt inslag, "Forskning i media", har tillkommit ger exempel på hur samhällsvetenskaplig forskning tas upp och behandlas i massmedier.
- Nya inslag är också studenters och doktoranders erfarenheter av att ha genomfört olika examensarbeten och forskningsprojekt
Om författarna
Framlidne Alan Bryman utnämndes år 2005 till professor i Organization and Social Research vid University of Leicester och School of Management, som han förestod 2008–2009. Före Leicester var han professor i Social Research vid Loughborough University, där han forskade och undervisade under mer än 30 år. Vid hans bortgång 2017 var han professor emeritus vid University of Leicester.
Översättare är Björn Nilsson.
Liber 2 9789147090686 -
Lekens flertydighet : om barns lek i en insti...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 198 sidor.
Hyggligt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100132
- Titel
- Lekens flertydighet : om barns lek i en institutionaliserad barndom
- Författare
- Øksnes, Maria
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 198 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 264 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Lekens flertydighet lyfter Maria Øksnes fram nya perspektiv på barns lek. I boken diskuterar författaren rådande teman och diskurser som bestämmer hur vi tänker och agerar när det gäller barns lek i förskola, fritidshem och skola. Hon beskriver hur viktigt det är att barn får lov att bara vara barn delar av dagen och leka utan vuxnas förväntningar på att det ska komma ut någon form av lärande ur deras lek.
Författaren vill också lyfta fram barnens egen upplevelse av sin lek och fritid i förskola och fritidshem. I dag finns mycket lite forskning som intresserar sig för vad leken faktiskt betyder för barnen. Mot bakgrund av den ”nya” barndomssociologin betraktas barn nu emellertid som sociala aktörer; som subjekt som kan bidra med sina egna erfarenheter och uppfattningar av sina liv, eftersom de konkret känner i sin egen kropp vad det innebär att vara barn, att leka och ha fritid.
Boken riktar sig främst till blivande yrkesverksamma lärare på förskolenivå och fritidspedagoger.
Sagt om boken
" /.../ "Boken är skriven utifrån norska förhållanden och styrdokument, men boken äger samma giltighet och aktualitet i sin svenska språkdräkt." Ulf Malmqvist, lektör, BTJ häfte 11121023.
Om författaren
Maria Øksnes är själv förskollärare, men i dag verksam som forskare. Hon undervisar också blivande förskollärare vid DMM, Högskolan för förskollärarutbildning i Trondheim, Norge. I sin bok är hon diskussionsglad, vilket ger texten ett engagemang som betvingar läsaren.
Liber 1 9789147100132 -
Specialpedagogiska aspekter på förskola och s...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2021. 176 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147141036
- Titel
- Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola
- Författare
- Lutz, Kristian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 236 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Specialpedagogik i Sverige kännetecknas av betoning på inkludering, och av en relationell syn på barns avvikelser - det vill säga att svårigheter uppkommer i relation mellan miljön och de individuella förutsättningar barnet har med sig i mötet med miljön.
Boken har ett kritiskt granskande perspektiv och innehåller såväl forskning om specialpedagogiska frågor i förskolans och skolans värld som fallbeskrivningar utifrån författarens egna erfarenheter som verksam pedagog. I anslutning till fallbeskrivningarna behandlas ofta frågor om etiska dimensioner och dilemman.
Andra upplagan innefattar helt nya kapitel som behandlar komplexiteten i att skapa inkludering, samt specialpedagogens roll och uppdrag i ett professionsteoretiskt perspektiv.
Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola – möte med det som inte anses lagom vänder sig i första hand till studenter på lärarutbildningar. Boken vänder sig också till verksamma lärare, pedagoger, skolledare och professionella som arbetar med barn och unga.
Om författarna
Kristian Lutz är lektor i specialpedagogik och verksam på institutionen Lärande och samhälle vid Malmö universitet. Hans forskningsintressen tar sin utgångspunkt i frågor som berör normalisering, medikalisering, styrning, makt och diskurser i förskolans och skolans verksamhet.
Sagt om boken
"Ett mycket intressant avsnitt är det som tar upp medikalisering och neuropsykiatriska diagnoser vilka författaren menar påverkar skolornas prioriteringar. Exempelvis belyses och analyseras kriterier för uppmärksamhetsdelen i ADHD-diagnosen, vilket av författaren betraktas som en skoldiagnos som ökar när barnet lämnar förskolan och kommer upp i skolåldern. Det finns intressanta fallbeskrivningar i hela boken och avslutningsvis utmanande diskussionsfrågor som fungerar utmärkt som stöd vid pedagogiska diskussioner kring hur specialpedagogiska insatser kan organiseras och prioriteras i förhållande till nationella mål." BTJ häfte 13124051. Lektör Katharina Jacobsson.
Liber 2 9789147141036 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144074405
- Titel
- Den fria tidens lärande
- Författare
- Jensen, Mikael
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärande är centralt i det mesta vi gör. Kanske särskilt under vår fritid. Den här boken handlar huvudsakligen om hur vi människor lär oss och tar samtidigt med tiden som en väsentlig faktor för lärande. Vårt sätt att förhålla oss till tid påverkar hur vi lär. Det som kallas den fria tiden skapar förutsättningar för lärande som skiljer sig från lärande inom ramen för mer styrd tid. Relaterade begrepp som informellt och formellt lärande diskuteras. Flera teorier om lärande beskrivs. Författaren använder en mängd exempel för att illustrera olika sätt att se på tid och lärande. De mest centrala delarna berör barns lärande inom fritidshem, förskola och skola, men även lärande i hemmiljö och platser där barn befinner sig på sin fritid. Boken vänder sig i första hand till lärare och andra professionella som arbetar med barn under deras fritid. Fritidshemmet diskuteras i ett eget kapitel men alla delar av boken är relevanta för fritidshemsverksamhet.
Studentlitteratur 1 9789144074405 -
När barn lär av varandra - samlärande i prakt...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2006. 112 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147084043
- Titel
- När barn lär av varandra - samlärande i praktiken
- Författare
- Williams, Pia
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 112 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 179 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Pia Williams har skrivit en lättillgänglig, koncentrerad bok om när barn lär av varandra. När barn möts startar alltid något slags samspel. Hur det sedan utvecklas beror både på den miljö barnen vistas i, den kultur de skapar tillsammans med varandra och på de vuxnas attityder till samarbete.
Läs mer
Samspel och samlärande kan ses som grunden för barns delaktighet, något som är centralt i all utbildning idag. Pia Williams visar att idén om att lärande sker i kommunikation och samspel får stöd hos flera olika pedagogiska teoretiker, bland andra Piaget och Vygotskij. Hon visar också med många exempel på hur samlärande fungerar i barnens vardag, i både förskolan, förskoleklassen och skolans tidiga år.
Om författarna
Pia Williams är fil.dr och arbetar som universitetslektor vid Göteborgs universitet, Institutionen för pedagogik och didaktik.
Liber 1 9789147084043 -
Fritidshemmets historiska dilemman : en nutid...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 215 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176566794
- Titel
- Fritidshemmets historiska dilemman : en nutidshistoria om konstruktionen av fritidshemmet i samordning med skolan
- Författare
- Rohlin, Malin
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur styrs fritidshemmet och vad får det för konsekvenser för verksamheten? Hur har synen på den "problematiska fritiden" förändrats? Dagens samordning mellan fritidshemmet och skolan står här i fokus. Malin Rohlin använder sig av begreppet den problematiska fritiden, som syftar på barnens tid från skolans slut fram till att föräldrarna kommer hem från arbetet. Hur den problematiska fritiden ska lösas är ett tema med rötter i Anna Hierta-Retzius och Fridtjuv Bergs idéer kring sekelskiftet 1900, då den s.k. arbetsstugan grundades. Malin Rohlin lyfter fram olika aspekter som bidragit till ett visst tänkande och vissa föreställningar om fritidshemmet under olika tidsperioder.
Läs mer
I boken problematiseras bl.a. styrningen av fritidshemmet och författaren visar hur olika arenor tagit form – den sociala arenan, den socialpedagogiska arenan och den utbildningspedagogiska. Handlar fritidshemmets verksamhet t.ex. bara om vård och omsorg? Hur påverkas fritidspedagogutbildningen och synen på fritidspedagogens roll under de olika tidsperioderna? Det är i spänningsfältet mellan skolans och samhällets behov som fritidshemmets verksamhet definieras. Malin Rohlin visar att framväxten av dagens fritidshem styrs och har styrts av olika aktörer och intressen under olika tidsperioder.
Boken vänder sig till skolledare, lärare, fritidspedagoger, studerande, politiker och tjänstemän, som på olika sätt berörs av den verksamhet som idag utformas i samarbetet mellan fritidshem och skola.
Om författarna
Malin Rohlin är universitetslektor och prefekt på Institutionen för utbildningsvetenskap med inriktning mot tekniska, estetiska och praktiska kunskapstraditioner vid Stockholms universitet.
Stockholms Universitets förlag 1 9789176566794 -
Etnisk maktordning i skola och samhälle
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2008. 192 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048062
- Titel
- Etnisk maktordning i skola och samhälle
- Författare
- Elisabeth Elmeroth
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 281 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I mångkulturella samhällen lever människor under skilda villkor. När vissa grupper får mycket makt, leder det till andra gruppers underordning. Den etniska maktordningen i Sverige innebär framför allt att svenskheten är den överordnade normen. En norm som, om skolan inte är uppmärksam, kan utgöra ett hot mot värdegrundens budskap om alla människors lika värde.Skolan är en central arena för möten mellan barn, ungdomar, föräldrar, lärare och övrig skolpersonal. Detta ställer krav på skolutveckling i interkulturell riktning. Alla elevers erfarenheter och behov måste mötas med kunskap, respekt och öppenhet. I skolans uppgift ingår också att aktivt arbeta för delaktighet - mot främlingsfientlighet.I boken kombinerar författaren etnicitet och maktordning och belyser människors villkor ur etniska perspektiv. Samtidigt visar hon hur den monokulturella normen skapas och upprätthålls i skola och samhälle. Boken ger också kunskap om och exempel på hur skolan kan skapa förutsättningar för interkulturell pedagogik.Etnisk maktordning i skola och samhälle vänder sig till blivande och verksamma lärare, socionomer samt studenter och verksamma inom området socialt arbete. Den kan också läsas som kompetensutveckling av övrig skolpersonal, skolpolitiker och andra med ansvar för offentlig verksamhet som vänder sig till barn och ungdomar.
Studentlitteratur 1 9789144048062 -
Interkulturell pedagogisk kompetens : integra...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2018. 230 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144124063
- Titel
- Interkulturell pedagogisk kompetens : integration i dagens skola
- Författare
- Lorentz, Hans
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 230 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 338 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om en kompetens som möjliggör samarbete mellan elever och mellan lärare och elever med olika kulturell, språklig, religiös eller etnisk bakgrund i dagens skola. Att lära sig mer om det mångkulturella, globala och postmoderna i vårt samhälle är en väg mot ökad integration och bort från främlingsfientlighet och dold rasism. I den här andra och utökade upplagan finns en detaljerad beskrivning av hur vi kan erhålla olika kompetenser som tillsammans bildar en interkulturell pedagogisk kompetens. Det handlar om att både som lärare och elev gå igenom en pedagogisk process från dekonstruktion till interkulturell medvetenhet. Det innebär bland annat att analysera och problematisera våra uppfattningar om jag och världen. Genom att låta det bekanta och det obekanta mötas kan vi nå en förståelse av det annorlunda. Målet är interkulturell pedagogisk kompetens.
Boken riktar sig till blivande och verksamma lärare och skolledare. Den ger ett nytt perspektiv till alla som är intresserade av interkulturella frågor och som vill förändra skolan till att bli en central plats för positiva mångkulturella möten.
Studentlitteratur AB 2 9789144124063 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Häftad bok. Natur & Kultur. 2 uppl. 2012. 622 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127133709
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 622 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 180 x 245 mm Ryggbredd 40 mm
- Vikt
- 1346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande.
Lärande skola bildning är en gedigen grundbok som belyser skolans historia och framväxt, och ger en god inblick i det som i dag utgör vårt svenska skolsystem. Den innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur svenskt och internationellt perspektiv, den ekonomiska bakgrunden och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation.
Lärande skola bildning är indelad i fem sektioner:
- Skolan växer fram
- Lärande och elevers utbildning
- Utbildning och den kulturella reproduktionen
- Politisk styrning och skolans förändring
- Lärande under livscykeln
I boken medverkar arton författare från flera universitet med sakkunniga och engagerande kapitel. Boken är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men bör också läsas av den som vill veta mer om vår svenska skola.
Den andra utgåvan är uppdaterad med den nya skollagen och Lgr 11.
Arbetet har utförts under redaktion av Ulf P. Lundgren, professor i pedagogik vid Uppsala universitet, Roger Säljö, professor i pedagogisk psykologi vid Göteborgs universitet och Caroline Liberg, professor i utbildningsvetenskap vid Uppsala universitet. Övriga författare är verksamma inom lärarutbildningen och närliggande forskningsområden.
"Omfattningen gör att man nästan kan säga att den utgör ett modernt uppslagsverk om undervisning och skola."
Martin Järnek, BTJ-häftet
Caroline Liberg medverkade tillsammans med Daniel Sundberg, Anne-Marie Körling, Jan Gulliksen och Johan Norman i ett Rundabordssamtal om den svenska skolan under SETT-mässan i april 2013. Se samtalet här.
Natur & Kultur 2 9789127133709 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9147049669
- Titel
- Vägar till pedagogiken i förskola
- Författare
- Johansson, Inge - Holmbäck Rolander, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 338 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare bildar idag arbetslag som har gemensamt ansvar för barnens lärande. Men hur ska deras respektive roller definieras och hur ska samarbetet fungera? Boken syftar till att öppna för en disskussion om pedagogiken i förskola och fritidshem och dess roll i det svenska utbildningsystemet.
Läs mer
Boken består av tio kapitel författade av forskare inom det aktuella området.
Om författarna
Redaktörer är Inge Johansson, professor vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet och Ingrid Holmbäck Rolander, univ. adj. vid Institutionen för didaktik vid Uppsala universitet. Övriga medverkande författare är forskare från olika institutioner, alla med inriktning mot de tidiga åren.
Liber 1 9147049669 -
Det sociala livet i skolan - Socialpsykologi...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2006. 304 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147053488
- Titel
- Det sociala livet i skolan - Socialpsykologi för lärare
- Författare
- Thornberg, Robert
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 446 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9147053488 -
Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och so...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2016. 293 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144108643
- Titel
- Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete
- Författare
- Repstad, Pål
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 293 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete är en klassiker som har använts flitigt vid vård- och sociologiutbildningar i Norden i snart tjugo år. Den tredje utgåvan är uppdaterad både när det gäller förändringar i välfärdssektorn och ny teori och forskning. Boken beskriver de sociologiska grundbegreppen och olika sociologiska inriktningar på ett lättfattligt men samtidigt yrkesmässigt och noggrant sätt. Det allmänna innehållet knyts ihop med ämnen och situationer som vårdpersonal och socialarbetare möter och måste förhålla sig till. Perspektiven skiftar från den enskilda anställda eller klienten till samhällsförändringar på ett makroplan, med särskild inriktning på samspelet mellan aktörer och samhällsstrukturer. Därmed bidrar boken till bättre kunskap om både det som händer inom hälso- och sjukvården och den sociala sektorn och det som händer mellan dessa sektorer i samhället. Sociologiska perspektiv i vård, omsorg och socialt arbete riktar sig främst till studenter på kandidatnivå inom omvårdnad och sociologi men är relevant att läsa för alla inom yrken där man kommer i kontakt med människor.
Studentlitteratur AB 3 9789144108643 -
Sverige - vardag och struktur : sociologer be...
Inbunden bok. Norstedts. 2 uppl. 1993. 806 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9119331428
- Titel
- Sverige - vardag och struktur : sociologer beskriver det svenska samhället
- Författare
- Himmelstrand, Ulf - Svensson, Göran
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1993
- Omfång
- 806 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1335 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 2 9119331428 -
Contemporary Conflict Resolution: The Prevent...
Häftad bok. John Wiley & Sons. 2 uppl. 2005. 320 sidor.
Hyggligt skick. Sidorna fram till sida 8 sitter löst i boken. Lite blyertsanteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0745632130
- Titel
- Contemporary Conflict Resolution: The Prevention, Management and Transforma
- Författare
- Oliver Ramsbotham - Tom Woodhouse - Hugh Miall
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 172 x 246 mm Ryggbredd 32 mm
- Vikt
- 745 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 2 0745632130
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn