
Musikvetenskap för förskolan
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2012. 190 sidor.
Gott skick.
Tillsynes obläddrat exemplar. Pärmens nedre hörn stukade mot snittet samt några repor. /// Förlagets beskrivning: BARN SOM BÖRJAR FÖRSKOLAN har många erfarenheter av musik. Redan i fosterlivet har de hört musik och sång, som riktigt små har de blivit lugnade och tröstade av vaggvisor och de känner väl igen den musik de har hört ofta. I förskolans läroplan tydliggörs också musikens stora betydelse, både som mål och medel i verksamheten. Musikvetenskap för förskolan presenterar den mångfasetterade kunskap som finns om barn och musik. Bokens kapitel delas in 5
tre ddar:• Perspektiv på musik i förskolan• Musikdidaktik i förskolan • Musikaliska fältstudier i förskolan. Ett flertal musikforskare har bidragit med inspirerande texter: om bland annat förskolornas dominerande sångkanon, om hur man planerar en musik- och dansprofil på sin förskola, och om att låta förskolebarn spela fiol enligt Suzuki-metoden eller använda dator för att skapa egen musik. Boken vänder sig till blivande förskollärare, personal i förskolan samt föräldrar och andra som möter barn i förskoleåldern. Bim Riddersporre är fil dr i psykologi, leg psykolog, leg logoped samt universitetslektor och prodekan vid Malmö högskola. Johan Söderman är musiker, musik- och svensklärare och fil dr i musikpedagogik. Han är även universitetslektor vid Malmö högskola.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127132344
- Titel
- Musikvetenskap för förskolan
- Författare
- Calissendorff, Maria
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Musikvetenskap för förskolan presenterar den mångfasetterade kunskap som finns om barn och musik. Barn som börjar förskolan har många erfarenheter av musik. Redan i fosterlivet har barnen hört musik och sång, som riktigt små har de blivit lugnade och tröstade av vaggvisor och de känner väl igen den musik de hört ofta. I förskolans läroplan tydliggörs också musikens stora betydelse, både som mål och medel i verksamheten.
Bokens kapitel samlas i tre delar: Perspektiv på musik i förskolan, Musikdidaktik i förskolan samt Musikaliska fältstudier i förskolan. En rad framstående musikforskare har bidragit med inspirerande texter.
Musikvetenskap för förskolan vänder sig till blivande förskollärare, personal i förskolan samt föräldrar och andra som möter barn i förskoleåldern.