Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Undervisning och tanke

Undervisning och tanke

Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2002. 202 sidor.

Mycket gott skick.

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish

Förlagsfakta

ISBN
9176565084
Titel
Undervisning och tanke
Författare
Conny Stendrup
Förlag
Stockholms Universitets förlag
Utgivningsår
2002
Bandtyp
Häftad
Mått
149 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
Vikt
340 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Undervisning och tanke handlar om begreppskunskapens betydelse för elevers tänkande och intellektuella utveckling. Lärandet av begrepp står i centrum för framställningen, och detta lärande ses som en social och relationell process. I grunden handlar boken om lärares yrkeskunskap: den diskuterar den begreppsutveckling, som sker genom undervisningen i skolan. Med utgångspunkt från matematikämnet belyser författaren vad det kan betyda för undervisningen att skilja på fakta och begrepp. De grundläggande frågor han söker svar på (eller åtminstone förhållningssätt till) i undervisningen är: Vilken lärandemiljö behöver eleverna i våra skolor för att utveckla sitt tänkande, dvs. vad krävs av undervisningen för att eleverna verkligen ska tillägna sig begrepp så att de blir deras tankar? Går det att – i traditionell mening – "plugga" tänkande? Boken vänder sig till alla som är intresserade av lärande och av kunskapers förhållande till tänkandet. Undervisningsexemplen är hämtade från matematikämnet, men tankegångarna i boken har relevans för de flesta skolämnen och för undervisningen i såväl grundskola som gymnasium.

Författarpresentation
Conny Stendrup är mellanstadielärare med mer än tjugo års lärarerfarenhet. Han har en fil.kand. och en forskarförberedande didaktisk utbildning och har publicerat artiklar i olika lärartidskrifter.