-
Den stora utmaningen: Om att se olikhet som r...
Häftad bok.
Gott skick. Högskolan i Halmstad/Malmö Högskola. Halmstad, 2004. Häftad. Läsveck på ryggen. 348 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189068162
- Titel
- Den stora utmaningen : om att se olikhet som resurs i skolan : en studie om "elever i behov av särskilt stöd" och definitionen av normalitet och avvikelse i skolan
- Författare
- Tideman, Magnus - Högskolan i Halmstad. Wigforssinstitutet för välfärdsforskning - Malmö högskola
- Förlag
- Halmstad : [Wigforssinstitutet för välfärdsforskning], Högsk. ; Malmö : Högsk
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
9789189068162 -
Metodboken: En bok om samhällsvetenskaplig me...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Lorentz Förlag. Eslöv, 1997. Häftad. Andra upplagan. 275 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197296106
- Titel
- Metodboken : [en bok om samhällsvetenskaplig metod och metodutveckling]
- Författare
- Svenning, Conny
- Förlag
- Eslöv ; Lorentz
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
9789197296106 -
Vygotskij och de små och yngre barnens lärand...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. Lund, 2010. Häftad. Upplaga 1:1. 232 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144057842
- Titel
- Vygotskij och de små och yngre barnens lärande
- Författare
- Smidt, Sandra
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 341 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken påminner oss om att lärande är något som pågår hela tiden när barn interagerar med mer kompetenta jämnåriga, äldre kamrater samt med vuxna. Författaren lyfter särskilt fram lärandets sociala dimensioner inom områdena kultur, historia, språk och inlärning av symboler. Författaren tar läsaren på en resa genom Lev Vygotskijs teorier och begrepp. Hon beskriver, förklarar och exemplifierar teorierna som är högaktuella i dagens pedagogiska verksamhet i förskola och skola. Områden som behandlas i boken är: mediering och minnekultur och kulturella verktygmentala funktionerspråk och tänkandeaktivitetsteorilek och meningsskapande. Boken har ett tillgängligt språk med förklarande ordlistor i anslutning till varje kapitel. Vygotskij och de små och yngre barnens lärande vänder sig till studenter på lärarutbildning och verksamma lärare i förskola och skola samt skolledare och beslutsfattare med ansvar för dessa skolformer.
9789144057842 -
Vygotskij och skolan: Texter ur Lev Vygotskij...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. Lund, 2003. Häftad. 300 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144007946
- Titel
- Vygotskij och skolan
- Författare
- Lindqvist, Gunilla
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 300 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Intresset för Vygotskijs idéer har under de senaste tjugo åren ökat i sökandet efter ett nytt perspektiv på lärande: ett socialt och kulturellt lärande. Även den senaste svenska läroplanen har påverkats av Vygotskijs kulturhistoriska teori.Denna bok innehåller texter av Vygotskij, hämtade ur hans lärobok Pedagogisk psykologi, och kommentarer till dessa. Texterna är valda utifrån en tematik som bör ha giltighet även i dagens pedagogiska debatt. Vygotskij diskuterar yrkesutbildningen, elevens intresse, tänkande och kreativitet, samt lärarens roll och lärande. Kommentarerna har flera syften. De vill placera texterna i sitt historiska sammanhang: ett dokument från en revolutionär tid och ett embryo till den kulturhistoriska teorin. Samtidigt vill de knyta an till de strömningar i väst som har kommit att prägla vår tids syn på pedagogik.Boken är lämplig som kurslitteratur inom lärarutbildningar och pedagogik, samt som litteratur vid fortbildning av skolans personal.Översättning: Lennart Magnusson
9789144007946 -
Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. Lund, 2009. Häftad. Blyertsstreckad i marginalen på ett fåtal sidor. Överstruken namnteckning på titelbladet. 259 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144013275
- Titel
- Lärande i mötet mellan Piaget, Freud och Marx
- Författare
- Knud Illeris
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Grundtanken i denna bok är att allt lärande omfattar tre dimensioner som är integrerade med varandra: en kognitiv process, en psykodynamisk process och en social eller samhällelig process. De här tre lärodimensionerna representeras i sin klassiska form av Piaget, Freud och Marx.
Utifrån ett brett historiskt perspektiv som omfattar en rad teoretiska skolbildningar - som Frankfurterskolan, postmodernismen och namn som Vygotskij, Kolb, Bateson och Dewey - utvecklar författaren en spännande och integrerad syn på vad lärande innebär i dagens utbildningssystem och samhälle.
Författaren förenar i boken de klassiska teorierna om modern utbildningsteori till en helhetssyn på lärande samt visar hur detta läroperspektiv kan omsättas i praktiken.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9789144013275 -
Synligt lärande för lärare
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur och Kultur. Stockholm, 2013. Häftad. 331 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127134676
- Titel
- Synligt lärande för lärare
- Författare
- Hattie, John
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 174 x 240 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synligt lärande för lärare kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet. John Hatties forskning involverar miljontals elever och redogör för de mest effektiva arbetssätten för att maximera deras studieresultat. Boken utgår både från lärares och elevers perspektiv och ger konkret vägledning för lektionsförberedelser, att tolka lärande och återkoppling under lektionen samt lektionsuppföljning. Den innehåller checklistor, konkreta övningar, fallstudier, och tar upp frågor som elevmotivation, undervisningsstrategier och ledarskapet i klassrummet.
Synligt lärande för lärare riktar sig till lärarstudenter och lärare som vill ha evidensbaserade svar på frågan hur man kan förbättra elevers studieresultat.
John Hattie är professor och chef för Melbourne Education Research Institute vid University of Melbourne, Australien, samt hedersprofessor vid University of Auckland, Nya Zeeland. Hans bok Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement är världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elevers studieresultat och finns översatt till svenska, Synligt lärande – en syntes (Natur & Kultur, 2014). Hattie har även skrivit boken Hur vi lär (Natur & Kultur, 2014) tillsammans med Gregory Yates.
Läs intervju med John Hattie i Svenska Dagbladet från hans Sverigebesök i april 2013 eller se Hatties TEDxTalk från TEDx Norrköping i november 2013.
9789127134676 -
Sinne för ledarskap
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Brain Books AB. Jönköping, 1997. Förlagets illustrerade pappband. 466 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188410788
- Titel
- Sinne för ledarskap
- Författare
- Gardner, Howard - Laskin, Emma - Kallin, Sten
- Förlag
- Jönköping : Brain Books
- Utgivningsår
- 1997
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Om ledarskap och fallstudier av ledare
Li:S
9789188410788 -
Systematiska litteraturstudier i utbildningsv...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Natur och Kultur. Stockholm, 2013. Förlagets pappband. 212 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127134119
- Titel
- Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap : Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar
- Författare
- Eriksson Barajas, Katarina
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap tar upp en metod som steg för steg beskriver hur man söker, analyserar och värderar information om forskningsrön samt hur man presenterar resultatet. Det är den första metodboken på svenska om systematiska litteraturstudier skriven för det utbildningsvetenskapliga området.
Kunskapstillväxten inom skolsektorn och den snabbt ökande utbildningsvetenskapliga forskningen gör det nödvändigt för dagens lärare, rektorer och forskare att kunna hantera nya forskningsrön och kritiskt värdera fakta. Med hjälp av systematiska litteraturstudier kan resultat från flera vetenskapliga studier vägas samman så att ny evidensbaserad kunskap fås. Det kan ge svar på frågeställningar som: Finns det vetenskapligt stöd för att rekommendera en viss undervisningsmetod eller åtgärd? Vad har visat sig vara mest effektivt?
Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap riktar sig till studerande på lärarprogrammens grundutbildningar och magisterutbildningar inom utbildningsvetenskap, samt till yrkesverksamma lärare och andra personer inom skolsektorn.
9789127134119 -
Handbok för humanister
Häftad bok.
Mycket gott skick. Lindblads/B. Wahlströms Bokindustri AB. Stockholm, 1963. Häftad. Svartvita illustrationer. 95 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Klassrummets mikrovärld
Häftad bok.
Mycket gott skick. Brutus Östlings Bokförlag Symposion. Stockholm/Stehag, 1999. Häftad. 275 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171394605
- Titel
- Klassrummets mikrovärld
- Författare
- Aspelin, Jonas
- Förlag
- Eslöv : B. Östlings bokförl. Symposion
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
9171394605 -
Barns vardag i det senmoderna samhället
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Natur och Kultur. Stockholm, 2001. Förlagets illustrerade pappband. 242 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127084131
- Titel
- Barns vardag i det senmoderna samhället
- Författare
- Margareta Bäck-Wiklund - Tommy Lundström
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 242 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om barns vardag om hur det är att växa upp i Sverige i dag. Det finns ett stort behov av skildringar där barnets egen röst beskriver sin miljö och familjesituation. En viktig utgångspunkt i denna antologi har varit barnens perspektiv, att barnen själva ska få komma till tals, och flera kapitel bygger på intervjuer med barn.
Kapitelförfattarna är forskare inom socialt arbete, och det kanske gör att läsaren drar slutsatsen att boken bara skulle handla om utsatta barn, om barn som på olika sätt far illa. Tvärtom, här behandlas både det allmänna och det särskilda, både hur det är att växa upp i en vanlig familj (om det nu finns någon vanlig familj) och hur det är att växa upp i familjer med exempelvis missbruksproblematik.
I boken beskrivs aktuella förändringar i samhällets syn på barn och barnets plats i familjen. Här visas hur barn tar sin geografiska omgivning i besittning med dess möjligheter och begränsningar. Kärnfamiljen utgör inte längre den självklara familjetypen i praktiken. I dag existerar en rad andra familjeformer där föräldrar och barn möts under nya förutsättningar. Här diskuteras olika familjestrategier i hem med en ensamförälder. Hur förhåller sig föräldrarna till sin föräldrauppgift efter en skilsmässa? Och hur beskriver barn sin vardagstillvaro i familjehemmet?
Barns vardag riktar sig till studerande vid utbildningen i socialt arbete, till lärarutbildningarna, till yrkesverksamma inom fältet samt till alla som är intresserade av familjemönster i dagens samhälle.
9789127084131 -
De hemliga rollerna: Ett otidsenligt försök a...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Natur och Kultur. Stockholm, 1964. Häftad med insticksflikar. 77 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Pedagogisk tidskrift: Trettioandra årgången 1...
Tidning, tidskrift.
Gott skick. Sten Söderlings Boktryckeri. Örebro, 1897. Ryggklotband. Innehåller utvikningsbara tabeller, varav en har lossnat från ryggen. Stämplad på försätts- och titelbladet. 755 s. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Tidskrift för Sveriges läroverk - Ny följd 18...
Tidning, tidskrift.
Gott skick. Esaias Edquist. Uppsala, 1864 [sic]. Halvfranskt band. Ryggen nött. Namntecking (J. Borelius) i bläck på försättsbladet. Understrykningar med rödpenna på en sida. 372 s. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Från rim och ramsor till Ekelöf och Kafka: Li...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Brutus Östlings Bokförlag Symposion. Stockholm/Stehag, 1997. Häftad. 128 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171393463
- Titel
- Från rim och ramsor till Ekelöf och Kafka : litteraturarbete i tre yrkesinr
- Författare
- Adrian, Lisbeth
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 153 x 217 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Efter ett antal år som lärare i svenska för gymnasieskolans teoretiskt inriktade elever placerades Lisbeth Adrian i en verkstadsteknisk klass. Mötet med dessa elevers kompakta motstånd och negativa inställning till svenskämnet blev en vändpunkt. De starka känslor av otillräcklighet som väcktes inför denna elevkategori blev drivkraft att söka alternativa undervisningsmetoder. Genom att arbeta bland annat med rim- och ramsskrivande, läsning och dramatisering av folksagor väcktes elevernas kreativitet och en dörr till vidare arbete med "svårare" literära texter öppnades.
9171393463
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
