-
Fältflygare: Från dröm till verklighet
Inbunden bok.
Gott skick. Norlén & Slottner. Kristinehamn, 2009. Förlagets illustrerade pappband. 4:o. Svartvita illustrationer. Försättsbladet utrivet. 239 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185429769
- Titel
- Fältflygare - från dröm till verklighet
- Författare
- Göran Jacobsson
- Förlag
- Norlén & Slottner
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 210 x 297 mm
- Vikt
- 958 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är resultatet av 15 års idogt arbete med att samla dokument, foton och, inte minst, att intervjua många av de människor som varit en aktiv del av fältflygarkåren. Nu finns svaren på hur många de var, vad hände efter den grundläggande flygutbildningen och vad har hänt efter avslutade tjänsteår.
Läs och begrunda Jacobssons förnämliga essä om en yrkesgrupp som man hört mycket talas om men egentligen inte vet så mycket om fältflygarna, stridspiloterna unga pojkar som en gång förverkligade sina drömmar.
9789185429769 -
Fältflygare: Från dröm till verklighet - Del...
Inbunden bok.
Gott skick. Norlén & Slottner. Kristinehamn, 2011. Förlagets illustrerade pappband. 4:o. Svartvita illustrationer. Titelbladet utrivet. 247 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186859152
- Titel
- Fältflygare - från dröm till verklighet. Del 2 - antologin
- Författare
- Jacobsson, Göran
- Förlag
- Bokförlaget Norlén & Slottner
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 246 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 215 x 303 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 975 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Antologin är uppföljaren till till Göran Jacobssons uppmärksammade bok Fältflygare från dröm till verklighet. I den nya boken finns piloternas egna berättelser om hur de en gång förverkligade sina drömmar. Målet var detsamma för alla , men vägen dit kunde vara både dramatisk och krokig. Och alla nådde inte ända fram. Här får läsaren en helhetssyn på historien om Sveriges fältflygarkår.
Det är inte bara fältflygarna själva som skriver utan också flygnavigatörer, en officer, psykologer och fruar som berättar om livet kring stridspiloterna.
Göran Jacobsson är född 1972 och bosatt i Kristinehamn. Han är utbildad tågförare och flyghistoriker med huvudinriktning på människorna och deras upplevelser.
Han är noggrann i sin forskning och har ett tydligt mål: Att dokumentera fältflygarnas erfarenheter och upplevelser innan det är för sent. Han vill med sina böcker också stimulera andra att skriva och dela med sig av upplevelser och intryck från svunna tider.
9789186859152 -
Flygvapnets Sk 16
Inbunden bok.
Mycket gott skick. SFF (Svensk Flyghistorisk Förening). Stockholm, 2006. Laminerat och illustrerat pappband. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. 176 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Flygvapnets SK 16
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Svensk Flyghistorisk Förening. Stockholm, 2006. Laminerat och illustrerat pappband. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. 176 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Undergången: Estniska frontsoldater berättar...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek. Stockholm, 2011. Förlagets dekorerade klotband med skyddsomslag. Liten 4:o. Svartvita illustrationer. 175 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185789870
- Titel
- Estniska frontsoldater berättar : 20. Waffen-Grenadier-Division der SS (estnische Nr.1) på östfronten
- Författare
- Kjellander, Petter 1960- - Svenskt militärhistoriskt bibliotek
- Förlag
- Stockholm : Svenskt militärhistoriskt bibliotek
- Utgivningsår
- 2011
- Språk
- Svenska
9789185789870 -
Skyddstruppernas flygavdelningar i Vänersborg...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Östergötlands Flyghistoriska Sällskap. Malmslätt, 1917. Illustrerat pappband. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. 90 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198135343
- Titel
- Skyddstruppernas flygavdelningar i Vänersborg och Boden
- Författare
- Kampf, Hans
- Förlag
- Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 90 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 210 x 255 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För bevakning av våra gränser organiserades skydds-trupper. Där ingick de flygförband.som denna bok handlar om..Det har skrivits en del om dessa förbands verksamhet men inte så mycket om de flygpionjärer som ingick i förbanden. Samtidigt som de bevakade våra gränser vidareutbildade de sig och skaffade sig erfarenheter som kom till nytta för det framtida svenska militärflyget. Det kan tyckas att de många gånger var odisciplinerade vildhjärnor och att de ofta tog onödiga risker. .Man får då betänka att de var relativt oerfarna och att aerodynamiska lagar för flygning och manöv-rering inte var kända fullt ut. Men både flygare och markpersonal var angelägna att utföra sina uppdrag trots den bristfälliga materielen och den begränsade erfarenheten.
Det finns nu inte någon kvar som kan ge en första-handsskildring av verksamheten. Endast sparade dokument, i form av brev och rapporter, samt foto-grafier och anteckningar kan kasta ljus över vad som hände.
Pionjärstiden från 1910 fram till första världskrigets utbrott 1914 omfattar de inledande försöken med flyg-utbildning på Malmen samt etablerande av flyg-planstillverkning. Carl Cederström var under 1910 den förste svensk som utbildade sig till flygare. Hjalmar Nyrop och Oskar ask .hade samtidigt konstruerat och byggt ett flygplan. Efter inledande problem blev Nyrop/Asks flygplan det första svensktbyggda flygplan som flög.
Efter Cederström följde andra (Henrik Hamilton, Gösta von Porat, Lars Fjällbäck, Olle Dalbeck och Enoch Thulin) som utbildade sig till flygare.
Flygplantillverkning i liten skala startades genom Aktie-bolaget Nyrop & Ask i Landskrona som efter diverse turer utmynnade i AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik som startade 1914.
Den första militära flygningen i Sverige gjordes av Olle Dalbeck i februari 1912.
Flygutbildning i Sverige startades av Carl Cederström som 1912 etablerade en flygskola på Malmen. Den lades dock ner och övertogs av Armén 1913. Enoch Thulin fick 1915 tillstånd att starta flygskola och sam-tidigt fick flygplantillverkaren Södertelge Verkstäder tillstånd att bedriva flygutbildning.
Det svenska militärflyget var, vid krigsutbrottet 1914, starkt begränsat både vad gäller materiel och man-skap.
Sverige deklarerade sig neutralt samt vidtog åtgärder för att säkra sin neutralitet samt sina gränser. Några dagar efter krigsutbrottet mobiliserades det svenska militärflyget i två avdelningar som då omfattade ett fåtal flygplan och flygförare.Inledningsvis användes flyg-planen för flygfotografering. I samverkan med en övning i oktober 1915 deltog "arméns flygvapen" . Det resulterade i nedgörande kritik från Generalstaben.
I början av 1916 organiserades de två flygavdel-ningarna i Skyddstrupperna. En flygavdelning i Vänersborg och en i Boden. Bemanning, materiel samt befälsordning medförde problem. Tre förare, tre spanare samt tre flygplan per avdelning var planerna. Varningar för uppdelning av de begränsade resurserna i två flygavdelningar framfördes.
Flygavdelning 1 vid Tenggrenstorp i Vänersborg etablerades den 1 april 1916 med Emil Björnberg som chef. Avdelningens huvuduppgift var spaningsverksamhet och gränsbevakning. Därtill vidareutbildning av förare och spanare samt flygfotografering.Verksamheten var inledningsvis besvärlig med dåligt flygfält och dåligt väder. Dessutom brist på personal och reservdelar.Provflygningar och prov för fältflygarbevis gjorde även att den egentliga flygtjänsten blev eftersatt. Otillförlitliga motorer samt flygplan gjorde att missöden och olyckor inträffade.
Vid årsskiftet 1918 - 19 lämnade 1 sta skyddstrupps-avdelningen fältet vid Tenggrenstorp i Vänersborg.
Flygavdelning2 i Boden etablerades den 1 april 1916 vid Bodträskets södra strand med löjtnant Folke Winblad som chef. Förhållandena i Boden och Vänersborg var mycket olika. Bland annat fanns i Boden inga landningsplatser för hjulförsedda flygplan under sommaren. På grund av uselt väder och klabbföre fick man flytta hela flygavdelningen till Abisko. I juni var det åter dags att ombasera tillbaka till Boden.och nu till I19 exercisfält som var ojämt och gropigt. Nu föreslogs försök att förse flygplanen med flottörställ. Det hårda klimatet med kyla och snö samt hårda vindar ställde till med problem för både flygplan och tälthangarer. Under 1917 fick man anslag för att bygga trähangarer vilket underlättad. Verksamheten på 2 Flygavdelningen komplicerades bla av brist på ricinolja som krävdes i stora mängder av Thulin-flygplanen. Carl Florman var mycket energisk och såg till att det producerades mycket flygning.och mycket samarbete med lokala resurser.
Personalen...
9789198135343 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188503671
- Titel
- De som aldrig kom hem - haverier med omkomna i Flygvapnet 1946-1989
- Författare
- Jacobsson, Göran
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 333 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- Svenska
9789188503671 -
Löjtnant Carl Elis Silow: Första dödsoffret i...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Östergötlands Flyghistoriska Sällskap. Linköping, 2015. Illustrerat pappband. Illustrerad i färg och svartvitt. Namnteckning i bläck på försättsbladet. 68 s. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198135329
- Titel
- Carl Elis Silow : det första dödsoffret inom svenskt flyg
- Författare
- Svensson, Thure
- Förlag
- Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 68 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 176 x 250 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Löjtnant Carl Elis Silow blev den 1 maj 1915 det första dödsoffret inom svenskt flyg, när han havererade med sitt flygplan Farman HF 20, B 2 på Malmen, strax utanför Linköping. Med på flygningen var löjtnanten Gustaf De la Gardie, som skadades allvarligt.
Efter bröderna Wrights första motordrivna flygning i USA 1903 var flyget under uppgång och i Sverige utfördes den första flygningen av löjtnant Olof Dahlbeck 1912. Varje uppstigning som därefter genomfördes refererades ingående i den lokala tidningspressen. Den ödesdigra flygningen på Malmen berörde och engagerade hela den svenska allmänheten i stor omfattning.
Carl Silow föddes den 31 juli 1879 i Kristianstads stadsförsamling. Efter några år som officer vid Älvsborgs regemente ansökte han 1912 om flygutbildning på Malmen och fick sitt internationella aviatördiplom nr 11 den 1 november 1913. Han blev en framstående pilot och föregångsman inom det unga svenska flyget.
Biografin är framtagen för att främst berätta om löjtnant Carl Silows liv och karriär inom arméflyget och så ingående som möjligt berätta om händelseförloppet och orsak till hans haveri samt informera om det positiva resultatet av försvarsmaktens flygsäkerhetsarbete under perioden 1915-2014.
9789198135329 -
Fältflygaren Nils Fredrik Rodéhn: Ett kort oc...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Östergötlands Flyghistoriska Sällskap. Linköping, 2019. Illustrerat pappband. Illustrerad i färg och svartvitt. 114 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198135374
- Titel
- Fältflygaren Nils Fredrik Rodéhn
- Författare
- Svensson, Thure - Östergötlands flyghistoriska sällskap
- Förlag
- Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 114 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 176 x 260 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 542 g
- Språk
- Svenska
9789198135374 -
Skyddstruppernas flygavdelningar i Vänersborg...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Östergötlands Flyghistoriska Sällskap. Linköping, 2017. Illustrerat pappband. Liten 4:o. Svartvita illustrationer. 90 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198135343
- Titel
- Skyddstruppernas flygavdelningar i Vänersborg och Boden
- Författare
- Kampf, Hans
- Förlag
- Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 90 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 210 x 255 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För bevakning av våra gränser organiserades skydds-trupper. Där ingick de flygförband.som denna bok handlar om..Det har skrivits en del om dessa förbands verksamhet men inte så mycket om de flygpionjärer som ingick i förbanden. Samtidigt som de bevakade våra gränser vidareutbildade de sig och skaffade sig erfarenheter som kom till nytta för det framtida svenska militärflyget. Det kan tyckas att de många gånger var odisciplinerade vildhjärnor och att de ofta tog onödiga risker. .Man får då betänka att de var relativt oerfarna och att aerodynamiska lagar för flygning och manöv-rering inte var kända fullt ut. Men både flygare och markpersonal var angelägna att utföra sina uppdrag trots den bristfälliga materielen och den begränsade erfarenheten.
Det finns nu inte någon kvar som kan ge en första-handsskildring av verksamheten. Endast sparade dokument, i form av brev och rapporter, samt foto-grafier och anteckningar kan kasta ljus över vad som hände.
Pionjärstiden från 1910 fram till första världskrigets utbrott 1914 omfattar de inledande försöken med flyg-utbildning på Malmen samt etablerande av flyg-planstillverkning. Carl Cederström var under 1910 den förste svensk som utbildade sig till flygare. Hjalmar Nyrop och Oskar ask .hade samtidigt konstruerat och byggt ett flygplan. Efter inledande problem blev Nyrop/Asks flygplan det första svensktbyggda flygplan som flög.
Efter Cederström följde andra (Henrik Hamilton, Gösta von Porat, Lars Fjällbäck, Olle Dalbeck och Enoch Thulin) som utbildade sig till flygare.
Flygplantillverkning i liten skala startades genom Aktie-bolaget Nyrop & Ask i Landskrona som efter diverse turer utmynnade i AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik som startade 1914.
Den första militära flygningen i Sverige gjordes av Olle Dalbeck i februari 1912.
Flygutbildning i Sverige startades av Carl Cederström som 1912 etablerade en flygskola på Malmen. Den lades dock ner och övertogs av Armén 1913. Enoch Thulin fick 1915 tillstånd att starta flygskola och sam-tidigt fick flygplantillverkaren Södertelge Verkstäder tillstånd att bedriva flygutbildning.
Det svenska militärflyget var, vid krigsutbrottet 1914, starkt begränsat både vad gäller materiel och man-skap.
Sverige deklarerade sig neutralt samt vidtog åtgärder för att säkra sin neutralitet samt sina gränser. Några dagar efter krigsutbrottet mobiliserades det svenska militärflyget i två avdelningar som då omfattade ett fåtal flygplan och flygförare.Inledningsvis användes flyg-planen för flygfotografering. I samverkan med en övning i oktober 1915 deltog "arméns flygvapen" . Det resulterade i nedgörande kritik från Generalstaben.
I början av 1916 organiserades de två flygavdel-ningarna i Skyddstrupperna. En flygavdelning i Vänersborg och en i Boden. Bemanning, materiel samt befälsordning medförde problem. Tre förare, tre spanare samt tre flygplan per avdelning var planerna. Varningar för uppdelning av de begränsade resurserna i två flygavdelningar framfördes.
Flygavdelning 1 vid Tenggrenstorp i Vänersborg etablerades den 1 april 1916 med Emil Björnberg som chef. Avdelningens huvuduppgift var spaningsverksamhet och gränsbevakning. Därtill vidareutbildning av förare och spanare samt flygfotografering.Verksamheten var inledningsvis besvärlig med dåligt flygfält och dåligt väder. Dessutom brist på personal och reservdelar.Provflygningar och prov för fältflygarbevis gjorde även att den egentliga flygtjänsten blev eftersatt. Otillförlitliga motorer samt flygplan gjorde att missöden och olyckor inträffade.
Vid årsskiftet 1918 - 19 lämnade 1 sta skyddstrupps-avdelningen fältet vid Tenggrenstorp i Vänersborg.
Flygavdelning2 i Boden etablerades den 1 april 1916 vid Bodträskets södra strand med löjtnant Folke Winblad som chef. Förhållandena i Boden och Vänersborg var mycket olika. Bland annat fanns i Boden inga landningsplatser för hjulförsedda flygplan under sommaren. På grund av uselt väder och klabbföre fick man flytta hela flygavdelningen till Abisko. I juni var det åter dags att ombasera tillbaka till Boden.och nu till I19 exercisfält som var ojämt och gropigt. Nu föreslogs försök att förse flygplanen med flottörställ. Det hårda klimatet med kyla och snö samt hårda vindar ställde till med problem för både flygplan och tälthangarer. Under 1917 fick man anslag för att bygga trähangarer vilket underlättad. Verksamheten på 2 Flygavdelningen komplicerades bla av brist på ricinolja som krävdes i stora mängder av Thulin-flygplanen. Carl Florman var mycket energisk och såg till att det producerades mycket flygning.och mycket samarbete med lokala resurser.
Personalen...
9789198135343 -
Skyddstruppernas flygavdelningar i Vänersborg...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Östergötlands Flyghistoriska Sällskap. Linköping, 2017. Illustrerat pappband. Liten 4:o. Svartvita illustrationer. 90 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198135343
- Titel
- Skyddstruppernas flygavdelningar i Vänersborg och Boden
- Författare
- Kampf, Hans
- Förlag
- Östergötlands Flyghistoriska Sällskap
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 90 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 210 x 255 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För bevakning av våra gränser organiserades skydds-trupper. Där ingick de flygförband.som denna bok handlar om..Det har skrivits en del om dessa förbands verksamhet men inte så mycket om de flygpionjärer som ingick i förbanden. Samtidigt som de bevakade våra gränser vidareutbildade de sig och skaffade sig erfarenheter som kom till nytta för det framtida svenska militärflyget. Det kan tyckas att de många gånger var odisciplinerade vildhjärnor och att de ofta tog onödiga risker. .Man får då betänka att de var relativt oerfarna och att aerodynamiska lagar för flygning och manöv-rering inte var kända fullt ut. Men både flygare och markpersonal var angelägna att utföra sina uppdrag trots den bristfälliga materielen och den begränsade erfarenheten.
Det finns nu inte någon kvar som kan ge en första-handsskildring av verksamheten. Endast sparade dokument, i form av brev och rapporter, samt foto-grafier och anteckningar kan kasta ljus över vad som hände.
Pionjärstiden från 1910 fram till första världskrigets utbrott 1914 omfattar de inledande försöken med flyg-utbildning på Malmen samt etablerande av flyg-planstillverkning. Carl Cederström var under 1910 den förste svensk som utbildade sig till flygare. Hjalmar Nyrop och Oskar ask .hade samtidigt konstruerat och byggt ett flygplan. Efter inledande problem blev Nyrop/Asks flygplan det första svensktbyggda flygplan som flög.
Efter Cederström följde andra (Henrik Hamilton, Gösta von Porat, Lars Fjällbäck, Olle Dalbeck och Enoch Thulin) som utbildade sig till flygare.
Flygplantillverkning i liten skala startades genom Aktie-bolaget Nyrop & Ask i Landskrona som efter diverse turer utmynnade i AB Enoch Thulins Aeroplanfabrik som startade 1914.
Den första militära flygningen i Sverige gjordes av Olle Dalbeck i februari 1912.
Flygutbildning i Sverige startades av Carl Cederström som 1912 etablerade en flygskola på Malmen. Den lades dock ner och övertogs av Armén 1913. Enoch Thulin fick 1915 tillstånd att starta flygskola och sam-tidigt fick flygplantillverkaren Södertelge Verkstäder tillstånd att bedriva flygutbildning.
Det svenska militärflyget var, vid krigsutbrottet 1914, starkt begränsat både vad gäller materiel och man-skap.
Sverige deklarerade sig neutralt samt vidtog åtgärder för att säkra sin neutralitet samt sina gränser. Några dagar efter krigsutbrottet mobiliserades det svenska militärflyget i två avdelningar som då omfattade ett fåtal flygplan och flygförare.Inledningsvis användes flyg-planen för flygfotografering. I samverkan med en övning i oktober 1915 deltog "arméns flygvapen" . Det resulterade i nedgörande kritik från Generalstaben.
I början av 1916 organiserades de två flygavdel-ningarna i Skyddstrupperna. En flygavdelning i Vänersborg och en i Boden. Bemanning, materiel samt befälsordning medförde problem. Tre förare, tre spanare samt tre flygplan per avdelning var planerna. Varningar för uppdelning av de begränsade resurserna i två flygavdelningar framfördes.
Flygavdelning 1 vid Tenggrenstorp i Vänersborg etablerades den 1 april 1916 med Emil Björnberg som chef. Avdelningens huvuduppgift var spaningsverksamhet och gränsbevakning. Därtill vidareutbildning av förare och spanare samt flygfotografering.Verksamheten var inledningsvis besvärlig med dåligt flygfält och dåligt väder. Dessutom brist på personal och reservdelar.Provflygningar och prov för fältflygarbevis gjorde även att den egentliga flygtjänsten blev eftersatt. Otillförlitliga motorer samt flygplan gjorde att missöden och olyckor inträffade.
Vid årsskiftet 1918 - 19 lämnade 1 sta skyddstrupps-avdelningen fältet vid Tenggrenstorp i Vänersborg.
Flygavdelning2 i Boden etablerades den 1 april 1916 vid Bodträskets södra strand med löjtnant Folke Winblad som chef. Förhållandena i Boden och Vänersborg var mycket olika. Bland annat fanns i Boden inga landningsplatser för hjulförsedda flygplan under sommaren. På grund av uselt väder och klabbföre fick man flytta hela flygavdelningen till Abisko. I juni var det åter dags att ombasera tillbaka till Boden.och nu till I19 exercisfält som var ojämt och gropigt. Nu föreslogs försök att förse flygplanen med flottörställ. Det hårda klimatet med kyla och snö samt hårda vindar ställde till med problem för både flygplan och tälthangarer. Under 1917 fick man anslag för att bygga trähangarer vilket underlättad. Verksamheten på 2 Flygavdelningen komplicerades bla av brist på ricinolja som krävdes i stora mängder av Thulin-flygplanen. Carl Florman var mycket energisk och såg till att det producerades mycket flygning.och mycket samarbete med lokala resurser.
Personalen...
9789198135343 -
Försvar i Örebro län: 1900-talet
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Stiftelsen Nerikes Regementen. Örebro, 1993. Laminerat och illustrerat pappband. Svartvita illustrationer. 446 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163017773
- Titel
- Försvar i Örebro län : 1900-talet
- Författare
- Lyth, Einar - Gustavsson, Bengt - Stiftelsen Nerikes regementen
- Förlag
- Örebro : Stift. Nerikes regementen
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
9789163017773 -
Military Marching: A Pictorial History
Inbunden bok.
Gott skick. Spellmount Ltd. Tunbridge Wells, 1992. Förlagets klotband med skyddsomslag. Svartvita illustrationer. Två mindre (ca 1 cm) revor i skyddsomslaget. 176 s. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780946771790
- Titel
- Military marching - a pictorial history
- Författare
- Cramer, James
- Förlag
- Spellmount
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 175 sidor
9780946771790 -
Hakkapeliter och karoliner: Svenska och finsk...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek. Stockholm, 2016. Förlagets dekorerade klotband med skyddsomslag. Svartvita illustrationer. 174 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188053213
- Titel
- Hakkapeliter och karoliner : svenska och finska soldater i strid under 300 år
- Författare
- Hannula, Joose Olavi - Gripenberg, Bertel
- Förlag
- Stockholm : Svenskt militärhistoriskt bibliotek
- Utgivningsår
- 2016
- Språk
- Svenska
9789188053213 -
Stalins general: Georgij Zjukov
Inbunden bok.
Gott skick. Historiska Media. Lund, 2012. Förlagets pappband med skyddsomslag. Svartvita illustrationer. 400 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187031298
- Titel
- Stalins general : Georgij Zjukov
- Författare
- Roberts, Geoffrey
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 400 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 240 mm Ryggbredd 34 mm
- Vikt
- 688 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Det här är en alldeles utomordentlig biografi över en av andra världskrigets främsta fältherrar ... en balanserad och väl avvägd skildring av Zjukov som är efterlängtad av svenska historiskt intresserade.« Arvika Nyheter
»Författaren Geoffrey Roberts, professor i modern historia, har lyckats täcka in det mesta. Boken blir också mycket personlig med hjälp av Zjukovs brev till familjen och uppgifter från tidigare stängda arkiv. Sammantaget ett levande och närgånget porträtt av andra världskrigets främste härförare.« Allehanda
»Det här är en alldeles utomordentlig biografi över en av andra världskrigets främsta fältherrar ... en balanserad och väl avvägd skildring av Zjukov som är efterlängtad av svenska historiskt intresserade.« Dagbladet Sundsvall
Georgij Zjukov var en man med okuvlig vilja, briljans och grymhet. Han var en av de mest inflytelserika befälhavarna under andra världskriget och spelade huvudrollen vid flera kritiska vändpunkter i kriget.
Stalins general är den första heltäckande biografin över den militärhistoriska legenden Zjukov. Med hjälp av källor från nyligen öppnade sovjetiska arkiv och ocensurerade versioner av Zjukovs egna memoarer, har Geoffrey Roberts tecknat ett anmärkningsvärt närgånget porträtt av en man vars liv utspelades bakom en järnridå av officiell sekretess.
Geoffrey Roberts är professor i modern historia vid University College Cork i Irland. Hans specialitet är sovjetisk diplomatisk och militär historia under andra världskriget.
9789187031298 -
Östfronten i färg: Unika fotografier från and...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Lind & Co. Stockholm, 2022. Förlagets illustrerade pappband. Illustrerad i färg. 284 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789180182461
- Titel
- Östfronten i färg : unika fotografier från andra världskriget
- Författare
- Tucker-Jones, Anthony
- Förlag
- Lind & Co
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 247 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 750 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Livet och döden på östfronten skildras här visuellt genom mer än 250 häpnadsväckande färgfoton. Bilderna sätts i sammanhang och förklaras kunnigt av experten Anthony Tucker-Jones. De erbjuder unika och ofta överraskande insikter om krigets brutala verklighet och människorna som hamnade i det. Boken innehåller tre tematiska delar: Den första behandlar markoffensiven, inklusive Hitlers invasion av Sovjetunionen och stridsvagnarna, fordonen, vapnen och infanteriet på både tysk och rysk sida. Den andra delen skildrar luftkriget, med bilder på bombplan och jaktflyg, Luftwaffepersonal och förödelsen som striderna förorsakade. I den tredje delen tas vi med bakom frontlinjerna till krigsfångar, partisaner och sjukvårdare, men får även se soldaternas och de civilas vardagsliv och fritidsaktiviteter vid fronten, liksom den stränga ryska vinterns effekter. Östfronten i färg belyser andra världskrigets historia på ett helt nytt sätt. ANTHONY TUCKER-JONES är militärhistorisk författare och före detta underrättelseofficer. Han har utgivit ett femtiotal böcker, de flesta om andra världskriget. IAN STEWART SPRING driver Pixpast Archive som omfattar över 32 000 bilder från 1936-1946 och anses vara världens största samling av färgfoton från andra världskriget."texten är informativ och för kalenderbitare är den en guldgruva om krigsmaterielens utveckling vad gäller vapen, fordon, transportmedel, uniformspersedlar och t.o.m. kamouflagetekniken. Intressanta bilder och text i en mycket tilltalande svensk språkdräkt av Jan Wibom." Btj, betyg 4/5
9789180182461 -
P 51 Mustang
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Haynes Publishing Group. Sparkford, 1984. Förlagets laminerade och illustrerade pappband. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. 56 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780854294237
- Titel
- P51 Mustag
- Författare
- Jerram, Michael F.
- Utgivningsår
- 1984
- Omfång
- 56 sidor
- Språk
- English
9780854294237 -
Suomen Ilmavoimien lentokoneet 1939-72
Häftad bok.
Mycket gott skick. Eget Förlag. Helsinki, 1972. Häftad. Svartvita illustrationer. Text på finska. 116 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Suomen Ilmavoimien lentokoneet 1939-72
Häftad bok.
Mycket gott skick. Eget Förlag. Helsinki, 1972. Häftad. Svartvita illustrationer. Text på finska. 116 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Suomen Ilmavoimien Historia 8: Fiat G. 50
Häftad bok.
Mycket gott skick. Kustannusliike Tietoteos. Espoo, 1977. Häftad. Svartvita illustrationer. Text på finska. 95 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789519035260
- Titel
- Suomen ilmavoimien historia
- Författare
- Keskinen, Kalevi
- Förlag
- Tietoteos
- Utgivningsår
- 1977
- Omfång
- 95 sidor
- Språk
- Finnish
9789519035260 -
Suomen Ilmavoimien Historia 7: Venäläiset Häv...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Kustannusliike Tietoteos. Espoo, 1977. Häftad. Svartvita illustrationer. Text på finska. 127 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789519035253
- Titel
- Suomen ilmavoimien historia
- Författare
- Keskinen, Kalevi
- Utgivningsår
- 1977
- Omfång
- 127 sidor
- Bandtyp
- Nid
- Språk
- Finnish
9789519035253 -
Målflyg: En bok om Svensk Flygtjänst AB
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Air Historic Research AB. Nässjö, 2006. Förlagets laminerade och illustrerade pappband. Svartvita illustrationer. 204 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197389280
- Titel
- Målflyg
- Författare
- Hall, Åke
- Förlag
- Trafik-Nostalgiska Förlaget
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 175 x 240 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En första bok om målflygets utveckling i Sverige. Boken beskriver i första hand uppbyggnaden av Svensk Flygtjänst AB och personerna kring Tor Eliasson. Den fortsatta verksamheten i Swedair och AB Nyge Aero beskrivs även.
Alla olika flygplantyper som använts och används för olika typer av målflyguppdrag beskrivs ingående. Här finns även porträtt av många av de människor som flög, skötte målspel och servade planen .
9789197389280 -
Bulldog: The Bristol Bulldog Fighter
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Airlife Publishing Ltd. Shrewsbury, 1987. Förlagets klotband med skyddsomslag. Stor 8:o. Svartvita illustrationer. 188 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780906393949
- Titel
- Bulldog - the Bristol Bulldog fighter
- Författare
- Luff, David
- Förlag
- Airlife
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- English
9780906393949 -
Flygplan 37 Viggen
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Frank Stenvalls Förlag. Malmö, 1987. Förlagets laminerade och illustrerade pappband. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. 128 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172661028
- Titel
- Flygplan 37 Viggen
- Författare
- Stridsberg, Sven
- Förlag
- Malmö : Stenvall
- Utgivningsår
- 1987
- Språk
- Svenska
9789172661028 -
SAAB 17: Den första egna konstruktionen
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Air Historic Research AB. Nässjö, 1997. Förlagets pappband med skyddsomslag. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. Skyddsomslaget lätt veckat i överkant. 182 s. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197160582
- Titel
- Saab 17 : den första egna konstruktionen
- Författare
- Widfeldt, Bo - Hall, Åke - Kristiansen, Björn - Air Historic Research
- Förlag
- Nässjö : Air Historic Research
- Språk
- Svenska
9789197160582 -
B-5: Störtbombepoken
Inbunden bok.
Gott skick. Air Historic Research AB. Nässjö, 2000. Förlagets pappband med skyddsomslag. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. En mindre (ca 2 cm) reva i skyddsomslaget. 168 s. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197160575
- Titel
- B 5-störtbombepoken
- Författare
- Bo Widfeldt - Åke Hall
- Förlag
- Air Historic Research
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 967 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det svenska flygvapnets störtbombplan B 5 beskrivet i text och bilder. Flygplanet var ett av ASJA/Saab tillverkat attackplan som kom i aktiv tjänst 1940. Typen tillverkades på licens från Northrop i USA. De sista exemplaren användes för utbildning och målbogsering fram till 1950.
Boken ger en inblick i hur det svenska störtbombflyget utvecklades fram till nya bombsikten ändrade taktik och förutsättningar.
Boken innehåller även ritningar och skisser av detta unika flygplan.
9789197160575 -
Flyghistorisk Revy nummer 31: SAAB 18
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Svensk Flyghistorisk Förening. Stockholm, 1984. Illustrerat pappband. 4:o. Svartvita illustrationer. 144 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
J26 Mustang: Ett jaktplan och en era i Sverig...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Förlag Allt Om Hobby. Stockholm, 1989. Förlagets illustrerade pappband. Illustrerad i färg och svartvitt. 256 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185496310
- Titel
- J26 Mustang : ett jaktplan och en era i Sverige = J26 Mustang : a fighter and an era in Sweden
- Författare
- Hellström, Leif - Allt om hobby
- Förlag
- Stockholm : Allt om hobby
- Utgivningsår
- 1989
- Språk
- Svenska
9789185496310 -
American Bomber Aircraft Vol. 1: Consolidated...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Schiffer Military/Aviation History. Atglen, Pennsylvania, 1993. Förlagets klotband med skyddsomslag. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. 255 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780887404528
- Titel
- American Bombers At War, Vol. I : Consolidated B-24
- Författare
- John M. Campbell - Donna Campbell
- Förlag
- Schiffer Publishing
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1361 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- From the authors of Talisman-A Collection of Nose Art, volume one of a projected multi-volume historical series on American bomber aircraft. Over 24,000 b-24s were constructed between 1940 and 1945, making it the single most produced aircraft of World War II. The B-24 served in all theaters of World War II: China-Burma-India, Japan, South Pacific, North Africa, Italy, France, Germany, and Russia.\nThe history of the B-24 is presented here in hundreds of photos, over seventy in World War II era color, and most unpublished. Detailed photographs of nose art and markings, and overall shots, present all aspects of the various models. All war fronts are covered and show the early B-24c types to the late war, Privateer, and Naval models, and the B-32 Dominator. A special color section features the doomed Lady Be Good when it was found in the Libyan desert in the early 1960s.\nFuture volumes in the series include the B-29, the B-17, and a volume on the medium bombers including the B-25 and B-26.\nAlso, by John & Donna Campbell are Talisman-A Collection of Nose Art, and Allied Aircraft Art, both from Schiffer Military/Aviation History
9780887404528 -
P-38 Lightning: Restoring a Classic American...
Inbunden bok.
ISBN 9780879384418
Mycket gott skick. Motorbooks International. Osceola Florida, 1990. Förlagets pappband med skyddsomslag. 4:o. Illustrerad i färg och svartvitt. Skyddsomslaget inplastat. 159 s. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9780879384418
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
