-
Nybyggarna
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2007. 466 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100116743
- Titel
- Nybyggarna
- Författare
- Moberg, Vilhelm
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Albert Bonniers Förlag 9789100116743 -
Socialisten : självbiografisk berättelse
Inbunden bok. Bonniers . 1976. 280 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9100401560
- Titel
- Socialisten : självbiografisk berättelse
- Författare
- Lo-Johansson, Ivar
- Förlag
- Stockholm : Bonnier
- Utgivningsår
- 1976
- Språk
- Svenska
Bonniers 9100401560 -
Textens mening och makt
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2000.
Mycket gott skick. Ett fåtal understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144016436
- Titel
- Textens mening och makt
- Författare
- Bergström, Göran - Boréus, Kristina
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144016436 -
Lekfull matematik i förskolan
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 1 uppl. 2013. 166 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198084948
- Titel
- Lekfull matematik i förskolan
- Författare
- Anna Kärre
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 166 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Matematiken finns överallt i förskolans vardag, inte bara när barnen lär sig räkna. Som pedagog behöver man bara ta på sig matematikglasögonen för att se den!
Med läroplanens mål i fokus vill Anna Kärre inspirera andra pedagoger att utveckla sitt matematikarbete. Hon beskriver hur hon och hennes kollegor har gått från skepsis till lustfyllt lärande, och hur de nu fångar upp barns matematiska funderingar mitt i vardagsrutinerna. I boken går hon också igenom matematikens olika områden och ger konkreta exempel på hur barnen i hennes förskola utforskar ämnet.
Anna Kärre är förskollärare, föreläsare och lärarutbildare. Hon har också deltagit i pilotprojektet Små barns matematik, arrangerat av Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) vid Göteborgs universitet. 2011 fick hon Ulla-Britta Bruuns stipendium för att dokumentera sitt arbete med förskolematematik i praktiken.
Innehåll
FÖRORD
PROLOG
Hur många potatisar kan en spindel skala?
DEL I: Att upptäcka matematiken
Matematik, hm ... jo, men vi dukar ju ...
Att följa och analysera barns utveckling och lärande
Barn lär av varandra
Matematiken finns överallt!
DEL II: Matematikens olika områden
Sortera och klassificera
Rumsuppfattning
Mönster
Jämföra och mäta
Taluppfattning
EPILOG
Så fick jag matematikglasögon
LITTERATUR
Ytterligare författare: Kärre, Anna
Ytterligare fotografer: Kärre, Anna
Ytterligare redaktörer: Claesdotter, Annika
Ytterligare fotografer: Warne, Anders G
Ytterligare fotografer: Hult, Ingvar
Ytterligare fotografer: Westling, Stella
Ytterligare fotografer: Malmkvist, Siv
Ytterligare designers: Hamqvist, Maria
Ytterligare illustratörer: Lingensjö, Mari
Lärarförbundets förlag 1 9789198084948 -
Ljuspunkten : barns relation till fenomenet o...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2013. 183 sidor.
Mycket gott skick. Inga anmärkningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114634
- Titel
- Ljuspunkten : barns relation till fenomenet och begreppet ljus
- Författare
- Alnervik, Karin - Göthson, Harold - Kennedy, Birgitta
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 210 x 225 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 368 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan pedagogisk dokumentation utveckla arbetet på våra förskolor? I den här boken får läsaren följa fem förskolors dokumentationsarbete från projektet Ljuspunkten - barns relation till fenomenet och begreppet ljus, som pågick 2006-2008.
Projektets syfte var att fördjupa samarbetet med de kommunala förskolorna i Reggio Emilia. Fokus i förskolornas dokumentationsarbete var att få syn på vilket lärande som äger rum när barnen undersöker och förhåller sig till ljus som fenomen och begrepp, men även att ta reda på vilken betydelse estetiska uttryckssätt har för barnens lärande.
I förskolornas berättelser skildras hur barnen bokstavligen ”badar” i sina dokumentationer. I boken beskrivs exempel på en mängd dokumentationer och läsaren får ta del av hur förskolorna på olika sätt arbetar med pedagogisk dokumentation. Exemplen visar att pedagogisk dokumentation sätter fokus på processerna och gör det möjligt att synliggöra och följa barnens och pedagogernas meningsskapande. Förskolorna välkomnar alla att vara med i processen och bjuder in läsaren att göra egna reflektioner och tolkningar, eftersom dokumentationen ses som ett material som inte är stängt eller färdigtolkat.
Bokens redaktörer tar upp teoretiska perspektiv på barns lärande, pedagogisk dokumentation och projekterande arbetssätt. De diskuterar vad Reggio Emiliainspiration betyder för många svenska förskolor och hur den kan göra förskolan till en demokratisk mötesplats.
Reggio Emilia Institutet i Stockholm har i det här projektet arbetat tillsammans med Barnasinnets förskola och Skogsgläntans förskola i Skarpnäcks stadsdel, HallonEtts förskolor i Jönköping, Trollets förskola i Kalmar och Hammarby förskolor i Stockholm.
Boken vänder sig till förskolor och pedagoger som är intresserade av hur man kan arbeta med pedagogisk dokumentation.
Om författarna
Bokens författare är Karin Alnervik, Harold Göthson och Birgitta Kennedy
Liber 2 9789147114634 -
Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2014. 200 sidor.
Mycket gott skick. Inga anmärkningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114078
- Titel
- Barn och naturvetenskap : upptäcka, utforska och lära i förskola och skola
- Författare
- Elfström, Ingela
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken Barn och naturvetenskap behandlar de naturvetenskapliga ämnenas didaktik för förskolans och skolans tidiga år. Författarna tar fasta på de naturvetenskapliga forskarnas sätt att arbeta och jämför det med ett utforskande och undersökande arbetssätt med barnen. Teorier om lärande kopplas till praktiska exempel från förskolans och skolans arbete med naturvetenskap. Den tredje reviderade upplagan är utökad med ett kapitel med exempel på hur barn i förskola och grundskola utforskar biologisk mångfald i den egna lärmiljön.
Läs mer
Vad har naturvetenskap med lärande och barn att göra? En hel del faktiskt. Inom naturvetenskaplig forskning finns en lång tradition av utforskande, undersökande och experimenterande för att lösa forskningsproblem. Barn utforskar, undersöker och experimenterar också för att komma underfund med hur världen fungerar. Det finns stora skillnader, men även betydelsefulla likheter mellan hur en vetenskapsman arbetar och hur ett barn utforskar naturvetenskap i sin närmiljö. Författarna betonar vikten av tilltron till barns egen förmåga och tar avstamp i barnens eget utforskande.
Andra betydelsefulla områden som behandlas är produktiva frågor, olika sätt att påbörja projekt, materialets betydelse som den tredje pedagogen samt viktiga begrepp som pedagogisk dokumentation, mångfald, olikhet och utvärdering.
Läsaren bjuds att ta del av inspirerande exempel på hur man kan arbeta praktiskt och teoretiskt tillsammans med barn i olika naturvetenskapliga projekt.
Om författarna
Författarna Ingela Elfström, Bodil Nilsson, Lillemor Sterner Och Christina Wehner-Godée är eller har varit verksamma vid lärarutbildningen vid Stockholms universitet.
Liber 2 9789147114078
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn