-
Specialpedagogik och funktionshinder
Inbunden bok. Natur & Kultur. 2011. 334 sidor.
Mycket gott skick. 739 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127120204
- Titel
- Specialpedagogik och funktionshinder
- Författare
- Inga-Lill Jakobsson - Inger Nilsson
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 334 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 163 x 235 mm Ryggbredd 29 mm
- Vikt
- 755 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I varje skolklass finns elever med olika förutsättningar och behov därför är det angeläget att alla lärare har kunskap om specialpedagogik och funktionshinder. Denna gedigna grundbok belyser de vanligaste funktionsnedsättningarna ur ett pedagogiskt perspektiv med utgångspunkt i lärares yrkesroll. I olika kapitel behandlas utvecklingsstörning, neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (ADHD, Aspergers syndrom, autism, koncentrationssvårigheter m.fl.), fysiska funktionsnedsättningar samt läs-, skriv- och matematiksvårigheter. Här finns rikligt med återkoppling till den pedagogiska praktiken samt tillgång till förklaringsmodeller för att hantera situationer som uppstår i vardagen.
Specialpedagogik och funktionshinder är det vinnande bidraget i Natur & Kulturs manustävling i pedagogik 2010. Så här skriver juryn i sitt utlåtande: Specialpedagogik och funktionshinder är ett gediget, balanserat och forskningsanknutet verk som bottnar i solida erfarenheter. Författarna har valt att behandla ett område som är angeläget för alla blivande lärare. På ett sakligt och engagerat sätt lyckas de förmedla de grundläggande kunskaper inom området som krävs för att kunna se och möta olika elevers behov i en inkluderande lärmiljö.
Natur & Kultur 9789127120204 -
Föregångarna: kvinnliga professorer om makt,...
Häftad bok. SNS Förlag. 2010. 388 sidor.
Gott skick. Ryggen kraftigt sned med veckränder. Stött/veckat ovanhörn på omslagets framsida. Veck nertill på omslagets framsida, ca 2,5 cm långt. 876 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186203160
- Titel
- Föregångarna : kvinnliga professorer om makt, liv och vetenskap
- Författare
- Dahlerup, Drude
- Förlag
- SNS Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Vikt
- 767 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Några kvinnliga professorer inom humaniora och samhällsvetenskap berättar om sin väg till makten, och om möjligheten att förverkliga sina drömmar och ambitioner som forskare, lärare och akademiska ledare.
Denna titel har tidigare givits ut av SNS förlag men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
SNS Förlag 9789186203160 -
Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2 uppl. 2018. 231 sidor.
Gott skick. Några sidblad med överstrykningar. 334 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144123967
- Titel
- Att vilja andra väl är inte alltid smärtfritt : att motverka kränkningar och diskriminering i förskola och skola
- Författare
- Edling, Silvia
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 231 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 146 x 235 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärare har i uppdrag att arbeta för lika villkor och uppmärksamma undervisningens värdedimension. Detta arbete innebär mycket mer än att föregå med gott exempel och visa respekt. Att arbeta med värden kan nämligen väcka motstånd, eftersom det inbegriper förändringar av etablerade vanor och tankesätt.
Den här boken ger stöd och inspiration till alla som vill främja lika villkor i förskola och skola. Ett sätt att närma sig detta uppdrag är att ställa sig frågor som:
Hur kommer det sig att vissa människor särbehandlas på ett negativt sätt?
Hur påverkar våra föreställningar och handlingar andra människors livssituation?
Hur ser vi på normer och olikhet?
Vilka mönster uppstår och förändras i de relationer vi är involverade i?
Författaren redogör för begrepp som rättvisa, normer, förtryck, mångfald, makt, kultur och lärande med tydlig koppling till konkret yrkespraktik och unga människors erfarenheter.
I denna uppdaterade andra upplaga beaktas juridiska förändringar som har skett i frågor som rör diskriminering och kränkning med koppling till utbildning.
Boken riktar sig i första hand till verksamma och blivande lärare från förskola till gymnasium samt forskare, men kan med fördel läsas av alla som intresserar sig för frågor som rör mångfald och hur man arbetar för att motverka förtryck.
Läs artikel i Pedagogiska Magasinet Värdegrunden skakas i mötet mellan människor
Studentlitteratur 2 9789144123967 -
Musikspråka i förskolan: med musik, rytmik oc...
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2013. 96 sidor.
Mycket gott skick. Ett par lite stötta ovanhörn på omslaget. Svagt längre hörnveck nertill på två sidblad. CD-skiva medföljer. 154 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147021253
- Titel
- Musikspråka i förskolan : med musik, rytmik och rörelse
- Författare
- Vesterlund, Mallo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 154 g
- Språk
- Svenska
Liber 2 9789147021253 -
Out of Our Minds:Learning to be Creative
Häftad bok. Capstone. 2004. 225 sidor.
Gott skick. Vätskeavtryck från kaffe e.d. upptill och nertill på omslagets bakre insida samt mer obetydligt på några avslutande sidblad. Lite skavt ställe vid nederkanten på omslagets framsida nära rygghörnet. Namn i bläck på första bladet; troligen signatur av förfa läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781841121253
- Titel
- Out of our Minds: Learning to be Creative
- Författare
- Ken Robinson
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 157 x 233 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- English
Capstone 9781841121253 -
School Choice, Ethnic Divisions, and Symbolic...
Inbunden bok. Palgrave Macmillan. 2015. 100 sidor.
Mycket gott skick. Ryggen lätt sned upptill. Tillskrift i bläck på första bladet. 279 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781137480064
- Titel
- School choice, ethnic divisions, and symbolic boundaries
- Författare
- Lund, Stefan
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 100 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Språk
- English
Palgrave Macmillan 9781137480064 -
Elevnära skolledarskap
Häftad bok. Lärarförlaget. 2018. 192 sidor.
Mycket gott skick. Några små och svaga fläckar/prickar på s. 150-151. 314 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198176254
- Titel
- Elevnära skolledarskap
- Författare
- Robinson, Viviane
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolledare drivs av en vilja att göra skillnad för sina elever. Att arbeta med ett elevnära skolledarskap innebär att fokusera på undervisningens kvalitet och elevernas lärande och resultat.
Viviane Robinson presenterar fem forskningsbaserade kategorier av effektivt ledarskap som påverkar lärare och elever. Hennes modell ger konkreta och praktiknära råd om hur skolledaren kan stärka lärarnas samarbete och hela tiden med eleverna i centrum.
Det handlar om tydliga mål, strategisk resursfördelning, att leda lärarnas lärande och att säkra kvalitén på såväl undervisningen som skolmiljön.
VIVIANE ROBINSON är en internationellt ledande forskare inom skolledarskap och skolutveckling. Hon är professor vid University of Auckland, Nya Zeeland och gästprofessor vid Institute of Education, University of London.
Hennes bok Elevnära skolledarskap finns även översatt till norska och danska.
en intressant och praktisk bok som betonar betydelsen av ett ledarskap på skolor som sätter elevernas lärande och lärares undervisning i centrum.
Ur inledningen av Ulf Blossing, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet
INNEHÅLL
Inledning till den svenska utgåvan av Ulf Blossing
Kapitel 1 Vad och hur i elevnära ledarskap
Ledarskap i tider av utmaningar
Vad är elevnära ledarskap?
Vems ledarskap?
Vad och hur i elevnära ledarskap
Att skapa en balans
Sammanfattning
Kapitel 2 Tre kompetenser i elevnära ledarskap
Att tillämpa relevant kunskap
Att lösa komplexa problem
Att bygga förtroendefulla relationer
De avgörande faktorerna för förtroende
Sammanfattning
Kapitel 3 Målsättande och tydliga förväntningar
Effekten på elevernas resultat
Så fungerar målsättande
Hur många mål?
Sammanfattning
Kapitel 4 Strategisk resursfördelning
Strategiska beslut om bemanning
Strategiska beslut om undervisningsresurser
Strategiska beslut om undervisningstid
Lektionstid och extraundervisning
Sammanfattning
Kapitel 5 Säkerställa undervisningskvaliteten
Effekten på elevresultaten av att säkerställa undervisningskvaliteten
Ledarskap som utvecklar en samsyn på undervisningen
Behovet av en teori om undervisningskvalitet
Att bygga en kultur av evidensbaserad undersökning och förbättring
Sammanfattning
Kapitel 6 Leda lärares lärande och utveckling
Effekten på elevernas resultat av att leda lärares lärande
Lärarnas lärprocesser som en kollektiv strävan
Kompetent ledarskap i lärarnas lärande
Förmåga att leda effektivt professionellt lärande
Sammanfattning
Kapitel 7 Säkerställa en trygg och säker miljö
Effekten på elevernas resultat av att skapa en säker och trygg miljö
Ett elevnära perspektiv på kategori fem
Att öka engagemanget genom en trygg skolmiljö
Att stärka engagemanget genom starka band mellan föräldrar och skola
Sammanfattning
Kapitel 8 Återinför pedagogiken i det pedagogiska ledarskapet
Elevnära ledarskap kräver pedagogisk expertis
Värdesätt och gläds åt ledarskapet
Ledarskap eller administration?
Lärarförlaget 9789198176254 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144010502
- Titel
- Bilder i skolan
- Författare
- Sten-Gösta Karlsson - Staffan Lövgren
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den metod för undervisning som presenteras i denna bok bygger på övertygelsen att barn vill göra bilder och att de kan lära sig detta.Bokens första del redogör för de ställningstaganden och teoretiska överväganden som gjorts för att skapa metoden ”bildstudieområden”. Ambitionen med metoden är att barn successivt ska utveckla en förmåga att producera och analysera bilder, samt vänja sig vid att använda bilder för studier inom olika ämnesområden. Bokens andra del är en exempelsamling på hur metoden kan användas i undervisningen. Tjugo olika bildstudieområden presenteras i detalj – exempel på teman är: Spindlar, Dinosaurier, Vikingarna och deras skepp, van Gogh och hans värld, Broar samt Berätta med video.Boken vänder sig i första hand till lärare och blivande lärare och är avsedd att användas i såväl grundutbildning som fortbildning.
Studentlitteratur 9789144010502 -
Den andra dagen: ett vidgat rum för lärande
Inbunden bok. Runa. 2006. 175 sidor.
Mycket gott skick. 387 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188298621
- Titel
- Den andra dagen - ett vidgat rum för lärande
- Författare
- Tiller, Tom
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 152 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 375 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens titel anknyter till en tid då många barn gick i skolan varannan dag. Den andra dagen deltog de i sina föräldrars vardagssysslor, där de successivt tillägnade sig "handens kunskap" med de vuxna som läromästare. Skolan måste idag erövra "den andra dagen"
Läs mer
I dag tar skolan en stor del av barnens tid i anspråk, och den har blivit alltmer teoretiserad med få anknytningar till barnens egen livsvärld. För alltför många blir den viktigaste lärdomen ”jag duger inte”. Boken ställer frågor om skolan håller på att bryta samman därför att vi glömt den andra dagens betydelse. Skolan måste bli en plats där de ungas livserfarenheter möter skolans innehåll på ett sådant sätt att meningsfullt och bestående lärande uppstår - och bidrar till en positiv självbild hos de unga och ger dem lust att lära mer.
Om författarna
Tom Tiller har en bakgrund som lärare och rektor i grundskolan. Han är professor i praktisk pedagogik vid Universitetet i Tromsø och har ett uppdrag som forskningsledare vid Arbetslivsinstitutet i Stockholm. Rita Tiller har en bakgrund som lärare i grundskolan. Hon är cand.polit. med skolforskning som huvudämne och førstelektor i pedagogik vid Högskolan i Tromsø, med inriktning mot förskollärarutbildning.
Runa 9789188298621 -
Baskunskaper i matematik: för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2002. 372 sidor.
Gott skick. Sned rygg. Namn i bläck på första bladet. Liten fläck i marginalen på s. 166 och 167. Ett mindre antal understrykningar med blyerts. Veckat nederhörn på en del sidblad i slutet av boken. 529 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144022178
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur 9789144022178 -
Den akademiska läxan: om föreläsningens histo...
Inbunden bok. Kungl. Vitterhets historie och antikvitets akademien. 2017. 231 sidor.
Mycket gott skick. Ryggen sned upptill. Något tilltryckt ryggnederkant/ryggnederhörn. 611 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174024593
- Titel
- Den akademiska läxan
- Författare
- Lindberg, Bo
- Förlag
- Kungl. Vitterhetsakademien
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 231 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 248 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 613 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om akademisk undervisning i 1600- och 1700-talets Sverige. Föreläsningsanteckningar som studenterna lämnat efter sig ger kunskap om föreläsandets vardagliga praktik: om dikterande, kopiering, kompletterande undervisningsformer, offentlig och privat undervisning och om latin och svenska som undervisningsspråk. I debattskrifter och myndigheternas förordningar hittar man det normativa perspektivet. På 1700-talet trodde somliga att böcker och självstudier kunde ersätta föreläsandet, men omkring sekelskiftet 1800 upphöjdes föreläsningen till en unik undervisningsform där entusiasmerande lärare inte bara skulle meddela studenterna nytt vetande utan också lära dem att tänka vetenskapligt. I praktiken ändrades inte så mycket. I en lång epilog följs sedan föreläsandets öden fram till nutidens akademiska massutbildning. Det antyds att de grundläggande villkoren för det akademiska föreläsandet trots alltmer sofistikerade tekniska hjälpmedel förblivit sig ganska lika genom tidens och pedagogikens växlingar.
Bo Lindberg är professor emeritus i idéhistoria vid Göteborgs universitet och har i sin forskning ägnat sig bl.a. åt akademisk kultur under tidigmodern tid.
Kungl. Vitterhets historie och antikvitets akademien 9789174024593 -
Värdegrund, demokrati och tolerans: om skolan...
Häftad bok. Thales. 2009. 231 sidor.
Gott skick. Ryggen sned med veckrand. Lite stött/veckat ovanhörn på omslagets framsida. Lite skavt bakre ryggovanhörn. 305 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172350748
- Titel
- Värdegrund, demokrati och tolerans : om skolans fostran i ett mångkulturellt samhälle
- Författare
- Nykänen, Pia
- Förlag
- Bokförlaget Thales
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 231 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 132 x 202 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare designers: Hansson, Lotta
Ytterligare författare: Nykänen, Pia
Thales 9789172350748 -
Det pedagogiska kulturarvet: traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. Något tilltryckt ryggnederkant. 728 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Developmental Psychology for Educators: An In...
Häftad bok. McGraw-Hill Education. 2 uppl. 2015. 409 sidor.
Gott skick. Några något stötta hörn på omslaget. Några små märken på omslagets baksida. Många hundöron på sidbladen. Liten kaffefläck e.d. i marginalen på s. 57. 1064 gram. Engelsk text. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781308563664
- Titel
- Developmental psychology for educators - an introduction
- Utgivningsår
- 2015
- Språk
- English
McGraw-Hill Education 2 9781308563664 -
Invandrarens genealogi: den kulturella förkla...
Häftad bok. Gidlunds förlag. 2022. 99 sidor.
Mycket gott skick. Ny bok. 185 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789178444700
- Titel
- Invandrarens genealogi : den kulturella förklaringsmodellens historia i det svenska skolväsendet under 1900- och 2000-talet
- Författare
- Yekerusta, Puya
- Förlag
- Gidlunds förlag
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 99 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 226 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 182 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kan det vara så att den kulturella rasismen får sina grundvalar reproducerade i en av det demokratiska samhällets mest bärande institutioner - skolan? Frågan är central i Puya Yekerustas idéhistoriska studie av det svenska skolväsendets läroplaner och styrdokument under 1900- och 2000-talet. Han finner att skolväsendet är och har varit genomsyrat av en förklaringsmodell som är helt avgörande för kulturrasismens existens och framväxt. En modell med vilken invandraren skulpteras som subjektet för underordning. På ett detaljrikt och originellt vis, och med implikationer som sträcker sig långt bortom skolpolitiken, skildrar Invandrarens genealogi den kulturella förklaringsmodellens uppbyggnad och användande i skolväsendets verksamhet.Puya Yekerusta är leg. psykolog och filosofie master i idé- och lärdomshistoria, examinerad från Göteborgs universitet. Han har främst arbetat som skolpsykolog i och runt Göteborgsområdet och har tidigare skrivit texter om bl.a. psykologins industrialisering, och om förhållanden mellan vetenskap och ideologi i fransk filosofi.
Gidlunds förlag 9789178444700 -
Sporre eller otyg: om bedömning och betyg
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2007. 156 sidor.
Mycket gott skick. 238 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659826
- Titel
- Sporre eller otyg : om bedömning och betyg
- Författare
- Gro Hanne Aas - Peter Fagerlund - Birgitta Högberg - Joakim Landahl - Christina Lundahl - Per Måhl - Bengt Selghet - Jörgen Tholin - Christina Wikström - Dylan Wiliam
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 134 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg - behövs de? Är de till för eleverna, föräldrarna eller samhället? Leder betyg till förbättrade prestationer? Vad visar forskningen?
Frågorna kring betyg och bedömning i skolan är många och intresset stort. På senare år har debatten varit särskilt intensiv och ämnet blivit en politiskt het fråga.
Författarna diskuterar sin egen och andras forskning samt sina egna erfarenheter av de målrelaterade betyg som vi har i dag. Boken beskriver det aktuella forskningsläget, samt ger en historisk tillbakablick på tidigare betygsystem.
Sporre eller otyg - om bedömning och betyg ger dig en god grund att stå på i diskussionerna om bedömning och betyg!
Boken vänder sig till lärare, skolledare, lärarstuderande, politiker och alla andra som är intresserade av betygsdebatten.
Författarna är forskare och andra verksamma inom skolområdet:
Gro Hanne Aas
Peter Fagerlund
Birgitta Högberg
Viveca Lindberg
Joakim Landahl
Christian Lundahl
Per Måhl
Bengt Selghed
Jörgen Tholin
Christina Wikström
Dylan Wiliam
Redaktör Agneta Petterson
Lärarförbundets förlag 9789197659826 -
Att skriva sig till läsning: IKT i förskola o...
Häftad bok. Liber. 2006. 199 sidor.
Gott skick. Långt vågrätt veck nertill på omslagets framsdida. Lättare ytslitage på omslaget. Stött ställe/parti vid nederkanten på tre första sidbladen. Fräsch inlaga i övrigt. 334 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052363
- Titel
- Att skriva sig till läsning - IKT i förskola och skola
- Författare
- Trageton, Arne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok presenterar Arne Trageton en ny syn på den första läs- och skrivinlärningen. Tala, lyssna, skriva och läsa kopplas tätare samman med datorn som ett centralt verktyg. Boken bygger på ett treårigt forskningsprojekt där elever i 14 klasser från fyra nordiska länder deltagit. Med många konkreta exempel på barnens arbeten beskriver författaren sina tankar om hur datorn kan ersätta pennan och om hur den långa traditionen av läs- och skrivinlärning istället kan vändas till skriv- och läslärande.
Läs mer
40 års forskning visar att för 4–7-åringar är skrivning lättare än läsning och datorn gör skriv- och läsprocesserna enklare. I enlighet med internationell forskning visade det sig att datorklasserna skrev bättre och längre texter än klasserna som skrev för hand. Många lärare, inte minst i Sverige, har sedan den första upplagan kom praktiserat och vidareutvecklat ASL. Denna reviderade upplaga tar sin utgångspunkt i LGR11. Nya kapitel om förskolan och klass 3–6 utvidgar fältet och den senaste skriv- och läsforskningen är inarbetad i teorikapitlen. www.arnetrageton.no förstärker boken med videoinspelningar, textsamlingar och artiklar.
Boken är främst riktad mot lärarstuderande och praktiserande lärare men även föräldrar, skolledare, och skolpolitiker kan ha glädje av den.
Om författarna
Arne Trageton har varit forskare och pedagog i 33 år vid högskolan Stord/Haugesund i Norge.
Översättare: Björn Nilsson
Liber 9789147052363 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789172053274
- Titel
- Lärarledarskap
- Författare
- Hellström - Landin
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- ?Medvetenhet om ledarskapets betydelse är viktig för att läraren ska kunna stärkas i sin roll.?
Läraren har ansvaret för elevernas utveckling på olika plan. Det gäller såväl vägar till kunskap som social kompetens. I debatten har man dock glömt en viktig förutsättning för att skapa ett utvecklande klimat. Lärarna behöver egna insikter och kunskaper i det pedagogiska ledarskapet: lärarledarskapet.
? Hur blir jag trovärdig i ledarrollen?
? Hur kan jag utvecklas som lärare?
? Hur kan jag hantera andras konflikter?
? Hur leder jag svåra samtal?
? Vilken lärarledarstil har jag?
? Vad innebär den nya lärarrollen i praktiken?
Författarna har yrkeserfarenhet från såväl skola som näringsliv och ger här en praktisk handledning i hur man kan bygga upp sitt eget ledarskap.
Gothia 9789172053274 -
Gudlav Bilderboken: en Sollefteåskola och des...
Inbunden bok. Heby: Gudlav Bilderförlaget. 1993. 347 sidor.
Gott skick. Ryggen sned och till synes bleknad; ryggens färg är blå att jämföra med pärmsidornas gröna färg. Något skavda hörn på pärmarna. Lätt tilltryckta ryggnederhörn med en minimal spricka vid främre ryggnederhörnet. Ex libris på främre pärmens insida. 1464 gram läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 916301498X
- Titel
- Gudlav Bilderboken : en Sollefteåskola och dess rötter : ett allvarligt försök att beskriva verkligheten
- Författare
- Hasselberg, Staffan
- Förlag
- Heby : Gudlav Bilderförl
- Utgivningsår
- 1993
- Språk
- Svenska
Heby: Gudlav Bilderförlaget 916301498X -
Är barns bilder språk?
Inbunden bok. Stockholm: Carlsson. 1991. 159 sidor.
Gott skick. En del små stötavtryck/klämavtryck på främre pärmsidan. Litet stötmärke i anslutning till främre ryggovanhörnet. Ryggens ovan- och nederkanter samt något pärmhörn aningen skavda. Rester av prislapp och en liten skrapning nertill på bakre pärmsidan. Namn i läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9177984730
- Titel
- Är barns bilder språk?
- Författare
- Ahlner Malmström, Elisabet
- Förlag
- Stockholm : Carlsson
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Stockholm: Carlsson 9177984730 -
Skarpa lägen: om barn i svåra situationer: en...
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio (UR). 2005. 240 sidor.
Gott skick. Stött/veckat nederhörn på omslagets framsida. Några mindre märken och ett långt men inte särskilt framträdande veck på omslagets framsida. Lätt mattad ytfinish på omslagets framsida. Namn i bläck och kort blyertsnotering på första bladet. Något stött/veck läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789125050039
- Titel
- Skarpa lägen : [om barn i svåra situationer : en handbok]
- Författare
- Ekelund, Gabriella
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger handfast vägledning när det är extra svårt att vara en viktig vuxen i ett barns vardag, men också inspiration från andra erfarna pedagoger, från föräldrar, barn och experter. I arbetet med barn som är utanför, barn som behöver mer stöd än andra, barn som misshandlas eller föräldrar som ställer krav som är svåra att bemöta, utmanas pedagogens roll. I dessa skarpa lägen behöver pedagoger verktyg för att agera för barns bästa. Detta är en handbok för sådana tillfällen. Skarpa lägen riktar sig till pedagoger inom förskolan och de första åren i grundskolan.
Sveriges Utbildningsradio (UR) 9789125050039 -
Att arbeta med empatidockor
Inbunden bok. Argument Förlag. 2008. 119 sidor.
Gott skick. Något litet skav på pärmarnas kanter/hörn. Någon svag rispa på bakre pärmsidan. Område med avvikande vit färg på främre pärmens insida. Namn m.m. i bläck på första bladet. 504 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173152259
- Titel
- Att arbeta med Empatidockor
- Författare
- Cecilia Werner
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 119 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att arbeta med empatidockor är en handledning i hur man kan arbeta med empatidockor i barngruppen. Boken är rikt illustrerad och tänkt att ge både inspiration och konkreta tips. Hur börjar man? Vad ska man tänka på? Vilka misstag ska man försöka undvika?
Handledningen tar också upp frågor som:
- Empatidockan i gruppen. Hur förhindrar vi att empatidockan blir en ”vanlig” leksak?
- Dockan som samtalspartner. Vad krävs för att ett förtroende mellan docka och barn ska upprättas?
- Dockor och pojkar. Hur får vi pojkarna – de som främst behöver träna på att sätta ord på sina känslor – att våga använda empatidockorna?
I boken medverkar Jørn Martin Steenhold, som författat ett flertal böcker om barns utveckling, lärande och lek. Han beskriver bland annat vilka olika ”klokskaper” (intelligenser) barn besitter, och hur empatidockan kan användas i relation till dessa.
Medverkar gör också Judy Dawes, författare till boken Using empathy dolls with young children, som berättar om erfarenheter från empatidockornas användning i England.
Argument Förlag 9789173152259 -
Vägar till pedagogiken i förskola och fritids...
Häftad bok. Liber. 2000. 239 sidor.
Gott skick. Något lätt stött hörn på omslaget. Kort blyertsnotering på omslagets bakre insida. Tryckt 2007. 347 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049660
- Titel
- Vägar till pedagogiken i förskola
- Författare
- Johansson, Inge - Holmbäck Rolander, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 338 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare bildar idag arbetslag som har gemensamt ansvar för barnens lärande. Men hur ska deras respektive roller definieras och hur ska samarbetet fungera? Boken syftar till att öppna för en disskussion om pedagogiken i förskola och fritidshem och dess roll i det svenska utbildningsystemet.
Läs mer
Boken består av tio kapitel författade av forskare inom det aktuella området.
Om författarna
Redaktörer är Inge Johansson, professor vid Institutionen för didaktik och pedagogiskt arbete, Stockholms universitet och Ingrid Holmbäck Rolander, univ. adj. vid Institutionen för didaktik vid Uppsala universitet. Övriga medverkande författare är forskare från olika institutioner, alla med inriktning mot de tidiga åren.
Liber 9789147049660 -
Hur blir man matematisk?: att skapa nya relat...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 128 sidor.
Gott skick. Boken vågog i formen. Långt lodrätt veck på omslagets framsida nära ryggdelen. Namn och årtal i bläck på första bladet. Liten fläck på första bladet. Klämt/veckat nederhörn på en del av sidbladen. Understrykningar/markeringar och noteringar med blyerts fö läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093243
- Titel
- Hur blir man matematisk? : att skapa nya relationer till matematik och genus i arbetet med yngre barn
- Författare
- Palmer, Anna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 268 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken tar ett helhetsgrepp om frågan om identitet, matematik och genus i förskola och skola. Den beskriver hur identitet formas i sociala samspel, miljöer och media. Den nya upplagan innehåller ett nytt kapitel som tar upp ny forskning om självförståelse i relation till matematik. Nytt är även kapitlet om den internationella strömningen STEAM (Science, Technology, Engineering, Art och Mathematics) som knyter an till frågor om likvärdighet, jämställdhet och feminism.
Läs mer
Boken förhåller sig till aktuella styrdokument och läroplaner och vänder sig till blivande och verksamma lärare.
Om författarna
Anna Palmer är docent i ämnet förskoledidaktik och föreståndare för Avdelningen för förskollärarutbildning och förskoleforskning vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, Stockholms universitet.
Liber 1 9789147093243 -
Vad eller vem?: en pedagogisk rekonstruktion...
Häftad bok. Daidalos. 2000. 236 sidor.
Gott skick. Ryggen något sned upptill. En del veck/veckränder på omslaget, inklusive ett hörnveck nertill på omslagets baksida, ca 2 cm långt. Lättare ytslitage på omslaget. Namn i bläck på omslagets främre insida. Understrykningar/markeringar och noteringar med blye läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171731272
- Titel
- Vad eller vem? : en pedagogisk rekonstruktion av G. H. Meads teori om människors intersubjektivitet
- Författare
- von Wright, Moira
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2000
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: von Wright, Moira
Daidalos 9789171731272 -
Den bildade människan: hur vi verkligen först...
Inbunden bok. Brain Books. 2000. 253 sidor.
Mycket gott skick. Namn i bläck på främre pärmens insida. 585 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189250362
- Titel
- Bildade människan : hur vi verkligen förstår det vi lär oss
- Författare
- Howard Gardner
- Förlag
- Brain books
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 253 sidor
- Bandtyp
- Övrigt
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 581 g
- Språk
- Svenska
Brain Books 9189250362 -
Pedagogiskt arbete och kön: med historiska oc...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2002. 194 sidor.
Gott skick. Något sned rygg. Rester av prislapp på omslagets baksida. Lättare ytslitage på omslaget. Litet hörnveck upptill på omslagets baksida, ca 1 cm långt. Namn i bläck på omslagets främre insida. Någon sällsynt understrykning/markering med blyerts. 356 gram. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144018058
- Titel
- Pedagogiskt arbete och kön - Med historiska och nutida exempel
- Författare
- Tallberg Broman, Ingegerd
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 194 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Svensk utbildning har en tydlig köns- och klassrelaterad historia. De olika skolformernas innehåll var avpassat efter de behov och den framtid man tänkte sig för eleverna. Flickundervisning till flickor, pojkundervisning till pojkar, i ett klasskiktat mönster. Kön var en strukturerande och organiserande princip.
Under senare delen av 1900-talet utvecklades en ”förskola och skola för alla”. I denna formas flickor och pojkar av varandra och mot varandra, och tydliga, men föränderliga, genusmönster kan beskrivas. Pedagogens normer och föreställningar om kön/genus sätter nu gränser och skapar olika utvecklingsbetingelser för eleverna. Vad betyder kön/genus för barnens och elevernas utvecklingsmöjligheter i denna kontext? Vad betyder kön/genus för barnens och elevernas relation till förskola och skola och det lärande som sker där? De flesta lärarprofessioner är tydligt könsmärkta såväl i historiskt som i nutida perspektiv. Vilka konsekvenser har detta? Vilka blir villkoren för det underrepresenterade könet? Påverkar lärarens könstillhörighet hur hon/han formar sitt arbete och relaterar till olika elevgrupper? Jämställdhetsambitionerna är höga i förskola och skola och styrdokumenten är mycket tydliga i dessa avseenden. Hur försöker då förskolan och skolan möta de kritiska röster som beskriver en föga likvärdig utbildning och verksamhet? För vem och varför drivs olika former av jämställdhetsprojekt?
Boken riktar sig till alla som är intresserade av utbildning och jämställdhetsfrågor i vid mening, men framför allt till lärarstuderande och verksamma pedagoger.
Studentlitteratur 9789144018058 -
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Häftad bok. Studentlitteratur. 2013. 228 sidor.
Gott skick. Stött/veckat nederhörn på omslagets framsida, vecket ca 4 cm långt. Något sned rygg. Fräsch inlaga. 349 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144091037
- Titel
- Barndom, lärande och ämnesdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld. Bokens inledande kapitel problematiserar barndom, lärande och ämnesdidaktik i dagens Sverige och belyser frågor kring barndom och förskola i förändring och förskolan som utvecklings- och läromiljö. I bokens avslutande och sammanfattande kapitel diskuterar bokens redaktörer det som undersökts i de olika studierna i relation till dagens krav på en mer kunskapsorienterad förskola.
Exempel bland bokens 13 kapitel är:
Att göra bruk av barns perspektiv
Språkutveckling genom dialogsamspel
Visuell kultur – barns kreativa och lärande öga
Friktion som fysikaliskt fenomen
Att berika barns musikaliska lyssnande
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan och för personer som vill fördjupa sig i frågor om förskolebarns lärande.
Studentlitteratur 9789144091037 -
Pædagogisk relationskompetence: fra lydighed...
Inbunden bok. Akademisk Forlag. 2005. 304 sidor.
ISBN 9788759105726
Mycket gott skick. Ny bok. Ryggen lätt sned upptill. Några pärmhörn en gnutta skavda. 680 gram. Dansk text.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAkademisk Forlag 9788759105726 -
Pædagogen som myndighedsperson: en grundbog
Inbunden bok. Samfundslitteratur. 2017. 344 sidor.
ISBN 9788759326275
Mycket gott skick. Ny bok. Något sned rygg. 813 gram. Dansk text.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSamfundslitteratur 9788759326275
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
