Att undervisa handikappade barn
Norstedt, 1981 Hft. 214s. 21x13,5cm, 300g. Illustrerad. Mycket gott skick, liten namnetikett. Originaltitel: Teaching the handicapped child. ISBN 9118044115. Baksidestext: ATT UNDERVISA HANDIKAPPADE BARN ingår i en serie om tre böcker, vilka alla vänder sig till dem som på något sätt är involverade i vården av handikappade barn. ATT UNDERVISA HANDIKAPPADE BARN sammanfattar i allmänna termer de speciella villkor som gäller för inlärning och utlärning med handikappade barn. Den är mer teoretisk än de två andra böckerna i serien, utan att vara svårtillgänglig. Boken behandlar val av inlärningsmål, hur man studerar och observerar barnet och drar lärdom av sina iakttagelser. Den tar också upp de viktiga relationerna mellan hem och skola, samt mellan lärare och andra specialister texlogopeder. LEKTRÄNING och TALTRÄNING MED HANDIRAPPADE BARN är mer praktiskt upplagda böcker med en ovanligt positiv attityd till problemen. Korta, överskådliga avsnitt behandlar olika lekars utvecklande av motoriska och sensoriska färdigheter: fysiska lekar, utforskande lekar, fantasilekar, sociala lekar mm. Föräldrar, lärare och andra får här många praktiska råd både när det gäller att finna lämpliga övningar, och för att genomföra och följa upp träningen. Författarna är forskare vid Hester Adrian Research Institute, Manchester University, England.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9118044115
- Titel
- Att undervisa handikappade barn
- Författare
- Jeffree, Dorothy M. - McConkey, Roy - Hewson, Simon - Forser, Monica
- Förlag
- Stockholm : Norstedt
- Utgivningsår
- 1981
- Språk
- Svenska