Miljöledarskap och miljösäkring
2000 Studentlitteratur. Hft. 235s. 350g. Illustrerad.
Mycket gott skick.
ISBN 9144603819. De ekologiska problemen är på väg att förändra företagens verksamhetsmiljö. Dessa förändringar innebär emellertid inte bara ett hot mot företagen ? de ger dem också nya möjligheter.
De mest innovativa företagen kommer att utnyttja situationen till sin fördel och utveckla sin miljöverksamhet till en konkurrensfaktor.
Utveckling av miljöledarskap (livscykelledarskap) innebär att företaget arbetar på tre arenor:
? Miljöfrågor och miljöstrategi blir en integrerad del av beslutsprocessen.
? Produktutveckling styrs av syftet att minimera miljöpåverkan utifrån ett livscykelkostnadsperspektiv.
? En ny företagskultur baserad på miljörevision och miljösäkringssystem utvecklas.
I denna bok visas en väg att behandla företagets miljöfrågor ur ett allomfattande och praktiskt perspektiv och olika verktyg för miljöledarskap presenteras, såsom t.ex.:
? Livscykelanalys av produkters miljöbelastning.
? Miljörevision.
? Miljösäkringssystem.
Normativa utgångspunkter för författarna är bl.a. Europeiska unionens stadga beträffande miljösäkring och miljörevisioner samt Miljösäkringssystemet BS 7750.
I boken redovisas också hur olika traditionella företagsområden såsom produktplanering, marknadskommunikation, produktion och logistik, kopplade till återanvändning och återvinning kan samverka till utvecklingen av en hållbar miljöstrategi för företaget.
Miljöledarskap och miljösäkring vänder sig till personer verksamma med företagens miljöfrågor samt inom företagens ledningsfunktioner. Boken är också lämplig för högskolans kurser inom ekonomi, organisation, miljökunskap m.fl. områden.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9144603819
- Titel
- Miljöledarskap och miljösäkring
- Författare
- Lassi m.fl. Linnanen
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 236 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De ekologiska problemen är på väg att förändra företagens verksamhetsmiljö. Dessa förändringar innebär emellertid inte bara ett hot mot företagen de ger dem också nya möjligheter.
De mest innovativa företagen kommer att utnyttja situationen till sin fördel och utveckla sin miljöverksamhet till en konkurrensfaktor.
Utveckling av miljöledarskap (livscykelledarskap) innebär att företaget arbetar på tre arenor:
Miljöfrågor och miljöstrategi blir en integrerad del av beslutsprocessen.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se