Lina Jonn : en berättelse om en fotografisk pionjär och hennes ateljé
Nyskick. Atlantis. 2003. 118 s. Förlagsband med skyddsomslag. 23,5x17cm. 458 gram. Fotoillustrerad. ISBN 9174867768. Förlagets beskrivning: Lina Jonn (född Carolina Johnsson) föddes 1861 som sjätte barn till arrendefamiljen Johnsson i Stora Råby i Skåne. Efter en lycklig uppväxt i en harmonisk familj gav hon sig ut i världen, först till en flickpension i Schweiz där hon studerade språk och senare till England och Frankrike. I Paris lärde hon sig sannolikt porträttfotografering, ett nytt yrke som inte var förbehållet män. Då hon återvände till Sverige 1889 skrev hon hem om ett besök i stockholmsfotografens Rydins ateljéer där man ?fotograferar vid elektriskt samt magnesium ljus?. Hon reste hem till Skåne och öppnade ?ett fotografiskt etablissement? i Helsingborg. Företaget blev en stor framgång och vid sidan av porträttfotograferingar i ateljén flyttade hon ofta ut den tunga utrustningen och förevigade de mest skilda motiv från vardagsliv och fest strax före sekelskiftet 1800?1900 . Nyskick.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9174867768
- Titel
- Lina Jonn : en berättelse om en fotografisk pionjär och hennes ateljé
- Författare
- Olof G. Tandberg
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 118 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 171 x 237 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 458 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lina Jonn (född Carolina Johnsson) föddes 1861 som sjätte barn till arrendefamiljen Johnsson i Stora Råby i Skåne. Efter en lycklig uppväxt i en harmonisk familj gav hon sig ut i världen, först till en flickpension i Schweiz där hon studerade språk och senare till England och Frankrike. I Paris lärde hon sig sannolikt porträttfotografering, ett nytt yrke som inte var förbehållet män.
Då hon återvände till Sverige 1889 skrev hon hem om ett besök i stockholmsfotografens Rydins ateljéer där man fotograferar vid elektriskt samt magnesium ljus. Hon reste hem till Skåne och öppnade ett fotografiskt etablissement i Helsingborg. Företaget blev en stor framgång och vid sidan av porträttfotograferingar i ateljén flyttade hon ofta ut den tunga utrustningen och förevigade de mest skilda motiv från vardagsliv och fest strax före sekelskiftet 18001900.