ERHÅLLIT EUROPA/VILKET HÄRMED ERKÄNNES. Henry Parland-studier
Atlantis 2011. 237 sid. Förlagsnytt ex! Sparsamt illustrerad.
Henry Parland (1908-1930) tycks ständigt vara på modet. Hans efterlämnade texter - dikter, prosastycken, artiklar, den ofullbordade romanen "Sönder" - fortsätter att förundra och fascinera såväl den läsande allmänheten som litteratur- och kulturforskare.
Ur innehållet: Stella Parland: Henry kosmopoliten; Per Stam: "Med Gud och Gunnar Björlings hjälp". Henry Parlands Idealrealisation; Leif Friberg: "litet svalkande likgiltighet." Henry Parland och den nya sakligheten; Renate Bleibtreu: Henry Parland går på bio; John Sundholm: Detektivens blick och filmens minne. Parland i samtiden; Johannes Göransson: "Hela livet är ett enda Da da daaa!" Henry Parlands dadaism; Sanna Nyqvist: "Herregud vad jag älskar gatorna." Henry Parland och det moderna stadslivet; Fredrik Hertzberg: Oersättlige, översättlige Mr. Parland; Hanna Ruutu:Diktens uppror. Henry Parland och den ryska futurismen; Clas Zilliacus: Henry Parland och den nya skapelsen; Olga Mäeots: Parland och Ehrenburg; Robert Åsbacka: Att komponera en karaktär.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9173534499
- Titel
- Erhållit Europa vilket härmed erkännes : Henry Parland-studier
- Författare
- Renate Bleibtrue - Leif Friberg - Johannes Göransson - Fredrik Hertzberg - Olga Mäeots - Sanna Nyqvist - Stella Parland - Hanna Ruutu - Per Stam - John Sundholm - Clas Zilliacus - Robert Åsbacka
- Förlag
- Bokförlaget Atlantis
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 237 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 140 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskningen kring Henry Parlands författarskap har länge mest handlat om hans enda roman Sönder som utkom 1929. I denna volym samlas forskare från Ryssland i öst till USA i väst, kring olika och helt nya aspekter på fenomenet Henry Parland (19081930). Här finns artiklar om hans poetiska uttryck på svenska och i översättning, hans syn på film och filmkritik, hans intresse för det urbana och för populärkulturen, hans dadaism och närhet till den ryska futurismen och hans sätt att komponera en romankaraktär.