-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197781701
- Titel
- Ekonomi för småföretagare
- Författare
- Per Nilsson
- Förlag
- Bokförlaget Redaktionen i Sthlm
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Storpocket
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok för alla företagare utan ekonomiexamen, men som är smarta nog för att förstå hur viktigt det är att ha koll på pengarna.
Hela idén är att du på ett enkelt sätt ska förstå alla ekonomiska begrepp och vad de kan göra för att hjälpa dig.
Per Nilsson, som skrivit boken är exakt den typ av pedagog vi gillar på det här förlaget. Han beskriver saker enkelt och man kan direkt se nyttan.
Kanon
Här är en del av vad du får lära dig:
Företagsekonomiska grundbegrepp enkelt förklarade
Resultat
Lönsamhet
Soliditet
Likviditet
Så tar du kontrollen
Ekonomisk planering lättare än du tror
Varför det är viktigt att planera
Veckorapportering
Produktionskalkyler
Smarta tips om ekonomisk planering
Ta bättre ekonomiska risker
Riskvilliga krediter
Kundfinansierad produktutveckling
Rörliga kostnader
Organisk tillväxt
Några tips om hur du hanterar ekonomiska risker
Budget så gör du det enklare
Vad, hur och varför du ska budgetera
Fördelar och nackdelar med att göra budget
Olika typer av budgetar
Tips för förbättrad likviditet
Nyckeltal = ratten på företaget
Vad är nyckeltal
Avkastningstal
Bruttomarginal
Pålägg
Vinstmarginal
Nettomarginalen
Räntabilitet
Förräntningsmarginalen
Hävstångseffekten
Omsättningstal
Kassalikviditet
Balanslikviditet
Soliditet
Räntetäckningsgrad
DuPont analys
Skaffa pengarna du behöver
Pengar vid start av företag
Beräkning av kapitalbehov
Några tips angående kapitalbehov
Att hitta riskkapital
Investeringsstrategier
Exitstrategier
Finansieringsformer
Att välja riskfinansiär
Finansieringsstrategier i olika faser
Några tips angående finansieringsstrategier
Finansiell rapportering inte lika tråkigt som det låter
Hur du utformar den finansiella rapporteringen
Lagar och rekommendationer
Årsredovisning
Förvaltningsberättelse
Resultaträkningen
Balansräkningen
Kassaflödesanalys
Övrigt i årsredovisningen
Hur värderar man ett företag?
Värderingsmetoder
Förnuftsvärdering
Jämförande värdering
Substansvärdering Kassaflödesvärdering
Affärsplanen som fungerar
Varför affärsplan?
Mall för affärsplan
Några tips angående affärsplan
och mycket mer
Boken är skriven av Per Nilsson. Han är civilekonom med företags- och projektfinansiering som specialitet. Han har mer än tio års erfarenhet av att hjälpa företag i olika storlekar och faser med finansieringsfrågor. Ekonomi för småföretagare är hans tredje bok. Han har tidigare skrivit böckerna Hur du finansierar ditt företag med framgång och 100 sidor om hur du söker EU-pengar
Bokförlaget Redaktionen i Sthlm 9789197781701 -
Busting Loose From the Money Game: Mind-Blowi...
Inbunden bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2006.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. På engelska.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780470047491
- Titel
- Busting Loose From the Money Game: Mind-Blowing Strategies for Changing the
- Författare
- Robert Scheinfeld
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 162 x 237 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 449 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780470047491 -
Accelerate : building strategic agility for a...
Inbunden bok. Boston, Massachusetts : Harvard Business Review Press. 2014.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781625271747
- Titel
- Accelerate : building strategic agility for a faster-moving world
- Författare
- Kotter, John P.
- Förlag
- Boston, Massachusetts : Harvard Business Review Press
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- English
- Baksidestext
- Describes how organizations can learn to move swiftly to accommodate change while still providing the necessary structures that nurture employees and long-term success.
Limits of hierarchy in a faster-moving world -- Seizing opportunities with a dual operating system -- The stakes : a cautionary tale -- Leadership and evolution -- The five principles and eight accelerators in action -- Relentlessly developing and role modeling urgency -- The big opportunity -- Getting started : Q&A -- The (inevitable) future of strategy.
Imported from: catalog.oslri.net:210/INNOPAC (Do not remove)
Boston, Massachusetts : Harvard Business Review Press 9781625271747 -
Finansfurstarna : berättelsen om de svenska r...
Inbunden bok. Weyler Förlag. 1 uppl. 2013. 207 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187347337
- Titel
- Finansfurstarna : berättelsen om de svenska riskkapitalisterna
- Författare
- Lotta Engzell-Larsson
- Förlag
- Weyler Förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 195 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det tysta gick de på bara något decennium från en vag idé till omstridda mångmiljardföretag. Riskkapitalisterna verkade helst i skymundan, bakom företagsnamn som Industri Kapital, EQT och Nordic Capital.
Vi har kommit för att göra nytta, sa de. De startade inga nya företag, utan tog över och städade i de gamla. Det gick länge väldigt bra, och deras privata förmögenheter växte som svampar efter ett höstregn. Men till slut tvingades de ut i det skarpa ljuset. De anklagades för skattefusk, och för att tömma välfärdsbolag. Carema fick löpa gatlopp för brister i äldrevården, JB Education lade ner gymnasieskolor som inte var lönsamma. Kritiken växte.
Hur gick det här till? Vilka är de? Var kommer de ifrån? Gör de verkligen nytta?
Lotta Engzell-Larsson har sökt upp de viktigaste svenska riskkapitalisterna. Hon har talat med dem, kartlagt deras väg och beskriver deras allt mer omdiskuterade roll i den moderna svenska ekonomin.
Lotta Engzell-Larsson är ekonomijournalist med lång erfarenhet från tidningarna Veckans affärer, Affärsvärlden och Fokus. Hon är född i Stockholm och bosatt där med sin familj.
Weyler Förlag 1 9789187347337 -
Rivstart
Häftad bok. Bokförlaget Redaktionen i Sthlm. 2009. 316 sidor.
Mycket gott skick. CD-skiva saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197452434
- Titel
- Rivstart
- Författare
- Stefan Ekberg
- Förlag
- Bokförlaget Redaktionen i Sthlm
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är det smarta i boken:
Kom igång snabbt
Hur du skaffar kunder snabbt massor av konkreta tips.
Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna.
Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem.
Konsten att skriva oslagbara säljbrev.
Konsten att skriva säljande offerter.
Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra.
Hur du snabbt får igång ett nätverk.
Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer.
Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det.
Hur du säljer via telefonen.
Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
Hur du gör en startbudget för ett eget företag.
Bidrag du kan söka och hur du gör.
Var du skaffar pengarna att starta för.
Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer.
Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt.
Konsten att få betalt för en faktura även om kunden krånglar.
Bokföring enklare än du tror.
Bra saker med en ordnad bokföring.
Allt om skatter, F-skattsedlar och moms.
Två budgetar du behöver behärska.
Internet är nyckeln till framgång för 2000-talets nya företag
Varför det är bra för ditt företag med en hemsida.
Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag.
Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet.
Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro.
Hur du marknadsför din hemsida på och utanför Internet.
Praktiska saker
Affärsplan istället för kalldusch.
Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag.
Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer.
Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal.
Allt om tillstånd och försäkringar.
Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag.
Hur du planerar din marknadsföring effektivt.
Hur du gör en marknadsplan för en egen firma.
Starta enskild firma
Starta aktiebolag
Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp.
Och mycket mer på 316 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.
Så här säger läsarna:
Så här säger några läsare om boken:
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata
"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB
"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling
"Har verkligen fått mig att komma igång med framför allt min marknadsföring. En jätte bra bok!"
Tobias Karlsson, Perfect Training
"Den har peppat mig enormt mycket! Jag har fått bra tips på hur man jobbar med sin hemsida på ett klart och tydligt sätt samt hur man skriver effektiva säljbrev. Jag tycker hela tonen i boken är väldigt trevlig och naturlig och den skiljer sig mycket från andra böcker. Boken är personlig och det känns som att Stefan är min kompis som vill hjälpa just mig att lyckas med mitt företag! Tack!"
Louise Mebius, Inspiro Kommunikation
"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation
"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård
"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB
"Den här boken är min bibel. Den var ovärderlig innan och under tiden jag drog igång mitt företag. Jag måste snart köpa ett nytt ex, den jag har är en aning sönderläst vid det här laget...
Rekommenderas varmt."
Jackie Pihl, Ink Madness - Tattoo Removal
"Detta var boken som fick mig att våga starta eget. Superbra konkreta tips och hjälp att undvika fallgropar i början"
Daniel Eliasson, Webb & Sånt
"Det är en toppenbok som jag ofta rekommenderar mina bokföringskunder. De får lättare att förstå vad jag pratar om efter att ha läst den. Jag skulle vilja diskutera med dig Stefan om att använda den som kursmaterial i ett ev Starta-eget-seminarieum i höst."
Monica Zetterlund, Tre Grenar
"Lättförståelig kunskap om ämnen som kan kännas tunga och motiga. Värdefulla tips."
Nikken oberoende distributör
"Den kan verkligen peppa mig och man inser att man kan förvekliga sina drömmar."
AROS Mögelteknik
"Att få större inblick i organisering och företagande. Rivstart är perfekt för dem som känner sig osäkra och behöver få tips om hur man kan gå till väga."
Simon Persson, Nomda Webbyrå
"Bra, enkel och konkret skriven bok med många användbara tips och peptalk"
Zornitsa Salman, Scrapparazzi
"Den gav mig en massa nya idéer på hur jag ska jobba med befintliga kunder & hur skaffa nya kunder, vara lite "fräckare" än jag annars har varit, den gav mig uppslag till nya affärsidéer. Jag hade den som kvällslitteratur och det var inte särskilt begåvat då huvudet var så fullt med idéer när jag skulle släcka att det inte blev särskilt mycket sömn!"
Maria Frisinger, Frieko
"Ger suveränt mycket ideer och kunskap som jag skulle haft redan när jag startade företaget för 20 år sedan"
Lars Jarl, Mellby Miljöteknik ATC AB
"Rivstart har hjälpt mig att verkligen förstå grundprinciperna och inspirerar att komma igång med företagandet"
PerOlof Clifford Johansson, Näringsliv1 Umeå AB - BOiSOl
"Som nystartad företagare har boken varit enorm bra start"
Viktoria Månström, AnnaViktoria
"Den kan verkligen peppa mig och man inser att man n förveklkliga sina drömmar"
Marie Källström, AROS Mögelteknik
"Boken har hjälpt mig att få större inblick i organisering och företagande. Rivstart är perfekt för de som känner sig osäkra och behöver få tips om hur man kan gå till väga"
Simon Persson, Nomda Webbyrå
"Boken är "en spark i rumpan" som gör att jag (en trött småbarnsmamma) kastar mig in i livet som egenföretagare med liv och lust och med förtroendet att lyckas"
Ulrika Alenfelt , Alenfelt Consulting - Arbetsglädje
"Rivstart har hjälpt mig att gå från total novis till att kunna driva mitt företag"
Eva Milger, Mileva Coaching
"Boken hjälper mig att förstå och tro på att det går att göra verklighet av mina idéer. Men att det kräver vilja och massor av planering och hårt jobb. Tycker att boken är bra. Den är positiv, ärlig och fylld med massor av kreativa tips"
Robert Damberg, Järfälla
"Vissa saker som jag inte tänkt på innan togs upp och det gjorde att man fick en lite annan infallsvinkel på några problem. Dessutom gillade jag delen med förslag på olika affärsidéer och fick där en inblick i att det egentligen går att syssla med vad som helst ;-) och ändå få en lönsamhet i det hela"
Daniel Pettersson, Kungälv
Bokförlaget Redaktionen i Sthlm 9789197452434 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170378874
- Titel
- No logo
- Författare
- Klein, Naomi
- Förlag
- Ordfront Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 601 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 113 x 179 mm Ryggbredd 39 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Klein, Naomi
Ytterligare översättare: Ganuza Jonsson, Lillemor
Ytterligare översättare: Wennerberg, Tor
Ytterligare översättare: Sjöström, Hans O.
Ytterligare designers: Jais-Nielsen, Eva
Ordfront Förlag 1 9789170378874 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197716024
- Titel
- Torsten Jansson - I halvtid
- Författare
- Jansson, Torsten
- Förlag
- Kosta Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 178 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vem vet hur entreprenörer tänker? Finns det någonsin en tydlig linje? Visst finns det oftast en röd tråd det kan bara vara svårt för oss andra att följa den. I Torsten Janssons fall är det energi, engagemang och viljan att skapa något. Och att ha kul.
Följ hans mödosamma väg från mammas källare till att leda världsföretaget New Wave Group. Ett företag som i stort sett hela tiden har haft framgång - och dessutom lönsamt.
I halvtid är som en godispåse, med nedslag i verkligheten ja, den verklighet där entreprenörer
rör sig. I boken hittar vi tankar om företagande, ekonomi, marknadsföring i en skön blandning med minnen från slitsamma dagar som resande försäljare, eller reseminnen från tidiga besök i Kina. Men det är inte bara Torsten Jansson som kommer till tals. I ett stort antal intervjuer med både medarbetare och familj nyanseras bilden. Fram träder en vänfast och lyssnande person, som gör som han vill, men som alltid är ärlig och rättfram. Och som med obändig vilja och envishet har byggt en hel internationell koncern.
Häng med och håll i er New Wave är inget vanligt företag och Torsten Jansson är ingen vanlig företagare varför skulle då boken vara en vanlig företagsbiografi?
Kosta Förlag 9789197716024 -
Mindfulness för ledare : nio steg till autent...
Inbunden bok. Dana Förlag. 1 uppl. 2015. 240 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197948647
- Titel
- Mindfulness för ledare : nio steg till autentiskt ledarskap
- Författare
- Gonzalez, Maria
- Förlag
- Dana Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 133 x 183 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 305 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Mindfulness för ledare" är en handbok för ledare på alla nivåer och i alla typer av verksamheter. Maria Gonzalez visar hur mindfulness i nio tydliga steg bidrar till självkännedom, klarsynthet och fokus – ett autentiskt ledarskap som inspirerar och leder till positiva resultat.Ett centralt budskap i boken är att ledarskapet alltid startar med dig själv. Effektiva ledare har hög självmedvetenhet och vet hur man stimulerar andra att prestera väl. Mindfulness kan därigenom bli varje ledares mest effektiva redskap för att utveckla och transformera sig själv och sitt ledarskap.I "Mindfulness för ledare" tydliggör Maria Gonzalez många av fördelarna med mindfulness på arbetsplatsen och för ledare:
– Bättre fokus och koncentrationsförmåga
– Ökad personlig effektivitet
– Bättre omdöme och beslutsfattande
– Ökad kreativitet
– Bättre stresshantering
– Bättre konflikthanteringsförmåga
– Mer effektiv coachning och ledning av medarbetarna
– Ökad förmåga att förutse och möta kundens behov
Mindfulness är ett sätt att lära känna och få kontroll över sig själv. Maria Gonzalez visar hur du med enkla mindfulnessövningar och en större närvaro kan stärka och utveckla ditt ledarskap. "Mindfulness för ledare - nio steg till autentiskt ledarskap" kan hjälpa var och en som vill finna ett bättre sätt att leda - och få en större tillfredsställelse i såväl sitt personliga som yrkesmässiga liv.
OM FÖRFATTARENMaria Gonzalez är civilekonom, författare och ledarskapskonsult med trettio års erfarenhet från affärslivet. Hon har undervisat i strategi och företagsutveckling vid Desautels Managementfakultet vid McGill University, suttit i flera styrelser och varit med och grundat samt varit vice styrelseordförande i the Global Business and Economic Roundtable on Addictions and Mental Health. Maria Gonzalez har mediterat regelbundet sedan 1991 och lärt ut mindfulness sedan 2002. Hon har coachat hundratals ledare och fackmän och sett att de upplever mindre stress och blir mer fokuserade och lugna när de använder sig av mindfulness.
Dana Förlag 1 9789197948647 -
Skapa arbetsglädje : enkelt om framgång, lyck...
Inbunden bok. Fresh Eye. 1 uppl. 2016. 220 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187009105
- Titel
- Skapa arbetsglädje : enkelt om framgång, lycka och arbetsglädje
- Författare
- Stielli, Christina
- Förlag
- Fresh Eye
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om arbetsglädje, om möjligheten att trivas bättre på sitt jobb, samarbeta bättre, stressa mindre och till och med leva längre.
Det viktigaste på en arbetsplats är medarbetarna. Mår inte medarbetarna bra så mår inte verksamheten bra. Med arbetsglädje på jobbet tar vi ansvar för att vi är varandras arbetsmiljö. När vi trivs på jobbet kan vi ha roligt och då löser vi problem enklare och är mer kreativa. Vi klarar motgångar bättre och får mer energi och inte minst, vi skapar snabbare kontakt med vår omgivning och är mer attraktiva för de vi har omkring oss.
Varje tanke vi tänker sätter spår, en tanke blir lätt en vana och en vana blir lätt ett beteende. Vi blir bra på det vi tränar på och genom träning kan vi skapa det arbetsklimat vi vill ha. I den här boken finns träningsprogram för att bli en del av en härlig och produktiv arbetsmiljö på jobbet även om dagarna ibland kan kännas grå och jobbet tungt.
Christina Stielli är författare och föreläsare och har ägnat flera år åt att sätta sig in i vår förmåga att påverka förhållningssätt till det som livet för med sig. Hennes bok Jag vill vara glad! har sålt i ca 10 000 exemplar, nu kommer uppföljaren som på allvar tar glädjen till arbetsplatsen.
Fresh Eye 1 9789187009105 -
Så här får du ett rikt liv som pensionär : sl...
Pocketbok. Aktiespararna Kunskap. 1 uppl. 2011. 197 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189212442
- Titel
- Så här får du ett rikt liv som pensionär : sluta pensionsspara!
- Författare
- Per H Börjesson
- Förlag
- Aktiespararna Kunskap
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 197 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 130 x 200 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 274 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De flesta svenskar kommer att ha ett tillräckligt pensionskapital när de fyller 65 år men pensionsbranschens budskap är att pensionen inte kommer att räcka till det liv som du vill leva som pensionär. De har också med konstiga förkortningar, facktermer och obegripliga årsbesked lyckats skapa ett totalt kaos i pensionsfrågorna. Pensionsbranschen har lyckats försvåra något som egentligen inte borde vara så svårt.
Man vill få oss att öka vårt pensionssparande när det egentligen är så att om man sparar regelbundet utan hjälp av pensionsförsäkringar så får man mycket högre avkastning. Per H Börjesson vill inspirera, framför allt unga, att engagera sig i dessa frågor då det är det kapital som de flesta ska leva ytterligare 20 år på efter sin pension.
I boken presenteras tre ?sparbössor? som tipsar och förklarar hur du på bästa sätt får ett rikt liv som pensionär. Per H Börjesson menar att man egentligen inte ska ?gå i pension? utan se pensionsåren som ?en ny typ av karriär?. Men, samtidigt som lycka inte har så mycket med pengar att göra, kan ett bra pensionskapital ge oss möjlighet att disponera vår pensionstid så som vi själva önskar.
Det här är Per H Börjessons tredje bok. De tidigare succéböckerna ?Så här kan alla svenskar bli miljonärer? och ?Så här blev Warren Buffett världens rikaste person? har sålts i över 100 000 exemplar.
Per H Börjesson, har gått från att vara en aktieamatör till börsexpert. Han har vid ett flertal tillfällen stuckit ut hakan i media då han upprörs över finansbranschens agerande gentemot sina kunder. Han är sedan 1986 VD och huvudägare i Investment AB Spiltan och har bred erfarenhet från familjeföretag, onoterade aktier och kapitalförvaltning. Per Håkan är utbildad civilingenjör från LiTH och har en MBA-examen från Columbia University.
Läs boken och följ de enkla tipsen så slipper du pensionsångesten!
Aktiespararna Kunskap 1 9789189212442 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163967344
- Titel
- Kort om ledarskap
- Författare
- Karlsson, Torsten - Petersson, Bernt Å.
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9789163967344 -
It´s time to ACT : business success genom 9 s...
Inbunden bok. Inspired Minds. 1 uppl. 2016. 83 sidor.
Mycket gott skick. Signerad och dedikerad på insättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163795732
- Titel
- It´s time to ACT : business success genom 9 smarta steg
- Författare
- Rolf, Mia
- Förlag
- Inspired Minds
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 83 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 195 x 220 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nutiden förändras i ett rasande tempo. Som företagsledare måste du konstant läsa av omgivningen, analysera och agera. Du kan inte vänta med nödvändiga förändringar. Då riskerar ditt företag att bli omsprunget av konkurrenter eller nya affärsmodeller. Därför måste förändringsarbetet bli enklare. Vi ledare måste bli modigare och det behövs verktyg så att vi kan navigera mot framgång i en alltmer osäker omvärld.
Välkommen till en enkel sammanfattning av beprövade metoder för Business Success. Med denna do-it-smarter-bok kan du som ledare på en förlängd lunchrast eller flygresa fräscha upp dina kunskaper kring varumärkesbyggnad och konsten att skapa tillväxt.
It´s time to ACT riktar sig till nyfikna och modiga företagsledare. Se gärna boken som en roadmap to future success – katapulten för att få ändan ur vagnen! Med samlad erfarenhet från över 50 varumärken och över 40 års arbete med att skapa energi, framgång, tillväxt och vinnarkänsla ger vi nu tillbaka lite av vår samlade kunskap. It´s time to ACT!
Tips till läsaren – hur hantera boken
It´s time to ACT är en kort och innehållsrik bok som kan hanteras på olika sätt. Du kan se den som en inspirationskälla och streckläsa den över ett längre lunchbreak eller dela upp den i 9 steg och löpande reflektera över och utveckla din egen verksamhet och organisation.
Vi har stor erfarenhet av att arbeta med Business to Business. Men ibland kan det vara enklare att sätta sig in i exempel från Business to Consumer, varför vi valt att lyfta fram något fler sådana. Vi hoppas också att du upplever boken som lättillgänglig och för att underlätta användningen har vi samlat de viktigaste orden och begreppen längst bak i boken. Sådana ord är markerade med *.
För oss är tid en bristvara. Kanske gäller detsamma för dig? Om du går in på www.ACTfiles.nu finner du digitalt underlag för samtliga 9 steg. Parallellt med att du läser boken kan du därmed reflektera över hur det ser ut i ditt företag, skapa dina egna beslutsunderlag och din organisations ACTion plan.
När du är klar med boken är du förhoppningsvis inspirerad att sätta dina planer i verket. Kanske ska du redan från början involvera dina medarbetare i detta arbete?
Vill du och ditt team riktigt gå på djupet och arbeta igenom materialet tillsammans med oss i form av en eller flera workshops så är du självklart välkommen att kontakta oss.
Fakta om författarna
Mia Rolf äger och driver management konsulthuset Walking Mountain i Malmö. Företaget arbetar med tillväxtfrågor för företag; dels tillväxt genom ökat kundfokus, kundtillväxt, och kundlojalitet och dels tillväxt genom att skapa högpresterande team och organisation. I alla uppdragen ser företaget över möjligheterna att genom digitalisering tillfredsställa kunderna och medarbetarna bättre. Mia har en Exceutive MBA och en universitetsutbildning inom media och kommunikation och arbetar gärna genom nätverk. Hennes samlade erfarenhet av affärsutveckling, marknads- och kommunikationsansvar, samt försäljningsansvar på internationell nivå inom så skilda branscher som telecom, internet och kosmetika ligger till grund för hennes arbete och uppfattningen att ingenting är omöjligt och framtiden är spännande. Men att mycket kan förenklas utifrån kundperspektiv.
Jessica Östman äger och driver Inspired Minds Event & Communication. Företaget har sin bas i Malmö och arbetar med affärsutveckling genom event på strategisk nivå för olika branscher. Uppdragen är ofta kopplade till marknads-, sälj- eller organisationsutveckling. I grunden menar Jessica att det handlar om kommunikation och att optimera möten mellan människor – det är här magi uppstår och
business skapas! Jessica är utbildad marknadsekonom och har en bakgrund inom marknad/försäljning från läkemedelsindustrin. Hon brinner för relationsmarknadsföring och menar att vi behöver
bli proffs på att involvera och interagera för att i sin tur engagera både kunder och personal. Att leva sitt varumärke och vara sin egen ambassadör till hundra procent är ett måste för Jessica som i sina produktioner inspirerar och engagerar med stor personlig energi.
Inspired Minds 1 9789163795732 -
Rivstart
Häftad bok. Bokförlaget Redaktionen i Sthlm. 2010. 316 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår. Hundöron. CD-skiva saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197452434
- Titel
- Rivstart
- Författare
- Stefan Ekberg
- Förlag
- Bokförlaget Redaktionen i Sthlm
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är det smarta i boken:
Kom igång snabbt
Hur du skaffar kunder snabbt massor av konkreta tips.
Hur du gör för att få kunderna att välja ditt företag framför konkurrenterna.
Dina viktigaste marknadsföringsverktyg och hur du använder dem.
Konsten att skriva oslagbara säljbrev.
Konsten att skriva säljande offerter.
Hur du skapar lönsamma samarbeten med andra.
Hur du snabbt får igång ett nätverk.
Hur du gör visitkort, broschyrer och annonser som säljer.
Hur du lär dig att sälja öga mot öga - och tycka om det.
Hur du säljer via telefonen.
Skaffa koll på företagets pengar redan från starten
Hur du gör en startbudget för ett eget företag.
Bidrag du kan söka och hur du gör.
Var du skaffar pengarna att starta för.
Viktiga kontakter med riskkapitalbolag, banker, ALMI och andra aktörer.
Hur du skaffar pengar till ny idé eller produkt.
Konsten att få betalt för en faktura även om kunden krånglar.
Bokföring enklare än du tror.
Bra saker med en ordnad bokföring.
Allt om skatter, F-skattsedlar och moms.
Två budgetar du behöver behärska.
Internet är nyckeln till framgång för 2000-talets nya företag
Varför det är bra för ditt företag med en hemsida.
Hur du skapar en säljande hemsida för ditt företag.
Hemligheterna med att skapa lönsamhet på Internet.
Hur du snabbt skapar en lönsam Internetnärvaro.
Hur du marknadsför din hemsida på och utanför Internet.
Praktiska saker
Affärsplan istället för kalldusch.
Hur du väljer företagsform - enskild firma, handelsbolag eller aktiebolag.
Hur du väljer ett företagsnamn som ger kunderna idéer.
Viktiga saker att tänka på om du skaffar lokal.
Allt om tillstånd och försäkringar.
Vilka kan hjälpa dig när du startar eget företag.
Hur du planerar din marknadsföring effektivt.
Hur du gör en marknadsplan för en egen firma.
Starta enskild firma
Starta aktiebolag
Ordlista med hundratals förklaringar på ord och begrepp.
Och mycket mer på 316 lättlästa sidor som ger dig lagom stora portioner om allt du måste veta för att lyckas med ditt företag snabbt.
Så här säger läsarna:
Så här säger några läsare om boken:
"Den här boken kortfattat är: Underbar. Den hjälper dig att lösa massor av frågor som poppar upp när du bestämt att det är dags att starta eget. Du får både vägledning och information som hjälper dig att utveckla dina drömmar"
Eridiania, The Living stone home clean
"Rivstart har gett mig ALLT! Till att börja med hur det fungerar att driva företag. Sedan smarta detaljer som skapar så mycket mer inspiration och disciplin att varje dag ta allt ansvar för så många olika områden. Bokföring och marknadsföring är bara en början."
Fredrik Lange, Unitdata
"Klockren kicka igångbok för de som känner sig lite osäkra!"
Per Sydäng, Despec Sweden AB
"Rivstart är en bok som fick mig att våga ta tag i det som kändes svårt bl.a att sälja, sticka ut och några tips om att inte jaga kunder som tar kraft och inget ger och mycket mycket mer."
Monica Sundell, sundell utveckling
"Har verkligen fått mig att komma igång med framför allt min marknadsföring. En jätte bra bok!"
Tobias Karlsson, Perfect Training
"Den har peppat mig enormt mycket! Jag har fått bra tips på hur man jobbar med sin hemsida på ett klart och tydligt sätt samt hur man skriver effektiva säljbrev. Jag tycker hela tonen i boken är väldigt trevlig och naturlig och den skiljer sig mycket från andra böcker. Boken är personlig och det känns som att Stefan är min kompis som vill hjälpa just mig att lyckas med mitt företag! Tack!"
Louise Mebius, Inspiro Kommunikation
"Hjälpte mig till att våga ta steget att starta eget. Boken avdramatiserade hela grejen med att starta företag."
Lars Jonsson, Yttra Konsumentkommunikation
"Alla konkreta, kaxiga tips i de ämnen jag precis gått och funderat som bäst på hur jag skulle lösa! Jag blev helt eld & lågor när jag hittade boken på biblioteket och tänkte:" Den här boken MÅSTE jag köpa!"
Åsa Karlström, Fin Trädgård
"Utan Rivstart hade jag aldrig fått loss tummarna och startat eget."
Pål Arthursson, Globograf Sverige AB
"Den här boken är min bibel. Den var ovärderlig innan och under tiden jag drog igång mitt företag. Jag måste snart köpa ett nytt ex, den jag har är en aning sönderläst vid det här laget...
Rekommenderas varmt."
Jackie Pihl, Ink Madness - Tattoo Removal
"Detta var boken som fick mig att våga starta eget. Superbra konkreta tips och hjälp att undvika fallgropar i början"
Daniel Eliasson, Webb & Sånt
"Det är en toppenbok som jag ofta rekommenderar mina bokföringskunder. De får lättare att förstå vad jag pratar om efter att ha läst den. Jag skulle vilja diskutera med dig Stefan om att använda den som kursmaterial i ett ev Starta-eget-seminarieum i höst."
Monica Zetterlund, Tre Grenar
"Lättförståelig kunskap om ämnen som kan kännas tunga och motiga. Värdefulla tips."
Nikken oberoende distributör
"Den kan verkligen peppa mig och man inser att man kan förvekliga sina drömmar."
AROS Mögelteknik
"Att få större inblick i organisering och företagande. Rivstart är perfekt för dem som känner sig osäkra och behöver få tips om hur man kan gå till väga."
Simon Persson, Nomda Webbyrå
"Bra, enkel och konkret skriven bok med många användbara tips och peptalk"
Zornitsa Salman, Scrapparazzi
"Den gav mig en massa nya idéer på hur jag ska jobba med befintliga kunder & hur skaffa nya kunder, vara lite "fräckare" än jag annars har varit, den gav mig uppslag till nya affärsidéer. Jag hade den som kvällslitteratur och det var inte särskilt begåvat då huvudet var så fullt med idéer när jag skulle släcka att det inte blev särskilt mycket sömn!"
Maria Frisinger, Frieko
"Ger suveränt mycket ideer och kunskap som jag skulle haft redan när jag startade företaget för 20 år sedan"
Lars Jarl, Mellby Miljöteknik ATC AB
"Rivstart har hjälpt mig att verkligen förstå grundprinciperna och inspirerar att komma igång med företagandet"
PerOlof Clifford Johansson, Näringsliv1 Umeå AB - BOiSOl
"Som nystartad företagare har boken varit enorm bra start"
Viktoria Månström, AnnaViktoria
"Den kan verkligen peppa mig och man inser att man n förveklkliga sina drömmar"
Marie Källström, AROS Mögelteknik
"Boken har hjälpt mig att få större inblick i organisering och företagande. Rivstart är perfekt för de som känner sig osäkra och behöver få tips om hur man kan gå till väga"
Simon Persson, Nomda Webbyrå
"Boken är "en spark i rumpan" som gör att jag (en trött småbarnsmamma) kastar mig in i livet som egenföretagare med liv och lust och med förtroendet att lyckas"
Ulrika Alenfelt , Alenfelt Consulting - Arbetsglädje
"Rivstart har hjälpt mig att gå från total novis till att kunna driva mitt företag"
Eva Milger, Mileva Coaching
"Boken hjälper mig att förstå och tro på att det går att göra verklighet av mina idéer. Men att det kräver vilja och massor av planering och hårt jobb. Tycker att boken är bra. Den är positiv, ärlig och fylld med massor av kreativa tips"
Robert Damberg, Järfälla
"Vissa saker som jag inte tänkt på innan togs upp och det gjorde att man fick en lite annan infallsvinkel på några problem. Dessutom gillade jag delen med förslag på olika affärsidéer och fick där en inblick i att det egentligen går att syssla med vad som helst ;-) och ändå få en lönsamhet i det hela"
Daniel Pettersson, Kungälv
Bokförlaget Redaktionen i Sthlm 9789197452434 -
Framgång : 20 svenska entreprenörer om vägen...
Häftad bok. *Affärsvärlden Förlag AB. 1 uppl. 2006. 201 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197649902
- Titel
- Framgång : 20 svenska entreprenörer om vägen till toppen
- Författare
- Mats Holm
- Förlag
- *Affärsvärlden Förlag AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
*Affärsvärlden Förlag AB 1 9789197649902 -
Våga leda modigare - bra ledarskap är lättare...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2011. 160 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186419165
- Titel
- Våga leda modigare - bra ledarskap är lättare sagt än gjort
- Författare
- Trossing, Malin
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 242 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken är nominerad till tävlingen om Årets ledarskapsbok 2012!
Läs mer
- Vill du bli en modigare ledare?
- Vill du ha modigare medarbetare i din organisation?
- Funderar du på varför det är svårare att vara modig i vissa organisationer, än i andra?
Lär dig mer om vad mod är, varför det leder till resultat och hur du gör för att skapa de förutsättningar som krävs för att du och dina medarbetare skall våga.
Våga leda modigare! belyser ledarskapsutmaningar och ger dig konkreta verktyg att använda för att ta fram modet inom dig. För när något är lättare sagt än gjort, är det modet som saknas. Mod är inte svårt, bara lite läskigt.
Om författarna
Malin Trossing är civilingenjören som brinner för ledarskap. Hon har jobbat snart 15 år som ledare på stora företag som Sony Ericsson, Ericsson, Saab och Svenska Spel men även på mindre start-up-företag som Cell och Jadestone. Nu driver hon företaget Dare to lead som hjälper chefer och organisationer att bli modigare.
Malins nya bok Våga leda modigare! kombinerar de spännande ämnena mod och ledarskap. Det är tuffare tider och vi har krav på oss att våga ta egna initiativ, fatta obekväma beslut, ställa krav och modet är nyckel till att göra skillnad. Boken tar upp vad mod är, varför det leder till resultat och hur man gör för att skapa de förutsättningar som krävs för att en organisation skall våga. För när något är lättare sagt än gjort, är det modet som saknas. Hennes första bok Våga leda effektivt! nominerades till Årets ledarskapsbok 2010.
Liber 1 9789186419165 -
I kundens skor : att skapa värde utifrån mott...
Inbunden bok. Volante. 1 uppl. 2020. 183 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189043244
- Titel
- I kundens skor : att skapa värde utifrån mottagarens perspektiv
- Författare
- Hallberg, Klas
- Förlag
- Volante
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 183 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 148 x 222 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 434 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Har du någonsin drabbats av bristande information när ditt tåg blivit försenat, knappat dig vilse i telefonväxeln, blivit ignorerad i en sjukhuskorridor eller tröttnat på att besvara utvärderingar och enkäter så fort du köpt något? Då är du inte ensam. Den filosoferande författaren och föreläsaren Klas Hallberg och professorn Per Kristensson förklarar varför det är så viktigt och svårt att sätta sig in i kundens perspektiv. Det finns inga mirakelmediciner eller färdiga recept däremot visar de med hjälp av forskning hur rätt förhållningssätt och frågeställningar leder till att man kan och vågar ta några första verkligt värdeskapande steg tillsammans med sin kund.För allt börjar i kundens skor. I kundens skor ges ut i fyra format samtidigt inbunden, pocket, e-bok och ljudbok så att varje läsare ska hitta det format som passar bäst. Den riktar sig till alla i privata eller offentliga organisationer som arbetar med kunder, gäster, patienter, medborgare, besökare, elever, klienter, medlemmar, användare Klas Hallberg är föreläsare, författare och husfilosof. Han betraktar som få andra sin samtid med humoristisk och nyfiket kritisk blick. Många har hört honom filosofera i Sveriges Radio, en kvarts miljon svenskar har läst hans böcker och mer än en halv miljon har sett honom föreläsa. En sällsynt träffsäkerhet parat med allvarsblandad humor har blivit Klas signum.Per Kristensson är professor i psykologi med inriktning konsumtion och innovation. Han är verksamhetsledare för CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, en av Sveriges största samhällsvetenskapliga forskningsavdelningar. Professor Per är en uppskattad och efterfrågad föreläsare både inom akademin och i näringslivet, nationellt och internationellt, och är gästforskare inom tjänsteinnovation vid Norges Handelshögskola i Bergen och Mälardalens högskola. Den här boken borde inte behövas, men den behövs. Det tar mig emot att säga det, för så borde det inte vara med tanke på hur många år som har gått sedan Riv pyramiderna först gavs ut. Men att sätta kunden först, och hur man gör för att lyckas med det, är alltjämt något som måste betonas och läras ut. Jan Carlzon, företagsnestor och författare till Riv pyramiderna Den här boken ställer en av de viktigaste frågorna man som organisation och ledare kan ställa sig: Vad behöver medarbetarna för att vilja sätta foten i kundens sko? I dag behöver man vara kundbesatt nyfiken på sina kunder på riktigt. Hélène Barnekow, vd Microsoft Sverige Alla som lever i Sverige (och många andra länder) idag kommer känna igen sig i den här mycket underhållande och kloka boken. Låt oss skratta åt tidens pedantiska mätbarhetselände inom alla serviceyrken, och sedan ändra på det! Jonna Bornemark, filosof och författare till Det omätbaras renässans Den här boken visar på ett samtidigt underhållande och sakligt förklarande sätt var utmaningarna för företag och andra organisationer ligger och ger riktlinjer för hur man kan få en tydligare bild av kundens verkliga behov och önskemål. Christian Grönroos, professor emeritus Hanken School of Economics, Finland Det är en bok som innehåller väldigt mycket tänkvärt, klokt och intressant. Tankarna kring samskapande och värdet av resursintegration, och inte minst resonemangen om att våga, om den inre motivationen, den orädda individen och organisationen, tycker jag är lysande och träffsäkra. Anne Andersson, Kommundirektör Örebro kommun
Volante 1 9789189043244 -
Kompetensbaserad personalstrategi : hur du ta...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2008. 276 sidor.
Mycket gott skick. Ett fåtal understrykningar med färgpenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127115163
- Titel
- Kompetensbaserad personalstrategi : hur du tar reda på vad organisationen behöver, bemannar den rätt och utvecklar den inför framtiden
- Författare
- Malin Lindelöw
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 276 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 233 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 524 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med rätt person för uppgiften ökar företagens möjligheter att utvecklas och nå resultat. Den här boken handlar om hur du genom behovsanalyser och kravspecifikationer tar reda på vad organisationen behöver. Här visas hur du kan dra träffsäkra slutsatser med hjälp av kompetensbaserade intervjuer och andra bedömningsmetoder. På så sätt minskar felmarginalerna i anställningsarbetet, både vid externa och interna rekryteringar. Boken tar också upp hur du planerar företagets kompetensutveckling.
En kompetensbaserad personalstrategi är nödvändig för att ett företag ska överleva på lång sikt och ger i förlängningen också ökad mångfald.
Denna bok är på en och samma gång kursbok och strategibok. Den riktar sig både till personalvetar- och ledarskapsutbildningar och till rekryterande chefer och personalspecialister i företag och organisationer.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127115163 -
Ledarskap på apstadiet : evolution för chefer...
Pocketbok. Månpocket. 2014. 206 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789175032894
- Titel
- Ledarskap på apstadiet : evolution för chefer och ledare
- Författare
- Lundberg, Tommy
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 121 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ska chefen bete sig som en apa för att bli en bättre ledare? Ja, svarar Tommy Lundberg och Ola Berggren. Efter att ha studerat apflocken i Furuviksparken och dess ledare Santino påstår de att vi människor kan ha en hel del att lära av våra närmaste släktingar när det gäller att skapa ett mänskligare ledarskap på våra arbetsplatser. Genom att lära av schimpansernas beteende kan vi återupptäcka de behov som ligger djupt inom oss sedan miljoner år och som tyvärr inte tillgodoses av vare sig flextid, lunchkuponger eller friskvårdstimmar, och som sällan eller aldrig står på schemat vid affärsvärldens ledarskapskurser, men som likafullt har avgörande betydelse för hur vi som medarbetare mår och därmed hur vi presterar. Författarna belyser alltifrån vår nedärvda längtan efter grupptillhörighet och gemenskap till sambanden mellan hierarki och stress, delaktighet och arbetsglädje, relation och prestation och mycket, mycket annat. Ledarskap på apstadiet är en bok som ger ordet släktforskning en ny, intressant innebörd. Åtminstone för alla chefer som vill få bättre förståelse för varför deras medarbetare beter sig som de gör. Och hur de själva ska kunna bli bättre i sina roller som gruppens ledare.
Månpocket 9789175032894 -
E2000 Classic Fek Basbok 1
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 2006. 312 sidor.
Gott skick. Ett fåtal sidor med understrykningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147076840
- Titel
- E2000 Classic Fek Basbok 1
- Författare
- Andersson, Jan-Olof
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 759 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltid aktuell!
Text, övningar och lärarstöd, allt i ett oslagbart koncept. Med många klargörande och engagerande exempel, företagsfall och yrkesporträtt, hämtade direkt ifrån verkligheten. Materialet uppdateras kontinuerligt!
Läs mer
E2000 har verkligen skapat sig en position som marknadens mest spännande, största och mest heltäckande läromedelspaket i grundläggande företagsekonomi. E2000 Classic utvecklas hela tiden för att tillfredsställa olika elevgrupper, olika utbildningssituationer och skapa omväxling och mervärde i undervisningen. Till Problembok 2 följer nu även en cd till varje elev!
E2000 är unikt!
- Den relevanta och intressanta faktatexten!
- De många praktiska exemplen!
- Samspelet bild - text!
- Den rika källan av engagerande och väl fungerande uppgifter samt praktikfall av olika slag!
- Många andra mervärden såsom IT- och datorkoppling, affärsordlistor och engelska termer, sidofakta och reportage samt ett fylligt lärarmaterial!
E2000 Classic täcker många utbildningsbehov!
E2000 Classic är främst avsett för kurserna Företagsekonomi A och B (alt B) på gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Block 1 täcker kursen Företagsekonomi A. För den som tidigare har läst denna kurs fungerar blocket som repetition med en hel del nyheter och fördjupningar. E2000 är också lämpligt för kurser i företagsekonomi inom bl.a. arbetsmarknadsutbildning, uppdragsutbildning samt företagsinternt. E2000 passar även mycket väl för självstudier.
Blockindelning i E2000 Classic
Del 1 (blå bok)
Block 1 Företagsekonomins grunder
Block 2 Företaget och marknaden
Block 3 Kalkylering och lönsamhet
Del 2 (röd bok)
Block 4 Produkt- och penningflödet
Block 5 Bokföring
Block 6 Bokslut och analys
Block 7 Personal och organisation
E2000 Classic - alltid aktuell!
Basboken är helt i fyrfärg och med många nya klargörande och engagerande exempel, företagsfall och yrkesporträtt, hämtade direkt ifrån verkligheten. Ambitionen med E2000 är att innehållet alltid ska vara relevant och aktuellt. Därför uppdateras materialet kontinuerligt, bl.a. utifrån ny omvärldskunskap, nya bestämmelser och lagstiftning inom de olika ämnesområdena, exempelvis företagande, marknadsföring och redovisning.
Problemboken har väl fungerande övningar av olika slag och på olika nivåer: bas- och fördjupningsuppgifter, integrerande övningar och praktikfall, förslag till fältuppgifter och projektarbete, dator- och Internetuppgifter, handelsräkning, rätt eller fel-/repetitionsfrågor m.m.
E2000 Classic - med cd till eleverna!
Problembok 2 inkluderar en interaktiv cd till varje elev - E2000 Classic cd, som innehåller de flesta av bokens övningar i bokföring och bokslut. På cd:n finns rätt eller fel-frågor till hela boken, konteringar, bokslutstablåer och nyckeltalsberäkningar - allt med inbyggd rättning, som ger eleverna omedelbar återkoppling. Den innehåller också några Excelmallar, där eleven snabbt kan mata in uppgifter och skapa formler. Cd:n är ett komplement för den som har lust och möjlighet att arbeta direkt på dator med övningarna, antingen i skolan eller hemma. Ett utmärkt sätt att variera studierna!
Vill du som är lärare utbilda i Sveriges mest använda ekonomiprogram? Kontakta Visma Spcs angående utbildningslicenser, läs mer på vismaspcs.se/produkter/skola
E2000 Classic finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Författargruppen representerar bred kompetens, näringslivserfarenhet och stor kontaktyta - samtidigt som den behärskar "vardagen i klassrummet".
Jan-Olof Andersson är lärare och konsult, Cege Ekström är metodiklärare och lektor i ekonomiska ämnen samt konsult. De båda har skrivit ett flertal läroböcker inom ekonomi och juridik. Jöran Enqvist är ekonomilärare, lärarutbildare och administratör. Rolf Jansson är koncernchef i Cordovan Group.
Liber 4 9789147076840 -
Business woman : handbok för företagarkvinnor
Häftad bok. Stockholm : Svenska ESF-rådet ; Malmö : Trust AB ; Skövde : Almi företagspartner väst.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163118203
- Titel
- Business woman : handbok för företagarkvinnor
- Författare
- Carloni, Eva - Nilsson, Marina - Hjelm, Josefin - Svenska ESF-rådet
- Förlag
- Stockholm : Svenska ESF-rådet ; Malmö : Trust AB ; Skövde : Almi företagspartner väst
- Språk
- Svenska
Stockholm : Svenska ESF-rådet ; Malmö : Trust AB ; Skövde : Almi företagspartner väst 9789163118203 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170010132
- Titel
- Handelsmännen
- Författare
- Pettersson, Bo
- Förlag
- Månpocket
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 192 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Den första stora genomgången av H&M:s framväxt och personerna bakom och en bra analys av H&M och dess hemligheter ... värdefull för den som vill förstå hur H&M-maskinen fungerar och de personer som fått den dit den är." Dagens Nyheter Den 7 november 2002 hölls begravningsgudstjänsten över Erling Persson, bara ett stenkast från den Östermalmsvåning där han insomnat tio dagar tidigare. Oscarskyrkan var fylld till bristningsgränsen av familj, vänner och H&M-are, men fotoblixtar, reporterblock och TV-kameror lyste med sin frånvaro. In i det sista undgick en av Sveriges främsta entreprenörer närgången mediebevakning och annat offentligt ståhej. Någon legend blev han inte i bredare kretsar under sin livstid - även om det i minnesartiklar hette att "det brukade sägas" att Erling Persson klätt folkhemmet på samma sätt som Per Albin Hansson byggt det och Ingvar Kamprad möblerat det. Hennes & Mauritz är ett av efterkrigstidens mest framgångsrika svenska företagsbyggen. Den svenska klädkedjan, som började i blygsam skala 1947 i en liten före detta fiskaffär i Västerås, har nu vuxit till ett globalt miljardföretag som fortsätter att expandera på nya marknader. Handelsmännen ger den första sammanhängande bilden av den svenska klädjätten. Här berättas historien om entreprenören och affärsgeniet Erling Persson som insåg att kläder är färskvaror och att bara det bästa affärsläget är gott nog. Sonen Stefan exporterade och utvecklade konceptet, anställde egna designers och anlitade superstjärnor i reklamen. I Handelsmännen spårar journalisten Bo Pettersson hemligheten bakom framgångssagan Hennes & Mauritz. Intervjuer med Erling och Stefan Persson kombineras med analyser av företagskultur och organisation, berättelser från gamla och nya medarbetare varvas med nedslag i H&M-miljöer över hela världen. "Jag vill därför gärna rekommendera Handelsmännen för alla som arbetar inom affärsverksamhet, både inom detaljhandel och inom annan kommersiell verksamhet." Mats Lönnerblad, Finanstidningen
Månpocket 9789170010132 -
Listening Management
Häftad bok. Tertulia books. 1 uppl. 2013. 90 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad från bibliotek.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197747363
- Titel
- Listening Management
- Författare
- Kent Adelmann - Mats Appladahl
- Förlag
- Tertulia books
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 90 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 7 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I USA är lyssnandeforskning etablerad sedan länge och har de senaste decennierna uppmärksammats på bred front, inte minst inom arbetslivet, där chefer insett att det finns pengar att spara genom effektiv kommunikation på alla nivåer. Och kommunikation kan bara vara effektiv om någon lyssnar. Och ännu effektivare blir den förstås om den som lyssnar dessutom lyssnar effektivt.
Vi presenterar här en chefsbok för ett ledarskap i förändring. I vårt teknik-, samtals- och kommunikationsintensiva samhälle erbjuder Listening Management™ för första gången i Skandinavien en möjlighet att slimma kommunikationen genom att lyssna effektivt. Listening Management™ fungerar därmed som ett stöd för ett systematiskt, strategiskt och hållbart förändringsarbete. Eller med andra ord: Att lyssna möjliggör förändring, och förändring kräver lyssnande.
Författare:
Kent Adelmann och Mats Appladahl
Tertulia books 1 9789197747363 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185433186
- Titel
- Jaget, laget och teamet
- Författare
- Margareta Lycken - Lars Hogedal
- Förlag
- SISU Idrottsböcker
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 168 x 237 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Jaget, laget och teamet handlar om att inom idrotten arbeta tillsammans i olika grupperingar. På ett enkelt och lättfattligt sätt beskrivs olika teorier och modeller. Texten varvas med bilder och figurer som underlättar, förstärker och förtydligar.
Många kan ha glädje av denna bok. Den enskilde som vill spegla och få perspektiv på sitt eget sätt att vara och verka. Ledaren, chefen, coachen eller tränaren som vill få en djupare förståelse för människors agerande och beteende. Ledningsteam, projektgrupper, styrelser eller arbetsgrupper av olika slag som vill öka insikten om teamroller och relationer samt utveckla samspelet. Redan etablerade grupper kan använda innehållet och verktygen för att vitalisera samspelet. Nya grupperingar kan utifrån resonemangen och tankegångarna skapa en plattform för att utveckla ett bra lagarbete.
Innehållet går lika lätt att applicera på andra typer av arbetslag, som till exempel näringsliv eller offentlig sektor.
Ur innehållet:
I teamet skapas slagkraft
Team och gruppdynamik
Sju pusselbitar till framgång
Människors olikheter
Från individ till team
Team är olika
Teamroller
Samspel och kommunikation
Hjälpredor i teamarbetet
SISU Idrottsböcker 1 9789185433186 -
Utan tvivel är chefen inte klok : ledarskapet...
Inbunden bok. Roos & Tegner. 1 uppl. 2019. 176 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188953339
- Titel
- Utan tvivel är chefen inte klok : ledarskapets paradoxer kräver reflektion
- Författare
- Szentes, Henrik
- Förlag
- Roos & Tegner
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 140 x 216 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför gör vi så här, vilken väg ska vi gå, vad behöver vi veta, hur resonerar personalen, hur gör andra? Att då och då stanna upp för att reflektera och få perspektiv är en av chefens viktigaste uppgifter som tyvärr ofta slarvas bort i det dagliga surret. Då blir beslutsfattandet händelsestyrt och organisationen sårbar. Det finns mycket att vinna på att i ökad grad tänka efter före och gå från ett reaktivt till ett proaktivt ledarskap. Med den här boken, och dess mix av egna upplevelser, forskning och tänkvärda citat och ordspråk, vill Henrik Szentes inspirera dig att göra just det. Boken ger också food for thought kring ett antal av ledarskapets paradoxer, där beslut måste fattas trots motstridiga krav, förväntningar och förutsättningar.Henrik Szentes är företagare och forskare med mångårig erfarenhet som ledare och rådgivare i olika branscher och sammanhang. Sedan 2010 driver han eget konsultbolag med fokus på organisatoriska risker, samarbetsfrågor och beslutsfattande. Henrik, som har en doktorsexamen från 2016, är även en uppskattad lärare, föreläsare och moderator. Tre viktiga inspirationskällor för den här boken har varit Daniel Kahnemans tankar om att beslut ofta fattas baserat på våra första intryck, Karl E. Weicks forskning om att mening och förståelse växer fram över tid, och Tage Danielsson som visste att få saker är entydiga.
Roos & Tegner 1 9789188953339 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187003226
- Titel
- Ideologi i rörelse
- Författare
- Ola Segnestam Larsson
- Förlag
- Idealistas förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 162 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 291 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utgångspunkten för denna bok är föreställningen att ideologi utgör en central och positiv särart för ideella organisationer. Det vill säga att existensen av ideologi är ett av de sätt med vilka ideella organisationer markerar skillnad och distans från exempelvis offentliga eller privata organisationer. Även andra aktörer är beroende av att föreställningen om ideella organisationers särart upprätthålls.
I denna bok presenteras tidigare forskningsresultat, nya intervjuer och analyser av ideologins användning i ideella organisationer. Genom detta beskrivs såväl akademins, omvärldens och ledares syn på ideologi i det svenska civilsamhället. En av bokens slutsatser är att ideologi som särart är något som kan användas av ideella organisationer för att hantera krav och återkommande förändringar i omvärlden. Boken riktar sig därmed både till praktiker och akademiker som är intresserade av frågor rörande ideologi och särart i ideella organisationer.
Ola Segnestam Larsson forskar om ideella organisationer och civilsamhällesfrågor vid Avdelningen för forskning om det civila samhället, Ersta Sköndal Bräcke högskola samt vid forskningscentrumet Score, Handelshögskolan i Stockholm och Stockholms universitet.
Idealistas förlag 1 9789187003226 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781844801985
- Titel
- Tourism - a modern synthesis
- Författare
- Stephen Page
- Förlag
- Cengage Learning
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 512 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 138 x 216 mm
- Vikt
- 1437 g
- Språk
- Svenska
Cengage Learning 9781844801985 -
Managing people in organisations : contempora...
Häftad bok. Basingstoke : Palgrave Macmillan. 2007.
Mycket gott skick. Några få understrykningar i blyerts. På engelska.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781403997968
- Titel
- Managing people in organisations : contemporary theory and practice
- Författare
- Adams, Jeremy
- Förlag
- Basingstoke : Palgrave Macmillan
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
Basingstoke : Palgrave Macmillan 9781403997968 -
Affärer med tankens hastighet
Inbunden bok. Telegram Bokförlag. 1 uppl. 1999. 440 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177384953
- Titel
- Affärer med tankens hastighet
- Författare
- Bill Gates
- Förlag
- Telegram Bokförlag
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 440 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 159 x 226 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 710 g
- Språk
- Svenska
Telegram Bokförlag 1 9789177384953 -
Den snabbaste vägen : en personlig bok om ent...
Inbunden bok. Ekerlids. 1 uppl. 2013. 250 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170922176
- Titel
- Den snabbaste vägen : en personlig bok om entrprenörskap och ledarskap
- Författare
- Weinz, Arne
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 250 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sverige har under de 30 senaste åren genomgått stora förändringar; ekonomiskt, politiskt och tekniskt. Särskilt har datoriseringen av arbetsplatserna varit en drivande faktor. Arbetsmarknaden har gått mot ökad dynamik, inte minst tack vare bemanningsföretagens segertåg, medan fackföreningarnas roll har minskat. Nya uttryck som coachning, bemanningslösningar, outsourcing och insourcing har hamnat i varje företagsledares vokabulär.
Entreprenören Arne Weinz är en av dem som i allra högsta grad varit delaktig i den utvecklingen. Tillsammans med kollegan Johan Holm grundade han 1991 Nordens första call center, Datasvar. Som framgångsrik call center-entreprenör hamnade han snabbt i skottgluggen för 1990-talets debatt om glesbygd, outsourcing och regionalpolitik. Han kom även i kontakt med toppskiktet av svenskt näringsliv och inte minst med företrädare för riskkapitalet, när han 2006 sålde sitt företag Excellent, och när han återkom som ägare till spillrorna av bolaget 2009.
Den snabbaste vägen är berättelsen om 30 år av svensk näringslivshistoria under en tid när Sverige avregleras, datoriseras, globaliseras och får helt nya förhållanden på arbetsmarknaden. Den snabbaste vägen berättar även om hur en beslutsam ägartrio mot alla odds vänder en konkursdömd tjänstekoncern.
Boken är skriven i samarbete med André Persson.
Arne Weinz är styrelseordförande i GoExcellent Group. Sedan 1991 har han varit entreprenör och företagare, till största delen i call center-branschen. Han har tillsammans med kollegor startat, och varit vd i, de framgångsrika bolagen Datasvar, Excellent och GoExcellent.
Arne Weinz kan se tillbaka på en mycket händelserik och framgångsrik tid i en minst sagt dynamisk bransch. Utan tvekan är han en av de personer som betytt mest för utvecklingen av den nordiska call centerbranschen, och för den syn på kundtjänstens centrala betydelse som i dag råder i Sverige. Arnes ledarskap präglas starkt av ledorden information, motivation och hjärta vilka är starkt sammanflätade. Med sin norrbottniska bakgrund är han av födsel och ohejdad vana en direkt och rättfram person. Inte sällan är det vinnande egenskaper i affärsvärlden.
Arne Weinz är 55 år, boende i Djursholm, gift för andra gången och har fyra barn i åldrarna 3 18 år.
Ekerlids 1 9789170922176 -
Skulle du vilja jobba med dig? : en ABC-bok o...
Häftad bok. Great Words. 1 uppl. 2014.
Gott skick. Omslag i mycket gott skick. Några sidor invändigt är markerade med färgpenna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163364334
- Titel
- Skulle du vilja jobba med dig? : en ABC-bok om det svåra jobbet att vara medarbetare
- Författare
- Lundberg, Tommy
- Förlag
- Great Words
- Utgivningsår
- 2014
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 270 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Skulle du vilja jobba med dig?" är en läsebok, men också en tankebok – och en skrivbok. Den hjälper dig att reflektera över dina egna tankar, beteenden, attityder, fördomar, problem, möjligheter och inte minst det egna ansvaret du bär som medarbetare, för din egen och gruppens utveckling. Boken är skriven för var och en som intresserar sig för sin egen roll som medarbetare i ett företag, en organisation, en grupp eller ett lag. Den kan med fördel användas för gemensam läsning i ett arbetsteam som vill få igång en diskussion kring tankar, idéer och målbilder för att skapa eng gemensam värdegrund och ta sitt medarbetarskap till en ny, mer utvecklande nivå.
Författaren Tommy Lundberg har arbetat hela sitt yrkesliv med kommunikation. Han har en tjugofemårig karriär bakom sig som copywriter, kreativ ledare, företagare och vd i reklambranschen. Han har arbetat med extern och intern kommunikation för uppdragsgivare som Apple, Audi, Danske Bank, H&M, IKEA, SAS med flera. Sedan ett antal år tillbaka arbetar han som kommunikationsrådgivare, föreläsare och författare.
Tommy har tidigare skrivit "Ledarskap på Sandlådenivå", som nominerades till titeln Årets Ledarbok 2005, och "Ledarskap på Apstadiet" som nominerades till Årets HR-bok 2010, tillsammans med beteendevetaren Ola Berggren. Han har också skrivit "Det är inte magi, det är energi" – en bok om mänskliga möten och upplevelsebaserad kommunikation, tillsammans med sina kompanjoner i event- och kommunikationsföretaget Brinc Relations.
Great Words 1 9789163364334
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
