-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149381
- Titel
- Samspelets psykologi i förskolan
- Författare
- Jakobsson Lundin, Jenny
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 227 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 372 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det är inte så vanligt att man läser en fackbok och blir så makalöst berörd."
Jenny Klefbom, barnpsykologSom pedagog i förskolan möter man ibland stora utmaningar i samspelet med ett barn eller i barngruppen. Att kombinera pedagogik med psykologi ger en stärkt relationskompetens särskilt i mötet med barn som ännu inte knäckt samspelskoden. Boken visar på samspelets betydelse för barns utveckling, hälsa och lärande. Med utgångspunkt i situationsbeskrivningar hämtade från förskolans vardag presenterar Jenny Jakobsson Lundin forskning och teorier om exempelvis anknytning och lek samt om organisations- och gruppsykologi. Hon ger samtidigt exempel på hur den psykologiska kunskapen kan översättas i pedagogisk praktik. Jenny Jakobsson Lundin är skol- och förskolepsykolog i Haninge kommun, där hon arbetar mycket med att ge konsultation till pedagoger ute i verksamheten. Hon är också utbildare i programmet Vägledande samspel - ICDP. Tillsammans med kollegan Tuija Lehtinen har hon även skrivit boken Psykologi för klassrummet, utgiven på Lärarförlaget 2016.
Lärarförlaget 1 9789188149381 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052837
- Titel
- Snick och Snack
- Författare
- Eskild, Hilde
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 225 mm
- Vikt
- 281 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För en lärare är förmågan att berätta central och ett viktigt medel för att levandegöra undervisningsinnehållet. Att uppmuntra och lära elever att själva uttrycka sig muntligt är dessutom en av lärarens viktigaste uppgifter.
Dessvärre händer det att vi tappar tilltron till oss själva och de egna orden när vi ska berätta, men det går att lära sig metoder för hur man tillägnar sig en berättelse, hur man kommer ihåg den, hur man berättar den och hur man kan inspirera andra till att berätta. Snick och snack är en guldgruva av inspirerande exempel och konkreta övningar som kan användas i förskola och skola av både lärare och elever.
Liber 1 9789147052837 -
Att göra lärandet synligt : barns lärande - i...
Häftad bok. Stockholms Universitets förlag. 1 uppl. 2013. 367 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176565759
- Titel
- Att göra lärandet synligt : barns lärande - individuellt och i grupp
- Författare
- Lärarhögskolan i Stockholm - Harvard Project Zero - Reggio Children
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 200 x 280 mm
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är en lärande grupp? I vilken utsträckning kan individuellt lärande utökas och förstärkas – eller tvärtom hämmas och undertryckas - i en lärande grupp? Kan en grupp konstruera sitt eget sätt att lära? I vilken utsträckning kan dokumentation främja nya sätt att lära? Vilka samband finns mellan dokumentation och bedömning? I vilken utsträckning kan en tillfälligt sammansatt grupp vara en lärande grupp?
Stockholms Universitets förlag 1 9789176565759 -
Alla kan lyckas med sina studier : 10 verktyg...
Inbunden bok. Kakao Förlag. 2018. 157 sidor.
Nära nyskick. Oläst intryck. Ej namn el. dyl.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187795428
- Titel
- Alla kan lyckas med sina studier : 10 verktyg för bättre resultat och högre välbefinnande
- Författare
- Klawitter Beusch, Johanna
- Förlag
- Kakao Förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 172 x 218 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- 10 verktyg för högre välbefinnande och bättre studieresultat. Det här är en bok för alla som går i skolan eller på universitetet. För alla som kämpar med sina studier, men ändå inte riktigt lyckas och för alla som tappat tron på sin förmåga att uppnå goda resultat. I boken lär du dig hur du bygger upp och stärker dig själv fysiskt och psykiskt, men du får också praktiska strategier hur du kan gå till väga för att lyckas med dina studiemål.
Kakao Förlag 9789187795428 -
Språklig förebild i förskolan : kommunikation...
Häftad bok. Gothia Kompetens. 1 uppl. 2019. 135 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789177411734
- Titel
- Språklig förebild i förskolan : kommunikation och ledarskap som påverkar barns lärande
- Författare
- Larsson, Karolina
- Förlag
- Gothia Kompetens
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Språklig förebild i förskolan
Språklig förebild i förskolan ger en teoretisk bakgrund för att vidga läsarens förståelse om varför och vad vi behöver tänka på som språkliga förebilder. Hur kan vi skapa en språkmiljö som ger varje barn förutsättningar till ett väl utvecklat språk. Den ger också konkreta tips och praktiskt material.
Utvecklingen av kommunikation, språk och samspel är central genom hela barndomen. Hur vi språkar och kommunicerar i förskolan är viktigt för barnens identitetsutveckling och självbild. Med språket kan vi kan signalera delaktighet, respekt och trygghet. Att arbeta med språk och kommunikation är ett värdegrundsarbete.
Boken Språklig förebild i förskolan handlar om att vara samtalspartner till barn och hur vi vuxna kan utvecklas som språkliga förebilder. Författaren beskriver hur barn utvecklar sitt språk och sin kommunikation. Eftersom barn speglar sig och sitt språkande i vuxna behöver pedagogen rikta sin uppmärksamhet mot sig själv som samtalspartner istället för att fokusera på barnet.
Boken Språklig förebild i förskolan vidgar förståelsen för varför och hur vi behöver tänka som språkliga förebilder. Hur skapar vi en språkmiljö som ger varje barn förutsättningar till ett väl utvecklat språk? Den ger också konkreta tips på hur vi kan arbeta för att stimulera barnens språkutveckling, till exempel genom vårt sätt att ställa frågor, kroppsspråket, samarbetet med vårdnadshavarna, högläsning eller genom att hänga upp ord- och begreppslistor i förskolan.
Språklig förebild i förskolan vänder sig främst till yrkesverksamma i förskolan och pedagogisk omsorg d v s förskollärare, barnskötare, rektorer, dagbarnvårdare men även till studerande vid förskollärar- och barnskötarutbildningen.
Om författaren
Karolina Larsson är leg. logoped och författare. Karolina arbetar som språk-, läs- och skrivutvecklare i Halmstads kommun och driver också det egna företaget Ut med språket AB, där hon anlitas som föreläsare, skribent och konsult inom språk-, läs- och skrivutveckling.
Gothia Kompetens 1 9789177411734 -
Rethinking pedagogy for a digital age - princ...
Inbunden bok. Routledge. 3 uppl. 2020. 289 sidor.
Nära nyskick. Övre framkant med böjveck. Nyskick i övr.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780815369264
- Titel
- Rethinking pedagogy for a digital age - principles and practices of design
- Utgivningsår
- 2020
- Bandtyp
- (Paperback
- Språk
- English
Routledge 3 9780815369264 -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 277 sidor.
ISBN 9789144076850
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 1 9789144076850 -
Skolans kriser : historiska perspektiv på utb...
Inbunden bok. Nordic Academic Press. 1 uppl. 2021. 285 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Inlaga u.a./i nyskick. Omslaget är lite veckat i övre kant moyt bokrygg, se bild.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188909787
- Titel
- Skolans kriser : historiska perspektiv på utbildningsformer och skoldebatter
- Förlag
- Nordic Academic Press
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 151 x 227 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolväsendet utvecklades explosionsartat i Sverige under 1900-talet. Från att stora delar av befolkningen saknat grundläggande utbildning fick alla barn tillgång till skola och efter avslutad skolgång möjligheter till eftergymnasial utbildning. Men med expansionen har också följt en kontinuerlig, ofta tillspetsad kritik där olika slags krisscenarier har målats upp. Politiker, forskare och debattörer har alla på olika sätt formulerat sitt missnöje med skolan.I Skolans kriser belyser en grupp forskare kontinuiteter och förändringar i kritiken över tid. De tar upp debattfrågor som sexualundervisning, skolans estetiska fostran, internationell skolstatistik och elevers skrivförmåga.Skribenterna uppmanar oss att reflektera över olika förväntningar som finns och den kritik som riktas mot skolan. Hur uppstår intrycket av kris i skolan? Vad har kritiken gällt och hur har den påverkat utbildningspolitiken? Det här är en bok som är angelägen för alla: politiker, lärare och den engagerade allmänheten.
Nordic Academic Press 1 9789188909787 -
Skriftspråksutveckling genom lek : Hur skrift...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1 uppl. 2002. 160 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127722937
- Titel
- Lärare Lär Skriftspråksutveckling genom lek : Print on demand
- Författare
- Eriksen Hagtvet, Bente
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tidig skriftspråksstimulering handlar inte alls om att pressa barnen, utan om att fånga upp deras spontana intressen. Många barn finner stor glädje i att leka med bokstäver och ord långt innan den formella läs- och skrivundervisningen börjar. Det handlar inte om en färdighetsorienterad undervisning utan snarare om en lekläsning och en lekskrivning som hjälper till att avdramatisera läs- och skrivinlärningen i skolan.
Boken Skriftspråksutveckling genom lek ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Denna titel är en beställningsvara, vilket innebär att den trycks först när en order läggs. Leveranstid är 5-8 vardagar. I övrigt är det ingen skillnad mot andra tryckta böcker.
Natur & Kultur Läromedel 1 9127722937 -
Lyckas som lärare
Häftad bok. Gleerups. 1 uppl. 2005. 128 sidor.
Nära nyskick. Namnad "Kicki" i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9164622304
- Titel
- Lyckas som lärare
- Författare
- Birgitta Kimber
- Förlag
- Gleerups
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 128 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förhållningssätt och ledarskap i klassrummet
Att lyckas som lärare är inte alltid så lätt. Vad menas då med att lyckas som lärare? Birgitta Kimber menar att det är:
Att skapa ett klimat i klassrummet som ger alla barn möjlighet att lära sig utifrån sin förmåga.
Att skapa den ro i rummet som är förutsättningen för lärande.
Att skapa ett tillåtande gruppklimat där eleverna ser och uppskattar att alla är olika.
Att bygga upp en grupp utifrån att alla känner sig välkomna och behövda.
Att barnen känner sig sedda och märker att läraren tror på att de klarar av saker.
Att man som lärare har roligt, tycker om sitt jobb och ser problem som utmaningar som man växer av.
Att man gör vad man kan istället för att säga det går inte, vi har inga resurser eller det elevunderlag vi har gör att vi inte kan lyckas lära dem något.
En god arbetsmiljö
Många lärare, skolkuratorer, skolpsykologer, skolsköterskor, föräldrar och elever pratar idag om den oro och otrygghet som råder i skolan. Denna oro visar sig på gruppnivå i form av stökiga klasser som försämrar arbetsmiljön för elever och lärare. Oron visar sig på individnivå i att barn har ont i magen eller bråkar, inte vill gå till skolan och faktiskt inte lär sig speciellt mycket trots att de inte har specifika inlärningssvårigheter.
Det finns många förklaringar till att så många skolor har problem med oro och otrygghet. Denna bok handlar främst om hur man kan ordna en bättre och tryggare arbetsmiljö för alla i skolan.
En god ledare
Nyckelpersonen är LÄRAREN. Birgitta Kimber berättar om sin stora tilltro till lärarens förmåga att skapa en miljö som främjar inlärning och ger trygga och glada elever. Hon grundar sig på det hon sett i skolan, på alla observationer hon gjort av lärare som arbetat i tunga områden och som trots minskade resurser lyckas skapa en trygg miljö som främjar inlärning. Dessa lärare har mycket att lära ut. De visar på den kraft som finns hos en god ledare. De har alla haft en vilja att utvecklas och har gärna prövat sig fram med nya metoder.
Lyckas som lärare ger en god grund för dig som vill utvecklas och lyckas som lärare.
Systemteori
Generell systemteori
Som lärare är det viktigt att se till att gränserna mellan lärare och elever är adekvata och att hierarkin är tydlig.
Processer
En process kan jämföras med att följa adekvata spelregler. Det handlar om hur man samspelar snarare än kring vad man samspelar. I skolan hamnar man lätt i negativa processer. Ett exempel: Eva arbetar som 49-lärare i SO. Hon har en elev, Anna, i skolår 8 som under lektionstid alltid pratar med sina klasskamrater eller i mobiltelefon. Följande inträffar minst en gång i veckan: Eva går igenom något för hela klassen. Anna stör genom att prata med en kompis. Eva ber Anna vara tyst. Anna tystnar men börjar snart prata igen. Eva säger till med hög röst. Anna tystnar men pratar snart igen. Eva blir arg och kör ut Anna. Anna kallar Eva för kärring och smäller igen dörren då hon går ut. Nästa lektion börjar på samma sätt som förra, osv. Här kan man säga att Eva och Anna är inne i en negativ process, och att de hela tiden förstärker det negativa istället för att bryta mönstret. Negativa processer drar ner stämningen, tar en massa energi och är föga uppbyggliga för eleverna.
Vad ska man då göra? Jo, man ska försöka vända den negativa trenden till en positiv. För Evas del innebär det att hon istället för att reagera på Annas dåliga beteende ska uppmärksamma då Anna gör rätt. Eva bör bemöda sig om att ge Anna uppmärksamhet då hon är tyst, och då hon gör det hon ska. Men om nu Anna aldrig gör rätt? Lugn, forskning visar att även elever med de svåraste beteendestörningar gör rätt ca 30 % av tiden.
Innehåll:
Social inlärningsteori
Var steget före
Målsätt lektionerna
Se till att dagen/lektionen är förutsägbar
Inledning och avslutning av en lektion
Upplägg av lektion. Skapa rörelseutrymme
Konkreta uppmaningar
Regler
Skapa ett lugnt, positivt klimat sprid glädje!
Musik
Massage
Rörelse/rörelserum
Humor. Glöm inte arbetskamraterna
Håll ordning. Visa att rummet är viktigt
Bjud på dig själv. Skratta med
Se varje elev
Personliga kommentarer
Loggbok
Ta i hand
Säg namnet och se i ögonen
Beröm istället för klander
Beröm allt som går att berömma, individ och grupp
Tacka, uppmuntra
Ställ krav
Åtgärdsprogram med framstegs- och framgångsjournal
Konflikthantering
Individuell och i grupp
Problem
Problemlösaren
Problemanalys
Problem blir mål
Målsättning, lösningsfokuserad
Se det positiva och möjliga i allt
Att skapa ett klass-/gruppklimat där alla trivs
Samarbetsövningar
Livskunskap
Stresshantering
Massage, avspänning, avslappning
Föräldrasamverkan
Hembrev
Kommunikation som förmedlar hopp
Samtal
Samtalsmetod och exempel på samtal som för framåt.
Gleerups 1 9164622304 -
Perception - nogle synspunkter. Arbejdstekste...
Häftad bok. Munksgaard. 2 uppl. 1971. 143 sidor.
Nära nyskick. ISBN: 8716084349
2. utgave, 1. opslag 1979Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKMunksgaard 2 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKW&W
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
