Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
Varför nationella prov? : framväxt, dilemman, möjligheter

Varför nationella prov? : framväxt, dilemman, möjligheter

Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 235 sidor.

Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Brytveck på prmens framsidas nedre hörn. Fin inlaga. [rum 2]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789144056296
Titel
Varför nationella prov? : framväxt, dilemman, möjligheter
Författare
Christian Lundahl
Förlag
Studentlitteratur AB
Utgivningsår
2009
Omfång
235 sidor
Bandtyp
Häftad
Vikt
355 g
Språk
Svenska
Baksidestext
Varför har vi nationella prov? Varför ser de ut som de gör? Vilka problem respektive förtjänster bär de med sig? I boken sammanställs de nationella provens historia fram till nutid – en historia om professionsgränser, styrning, legitimitet och kriser och om den moderna skolans framväxt.Nationella prov, ämnesprov, diagnostiska material och kursprov är kunskapsbedömningar som staten ansvarar för. Från 1920-talet fram till slutet av 1990-talet har centralt utarbetade prov i huvudsak getts i språkämnen och matematik, för att därefter expandera kraftigt vad gäller både ämnen och åldrar. 2009 införs exempelvis obligatoriska prov i årskurs 3.För att lärare ska kunna göra etiskt och pedagogiskt försvarbara bedömningar behövs insikter om bedömandets positiva och negativa konsekvenser. I boken presenteras också alternativa bedömningsformer som komplement och kontrast till de nationella proven.Med denna bok bidrar Christian Lundahl med central och avgörande kunskap för lärares kompetens att arbeta med mätning och bedömning i skolan.Ulf P. Lundgren, professor vid Uppsala universitetBoken vänder sig till alla blivande och verksamma lärare, skolledare samt skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av nationella kunskapsbedömningar och utvärderingar.