Språkstimulering. D. 2, Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2006. 272 sidor.
Mycket gott skick.
Bente Eriksen Hagtvet, professor i specialpedagogik vid Oslo universitet, visar i boken Språkstimulering på det samband som finns mellan barns tal- och skrivutveckling. Utifrån utvecklingspsykologiska och didaktiska teorier framhåller hon betydelsen av ett tidigt förebyggande arbetssätt. Genom att tillrättalägga och skapa goda miljöer för barns lärande – fria från misslyckanden – skapar den goda och engagerade pedagogen förutsättningar för att öka barnens kompetens och deras motivation för att utveckla sitt lärande.
De tidiga åren lägger grunden för fortsatt lärande; de fem första åren är pedagogiskt "gyllene" år. Böckerna visar på betydelsen av tidig och medveten språkstimulering genom lek. Del 1, Tal och skrift i förskoleåldern, är mer teoretisk medan del 2, Aktiviteter och åtgärder i förskolan, innehåller mer förslag till arbetssätt.
Boken SPRÅKSTIMULERING består av två delar och ingår i Lärare Lär-serien, som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
OBS! Vissa få understrykningar i boken.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789127722811
- Titel
- Språkstimulering. D. 2, Aktiviteter och åtgärder i förskoleåldern
- Författare
- Eriksen Hagtvet, Bente
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 147 x 210 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bente Eriksen Hagtvet, professor i specialpedagogik vid Oslo universitet, visar i boken Språkstimulering på det samband som finns mellan barns tal- och skrivutveckling. Utifrån utvecklingspsykologiska och didaktiska teorier framhåller hon betydelsen av ett tidigt förebyggande arbetssätt. Genom att tillrättalägga och skapa goda miljöer för barns lärande – fria från misslyckanden – skapar den goda och engagerade pedagogen förutsättningar för att öka barnens kompetens och deras motivation för att utveckla sitt lärande.
De tidiga åren lägger grunden för fortsatt lärande; de fem första åren är pedagogiskt "gyllene" år. Böckerna visar på betydelsen av tidig och medveten språkstimulering genom lek. Del 1, Tal och skrift i förskoleåldern, är mer teoretisk medan del 2, Aktiviteter och åtgärder i förskolan, innehåller mer förslag till arbetssätt.
Boken Språkstimulering består av två delar och ingår i Lärare Lär-serien, som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.