Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter

På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter

Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2020. 181 sidor.

Mycket gott skick. Hanteringsspår samt svagt läsveck på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]

Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish Stöd Bokhjälpen

Förlagsfakta

ISBN
9789147128457
Titel
På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter
Författare
Matta, Corrado
Förlag
Liber
Utgivningsår
2020
Omfång
181 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
Vikt
250 g
Språk
Svenska
Baksidestext
På vetenskaplig grund ger lärare, lärarstudenter och skolledare instrument för att reflektera kring vad utbildning på vetenskaplig grund kan och bör innebära för den egna praktiken. I boken diskuterar, analyserar och tolkar författaren betydelsen av skollagens formulering ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Utifrån fördjupade diskussioner ger författaren konkreta exempel på hur forskning kan användas för att vägleda dem som är verksamma inom skolan, och begrepp som evidensbasering, forskningsbasering och vetenskapligt förhållningssätt kopplas på ett tydligt sätt till lärarprofessionen.
Sagt om boken
”Matta är föredömligt logisk, tydlig, heltäckande och skarpsynt i sin argumentering, och hans angelägna undersökning klarlägger och exemplifierar, men också problematiserar, sambandet mellan pedagogik och vetenskap i skolans styrdokument, vilka möjliga avsikter som ligger bakom skrivningarna och vilka tolkningsmöjligheterna är. Boken bör därmed vara ett måste för alla lärare.” Helhetsbetyg: 5 av 5. BTJ-häftet nr 20, 2020.
Om författaren
Corrado Matta är fil. dr i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Hans forskning är i huvudsak inriktad mot samhällsvetenskapens vetenskapsteori och forskningsmetodik.