-
Att vara lärare i vår tid : inspirera, handle...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 219 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127098575
- Titel
- Att vara lärare i vår tid : inspirera, handleda, undervisa, organisera och bedöma
- Författare
- Henry Egidius
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 220 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 408 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det för speciellt med att vara lärare i vår tid? Denna introduktion till modern pedagogik inspirerar till nytt tänkande om de utmaningar vi ställs inför i rollen som pedagoger vare sig vi kallar oss lärare, handledare, mentorer eller internutbildare. Lärarrollen är inte längre renodlad utan komplex och varierande. Du ska som lärare strukturera kunskap, berätta eller föreläsa, ställa samman studieuppgifter, handleda och instruera. Du ska också ge de lärande frihet att forma sin kunskap själva, inspirera, egga, uppmuntra, ge återkoppling och kanske bedöma eller betygsätta.
Natur & Kultur 1 9127098575 -
Den kompletta guiden till Högskoleprovet
Häftad bok. Akademius. 2 uppl. 2012. 342 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Brytveck på framsidan. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163381065
- Titel
- Den kompletta guiden till Högskoleprovet
- Författare
- Holmegaard, Lukas
- Förlag
- Akademius
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 342 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 218 x 280 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 1040 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Ger en god överblick och övning inför provets alla delar." - Svenska Dagbladet
Den kompletta guiden till Högskoleprovet vänder sig till dig som vill förbereda dig ordentligt och nå ett högt resultat på högskoleprovet. Med sina 342 sidor med genomgående teori och övningar är boken Sveriges största och mest kompletta guide till hur du lyckas.
Högskoleprovet är för många nyckeln till framtiden. Klarar man det står en hel värld öppen och det är bara att välja vilken väg man vill gå. Men framgång är ingen slump och övning ger som bekant färdighet. Det gäller bara att hitta de rätta verktygen för att kunna förbereda sig på ett effektivt sätt.
Den kompletta guiden till Högskoleprovet förser dig med de verktygen och mycket mer. Boken ger dig en grundlig genomgång av alla högskoleprovets delar och en sammanfattning av vilka specifika kunskaper som krävs för att klara dem. Du får också värdefulla råd och ingående information om strategier och lösningstekniker som kan hjälpa dig att förbättra ditt resultat.
Till varje delprov finns ett stort antal praktiska exempel och övningsuppgifter som anpassats efter olika ambitionsnivåer. Boken innehåller även förklaringar som gör det enklare att förstå provets struktur, samt tips på hur du kan spara tid genom att läsa frågorna på rätt sätt.
Oavsett om du ska skriva högskoleprovet för första gången eller om du satsar på att förbättra ett tidigare resultat, så får du här tillgång till såväl relevant information som de praktiska verktygen du behöver för att lyckas.
Akademius 2 9789163381065 -
Bli en vinnare med kognitiv coaching
Pocketbok. Norstedts Pocket. 2008. 209 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151851402
- Titel
- Bli en vinnare med kognitiv coaching
- Författare
- Eva Rusz
- Förlag
- Norstedts Pocket
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 209 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 124 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I sin nya bok avslöjar Eva Rusz alla de vinnartekniker hon under många år har utvecklat i sitt arbete som legitimerad psykolog och kognitiv psykoterapeut.
Hon har hjälpt många elitidrottare och landslag att utveckla sin potential, att bli vinnare, såväl nationellt som internationellt men också att uppnå en bättre livskvalitet.
Det här är boken för dig som en gång för alla vill hitta ett varaktigt sätt att kunna behålla dina livsmål så att de inte ständigt rinner ut i sanden. Du får kunskap om och redskap för hur just du kan göra för att förverkliga dina målsättningar.
Du får hjälp med hur du ska gå tillväga för att må bättre både psykiskt och fysiskt samt hur du kan minska oro och stress och få ökad motståndskraft. Genom de kognitiva arbetsmetoderna kommer du att känna att det är du som håller i rodret och styr över ditt liv.
Innehållet i boken väver på ett nydanande sätt samman de teoretiska och praktiska kunskaper som finns inom den kognitiva beteendeterapin kombinerat med Evas unika erfarenheter från den idrottspsykologiska världen.
Norstedts Pocket 9789151851402 -
Manlighet i fokus - en bok om manliga pedagog...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 208 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Ett hundöra. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052141
- Titel
- Manlighet i fokus - en bok om manliga pedagoger, pojkar och maskulinitetsskapande i förskola och skola
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 302 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det behövs fler män i förskolan och skolan, är en vanlig uppfattning. I den här antologin diskuteras bl.a. vad som ligger bakom ett sådant uttalande: Varför behövs det fler män? Vad är det männen förväntas tillföra?
Läs mer
Hur är det med pojkarna då? Medierna rapporterar om att pojkar presterar sämre än flickor i skolan. Pojkar upplevs som oroligare och mer krävande än flickor. Samtidigt finns en viss oro i debatten för att pojkar och det manliga ska marginaliseras genom övervikten av kvinnlig personal. Trots den livliga diskussionen har det hittills saknats svensk litteratur som mer specifikt behandlar maskulinitetsskapandet i förskola och skola.
Om författarna
Marie Nordberg är fil.dr i etnologi, Göteborgs universitet. Robert W Connell är professor vid University of Sydney. Steen Baagøe Nielsen är adjunkt i pedagogik och historia vid Roskilde Universitetscenter. Anette Hellman är doktorand vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Göteborgs universitet. Håkan Larsson är docent i pedagogik och verksam vid lärarutbildningen och Idrottshögskolan i Stockholm. Kajsa Svaleryd är förskollärare och projektledare för Jämrum. Margareta Havung är universitetslektor och chef vid Lärarutbildningscentrum på Högskolan i Kalmar.
Liber 1 9789147052141 -
Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 2005. 329 sidor.
Mycket gott skick. En aning stötta hörn.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127109155
- Titel
- Det pedagogiska kulturarvet : Traditioner och idéer i svensk undervisningshistoria
- Författare
- Sven Hartman
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 329 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 236 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 682 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att förstå det som händer inom pedagogikens område i dag behöver man veta något om skolutbildningen av i går. I denna bok presenteras klipp ur den svenska skolans historia. Här beskrivs de idéer och traditioner som ligger till grund för de svenska lärarutbildningarna som formats inom seminarier respektive universitet. Här skildras också bilden av läraren - vissa tider har lärarsysslan varit föraktad, under andra har den haft högt anseende och vissa lärarkategorier har värderats högre än andra. Somliga lärarkårer har varit entusiastiska förespråkare för förändring i skolans trögrörliga värld, andra har betraktat sig som väktare av ett omistligt och hotat kulturarv. Avsikten med boken är framför allt att ta fram de sidor av utvecklingen som visar var skiljelinjerna har gått i den utbildningsideologiska debatten, inte att åstadkomma en heltäckande historieskrivning. Författaren vill förmedla kunskaper om den svenska skolans olika utbildningstraditioner insikter som är en förutsättning för nutida skolutveckling. Här presenteras också några gestalter i den pedagogiska idéhistorien som påverkat utbildningen i Sverige: Martin Luther, Jean-Jacques Rousseau, Ellen Key, Janusz Korczak, John Dewey och Maria Montessori. Boken är avsedd för lärarutbildningen och kurser i pedagogik. Den är även av allmänt historiskt intresse och kan rekommenderas till alla som vill veta mer om det svenska skolväsendets framväxt. En tidigare häftad version, Lärares kunskap, utgavs 1995 av Skapande Vetande vid lärarutbildningen vid Linköpings universitet. Den nya boken Det pedagogiska kulturarvet är mycket utökad och kraftigt omarbetad och ersätter det tidigare häftet.
Natur & Kultur 1 9789127109155 -
Svensk utbildningshistoria
Pocketbok. Studentlitteratur AB. 1999. 211 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Läsveck på ryggen. Några enstaka markeringar i blyerts. I övrigt fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144010192
- Titel
- Svensk utbildningshistoria
- Författare
- Richardson, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9144010192 -
Ljusnande framtid
Inbunden bok. Historiska Media. 1998. 201 sidor.
Mycket gott skick. Endast smärre hanteringsspår på pärmen. Namnad på inlagans tredje blad. I övrigt fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188930347
- Titel
- Ljusnande framtid
- Författare
- Frykman, Jonas
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idag fortsätter allt färre ungdomar från arbetarklass till högre studier. Däremot går de flesta akademikerbarn i föräldrarnas fotspår. Har skolan upphört att fungera som språngbräda för social rörlighet? Var den nyskapande pedagogiken med individen i centrum misslyckad?
Ja, det anser etnologen Jonas Frykman och vänder i "Ljusnande framtid" uppochner på begreppen. Dagens problem går inte att skylla på bråkiga elever, eftersatta lokaler eller utbrända lärare. Förklaringen finns betydligt djupare än så: skolan har tappat förmågan att ge eleverna en tilltro till framtiden. Skolans tidigare strävan att forma eleverna till Något har bytts mot 90-talets ambitioner att lära dem bli Någon - ett förödande mål för elever som kommer från hem utan studievana.
Författaren debatterar dagens skolsystem mot bakgrund av 1900-talets svenska bildningskultur. Ljusnande framtid blir därmed en tankeväckande spegling av en skola i ständig förändring och allvarlig kris.
Jonas Frykman är professor i etnologi vid Lunds universitet. Han har tidigare medverkat i en rad böcker om kultur och identitet i 1900-talets samhälle: "Den kultiverade människan", "Moderna tider", "Dansbaneeländet" och "Försvenskningen av Sverige".
Historiska Media 9789188930347 -
Livslångt lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 310 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Universitetsstämpel på pärmens framsida samt på inlagans första blad. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144617518
- Titel
- Livslångt lärande
- Författare
- Ellström, Per-Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 310 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Livslångt lärande är ett centralt begrepp i diskussionen om utbildning och lärande. Syftet med denna bok är att klargöra vad begreppet står för och ge det en fylligare innebörd. Författarna betonar nödvändigheten av att uppmärksamma det lärande som sker i vardagligt yrkesarbete, men menar att detta erfarenhets- eller vardagslärande inte är tillräckligt för att ge goda kunskaper. För att utveckla vardagslärandet krävs distans och planlagda utbildningsinsatser. Författarna diskuterar olika faktorer som måste beaktas i utbildningssammanhang såsom arbetslivets kompetenskrav, de växande kunskapsklyftorna och människors i allt högre grad skiftande kulturella och etniska bakgrund.Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av skolans personal, samt för beslutsfattare, politiker och andra som är intresserade av frågor som rör utbildning och lärande.
Studentlitteratur AB 1 9144617518 -
Mobbad? Det har vi inte märkt!
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2000. 192 sidor.
Mycket gott skick. Verkar närmast oläst. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049820
- Titel
- Mobbad? Det har vi inte märkt!
- Författare
- Larsson, Eva
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 232 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken är ett försök att hjälpa dem som ska ta ansvaret, lärare, rektorer, fritidsledare, föräldrar och andra vuxna, att se och tolka de tecken på mobbning som ofta finns mitt framför våra ögon. Det handlar om att vilja och att våga se, för att sedan vilja, våga och kunna handla.
Läs mer
I efterhand vet alla. Johan mobbades från fjärde klass och upp genom skolan. Fortfarande som ung vuxen bär han sår av det han utsattes för. Varför fick det gå så långt? Varför var det ingen som såg? Varför gjordes ingenting?
Om författarna
Eva Larsson är lärare och en ofta anlitad föreläsare.
Liber 1 9789147049820 -
Mobbning i skolan - Vad vi vet och vad vi kan...
Häftad bok. Liber utbildning. 2 uppl. 1994. 103 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på inlagans första blad. Vissa hundöron. Understrykningar och anteckningar i blyerts. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163409607
- Titel
- Mobbning i skolan
- Författare
- Olweus, Dan
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1994
- Bandtyp
- Övrigt
- Vikt
- 153 g
- Språk
- Svenska
Liber utbildning 2 9163409607 -
Skarpa lägen : [om barn i svåra situationer :...
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio AB. 2005. 240 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9125050036
- Titel
- Skarpa lägen : [om barn i svåra situationer : en handbok]
- Författare
- Ekelund, Gabriella
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken ger handfast vägledning när det är extra svårt att vara en viktig vuxen i ett barns vardag, men också inspiration från andra erfarna pedagoger, från föräldrar, barn och experter. I arbetet med barn som är utanför, barn som behöver mer stöd än andra, barn som misshandlas eller föräldrar som ställer krav som är svåra att bemöta, utmanas pedagogens roll. I dessa skarpa lägen behöver pedagoger verktyg för att agera för barns bästa. Detta är en handbok för sådana tillfällen. Skarpa lägen riktar sig till pedagoger inom förskolan och de första åren i grundskolan.
Sveriges Utbildningsradio AB 9125050036 -
Om barn och böcker : samtal kring berättelser
Häftad bok. Sveriges Utbildningsradio AB. 2007. 201 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789125070006
- Titel
- Om barn och böcker : samtal kring berättelser
- Författare
- Ekelund, Gabriella
- Förlag
- Sveriges Utbildningsradio AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur för man ett samtal på barns villkor? Ett sätt är att läsa böcker och prata om det man läst. I böckernas värld finns de upplevelser av skräck, oro, sorg, ondska, gemenskap, mod, styrka och glädje som vardagen är så fylld av. På så sätt kan böckerna hjälpa barnen att berätta - och vuxna lära sig att lyssna!
Sveriges Utbildningsradio AB 9789125070006 -
Lärandets konst : betraktelser av estetiska d...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2006. 224 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144045557
- Titel
- Lärandets konst : betraktelser av estetiska dimensioner i lärandet
- Författare
- Jórunn Elídóttir - Alerby, Eva
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 324 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyder estetiska dimensioner något i lärandet? Och om så är fallet - vad betyder de? Inom ramen för texterna i denna bok redovisas olika tankegångar kring estetiska dimensioner och deras betydelse i olika lärandesammanhang. Texterna sträcker sig långt utanför de ämnesområden som av tradi?tion brukar benämnas som estetiska, områden som fysik, matematik, omvårdnad och specialpedagogik men även bild, musik, drama och dans. Ytterligare områden som finns representerade är mästare-lärlingssituationen, svenskämnet, storyline och hur den svenska skolans styrdokument behandlar estetik och lärande. Reflektionerna och diskussionerna om kopplingen mellan lärande och estetik utgör bokens röda tråd, oavsett vilket ämne som behandlas.Boken riktar sig till studerande vid lärarutbildning och vid kurser i lärande, didaktik, pedagogik och pedagogiskt arbete samt till verksamma lärare i fortbildning.
Studentlitteratur AB 1 9144045557 -
Rena rama barnleken : [154 psykomotoriska övn...
Inbunden bok. Jönköping : Seminarium. 1998. 169 sidor.
Gott skick. Inlagans första blad samt sidan med förslagsinformation är utrivna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188460347
- Titel
- Rena rama barnleken : [154 psykomotoriska övningslekar]
- Författare
- Beudels, Wolfgang - Beins, Hans Jürgen - Lensing-Conrady, Rudolf - Atzler, Erika - Petson, Anders
- Förlag
- Jönköping : Seminarium
- Utgivningsår
- 1998
- Språk
- Svenska
Jönköping : Seminarium 9188460347 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144005547
- Titel
- Sociologi
- Författare
- Anthony Giddens
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 695 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 950 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sociologi är en av världens ledande introduktionsböcker till sociologiämnet och ger en utförlig översikt av modern sociologi. Denna andra upplaga på svenska är förbättrad på flera avgörande punkter. Förutom att det empiriska materialet är uppdaterat innehåller boken nyskrivna kapitel om bland annat etniska konfliker, förändringar i klasstrukturen, ätstörningar, massmedia, populärkultur samt om informationsteknologins ökande påverkan. Boken är komparativ till sin karaktär och betonar det avgörande inflytande globaliseringen har för det sociala livets alla former.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144005547 -
Hälsopedagogik
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2006. 160 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på inlagans första blad. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147058341
- Titel
- Hälsopedagogik
- Författare
- Ohlson, Liselotte
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 260 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hälsopedagogik ställer de grundläggande frågorna: Vad är hälsa och livskvalitet? Vad måste man tänka på om man arbetar med hälsopedagogik? Vad är hälsa på individnivå, gruppnivå samt samhälls- och globalnivå?
Läs mer
Hälsopedagogik utgår från hälsa för den enskilde individen för att sedan gå vidare till ett grupperspektiv och slutligen ett globalt perspektiv. Boken inleds med en diskussion kring hur vår hälsa påverkas av vår livsstil och levnadsvanor. Att det är viktigt att vara vän med sig själv eftersom den självbild vi har betyder mycket för vår hälsa, särskilt den psykiska hälsan.
Texten fortsätter med att behandla hur vår hälsa påverkas av såväl våra egna val och möjligheter som kulturella skillnader och samhällsvillkor. Slutligen tar boken upp betydelsen av internationella och globala förändringar för människors hälsa.
Hälsopedagogik innehåller en mängd olika sorters arbetsuppgifter. Insprängda i kapitlen finns regelbundet återkommande diskussionsuppgifter. I slutet av varje kapitel finns både enklare och mer krävande uppgifter samt praktiska övningar.
Innehåll:
- Hej, hur mår du?
- Livsstilens betydelse för hälsan
- Hälsopedagogik – vad är det?
- Hälsopedagogiskt arbete
- Vad en hälsopedagog bör kunna
- Hälsa på gruppnivå
- Hälsa på samhällsnivå
- Hälsa i ett globalt perspektiv
Boken finns inläst hos Inläsningstjänst.
Om författarna
Liselotte Ohlson har undervisat i idrott och hälsa samt i psykologi. Förutom erfarenheterna från skolan har hon dessutom arbetat med både nationella och internationella projekt med anknytning till hälsa: vård och omsorg, sociala frågor, idrott, sex och samlevnad samt ledarutbildning.
Liber 1 9789147058341 -
Dina sanningar - Livets upptäcktsfärd
Häftad bok. Babushka AB. 1 uppl. 2015. 196 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163778360
- Titel
- Dina sanningar
- Författare
- Fernlund, Markus
- Förlag
- Babushka AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 196 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 14 mm
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Har du någon gång stannat upp och funderat över dagarna som går och livet som bara händer? Har du någon gång suckat och tänkt “ska det vara så här”?
Hur kan dagar fyllda av glädje och positiva möten med andra människor plötsligt förändras på grund av en långsam kassakö eller ett utdraget möte som innebär att du blir sen till dagishämtningen. Kanske är det ett uttalande från en kollega som tar bort din glädje. Ett uttalande du uppfattar som kritik och som fick en annars så härlig dag att kännas tung.
Varför irriterar du dig på din partner, dina barn eller dina föräldrar? Varför tror du inte på dig själv eller kanske motsatsen: är en person som alltid tror sig veta bäst? Varför upprepar sig samma händelse på flera arbetsplatser eller varför slutar dina kärleksförhållanden på samma sätt?
Dina sanningar handlar om vardagen och om vilka tankar och sanningar som formar den.
Vill du lära dig att hantera och ta dig förbi dagliga friktioner som ställer sig i vägen för ett lyckligare liv?
Då ska du läsa den här boken. Steg för steg vägleder författaren dig genom sanningar, tankar, känslor och reaktioner. Du får konkreta och handfasta råd på hur du förändrar och skapar din verklighet, precis så som du vill ha den.
Boken hjälper dig att sluta leta efter fel hos dig själv och andra. Den stödjer dig i att utveckla relationen till dig själv, din partner, dina vänner & arbetskamrater. Den tar fasta på och utgår från vardagliga situationer som ofta leder till slitage och onödigt krävande inre och yttre konflikter.
Den här boken handlar om livet som livet verkligen är, och förslag på hur du kan välja att leva det. Den här boken är här för att förändra ditt liv.
Babushka AB 1 9789163778360 -
10 steg till att finna rätt partner : din gui...
Pocketbok. Frank Förlag. 1 uppl. 2013. 184 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Mindre brytveck i nederkant på baksidan. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187059445
- Titel
- 10 steg till att finna rätt partner : din guide till den sanna kärleken
- Författare
- Karin Isberg
- Förlag
- Frank Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 111 x 180 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 106 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- "Låt den rätte komma in!"
Aftonbladet Wellness
Den här boken handlar om dig.
Om du ännu inte har hittat rätt partner tror du kanske att det beror på att alla bra män/kvinnor redan är upptagna, att du är för svår att leva med eller något annat som inte stämmer.
En jobbig men enkel sanning är att du fungerar som en magnet. Du drar till dig människor som bekräftar det som du tror på. Om du innerst inne tror att män/kvinnor är lögnare, är det vad du kommer att möta. Om du inte är beredd att nöja dig med annat än det bästa, så är det vad du får.
Med hjälp av konkreta råd och många praktiska övningar kommer du i den här boken att få lära dig att identifiera och ifrågasätta det som du just nu tror på. Resultatet är att du kommer att se på dig själv och relationer på nya sätt. Det gör att du blir attraktiv för den partner som är rätt för dig. Då kommer du att finna honom eller henne.
Karin Isberg är diplomerad livscoach, utbildad inom neurovetenskap och psykosyntesterapi. Tidigare har hon utgivit Nakendiscot, som handlade om hennes skilsmässa och sökandet efter ett eget liv samt Deprimerande enkelt och Vägar till välmående. Karin bor i Stockholm och har två barn. Hon bloggar om relationer och personlig utveckling på www.nakendiscot.se
"Jag håller på att läsa en bok som jag tycker är skitbra. Dels för att den innehåller en hel del jobbiga sanningar och dels för att den också har en massa praktiska övningar."
Bloggen Monas Universum
"Det har kommit många böcker som presenterar metoder för hur man blir framgångsrik i kärlekslivet. Karin Isberg presenterar en annorlunda variant."
Mitt-i
Frank Förlag 1 9789187059445 -
Students as scientists : a study of motivatio...
Häftad bok. Umeå : Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå Universitet. 2016.
Nära nyskick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Oläst bok. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176014776
- Titel
- Students as scientists : a study of motivation in the science classroom
- Författare
- Hellgren, Jenny Maria - Umeå universitet. Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik
- Förlag
- Umeå : Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå Universitet
- Utgivningsår
- 2016
- Språk
- English
- Baksidestext
- Diss. (sammanfattning) Umeå : Umeå universitet, 2016
Umeå : Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik, Umeå Universitet 9789176014776 -
Bryt ihop och kom igen : så hanterar du motgå...
Inbunden bok. Bokförlaget Forum. 2010. 159 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på omslaget. Fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789137135953
- Titel
- Bryt ihop och kom igen : så hanterar du motgång, konflikt och sorg med framgång
- Författare
- Pettersson, Susanne
- Förlag
- Bokförlaget Forum
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 159 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 143 x 220 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 287 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alla hamnar vi i svåra och jobbiga situationer ibland. Vad är det som gör att somliga bryter ihop medan andra oberörda går vidare?Susanne Pettersson visar hur man får tag i kraften inom sig och kommer igen när man har tappat fotfästet i tillvaron. Det avgörande är inte vad som händer utan hur vi väljer att handskas med det som har hänt. Bokens positiva budskap lyder: ”Vi kan alla lära oss att hantera svåra situationer så att vi i framtiden inte behöver bryta ihop för att komma igen.”Boken innehåller många exempel ur levande livet och ger prov på hur Susanne coachar vid olika svåra situationer som:- att mista jobbet- konflikter på arbetet eller hemma- att hantera sjukdomar- problem i nära relationer- att hantera skador inför träning och tävling- mobbning i skolan och på arbetsplatsen- att mista en anhörigSjälv har Susanne upplevt hur det är att gå vilse i livet, både privat och yrkesmässigt. Som ung lovande tennisspelare blev hon skadad och fick återvända från USA med spruckna drömmar. Det blev inte som hon hade tänkt sig och i stunder var hon helt förkrossad. Idag har hon åter hittat hem och känner sig starkare, gladare och lyckligare än någonsin! I boken beskriver hon hur livet kan levas med full kraft och energi.
Bokförlaget Forum 9789137135953 -
Lärares lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1994. 335 sidor.
Hyggligt skick. Hanteringsspår samt brytveck på pärmen. Skavda hörn och kanter. Läsveck på ryggen. Universitetsstämpel på pärmens framsida samt på inlagans första blad. Hundöron på inlagans två första blad. Anteckningar samt understrykningar i blyerts i bokens sista del. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144348215
- Titel
- Lärares lärande
- Författare
- Björn Beckman - Ann-Katrin Bäcklund - Mats Ekholm - Peter Emsheimer - Rolf Lander - Torsten Madsén - Ingegärd Sandström Madsén
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 335 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samhällsförändringarna leder till stora krav på utveckling av skolans verksamhet. Skolan ska förbereda för ett livslångt lärande samtidigt som alla elever får en kvalificerad yrkesutbildning. Om detta mål ska kunna uppnås måste lärarnas kompetens stå i centrum för den långsiktiga utvecklingen av skolan. I denna bok, som ger en översikt över forskning och praktiska erfarenheter rörande skolutveckling och lärares kompetensutveckling, tas bland annat följande frågor upp till diskussion:
Hur kan skolan bli en lärande organisation?
Vilka är betingelserna för lärares eget lärande?
När och hur utvecklar lärare sin kompetens?
Hur kan förutsättningarna för lärares eget lärande förbättras?
Den nationella utvecklingsplanen för skolväsendet betonar att skolan måste utvecklas till en lärande organisation.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144348215 -
Affirmative action in Namibia - Redressing th...
Häftad bok. New Namibia Books. 1998. 173 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9991631550
- Titel
- Affirmative action in Namibia - redressing the imbalances of the past?
- Författare
- Jauch, Herbert
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- PBK
- Språk
- English
New Namibia Books 9991631550 -
Primary Understanding - Education in Early Ch...
Häftad bok. Routledge. 1991. 287 sidor.
ISBN 9780415903394
Gott skick. Pärmen har vissa skador på ytskiktet (se bild). Fin inlaga utan understrykningar eller anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRoutledge 9780415903394 -
Boken om pedagogerna
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 1998. 320 sidor.
Hyggligt skick. Skavd längs kanterna. Blekt rygg samt några blekta partier på pärmen i övrigt. Namn samt mindre fläck (- 1 cm) på inlagans första blad. Mindre fläck på snittet. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147048748
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 423 g
- Språk
- Svenska
Liber 4 9789147048748 -
Babydrama
Inbunden bok. Kabusa Böcker. 2008. 130 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173550376
- Titel
- Babydrama
- Författare
- Ann-Sofie Bárány
- Förlag
- Kabusa Böcker
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 130 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 174 x 216 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 435 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En nyfödd dramatisk genre såg dagens ljus i Stockholm 2006
Babydrama, en pjäs skriven av Ann-Sofie Bárány och regisserad av Suzanne Osten, gick för utsålda hus flera säsonger. Publiken bestod av små människor, från ett halvår gamla upp till ett år och deras föräldrar. Inför premiären på Unga Klara hade de arbetat i nio månader med föreställningen. Ensemblen hade steg för steg växt in i tanken på att spela spädbarnsteater och repeterade fram pjäsen under fem omtumlande månader utifrån fem scener: befruktning, i mammas mage, födelse, ut i livet och mötet med omvärlden och dig själv.
I Ann-Sofie Báránys bok får vi följa hur föreställningen växer fram. Det är otroligt spännande att få ta del av barnens reaktioner som teaterpublik. Personer från olika yrkesområden delar med sig av kunskap om såväl barns utveckling som teaterarbete. Boken är illustrerad med foton från föreställningen, och en välfylld kunskaps- och inspirationskälla för alla föräldrar, pedagoger och teaterintresserade som vill lära mer om små barns utveckling och förhållande till världen och teaterscenen.
Unga Klaras verksamhet under Suzanne Ostens ledning är välkänd för de flesta genom sitt banbrytande, okonventionella och seriösa teaterarbete.
Ann-Sofie Bárány är psykoanalytiker, specialiserad på barn- och ungdomspsykoanalys, och författare.
Kabusa Böcker 9789173550376 -
Bland bollar och klossar : matematik för de y...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2009. 195 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Ett hundöra. Några enstaka sidor med anteckningar och markeringar i blyerts. I övrigt fin inlaga. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144050577
- Titel
- Bland bollar och klossar : matematik för de yngsta i förskolan
- Författare
- Camilla Björklund
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144050577 -
Förskolan – barns första skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Färgöverstrykningar på några enstaka sidor. I övrigt fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
Förskolan – barns första skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. Aningen böjd av förvaring. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
I den akademiska garderoben
Inbunden bok. Bokförlaget Atlas. 1 uppl. 2004. 215 sidor.
Mycket gott skick. Atlas. 2004. Inbunden. Hanteringsspår på pärmen. Oläst. Sexuell läggning och könsidentitet har en undanskymd plats i högskolan och i den utbildning och forskning som bedrivs där. I antologin I den akademiska garderoben belyser tio forskare och praktiker läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173891417
- Titel
- I den akademiska garderoben
- Författare
- Olsson, C
- Förlag
- Bokförlaget Atlas
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 135 x 215 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sexuell läggning och könsidentitet har en undanskymd plats i högskolan och i den utbildning och forskning som bedrivs där. I antologin I den akademiska garderoben belyser tio forskare och praktiker svensk högskoleutbildning och forskning utifrån ett kritiskt perspektiv och granskar den normerande heterosexualiteten.
Såväl teoretiska som yrkesförberedande utbildningar diskuteras utifrån kvalitet och framtida yrkesroll. Läs om hur den heterosexuella normen påverkar ämnen som teknik, medicin, psykologi, kultur och pedagogik.
Medverkar gör Jan Bergström, Carina Bildt, Isabelle Dussauge, Christine Gilljam, Don Kulick, Davy Prieur, Hans Robertsson, Tiina Rosenberg, Jens Rydström, Anna Westerståhl samt de två redaktörerna Anna-Clara Olsson och Caroline Olsson.
Bokförlaget Atlas 1 9789173891417 -
Hur barn tänker och lär
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 1999. 336 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Övertäckt namn på inlagans första blad. Aningen solkad i nederkant på pärmens insida samt på inlagans första blad. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144007687
- Titel
- Hur barn tänker och lär
- Författare
- David Wood
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur barn tänker och lär är sedan flera år en uppskattad lärobok i kognitiv utvecklingspsykologi. Författaren gör en grundlig genomgång av olika teorier om barns inlärning och tänkande under skolåren. Han redovisar Piagets inflytelserika teori om tänkandets utveckling och jämför denna med bland annat Vygotskijs, Bruners och Skinners synsätt. Boken innehåller också utförliga avsnitt om barns språkutveckling, läs- och skrivförmåga samt utvecklingen av det matematiska tänkandet.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 2 9789144007687
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn