-
Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
Häftad bok. Hallgren & Fallgren. 3 uppl. 2012. 285 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828598
- Titel
- Låt språket bära : genrepedagogik i praktiken
- Författare
- Johansson, Britt
- Förlag
- Hallgren & Fallgren
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 589 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ny upplaga. Anpassad till Lgr 11, där det ställs höga krav på genrekompetens i alla ämnen.
Låt språket bära ger läraren stöd i arbetet med texters olika syften, uppbyggnad och språkliga drag. Boken ger lärare det stöd de behöver för att eleverna framgångsrikt ska utveckla både språket och ämneskunskaperna.
Boken stödjer lärare i arbetet med genrer och bearbetning av text i alla ämnen och fyller lärares behov av fördjupning i genrepedagogiken. Boken ger förståelse för hur man i den funktionella och tydliga modell som genrepedagogiken bygger på stöttar alla elever i att kunna förstå språk och ämne via lek, samtal och interaktiva övningar. I centrum står det funktionella perspektivet på lärande, interaktion samt lärarens arbete med att stötta eleverna i att förstå hur text skapas och byggs upp.
Olika genrer bearbetas genom beskrivningar av klassrumssituationer. Strukturer och språkliga drag som är viktiga att fästa fokus på i olika genrer beskrivs och hur lärare kan gå tillväga för att bygga upp ett metaspråk i klassrummet, ett språk för att tala om språk. I boken ges även exempel på bedömning som en naturlig del av vardagen och hur elevers lärande kan gynnas genom samarbete mellan lärare med olika språk- och kulturkompetens.
Exemplen är hämtade från undervisning i årskurserna 1–6 men innehållet kan lätt anpassas även till de senare årskurserna i grundskolan.
Britt Johansson är lärare i svenska som andraspråk och projektledare för ett framgångsrikt skolutvecklingsprojekt på Knutbyskolan i Rinkeby. Syftet med projektet var att införa ett explicit arbetssätt inspirerat av den australiska genrepedagogiken. Efter avslutat projekt är nu genrepedagogiken skolans profil. Britt har även bedrivit lingvistiska studier i SFG och föreläser nationellt om genrepedagogiken.
Anniqa Sandell Ring är lärare i svenska som andraspråk. Hon arbetar deltid på Nationellt centrum för svenska som andraspråk, Stockholms Universitet, där hon i huvudsak bedriver kompetensutveckling nationellt inom området flerspråkighet och språkutvecklande ämnesundervisning. I övrigt arbetar Anniqa som projektledare inom området flerspråkighet på kommunnivå och hon har bland annat utvecklat genrepedagogiken i en förberedelseklass med nyanlända elever.
Hallgren & Fallgren 3 9789173828598 -
Utomjording på skolgården
Häftad bok. Pedagogiskt Perspektiv. 1 uppl. 2012. 136 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163335945
- Titel
- UTGÅTT !!! Utomjording på skolgården
- Författare
- Sainsbury, Clare
- Förlag
- Pedagogiskt Perspektiv
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här prisbelönta boken ger unik inblick i hur skolan kan upplevas av elever med Aspergers syndrom. Förutom Clare Sainsburys eget perspektiv innehåller den citat av 25 personer med Aspergers syndrom. Här finns minnen av mobbning och brist på förståelse hos lärare och andra elever. Men också positiva erfarenheter av lärare som förstått elevens inre värld och som kunnat skapa en trygg och intellektuellt utmanande skolmiljö.
Pedagogiskt Perspektiv 1 9789163335945 -
Förstå med kroppen : barns erfarenhet som gru...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2015. 384 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114917
- Titel
- Förstå med kroppen : barns erfarenhet som grund för allt lärande
- Författare
- Fredriksen, Biljana C.
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 384 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förstå med kroppen utmanar existerande föreställningar och fördomar om lärande och förklarar varför kroppsliga erfarenheter är grundläggande för lärandet.
Liber 1 9789147114917 -
Toddlarkultur : om ett- och tvååringars socia...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2008. 136 sidor.
Gott skick. Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144040202
- Titel
- Toddlarkultur : om ett- och tvååringars sociala umgänge i förskolan
- Författare
- Løkken, Gunvor
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Toddlarkultur är den kultur som skapas under ett- och tvååriga barns sociala umgänge i förskolan. Ordet toddlare är hämtat från engelskan och betyder "den som tultar". Författaren framhåller att toddlarkroppen är själva ankaret i barnens lekfulla samvaro. Med denna kropp i livlig rörelse kan flera barn leka både länge och med få konflikter. Leken äger vanligtvis rum kring stora föremål och utan hjälp från äldre barn eller vuxna. Författaren berättar hur de små barnen utvecklar humor, lekrutiner och hälsningsceremonier. I boken beskriver författaren hur kroppslig snarare än språklig samverkan präglar de här barnens kultur, handlingar som säger oss vuxna hur de gör sina relationer. En kultur som är meningsfull för den som lär sig förstå den. Småbarnspedagogikens uppgift måste därmed ha en tydlig inriktning på lekkulturen och relationerna mellan barnen och visa förskolans speciella värde för de minsta. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan samt psykologer, logopeder och andra yrkesgrupper med intresse för små barns utveckling och kommunikation.
Studentlitteratur AB 1 9789144040202 -
Relationskompetens i pedagogernas värld
Inbunden bok. Liber. 2 uppl. 2009. 272 sidor.
Gott skick. Dekorerat pappband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147020607
- Titel
- Relationskompetens
- Författare
- Juul, Jesper
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 630 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lydnadskulturen är på väg bort, och samspel måste bygga på personligt ansvarstagande. Bokens centrala begrepp – relationskompetens – är nyckeln till ett sådant samspel mellan barn och vuxna i skola och förskola.
För dem som själva vuxit upp under en tid när barn i allmänhet var rädda för vuxna, väcker dagens frimodighet inte enbart glädje utan också frustration. Många pedagoger upplever vanmakt och osäkerhet, och man kan även se att unga lärare ger upp och söker sig till andra yrken med hänvisning till elevernas uppförande.
Om författarna
Jesper Juul var familjeterapeut och författare. 1979-2004 ledde han The Kempler Institute of Scandinavia i Danmark och 2007 grundade han den internationella utbildnings- och rådgivningsorganisationen Family-Lab. Han har skrivit många uppmärksammade böcker om relationen mellan vuxna och barn.
Helle Jensen är cand. psych., familjeterapeut och handledare i psykoterapi samt tidigare klinisk psykolog inom pedagogisk-psykologisk rådgivning. Sedan 1992 är hon knuten till The Kempler Institute of Scandinavia där hon är lärare och konsulent.
Liber 2 9789147020607 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789127722941
- Titel
- Det matematiska barnet
- Författare
- Lie Reikerås
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Specialbindning
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I boken Det matematiska barnet fokuserar författarna på hur barn utvecklar, använder och uttrycker sin matematiska förmåga i förskoleåldern och i de första skolåren. Det är en bok som ger insikter och kunskaper som gör det lättare att möta det matematiska barnet. Här finns många, ibland dråpliga, t o m rörande, exempel på hur barn använder matematik i olika situationer.
Boken ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Natur & Kultur Akademisk 9789127722941 -
Barn i början - språkutveckling i förskoleåld...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 2009. 192 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127412576
- Titel
- Barn i början - språkutveckling i förskoleåldern : Barn i början - Språkutveckling i förskoleåldern
- Författare
- Westerlund, Monica
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det kreativa språkarbetet hos små barn är imponerande! Vet du att en femåring kan ha hela 14 000 ord i sitt passiva ordförråd och att kärleken är den bästa gödningen för ditt barns språkutveckling.
I Barn i början får vi följa med på den språkliga utvecklingsresan från nyföddhetsperioden fram till skolstart. På ett lättfattligt sätt beskrivs hur samspelet med vuxna, motoriken, leken, berättandet, böckerna och dataspelandet har inverkan på språkutvecklingen de första åren.
Boken vänder sig till dig som vill veta hur barn utvecklar sitt språk och vad man kan göra för att stimulera utvecklingen. Förskollärare och andra som arbetar med barn, men också föräldrar, mor- och farföräldrar har alla något att hämta i denna bok!
Boken Barn i början ingår i Lärare Lär-serien som inspirerar, väcker debatt och för ut aktuell forskning inom pedagogik och lärande.
Natur & Kultur Läromedel 9789127412576 -
Barn samtalar sig till kunskap
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 149 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144069081
- Titel
- Barn samtalar sig till kunskap
- Författare
- Gjems, Liv
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 149 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 154 x 223 mm Ryggbredd 7 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- När barn ska upprätta kontakter och skaffa sig vänner bland jämnåriga, spelar de samtalserfarenheter de har från samtal med vuxna en viktig roll. Språk och samtalskunskap liksom den kunskap om omgivningen som barnen skaffar sig i förskoleåldern får stor betydelse för deras livslånga lärande. Därför är det oerhört viktigt att veta hur man stöttar barnen i att uttrycka sig genom språk, att prata om erfarenheter och upplevelser och reflektera över dem. Att i den pedagogiska praktiken lägga vikt vid samtal handlar inte om att ta tid från andra aktiviteter där barn engagerar sig och deltar. Samtalen finns där redan. I den här boken riktas uppmärksamheten mot värdet av dessa samtal och hur viktigt det är attsom förskollärare bli medveten om hur man samtalar med barn. I boken tar författaren bland annat upp förklaringen som samtalsform. Hon beskriver hur förskollärare kan samarbeta med barn om att utveckla en förklaring, t.ex. om hur händelser kan hänga samman, hur olika procedurer kan byggas upp och hur man kan förstå handlingar eller känslomässiga reaktioner. Genom att delta i sådana samtal lär barn sig resonera, diskutera och argumentera. Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i förskola och grundskolans tidigare år.
Studentlitteratur 1 9789144069081 -
Seven Simple Secrets : What the BEST Teachers...
Häftad bok. Routledge . 2 uppl. 2015. 153 sidor.
ISBN 9781138013735
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKRoutledge 2 9781138013735 -
Musiken i människan : om tradition och förnye...
Häftad bok. Natur & Kultur. 1 uppl. 1988. 156 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 912701763X
- Titel
- Sundin/Musiken i människan
- Författare
- Sundin
- Förlag
- Natur & Kultur Allmänlitteratur
- Utgivningsår
- 1988
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
Natur & Kultur 1 912701763X -
Effektiv bedömning : formativa, summativa och...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1 uppl. 2018. 216 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127822733
- Titel
- Effektiv bedömning
- Författare
- Christodoulou, Daisy
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 410 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många menar att skolan på flera sätt svikit eleverna i sitt sätt att organisera undervisning – inte minst de eleversom kanske har det lite svårare. Effektiv bedömning ger nya, viktiga insikter om hur undervisning och bedömning kan förstås och organiseras. Istället för att utgå från helheten föreslås det att undervisning ska organiseras i mindre kunskapsdelar och tränas som isolerade moment – för att tillsammans och slutligen bilda en helhet. Kunskap blir då alltid knuten till ett innehåll, vilket är en förutsättning för att utveckla olika förmågor. Metoden innehåller både formativa och summativa bedömningsperspektiv och ett resonemang om vikten att hålla isär dem.
Daisy Christodoulou tar avstamp i flera konkretaklassrums- och bedömningssituationer och boken blir etthandfast stöd för blivande såväl som erfarna lärare att lutasig mot. Framför allt är boken mycket professionsnära ochskriven med stor respekt för lärares expertis.
Natur & Kultur Akademisk 1 9789127822733 -
Normkreativitet i förskolan : om normkritik o...
Häftad bok. Olika Förlag. 1 uppl. 2015. 325 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789187413117
- Titel
- Normkreativitet i förskolan : om normkritik och vägar till likabehandling
- Författare
- Salmson, Karin
- Förlag
- Olika Förlag
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 325 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 558 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Välkommen in i en normkreativ värld!
Den här boken är en vän att hålla i handen när du vill ge alla barn möjligheten att utvecklas utan att begränsas av andras föreställningar. När du tycker att varje unge ska få känna att hen duger precis som hen är.
Med erfarenhet, forskning och förskolans olika styrdokument som bas ger författarna och utbildarna Johanna Ivarsson och Karin Salmson konkreta tips på hur kunskap kan bli till kreativ verklighet i vardagen på förskolan.
BOKENS INNEHÅLL:
Kapitel 1: Varför ska vi arbeta med normer?
Kapitel 2: Förskolans normbygge
Kapitel 3: Makt & motstånd
Kapitel 4: Likabehandlingsplanen & antidiskriminering
Kapitel 5: Lässtunden som normbyggare
Kapitel 6: Åldersnormer
Kapitel 7: Kropps- & funktionsnormer
Kapitel 8: Sexualitetsnormer
Kapitel 9: Familjenormer
Kapitel 10: Etnicitetsnormer
Kapitel 11: Könsnormer
Kapitel 12: Genusnormer
Kapitel 13: Tros- & religionsnormer
Kapitel 14: Socioekonomiska normer
Kapitel 15: Skyddsfaktorer
Kapitel 16: Riskfaktorer
Kapitel 17: Fysiska & sociala rum
Kapitel 18: Kreativitet som smittar & förändring över tid
OLIKA förlag tilldelades Rättvisepriset 2012 och Stenbecksstipendiet för sitt arbete för jämställdhet och jämlikhet i bokvärlden. Boken är tryckt i vår geografiska närhet på miljöcertifierat papper och tryckeri.
Sagt om boken:
Det här är en av de viktigaste fackböckerna för förskolan idag, den visar hur våra normer påverkar arbetet på förskolan och ger stor hjälp till att förändra detta.
Ulf Mårtensson, BTJ
Boken är väldigt bra och något jag särskilt vill framhålla som bra är de olika perspektiv eller aspekter som behandlas i olika kapitel. Jag har också visat den för studenter när jag undervisat om normkritik. [...] en praktisk och väldigt användbar bok i praktiskt arbete i förskolan.
Catarina Arvidsson, lärare i utbildningsvetenskap vid Mittuniversitetet
Det här är den bästa bok om att arbeta med normkritik jag har läst.
Annette Carlsson, genuspedagog
Det har länge behövts en sådan här bok som spänner över alla diskrimineringsgrunder och samtidigt är enkel att ta till sig. Jag tycker om vinkeln med kreativitet, eftersom den visar på ett lustfyllt sätt att skapa verklig skillnad för barn.
Maria Hulth, jämställdhetsexpert på utbildningsföretaget Jämställt
Äntligen en praktiskt inriktad bok om normkritik som riktar sig specifikt till förskola. Det är i förskolan som det händer, det här det livslånga lärandet börjar. Det är viktig för oss är att arbeta med mänskliga rättigheter och de grundläggande demokratiska värderingar som vårt samhälle vilar på. Att få en bok i handen hur vi kan arbeta med dessa frågor, känns väldigt bra.
Anette Bergmasth, förskolechef
Äntligen! En bok jag har väntat på länge!
Jasna Kumric, förskolepedagog
Olika Förlag 1 9789187413117 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9781935067214
- Titel
- Raising Creative Kids
- Författare
- Susan Daniels and Daniel B. Peters
- Förlag
- Gifted Unlimited
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 229 mm Ryggbredd 25 mm
- Språk
- English
- Baksidestext
- How can you nurture creativity? Written for parents and teachers, RAISING CREATIVE KIDS is a guide to fostering creativity and sustaining the creative spirit in children both at home and at school. Creativity is both a capacity we are born with and a skill that we can further develop. In addition to describing various theories of creativity, the authors describe personality traits, programs, processes, and products that foster creativity. Filled with examples and practical suggestions, this exciting book describes parenting for creativity, teaching organizational skills, and ways to preserve and enhance one's own creativity.
deep books ltd 9781935067214 -
En tonårings värde och värdighet : en pedagog...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2013. 265 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173315746
- Titel
- En tonårings värde och värdighet : en pedagogisk essä om det mellanmänskliga och människans mitt
- Författare
- Malm, Eva
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 265 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Malm, Eva
Ytterligare illustratörer: Malm, Eva
Ytterligare designers: Molin, Simon
Carlsson 1 9789173315746 -
Flickan med den bruna kritan : hur barn använ...
Häftad bok. Filmförlaget Margareta Rönnberg. 1 uppl. 2002. 92 sidor.
Gott skick. Gallrad biblioteksbok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9197115789
- Titel
- Flickan med den bruna kritan : hur barn använder berättelser för att forma sina liv
- Författare
- Vivian Gussin Paley
- Förlag
- Filmförlaget Margareta Rönnberg
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 92 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I nästan alla sina böcker lyfter Paley fram ett specifikt barn som blir hennes egen "lärare" och som hjälper henne att samspela med de övriga barnen, med kolleger och lärarkandidater.
Här är det den 5-åriga svarta flickan Irene, som lyfter sig och sina 5-6-åriga kamrater till en nivå som de flesta vuxna upplever som otänkbar för förskolebarn. Ty nog är väl ändå Leo Lionnis böcker alltför svåra för att diskuteras litterärt och visuellt med dem som ännu ej ens börjat skolan?
Filmförlaget Margareta Rönnberg 1 9197115789 -
Ljusnande framtid
Inbunden bok. Historiska Media. 1999. 201 sidor.
Mycket gott skick. Dekorerat pappband.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188930343
- Titel
- Ljusnande framtid
- Författare
- Frykman, Jonas
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 201 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idag fortsätter allt färre ungdomar från arbetarklass till högre studier. Däremot går de flesta akademikerbarn i föräldrarnas fotspår. Har skolan upphört att fungera som språngbräda för social rörlighet? Var den nyskapande pedagogiken med individen i centrum misslyckad?
Ja, det anser etnologen Jonas Frykman och vänder i "Ljusnande framtid" uppochner på begreppen. Dagens problem går inte att skylla på bråkiga elever, eftersatta lokaler eller utbrända lärare. Förklaringen finns betydligt djupare än så: skolan har tappat förmågan att ge eleverna en tilltro till framtiden. Skolans tidigare strävan att forma eleverna till Något har bytts mot 90-talets ambitioner att lära dem bli Någon - ett förödande mål för elever som kommer från hem utan studievana.
Författaren debatterar dagens skolsystem mot bakgrund av 1900-talets svenska bildningskultur. Ljusnande framtid blir därmed en tankeväckande spegling av en skola i ständig förändring och allvarlig kris.
Jonas Frykman är professor i etnologi vid Lunds universitet. Han har tidigare medverkat i en rad böcker om kultur och identitet i 1900-talets samhälle: "Den kultiverade människan", "Moderna tider", "Dansbaneeländet" och "Försvenskningen av Sverige".
Historiska Media 9188930343 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 918841079X
- Titel
- Från undervisning till lärande
- Författare
- Lena Boström
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En grundlig genomgång av teori och praktik kring tillämpningen av inlärningsstilar på olika stadier i den svenska skolan. En omvälvande bok!
Idag sker ett skifte inom pedagogiken från fokusering på undervisning till fokusering på lärande. På så sätt kommer också den lärande individen i centrum för intresset.
Alla individer har sitt unika sätt att lära sig. Att få insikt om den personliga inlärningsstilen är därför för många människor nyckeln till att kunna navigera i kunskapssamhällets informationsflöde. Frågan om hur vi lär oss får en allt större betydelse.
När man i skolan utgår ifrån elevers individuella inlärningsstilar.
Brain Books 918841079X -
Uppsatsarbete : En kreativ process
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 70 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144007973
- Titel
- Uppsatsarbete - En kreativ process
- Författare
- Inga-Britt Lindblad
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 70 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 142 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en vetenskaplig uppsats tar nya idéer form och ny kunskap formuleras. De studerande ställs inför många frågor när deras uppsatsskrivande börjar. Finns det en vetenskaplig stil? Hur kan man som skribent hålla sig till de normer som forskarvärlden föreskriver och samtidigt tillgodose läsarens behov av ett klart och lättfattligt språk? Denna lärobok innehåller en grundlig genomgång av vad vetenskapligt skrivande kan innebära.I boken presenteras en standardmodell för vetenskapligt skrivande:innehåll och dispositionteori och tidigare forskningproblemformulering och syftematerial- och metodvalresultat och tolkningdiskussion och slutsatserkäll- och litteraturförteckningFörfattaren ser uppsatsarbetet som en kreativ process. Skrivarglädjen ska bära fram uppsatsen, men även vikten av en kontinuerlig arbetsinsats betonas. I det rika avsnittet om språklig utformning ges många konkreta skrivråd och tips på hjälpmedel. Boken berör även uppsatsens seminariebehandling samt opponentens och handledarens roller.Boken vänder sig till universitetsstuderande inom samhällskunskap och humaniora, i första hand till studerande inom ämnesområdet medie- och kommunikationsvetenskap.
Studentlitteratur AB 1 9144007973 -
Att förstå när barnen talar : exempel och ana...
Häftad bok. Stockholm : Rabén & Sjögren. 1977. 212 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9129480973
- Titel
- Att förstå när barnen talar : exempel och analys
- Författare
- Martin, Nancy - Olsson, Synnöve
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1977
- Språk
- Svenska
Stockholm : Rabén & Sjögren 9129480973 -
Om relationell pedagogik
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2011. 168 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140666796
- Titel
- Om relationell pedagogik
- Författare
- Aspelin, Jonas
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under de senaste decennierna har fokus på standardiserade kunskapsmätningar ökat, och utbildning har blivit liktydigt med enskilda individers prestationer. Relationell pedagogik utmanar detta synsätt genom att i stället erbjuda ett sätt att analysera, förstå och tänka kring utbildning där relationer sätts i centrum.
Om relationell pedagogik grundas på tanken att människan växer, utvecklas och lär sig saker i relationer. Författarna introducerar här det relationella tänkandet med utgångspunkt i teoretiker som Kenneth Gergen, Gert Biesta och Martin Buber och applicerar det sedan på frågor som vad utbildning är, vilken betydelse relationen lärare-elev har, hur lärarens förhållningssätt till eleven kan förstås och vad främlingskap i utbildning är. Skolan uppfattas här som en mötesplats - en plats där barn och ungdomar utvecklas som fria och ansvarstagande personer i sam-existens och sam-verkan.
Boken vänder sig till lärarstudenter på avancerad nivå. Den kan också användas i vidareutbildning för lärare samt för magisterutbildningar i ämnen som pedagogik och socialpsykologi.
Jonas Aspelin är docent i pedagogik vid Malmö Högskola. Sven Persson är professor i pedagogik vid Malmö Högskola och Centrum för professionsstudier.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140666796 -
Kroppsspråk för alla
Inbunden bok. Specialpedagogiska skolmyndigheten. 2010. 153 sidor.
Mycket gott skick. Spiralbunden.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789128128148
- Titel
- Kroppsspråk för alla
- Författare
- Björk, Tina - Croneld, Agneta - Sverige. Specialpedagogiska skolmyndigheten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Specialpedagogiska skolmyndigheten 9789128128148 -
Stärk språket, stärk lärandet : språk- och ku...
Häftad bok. Hallgren & Fallgren. 2009. 207 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173828420
- Titel
- Stärk språket, stärk lärandet : språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
- Författare
- Gibbons, Pauline
- Förlag
- Hallgren & Fallgren
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 457 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Slutsåld - se 3. upplagan ISBN 9789173828666.
Hallgren & Fallgren 9789173828420 -
Att skriva vetenskapliga uppsatser
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1995. 91 sidor.
Gott skick. Namnad på framsida och rygg
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144494416
- Titel
- Att skriva vetenskapliga uppsatser
- Författare
- Widerberg, Karin - Torhell, Sven-Erik
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9144494416 -
Universitetets frihet : tio tankar och en dik...
Häftad bok. Lund : Kulturforum vid Lunds universitet. 2008. 90 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163324109
- Titel
- Universitetets frihet : tio tankar och en dikt
- Författare
- Stenström, Johan
- Förlag
- Lund : Kulturforum vid Lunds universitet
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Lund : Kulturforum vid Lunds universitet 9789163324109 -
I normens öga : metoder för en normbrytande u...
Häftad bok. Stockholm : Friends. 2008. 212 sidor.
Gott skick. Inkl. DVD
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163332890
- Titel
- I normens öga : metoder för en normbrytande undervisning
- Författare
- Brade, Lovise - Friends
- Förlag
- Stockholm : Friends
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- Svenska
Stockholm : Friends 9789163332890 -
Det eviga som traditionsbrott
Häftad bok. Lund : Lunds universitet. 2006. 81 sidor.
Mycket gott skick. Ett stötmärke på frampärmen och de första sidorna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163184819
- Titel
- Det eviga som traditionsbrott
- Författare
- Stenström, Johan - Bengtsson, Bengt Olle
- Förlag
- Lund : Lunds universitet
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Lund : Lunds universitet 9789163184819 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 0415102359
- Titel
- Research methods in education
- Författare
- Cohen, Louis - Manion, Lawrence
- Förlag
- London : Routledge
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- English
London : Routledge 4 0415102359 -
Childhood in Society for the Early Years
Häftad bok. Learning Matters. 4 uppl. 2020. 188 sidor.
ISBN 9781526472908
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLearning Matters 4 9781526472908 -
An Observation Survey of Early Literacy Achie...
Häftad bok. The Mary Clay Literacy Trust. 4 uppl. 2019. 230 sidor.
ISBN 9781407183442
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKThe Mary Clay Literacy Trust 4 9781407183442 -
Kollegahandledning i skolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2012. 135 sidor.
Gott skick. En del markeringar med överstrykningspenna
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144001760
- Titel
- Kollegahandledning i skolan
- Författare
- Gunnar Handal - Kirsten Hofgaard Lycke - Per Lauvås
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 135 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om kollegahandledning som arbetsform och redskap för utveckling av kompetens, kunskap och praktik i skolan. Den fungerar utmärkt som ett praktiskt hjälpmedel för den som vill lära sig att använda kollegahandledning på bästa möjliga sätt i sitt eget lärararbete. Boken är utformad i samarbete med lärare och den innehåller många praktiska övningar samt ett förslag till program för hur kollegahandledning kan genomföras på en skola. I en bilaga finns dessutom redogörelser för tre projekt där man har använt sig av denna typ av handledning. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.Översättning: Maud Jonsson
Studentlitteratur AB 1 9789144001760
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn