-
Kvarsittning och skolframgång - En undersökni...
Inbunden bok. Almqvist & Wiksell. 1958. 122 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAlmqvist & Wiksell -
Från datainsamling till rapport - Att göra en...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2000. 325 sidor.
Gott skick. Namnad på inlagans första blad. Vissa färgöverstrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144014589
- Titel
- Från datainsamling till rapport
- Författare
- Dahmström, Karin
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 3 9144014589 -
Elevers olikheter : och specialpedagogisk kun...
Häftad bok. Liber. 2003. 160 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Namnad på pärmens insida. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051090
- Titel
- Elevers olikheter : och specialpedagogisk kunskap
- Författare
- Persson, Bengt
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 235 g
- Språk
- Svenska
Liber 9789147051090 -
Enkätboken
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1994. 140 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144396414
- Titel
- Enkätboken
- Författare
- Trost, Jan
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9144396414 -
På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretis...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2020. 181 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår samt svagt läsveck på pärmen. Fin inlaga. [rum 12]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147128457
- Titel
- På vetenskaplig grund : en vetenskapsteoretisk vägledning för lärare och lärarstudenter
- Författare
- Matta, Corrado
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 181 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På vetenskaplig grund ger lärare, lärarstudenter och skolledare instrument för att reflektera kring vad utbildning på vetenskaplig grund kan och bör innebära för den egna praktiken. I boken diskuterar, analyserar och tolkar författaren betydelsen av skollagens formulering ”Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet”. Utifrån fördjupade diskussioner ger författaren konkreta exempel på hur forskning kan användas för att vägleda dem som är verksamma inom skolan, och begrepp som evidensbasering, forskningsbasering och vetenskapligt förhållningssätt kopplas på ett tydligt sätt till lärarprofessionen.
Sagt om boken
”Matta är föredömligt logisk, tydlig, heltäckande och skarpsynt i sin argumentering, och hans angelägna undersökning klarlägger och exemplifierar, men också problematiserar, sambandet mellan pedagogik och vetenskap i skolans styrdokument, vilka möjliga avsikter som ligger bakom skrivningarna och vilka tolkningsmöjligheterna är. Boken bör därmed vara ett måste för alla lärare.” Helhetsbetyg: 5 av 5. BTJ-häftet nr 20, 2020.
Om författaren
Corrado Matta är fil. dr i pedagogik och verksam som universitetslektor vid Linnéuniversitetet. Hans forskning är i huvudsak inriktad mot samhällsvetenskapens vetenskapsteori och forskningsmetodik.
Liber 1 9789147128457 -
Klassrumsdialog i matematikundervisningen - m...
Inbunden bok. Solna Skolforskningsinstitutet. 2017. 59 sidor.
Nära nyskick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Oläst bok. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198438260
- Titel
- Klassrumsdialog i matematikundervisningen [Elektronisk resurs] matematiska samtal i helklass i grundskolan
- Författare
- Fredriksson, Karolina - Envall, Ida - Bergman, Eva - Fundell, Sara - Norén, Eva - Samuelsson, Joakim 1967- - Linköpings universitet Institutionen för beteendevetenskap och lärande - Linköpings universitet Utbildningsvetenskap
- Förlag
- Solna Skolforskningsinstitutet
- Utgivningsår
- 2017
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna systematiska översikt ger en bild av vad forskningen sammantaget säger om hur lärare kan leda samtal i helklass för att få elever att delta i gemensamma matematiska resonemang. Det handlar om diskussioner i vilka eleverna använder och analyserar matematiska begrepp och argumenterar matematiskt. Detta är förmågor som kursplanen i matematik anger att undervisningen ska ge eleverna förutsättningar att utveckla, och som forskning lyfter fram att elever i svensk skola behöver förstärka. Översikten rör också frågor om hur lärare kan möta och ta tillvara elevers olikheter i undervisningen, närmare bestämt hur lärare kan få med elever som inte är så benägna att delta i gemensamma resonemang, och hur elevers olika idéer kan bli en del av de matematiska samtalen och berika dem. Översikten utgår från följande frågeställning: Vad kännetecknar klassrumsdialoger som engagerar elever i matematiska resonemang och som möter och tar tillvara elevers olikheter, och vad kännetecknar lärarens ledning av sådana dialoger? Översikten är en sammanställning av arton forskningsstudier som systematiskt har valts ut av forskare efter omfattande litteratursökningar i internationella forskningsdatabaser. Sökningarna resulterade i 10 528 studier. Studierna bygger på ingående observationer och analyser av dialoger i helklass mellan lärare och elever. Det är klassrumssituationer som lärare skulle kunna känna igen sig i. Analyserna sätter ord på det som sker och ger förståelse i form av olika begrepp och strukturer. Denna vetenskapligt grundade kunskap kan utgöra stöd för lärare när de planerar och leder klassrumsdialoger i matematikundervisningen.
Solna Skolforskningsinstitutet 9789198438260 -
Utvecklingssamtal i skolan : ett led i skolut...
Häftad bok. Stockholm : Liber utbildning. 1995. 146 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163414082
- Titel
- Utvecklingssamtal i skolan : ett led i skolutvecklingen - för bättre relationer och information
- Författare
- Kihlbaum Larsson, Arne - Vingren, Gunnar - Glave, Lotta
- Förlag
- Stockholm : Liber utbildning
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber utbildning 9163414082 -
Art - the challenge to integrate, using an in...
Häftad bok. Umeå universitet - Integrated Teacher Training Programme (ITTP), Univ. 1992. 95 sidor.
Hyggligt skick. Hanteringsspår brytveck på pärmen. Skavda hörn och kanter. Två mindre revor (-0,5 cm) i nederkant på pärmens framsida. Klisteretikett på pärmens framsida. Namnad på inlagans första blad. I övrigt fin inlaga med smärre bläddringsspår. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171747125
- Titel
- Art - the challenge to integrate, using an investigative method : an art education study in five primary schools in Owanboland, Namibia 1991 : a minor field study
- Författare
- Midbjer, Anita - Umeå universitet. Integrated Teacher Training Programme
- Förlag
- Umeå : Integrated Teacher Training Programme (ITTP), Univ
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- English
Umeå universitet - Integrated Teacher Training Programme (ITTP), Univ 9171747125 -
Etik i pedagogiskt vardagsarbete
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2001. 256 sidor.
Mycket gott skick. Varsamt läst bok utan anteckningar och understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147054305
- Titel
- Etik i pedagogiskt vardagsarbete
- Författare
- Gren, Jenny
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 309 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är etik? Vilka är de grundläggande etiska värden som vi vill att vårt samhälle skall vila på? Hur kan lärare och pedagoger förmedla den människosyn och de etiska värden som läroplanerna talar om? Att arbeta inom förskola, skola och fritidshem ställer stora krav när det gäller etiska frågor. De flesta anställda är väl medvetna om detta, men många gånger förblir etiken vars och ens ensak. Orden och redskapen saknas för samtal om värdegrunden i arbetslagen.
Läs mer
I Etik i pedagogiskt vardagsarbete utgår Jenny Gren från situationer i vardagen och visar hur det etiska perspektivet måste genomsyra hela verksamheten. Tonvikten läggs vid lärarens och pedagogens etik. Det etiska perspektivet levandegörs genom många exempel och kopplingar till mötet med barn/elever och föräldrar. På så sätt vill författaren ge en utgångspunkt för diskussion och stimulerar till ett etiskt tänkande.
I denna upplaga har författaren infört nya, aktuella exempel på hur lärare och pedagoger ställs inför etiska dilemman i vardagsarbetet. Barns rättigheter har fått ett eget kapitel och nya avsnitt om bl.a. hållbar utveckling samt barn och demokrati har tillkommit.
Om författarna
Jenny Gren är socionom med erfarenhet av arbete med barn, ungdomar och föräldrar.
Liber 2 9789147054305 -
Inclusion - the dynamic of school development
Pocketbok. Open University Press. 2004. 160 sidor.
Mycket gott skick. Ett par hundöron. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780335204816
- Titel
- Inclusion - the dynamic of school development
- Författare
- David Skidmore
- Förlag
- Open University Press
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 153 x 228 mm
- Vikt
- 246 g
- Språk
- Svenska
Open University Press 9780335204816 -
Det sociala livet i skolan - Socialpsykologi...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2007. 304 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Svagt läsveck på ryggen. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147053483
- Titel
- Det sociala livet i skolan - Socialpsykologi för lärare
- Författare
- Thornberg, Robert
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 446 g
- Språk
- Svenska
Liber 1 9789147053483 -
Lärprocesser i högre utbildning
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 240 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Skavning längs kanterna. Vit etikett på pärmens framsida. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052660
- Titel
- Lärprocesser i högre utbildning
- Författare
- Bron, Agnieszka - Wilhelmson, Lena
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken tydliggör det specifika med undervisning för vuxna och fokuserar på såväl det individuella som det unika hos vuxna som på det som förenar dem i deras lärande.
Läs mer
I och med att sammansättningen av de studerande har blivit mer heterogen förändras också lärarens uppgift. Boken visar på alternativa sätt att tänka om vuxenundervisning och förutsättningarna för vuxenlärande. Vuxenpedagogisk forskning, teoribildning och exempel ur praktiken används i boken för att underlätta förståelse av lärprocesser, främst hos universitets- och högskolestuderande.
Om författarna
Bokens nio författare är knutna till det vuxenpedagogiska seminariet vid Stockholms universitet. Bokens huvudredaktörer är professor Agnieszka Bron, seminariets vetenskapliga ledare, och fil.dr Lena Wilhelmson, docent i pedagogik vid Institutionen för hälsa och samhälle vid Högskolan Dalarna.
Liber 1 9789147052660 -
Reflektion och praktik i läraryrket
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 232 sidor.
Mycket gott skick. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144000898
- Titel
- Reflektion och praktik i läraryrket
- Författare
- C Brusling - G Strömqvist
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Reflektion har kommit att bli ett centralt begrepp i den pedagogiska diskussionen, men det råder ofta oklarhet om vad begreppet står för. I denna bok diskuterar författarna begreppets innebörd genom att analysera vad reflektion betyder i olika sammanhang, t.ex. etymologiskt, historiskt och teoretiskt.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144000898 -
Värdegrunden : Finns den?
Häftad bok. Runa. 1 uppl. 2001. 232 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Enstaka färgöverstrykningar i bokens början. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9188298531
- Titel
- Värdegrunden : Finns den?
- Författare
- Orlenius, Kennert
- Förlag
- Runa
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 335 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken vill bidra till att synliggöra den komplexa pedagogiska verkligheten och ger begrepp och teorier som hjälp i värdegrundsarbetet, i syfte att stödja barns och ungdomars moraliska kompetensutveckling.
Läs mer
Kan det överhuvudtaget i vår postmoderna tid finnas en gemensam värdegrund i skola och samhälle? Vad är grundläggande värden? Och vad innebär till exempel allas lika värde? Utifrån en rad exempel belyser författaren hur etik och värden kan komma till uttryck i förskola och skola.
Om författarna
Kennert Orlenius är fil.dr i pedagogik. Han har varit lärare i grundskolan i drygt femton år och arbetat med kompetensutveckling och lärarutbildning lika länge, numera vid Högskolan i Skövde.
Runa 1 9188298531 -
Hur och när lär sig elever? - En kritiskt kom...
Häftad bok. HLS Förlag. 1 uppl. 1992. 199 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavd längs kanterna. Namnad på inlagans första blad. Vissa svaga anteckningar och understrykningar i blyerts. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9176562824
- Titel
- Hur och när lär sig elever?
- Författare
- Gerd Arfwedson
- Förlag
- Stockholms Universitets förlag
- Utgivningsår
- 1992
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 149 x 211 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 324 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Hur och när lär sig elever? presenteras den senaste internationella litteraturen inom den kognitiva forskningen från Piaget till Mayers begreppskartor. Författaren anlägger ett kritiskt analytiskt perspektiv. Läsaren får en bred presentation av forskningen kring elevers sätt att tänka i skilda skolämnen och hur de förvärvar och använder olika typer av kunskap. En omfattande litteraturförteckning ger uppslag för vidare studier.
Författarpresentation
Gerd B. Arfwedson är fil.dr i pedagogik och verksam vid Lärarhögskolan i Stockholm.
HLS Förlag 1 9176562824 -
Forskarhandledaren
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2008. 293 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048727
- Titel
- Forskarhandledaren
- Författare
- Gunnar Handal - Per Lauvås
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 293 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 415 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om hur man kan handleda andra som ska lära sig forska. Boken syftar till att ge en fördjupad förståelse av handledningsarbetet, och ger redskap för hur man kan bemästra olika utmaningar. Tesen är att handledarrollen bör utformas på ett genomtänkt sätt och framförhandlas i mötet med studenter och doktorander.Författarna inleder med att gå igenom handledningens "inramning" med dess olika moment, och ger en översikt av hur forskarutbildningen har utvecklats och är upplagd.De viktigaste generella aspekterna av samarbetet och samspelet mellan handledare och student eller doktorand diskuteras utförligt i bokens andra del. Den avslutas med en diskussion av mer specifika teman av stor betydelse, exempelvis handledning ur ett könsperspektiv, hur man handleder studenter med en annan kulturell bakgrund, handledning via Internet.Boken vänder sig primärt till handledare, på såväl masternivå som doktorandnivå, men den kan också med behållning läsas av dem som blir handledda.
Studentlitteratur 1 9789144048727 -
På trappans första steg : doktoranders och ny...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2004. 213 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144036787
- Titel
- På trappans första steg : doktoranders och nydisputerade forskares erfarenheter av akademin
- Författare
- Fredrik Schoug
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Som en följd av forskarutbildningens expansion har trängseln på högskolans arbetsmarknad blivit akut. Flera enkätundersökningar har påvisat ett tilltagande missnöje med karriär- och arbetsvillkoren på akademins lägre nivåer. Frågor om doktoranders och nyblivna doktorers villkor har hamnat i fokus i ett offentligt samtal som domineras av debattörer från högskolans toppskikt, vilka själva inte behöver dela de nytillkomna forskarnas situation.
I den här boken undersöker författaren doktoranders och nydisputerade forskares erfarenheter av akademin mot bakgrund av olika centrala frågor i den elitstyrda högskoledebatten.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144036787 -
Blended Learning - Research Perspectives
Häftad bok. The Sloan Consortium. 2007. 302 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Läsveck på ryggen. Anteckningar på inlagans sista blankblad samt på pärmens insida längst bak i boken. I övrigt fin inlaga. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0976671441
- Titel
- Blended Learning: Research Perspectives [Elektronisk resurs]
- Författare
- Picciano, Anthony G
- Utgivningsår
- 2020
- Språk
- English
The Sloan Consortium 0976671441 -
Åldersblandade klasser - Lärares föreställnin...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 167 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter. Universitetsstämpel på inlagans första blad samt på pärmens insida längst bak i boken. Fin inlaga. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144028571
- Titel
- Åldersblandade klasser
- Författare
- Monika Vinterek
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 247 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vilken vetenskaplig kunskap ligger till grund för införandet av åldersblandade klasser i Sverige? Vad får lärarstuderande lära sig om åldersblandning? Detta är frågor som bör ställas mot bakgrund av att fler än vart fjärde barn går i en åldersblandad grupp de första fem skolåren.
I denna bok behandlas åldersblandning i ett historiskt perspektiv. Den tar upp tidigare svensk forskning inom området, lärares argument för och emot åldersblandning samt elevers egna erfarenheter av att gå i en åldersblandad klass. Boken vill öka förståelsen för hur det kan komma sig att åldersblandade klasser blivit ett så starkt formspråk inom dagens svenska skola.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144028571 -
Det ska ni veta! En introduktion till läropla...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2000.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på pärmens insida. Delvis färgöverstrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144013876
- Titel
- Det ska ni veta!
- Författare
- Göran Linde
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9144013876 -
En ny skola? : alternativa pedagogiska teorie...
Häftad bok. Stockholm : Psykologiförl. 1977. 70 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Skavda hörn och kanter. Namnad på inlagans första blad. Delvis understrykningar i blyerts. I övrigt fin inlaga. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9174180169
- Titel
- En ny skola? : alternativa pedagogiska teorier
- Författare
- Kratz, Rolf
- Förlag
- Stockholm : Psykologiförl
- Utgivningsår
- 1977
- Språk
- Svenska
Stockholm : Psykologiförl 9174180169 -
Lärarboken : 2015/16 : [läroplaner, skollagen...
Häftad bok. Stockholm : Lärarnas riksförbund. 2015. 295 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Boken verkar närmast oläst. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163327285
- Titel
- Lärarboken : 2015/16 : [läroplaner, skollagen, policydokument]
- Författare
- Lärarnas riksförbund - Sverige.
- Förlag
- Stockholm : Lärarnas riksförbund
- Utgivningsår
- 2015
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarnas riksförbund 9789163327285 -
Förbered barnen för livet : tematiskt arbete...
Häftad bok. Umeå : Drivkraft. 2000. 93 sidor.
Mycket gott skick. Hanteringsspår samt aningen skavda hörn och kanter på pärmen. Boken verkar närmast oläst. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163096129
- Titel
- Förbered barnen för livet : tematiskt arbete med död och sorg i skolan
- Författare
- Lindgren, Ulla - Wallin, Birgitta
- Förlag
- Umeå : Drivkraft
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Umeå : Drivkraft 9163096129 -
Lärande och delaktighet
Häftad bok. Studentlitteratur AB - Umeå universitet. 1 uppl. 2001. 173 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Svagt brytveck på pärmens baksida. Biblioteksstämpel på inlagans första blad. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 1] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914401774x
- Titel
- Lärande och delaktighet
- Författare
- Ann Ahlberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man möta elevers olikheter i skolan? Och hur kan man som lärare verka för att varje elev ska känna delaktighet, få tilltro till sin förmåga och lust att lära? Detta är frågor som varje lärare dagligen konfronteras med.I denna bok behandlas dessa frågor med utgångspunkt i specialpedagogiska perspektiv på undervisning och lärande. Bokens genomgående tema är de relationer och den kommunikation som förekommer mellan skilda ansvarsnivåer och aktörer i skolans verksamhet. Detta innefattar samspelet mellan skolans styrning och organisation samt på vilket sätt skolans styrdokument får genomslag i det dagliga arbetet. Det berör också hur undervisningens innehåll och organisering kan relateras till enskilda elevers erfarenheter och möjligheter att lära.Skolans krav och de villkor som ges för att lära beskrivs i boken med särskilt fokus på lärande och undervisning i matematik. Med utgångspunkt i det dagliga arbetet skildras och analyseras den pedagogiska utmaning som varje lärare ställs inför – att försöka finna vägar till ökat lärande och delaktighet för alla elever.Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare och specialpedagoger.
Studentlitteratur AB - Umeå universitet 1 914401774x -
Första året
Inbunden bok. Bokförlaget DN. 1999. 219 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i hyggligt skick. Hanteringsspår på omslaget. Omslaget har en tejpad reva i nedre hörnet på framsidan. Flera stämplar med lärarnas riksförbund i början och slutet av boken. I övrigt fin inlaga. [rum 1] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9175883279
- Titel
- Första året
- Författare
- Pavlica, Daniel
- Förlag
- Bokförlaget DN
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 219 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 217 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Bokförlaget DN 9175883279 -
Vad ska skolan ge? : [tankar om ungdomsutbild...
Inbunden bok. Stockholm : Lärarförb. 2000. 243 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda kanter. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096732
- Titel
- Vad ska skolan ge? : [tankar om ungdomsutbildningen]
- Författare
- Nilsson, Margita
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförb 9789185096732 -
Lärare av imorgon - Pedagogiska magasinets sk...
Häftad bok. Lärarförbundet - Lärarförbundets förlag. 2004. 240 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. Boken verkar närmast oläst. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförbundet - Lärarförbundets förlag 9185096776 -
Utvärdering av undervisning
Häftad bok. Lund : Studentlitteratur. 1976. 103 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Namnad på inlagans första blad. Frekventa understrykningar i blyerts. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144129319
- Titel
- Utvärdering av undervisning
- Författare
- Franke-Wikberg, Sigbrit - Johansson, Martin
- Förlag
- Lund : Studentlitt
- Utgivningsår
- 1976
- Språk
- Svenska
Lund : Studentlitteratur 9144129319 -
Varför nationella prov? : framväxt, dilemman,...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 235 sidor.
Gott skick. Hanteringsspår på pärmen. Brytveck på prmens framsidas nedre hörn. Fin inlaga. [rum 2]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144056296
- Titel
- Varför nationella prov? : framväxt, dilemman, möjligheter
- Författare
- Christian Lundahl
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 235 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför har vi nationella prov? Varför ser de ut som de gör? Vilka problem respektive förtjänster bär de med sig? I boken sammanställs de nationella provens historia fram till nutid – en historia om professionsgränser, styrning, legitimitet och kriser och om den moderna skolans framväxt.Nationella prov, ämnesprov, diagnostiska material och kursprov är kunskapsbedömningar som staten ansvarar för. Från 1920-talet fram till slutet av 1990-talet har centralt utarbetade prov i huvudsak getts i språkämnen och matematik, för att därefter expandera kraftigt vad gäller både ämnen och åldrar. 2009 införs exempelvis obligatoriska prov i årskurs 3.För att lärare ska kunna göra etiskt och pedagogiskt försvarbara bedömningar behövs insikter om bedömandets positiva och negativa konsekvenser. I boken presenteras också alternativa bedömningsformer som komplement och kontrast till de nationella proven.Med denna bok bidrar Christian Lundahl med central och avgörande kunskap för lärares kompetens att arbeta med mätning och bedömning i skolan.Ulf P. Lundgren, professor vid Uppsala universitetBoken vänder sig till alla blivande och verksamma lärare, skolledare samt skoladministratörer som ansvarar för och/eller berörs av nationella kunskapsbedömningar och utvärderingar.
Studentlitteratur AB 1 9789144056296 -
Tyst i klassen? : om lärarens arbete kring se...
Häftad bok. Stockholm : [Myndigheten för skolutveckling] : Liber distribution. 2006. 98 sidor.
Gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Fin inlaga. [DVD medföljer ej]. [rum 1]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185589179
- Titel
- Tyst i klassen? : om lärarens arbete kring sexuell läggning
- Författare
- Östlund, Thomas - Oljemark, Ninni - Sverige. Myndigheten för skolutveckling - Under ytan (projekt)
- Förlag
- Stockholm : [Myndigheten för skolutveckling] : Liber distribution
- Språk
- Svenska
Stockholm : [Myndigheten för skolutveckling] : Liber distribution 9185589179
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn