Medborgerlig bildning : demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle
Häftade böcker. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2013. 215 sidor.
I den här boken diskuterar och problematiserar författarna medborgerlig bildning ur olika perspektiv. De ställer frågor om vad som krävs för att barn och ungdomar ska utvecklas till kompetenta, reflekterande, kritiska och aktiva medborgare med möjlighet att ta ansvar.
Vilka krav på kompetenser krävs inom så specifika områden? Läsaren får ta del av:
hur medborgerlig bildning har utvecklats och fått utrymme inom högre utbildning
i västvärlden
utvecklingen av skolans medborgerliga bildning och politiskt socialiserande roll
vad aktivt medborgarskap kan betyda för dagens ungdomar
vad det kan innebära att vara inkluderad i, respektive exkluderad från grupptillhörighet
och undervisning
medborgerlig bildning som ställer krav på avancerat kritiskt och kreativt tänkande
och handlande
hur vi ur mänskligt rättighetsperspektiv kan förstå innebörden av likvärdiga och
icke-diskriminerande lärandesituationer för alla
medborgerlig bildning med exempel som rör livsfrågor och existentiella frågor
varför medborgerlig bildning har en plats inom det naturvetenskapliga fältet
hur statsmakten bryter mot internationella förpliktelser om mänskliga rättigheter
hur utbildningsanordnare kan hantera mötet mellan lärare och studenter från hela världen.
Medborgerlig bildning – demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle vänder sig till studenter
på olika nivåer i lärarutbildning och till fortbildning av verksamma lärare och skolledare.
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144060620
- Titel
- Medborgerlig bildning : demokrati och inkludering för ett hållbart samhälle
- Författare
- Hartsmar, Nanny - Liljefors Persson, Bodil
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 215 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska