Your country and preferred language.

Select your country Select language

Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.

Menu
Sökalternativ
Stäng

Välkommen till Sveriges största bokhandel

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.

  • Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
  • Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn

9789188149251

Din sökning gav ingen träff. Spara sökningen som en Bevakning  
Visa endast

Just nu finns inte titeln du söker på Bokbörsen. Skapa ett användarkonto eller logga in om du vill skapa en bevakning. Klicka sedan på knappen nedan. Du aviseras via e-post så snart artikeln kommer in igen.
Att ge form åt förskolans innehåll

Att ge form åt förskolans innehåll

Häftade böcker. Lärarförlaget. 1 uppl. 2018. 280 sidor.

Hur kan man använda det estetiska språkets och de konstnärliga uttryckens möjligheter för att hålla ihop form och innehåll i förskolans verksamhet?Den här boken berättar om ett år på en norsk förskoleavdelning där rum, material, form och iscensättning ingår i ett dynamiskt nätverk. Projekten utgår från leken och inget tycks vara omöjligt.Under året samlas avdelningen kring en naturslinga och utomhusutställning som heter Sti för øye . Barnen började som besökare och slutade som aktiva utställare av egna konstverk. På vägen gick det åt 24 resväskor, 300 vita plastflaskor och man tillverkade bland annat sitt eget vildsvin Men man kan utgå från vilka material och miljöer som helst, menar Hege Hansson. Återbruksmaterial kostar inget. Jag skriver mycket i boken om hur pedagogerna kan göra för att ta ett grepp om rummet. Låt rummet bli en del av innehållet, låt rummet bli dokumentation. Tänk som på teatern, en ny scenografi för varje ny föreställning!  När det gäller teman och innehåll tipsar Hege Hansson om att inte bli alltför konkret och realistisk. Väj inte för det svåra, där ligger det intressanta. Barn har det estetiska språket i sig. De kan vara både symboliska, djupa, metaforiska och surrealistiska. Det är vi vuxna som behöver den linjära berättelsen, som inte alltid hänger med. Ett större syfte med projektet var att skapa en demokratiskt inkluderande gemenskap, alla ska med . För att nå dit krävs att man lägger mycket tid och varierar ingångarna i projektet efter barnens olika egenskaper och behov. Jag tänker inte så mycket på lärande jag vet att barnen lär ändå. För mig är det de rika upplevelserna som står i fokus. Många gånger har jag hört pedagoger säga att de inte kommer vidare i de projekt de startat med barnen. Att intresset rinner bort, att de inte hittar tråden. Hege Hansson beskriver alla de verktyg vi har till vårt förfogande och genom att använda dem finns tusen och åter tusen vägar att skapa och behålla intresse och lust. Linda Linder, förskollärare och ateljerista Fotnot: Pånorska heterbokenEn barnehage tilbegjærÅgiform tilbarnehagens innhold och är utgiven påFagbokforlaget2016. Översättningen till svenska är gjord av Annika Claesdotter.

Förlagsfakta

ISBN
9789188149251
Titel
Att ge form åt förskolans innehåll
Författare
Hansson, Hege
Förlag
Lärarförlaget
Utgivningsår
2018
Omfång
280 sidor
Bandtyp
Häftad
Mått
170 x 215 mm Ryggbredd 15 mm
Vikt
620 g
Språk
Svenska