-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144003825
- Titel
- Det lärande mötet
- Författare
- Monica H. Sträng - Jörgen Dimenäs
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. Bokens innehåll bygger på ett stort antal observerade lektioner, undervisningssekvenser och aktuella projekt och visar därigenom på möjligheten att beskriva och samtala om betydelsefulla delar av komplexa undervisningssituationer. Genom hela boken ses mötet och mötesplatsen som själva kärnan för all undervisning och utbildning, dvs. för den lärandes lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144003825 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
Samspel för lärande : didaktiskt redskap för...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 229 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144036861
- Titel
- Samspel för lärande : didaktiskt redskap för professionella lärare
- Författare
- Sträng, Monica H.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organiserad pedagogisk verksamhet med hänsyn tagen till dess specifika innehåll, tradition och kultur. Främsta fokus är samspelet mellan lärare–barn eller elev–innehåll–metod, vilket inbegriper de sociala möten och den kommunikation som hela tiden äger rum mellan aktörerna. Genom analysen förenas de didaktiska frågorna om mål, planering, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet med vetenskaplig didaktisk/pedagogisk kunskap om lärande och kunskapsutveckling. Boken vänder sig till samtliga lärare oavsett ämne och skolform, men den är särskilt angelägen för lärarstuderande, eftersom den ger underlag för didaktiska frågeställningar inom inriktningar och specialiseringar samt väcker inspiration till examensarbeten. Därtill kan boken ge värdefulla insikter för alla handledare och lärarutbildare i såväl den verksamhetsförlagda som den högskoleförlagda delen av lärarutbildningen.
Studentlitteratur AB 1 9789144036861 -
Samspel för lärande : didaktiskt redskap för...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 229 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144036861
- Titel
- Samspel för lärande : didaktiskt redskap för professionella lärare
- Författare
- Sträng, Monica H.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organiserad pedagogisk verksamhet med hänsyn tagen till dess specifika innehåll, tradition och kultur. Främsta fokus är samspelet mellan lärare–barn eller elev–innehåll–metod, vilket inbegriper de sociala möten och den kommunikation som hela tiden äger rum mellan aktörerna. Genom analysen förenas de didaktiska frågorna om mål, planering, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet med vetenskaplig didaktisk/pedagogisk kunskap om lärande och kunskapsutveckling. Boken vänder sig till samtliga lärare oavsett ämne och skolform, men den är särskilt angelägen för lärarstuderande, eftersom den ger underlag för didaktiska frågeställningar inom inriktningar och specialiseringar samt väcker inspiration till examensarbeten. Därtill kan boken ge värdefulla insikter för alla handledare och lärarutbildare i såväl den verksamhetsförlagda som den högskoleförlagda delen av lärarutbildningen.
Studentlitteratur AB 1 9789144036861 -
Samspel för lärande : didaktiskt redskap för...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2005. 229 sidor.
Gott skick. Understrykningar mm
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144036861
- Titel
- Samspel för lärande : didaktiskt redskap för professionella lärare
- Författare
- Sträng, Monica H.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organiserad pedagogisk verksamhet med hänsyn tagen till dess specifika innehåll, tradition och kultur. Främsta fokus är samspelet mellan lärare–barn eller elev–innehåll–metod, vilket inbegriper de sociala möten och den kommunikation som hela tiden äger rum mellan aktörerna. Genom analysen förenas de didaktiska frågorna om mål, planering, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet med vetenskaplig didaktisk/pedagogisk kunskap om lärande och kunskapsutveckling. Boken vänder sig till samtliga lärare oavsett ämne och skolform, men den är särskilt angelägen för lärarstuderande, eftersom den ger underlag för didaktiska frågeställningar inom inriktningar och specialiseringar samt väcker inspiration till examensarbeten. Därtill kan boken ge värdefulla insikter för alla handledare och lärarutbildare i såväl den verksamhetsförlagda som den högskoleförlagda delen av lärarutbildningen.
Studentlitteratur AB 1 9789144036861 -
Samspel för lärande didaktiskt redskap för pr...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. 2005. 229 s. 15 x 22cm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144036861
- Titel
- Samspel för lärande : didaktiskt redskap för professionella lärare
- Författare
- Sträng, Monica H.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 229 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 342 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en akademisk yrkesutbildning som lärarutbildningen skall kompetensutveckling bygga på en uttalad relation mellan praxisgrundad och forskningsgrundad kunskap. Idag finns det dock ett stort behov av ökad medvetenhet om undervisningens kärnfrågor och den pedagogiska verksamhetens komplexitet bland lärarstuderande men även inom lärarkåren som helhet. Den didaktiska analysen, som presenteras i boken, är ett redskap med syfte att lyfta fram betydelsefulla delar av kärnan i alla former av organiserad pedagogisk verksamhet med hänsyn tagen till dess specifika innehåll, tradition och kultur. Främsta fokus är samspelet mellan lärare–barn eller elev–innehåll–metod, vilket inbegriper de sociala möten och den kommunikation som hela tiden äger rum mellan aktörerna. Genom analysen förenas de didaktiska frågorna om mål, planering, genomförande och utvärdering av pedagogisk verksamhet med vetenskaplig didaktisk/pedagogisk kunskap om lärande och kunskapsutveckling. Boken vänder sig till samtliga lärare oavsett ämne och skolform, men den är särskilt angelägen för lärarstuderande, eftersom den ger underlag för didaktiska frågeställningar inom inriktningar och specialiseringar samt väcker inspiration till examensarbeten. Därtill kan boken ge värdefulla insikter för alla handledare och lärarutbildare i såväl den verksamhetsförlagda som den högskoleförlagda delen av lärarutbildningen.
9789144036861 -
Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i s...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 163 sidor.
Nära nyskick. Gallrad biblioteksbok.
Bokens genomgående tema syftar till att visa hur vi människor, små som stora, ständigt lär och utvecklas i sociala och kulturella samspel. Kommunikation, språkutveckling och förhållningssätt mellan människor är avgörande för d läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021218
- Titel
- Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i sociokulturella samspel
- Författare
- Monica H. Sträng - Siv Åkesson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens genomgående tema syftar till att visa hur vi människor, små som stora, ständigt lär och utvecklas i sociala och kulturella samspel. Kommunikation, språkutveckling och förhållningssätt mellan människor är avgörande för det lilla barnets delaktighet i och förståelse av sin omvärld. Detta teoretiska utgångsläge beskrivs i bokens inledningskapitel och diskuteras sedan fortlöpande i anknytning till en mängd beskrivna exempel.Genom ett stort antal autentiska scener får vi stifta bekantskap med barn, huvudsakligen i åldrarna ett–tre år, i deras vardag på förskolans småbarnsavdelning: vi får följa dem under deras första möte med förskolan tillsammans med sina föräldrar, under inskolning och vid alla dagens skiftande verksamheter. Speciell uppmärksamhet riktas mot aktiviteter där barn möter vad vi benämner naturvetenskapligt innehåll. Slutligen problematiseras lärares reflektioner över sitt eget förhållningssätt till barn i förskolans verksamhet.Eftersom det uttryckligen finns behov av en ökad samsyn på barns lärande i hem, förskola och skola vänder sig boken till alla pedagoger med viss betoning på förskolans personal. Den passar även utmärkt för såväl lärarstuderande som småbarnsföräldrar samt för övriga med intresse för pedagogisk verksamhet, inte minst av grundläggande naturvetenskaplig karaktär.
Studentlitteratur AB 1 9789144021218 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Gott skick. Namnad på försättsblad, ett fåtal mindre anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 914461411X
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 914461411X -
Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i s...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 163 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021216
- Titel
- Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i sociokulturella samspel
- Författare
- Monica H. Sträng - Siv Åkesson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens genomgående tema syftar till att visa hur vi människor, små som stora, ständigt lär och utvecklas i sociala och kulturella samspel. Kommunikation, språkutveckling och förhållningssätt mellan människor är avgörande för det lilla barnets delaktighet i och förståelse av sin omvärld. Detta teoretiska utgångsläge beskrivs i bokens inledningskapitel och diskuteras sedan fortlöpande i anknytning till en mängd beskrivna exempel.Genom ett stort antal autentiska scener får vi stifta bekantskap med barn, huvudsakligen i åldrarna ett–tre år, i deras vardag på förskolans småbarnsavdelning: vi får följa dem under deras första möte med förskolan tillsammans med sina föräldrar, under inskolning och vid alla dagens skiftande verksamheter. Speciell uppmärksamhet riktas mot aktiviteter där barn möter vad vi benämner naturvetenskapligt innehåll. Slutligen problematiseras lärares reflektioner över sitt eget förhållningssätt till barn i förskolans verksamhet.Eftersom det uttryckligen finns behov av en ökad samsyn på barns lärande i hem, förskola och skola vänder sig boken till alla pedagoger med viss betoning på förskolans personal. Den passar även utmärkt för såväl lärarstuderande som småbarnsföräldrar samt för övriga med intresse för pedagogisk verksamhet, inte minst av grundläggande naturvetenskaplig karaktär.
Studentlitteratur AB 1 9144021216 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 157 sidor.
Nyskick. Ägarsigintur
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144614113
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 9789144614113 -
Undervisning i naturvetenskap
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 206 sidor.
Nära nyskick. ............Goda kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena blir allt viktigare i dagens högteknologiska samhälle. Läraren måste välja mål och metoder som ger varje elev optimal möjlighet att utveckla sina kunskaper i naturvetenskap. Hur kan undervisningen läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914449081x
- Titel
- Undervisning i naturvetenskap
- Författare
- Jörgen Dimenäs - Monica H. Sträng
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Goda kunskaper i de naturvetenskapliga ämnena blir allt viktigare i dagens högteknologiska samhälle. Läraren måste välja mål och metoder som ger varje elev optimal möjlighet att utveckla sina kunskaper i naturvetenskap. Hur kan undervisningen organiseras och genomföras så att den uppfyller dessa höga krav? Hur kan innehållet varieras så att det intresserar, entusiasmerar och engagerar både flickor och pojkar?
Denna bok vänder sig till lärare och blivande lärare i grundskola och gymnasium. Genom att ta del av olika undervisningsstrategier får läsaren möjlighet att utveckla sin egen undervisning. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914449081x -
Små barns stigar i omvärlden. Om lärande i so...
Häftad. Några förstrykningar med blyerts i marginalen. 2007
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021218
- Titel
- Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i sociokulturella samspel
- Författare
- Monica H. Sträng - Siv Åkesson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens genomgående tema syftar till att visa hur vi människor, små som stora, ständigt lär och utvecklas i sociala och kulturella samspel. Kommunikation, språkutveckling och förhållningssätt mellan människor är avgörande för det lilla barnets delaktighet i och förståelse av sin omvärld. Detta teoretiska utgångsläge beskrivs i bokens inledningskapitel och diskuteras sedan fortlöpande i anknytning till en mängd beskrivna exempel.Genom ett stort antal autentiska scener får vi stifta bekantskap med barn, huvudsakligen i åldrarna ett–tre år, i deras vardag på förskolans småbarnsavdelning: vi får följa dem under deras första möte med förskolan tillsammans med sina föräldrar, under inskolning och vid alla dagens skiftande verksamheter. Speciell uppmärksamhet riktas mot aktiviteter där barn möter vad vi benämner naturvetenskapligt innehåll. Slutligen problematiseras lärares reflektioner över sitt eget förhållningssätt till barn i förskolans verksamhet.Eftersom det uttryckligen finns behov av en ökad samsyn på barns lärande i hem, förskola och skola vänder sig boken till alla pedagoger med viss betoning på förskolans personal. Den passar även utmärkt för såväl lärarstuderande som småbarnsföräldrar samt för övriga med intresse för pedagogisk verksamhet, inte minst av grundläggande naturvetenskaplig karaktär.
9789144021218 -
Det lärande mötet -ett bidrag till reflektera...
Häftad bok. Studentlitteratur. 2000. 211 s. Häftad. 22x15cm. 300 gram.
Gott skick. Finns ant. i och markeringar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914400382X
- Titel
- Det lärande mötet
- Författare
- Monica H. Sträng - Jörgen Dimenäs
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. Bokens innehåll bygger på ett stort antal observerade lektioner, undervisningssekvenser och aktuella projekt och visar därigenom på möjligheten att beskriva och samtala om betydelsefulla delar av komplexa undervisningssituationer. Genom hela boken ses mötet och mötesplatsen som själva kärnan för all undervisning och utbildning, dvs. för den lärandes lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
914400382X -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9144021216
- Titel
- Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i sociokulturella samspel
- Författare
- Monica H. Sträng - Siv Åkesson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens genomgående tema syftar till att visa hur vi människor, små som stora, ständigt lär och utvecklas i sociala och kulturella samspel. Kommunikation, språkutveckling och förhållningssätt mellan människor är avgörande för det lilla barnets delaktighet i och förståelse av sin omvärld. Detta teoretiska utgångsläge beskrivs i bokens inledningskapitel och diskuteras sedan fortlöpande i anknytning till en mängd beskrivna exempel.Genom ett stort antal autentiska scener får vi stifta bekantskap med barn, huvudsakligen i åldrarna ett–tre år, i deras vardag på förskolans småbarnsavdelning: vi får följa dem under deras första möte med förskolan tillsammans med sina föräldrar, under inskolning och vid alla dagens skiftande verksamheter. Speciell uppmärksamhet riktas mot aktiviteter där barn möter vad vi benämner naturvetenskapligt innehåll. Slutligen problematiseras lärares reflektioner över sitt eget förhållningssätt till barn i förskolans verksamhet.Eftersom det uttryckligen finns behov av en ökad samsyn på barns lärande i hem, förskola och skola vänder sig boken till alla pedagoger med viss betoning på förskolans personal. Den passar även utmärkt för såväl lärarstuderande som småbarnsföräldrar samt för övriga med intresse för pedagogisk verksamhet, inte minst av grundläggande naturvetenskaplig karaktär.
9144021216 -
Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i s...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 163 sidor.
Nära nyskick. Studentlitteratur AB. 1:a uppl. uppl. 2003. 163 s. Häftad. 22x15,5cm. 300 gram. Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144021216
- Titel
- Små barns stigar i omvärlden - Om lärande i sociokulturella samspel
- Författare
- Monica H. Sträng - Siv Åkesson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 163 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens genomgående tema syftar till att visa hur vi människor, små som stora, ständigt lär och utvecklas i sociala och kulturella samspel. Kommunikation, språkutveckling och förhållningssätt mellan människor är avgörande för det lilla barnets delaktighet i och förståelse av sin omvärld. Detta teoretiska utgångsläge beskrivs i bokens inledningskapitel och diskuteras sedan fortlöpande i anknytning till en mängd beskrivna exempel.Genom ett stort antal autentiska scener får vi stifta bekantskap med barn, huvudsakligen i åldrarna ett–tre år, i deras vardag på förskolans småbarnsavdelning: vi får följa dem under deras första möte med förskolan tillsammans med sina föräldrar, under inskolning och vid alla dagens skiftande verksamheter. Speciell uppmärksamhet riktas mot aktiviteter där barn möter vad vi benämner naturvetenskapligt innehåll. Slutligen problematiseras lärares reflektioner över sitt eget förhållningssätt till barn i förskolans verksamhet.Eftersom det uttryckligen finns behov av en ökad samsyn på barns lärande i hem, förskola och skola vänder sig boken till alla pedagoger med viss betoning på förskolans personal. Den passar även utmärkt för såväl lärarstuderande som småbarnsföräldrar samt för övriga med intresse för pedagogisk verksamhet, inte minst av grundläggande naturvetenskaplig karaktär.
Studentlitteratur AB 1 9144021216 -
Det lärande mötet - ett bidrag till reflekter...
Studentlitteratur 2000. Häftad, 211 sidor, 220x155 mm. 300 gram.
Mycket gott skick. Denna bok är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. Bokens innehåll bygger på ett stort antal observerade lektioner, undervisningssekvenser och aktuella projekt och visar därigenom på möjligheten att beskriva och samtala läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914400382X
- Titel
- Det lärande mötet
- Författare
- Monica H. Sträng - Jörgen Dimenäs
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. Bokens innehåll bygger på ett stort antal observerade lektioner, undervisningssekvenser och aktuella projekt och visar därigenom på möjligheten att beskriva och samtala om betydelsefulla delar av komplexa undervisningssituationer. Genom hela boken ses mötet och mötesplatsen som själva kärnan för all undervisning och utbildning, dvs. för den lärandes lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
914400382X -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144003825
- Titel
- Det lärande mötet
- Författare
- Monica H. Sträng - Jörgen Dimenäs
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. Bokens innehåll bygger på ett stort antal observerade lektioner, undervisningssekvenser och aktuella projekt och visar därigenom på möjligheten att beskriva och samtala om betydelsefulla delar av komplexa undervisningssituationer. Genom hela boken ses mötet och mötesplatsen som själva kärnan för all undervisning och utbildning, dvs. för den lärandes lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
9789144003825 -
Det lärande mötet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 211 sidor.
Mycket gott skick. paperback första upplagan 2011 studentltieratur 206s 320g kortsida 160mm höjd 210mm tjocklek 15mm används som kurslitteratur till lärarutbildning mycket fint skick verkar knappt läst ingår som del av paket av lärare/pedagogikböcker se separat annons
p läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144003825
- Titel
- Det lärande mötet
- Författare
- Monica H. Sträng - Jörgen Dimenäs
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. Bokens innehåll bygger på ett stort antal observerade lektioner, undervisningssekvenser och aktuella projekt och visar därigenom på möjligheten att beskriva och samtala om betydelsefulla delar av komplexa undervisningssituationer. Genom hela boken ses mötet och mötesplatsen som själva kärnan för all undervisning och utbildning, dvs. för den lärandes lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144003825 -
Vägar till elevers lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 157 sidor.
Mycket gott skick. Studentlitteratur, 1995. Elfte tryckningen 2002. 157 s. Häftad. 22,5 x 15,5 cm. Vikt 236 g. Omslaget med lätta bruksspår. Prislapp på bakre omslaget. I övrigt mycket gott skick. * * * Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914461411X
- Titel
- Vägar till elevers lärande
- Författare
- Lars-Åke Kernell - Monica H. Sträng - Lennart Björk - Silwa Claesson - Jörgen Dimenäs - Maj Björk - Mats Hemberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 157 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om undervisning där författarna tar sin utgångspunkt i den egna klassrumsvardagen. Bokens centrala tema är att bakom den synliga metodiken, dvs. det i klassrummet iakttagbara, finns en osynlig metodik som utgörs av lärarens syn på kunskap och lärande, på lärarrollen osv. Med hjälp av beskrivningar och exempel från skilda åldersgrupper och ämnesområden gestaltas lärares idéer och tankar om undervisning.
Gemensamt för bokens samtliga bidrag är att elevernas begreppsvärld tillmäts stor betydelse för hur undervisningen ska utformas. Detta innebär att lärarens uppgift varken består i att vara den som enbart organiserar och administrerar undervisning eller den som överför kunskap. Istället får läraren den viktiga rollen som den som lär elever att lära sig.
Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare på alla stadier.
Studentlitteratur AB 1 914461411X -
Det lärande mötet
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 211 sidor.
Gott skick. Studentlitteratur, 2000. Tredje tryckningen 2002. 211 s. Häftad. 22 x 15,5 cm. Vikt 302 g. Omslaget med skav och nötning. Prislapp på baksidan. I övrigt gott skick. * * * Boken är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. In läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 914400382X
- Titel
- Det lärande mötet
- Författare
- Monica H. Sträng - Jörgen Dimenäs
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 211 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är ett bidrag till utvecklingen av utvärdering av pedagogiska verksamheter. Bokens innehåll bygger på ett stort antal observerade lektioner, undervisningssekvenser och aktuella projekt och visar därigenom på möjligheten att beskriva och samtala om betydelsefulla delar av komplexa undervisningssituationer. Genom hela boken ses mötet och mötesplatsen som själva kärnan för all undervisning och utbildning, dvs. för den lärandes lärande.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 914400382X
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn