-
Förskolebarn i matematikens värld
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1999. 152 sidor.
Gott skick. "Omvärlden är full av situationer och möjligheter till att betraktas och sättas ord på i matematiska termer. För att barn ska få tillgång till dessa begrepp och uppfatta matematiken som meningsfull och lustfylld krävs lyhörda och medvetna pedagoger, som s läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049509
- Titel
- Förskolebarn i matematikens värld
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan allt går att räkna, mäta, uppskatta storleken på, jämföra och se mönster eller former i. Genom att sätta ord på barnens vardagliga erfarenheter kan vi på ett naturligt och lustbetonat sätt väcka deras intresse för matematik.
Läs mer
Denna bok är en inspirationskälla till hur man kan arbeta med grundläggande matematik i tidiga åldrar.
Om författarna
Elisabet Doverborg är adjunkt i förskolestadiets metodik och Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147049509 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. En del understrykningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Konsten att lära barn estetik : En utveckling...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2011. 160 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113043449
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 2 9789113043449 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Gott skick. En del understrykningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Det lekande lärande barnet – i en utvecklings...
Häftad bok. Liber. 1:2 uppl. 2005. 256 sidor.
Mycket gott skick. Första upplagan.
"Denna bok tar avstamp i nyare teorier om barn och mejslar ut den teoretiska grunden för utvecklingspedagogiken knuten till förskolans tradition och andra förskolepedagogiska ansatser. [...]" … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147052059
- Titel
- Det lekande lärande barnet : i en utvecklingspedagogisk teori
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
Liber 1:2 9789147052059 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:3 uppl. 2008. 152 sidor.
Nära nyskick. Inget skrivet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144015224
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Inger Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 282 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans läroplan Lpfö-98 är ett historiskt dokument. I och med dess införande råder inte längre någon tvekan om vad barn ska ha möjlighet att lära i förskolan och på vilka värderingar det pedagogiska arbetet ska vila. Läroplanen ger dock ingen vägledning för hur arbetet ska genomföras i praktiken. Detta lämnas till förskolan, arbetslaget och varje lärares bedömning i mötet med barnen.Boken som har skrivits på uppdrag av Skolverket är ett komplement till läroplanen i syfte att omsätta dess mål i praktisk handling. Den fokuserar på barns lärande, lärares förhållningssätt och konkretiserar hur läroplanens mål kan omsättas i det dagliga arbetet i förskolan. Barn föds med lust och förmåga att erfara och lära i ett kontinuerligt samspel med omgivningen. De första åren i ett barns liv består av ett ständigt utforskande av omvärlden, vilken det erövrar genom att utveckla kunskaper av olika slag. Boken lyfter fram det faktum att barn är kompetenta, och skildrar hur förskolan kan stödja, stimulera och utmana barns livslånga lärande i riktning mot de mål läroplanen anger. Den här andra upplagan har uppdaterats med avseende på de senaste årens forskning och allmänna råd som har påverkat och utvecklat arbetet i förskolan.Boken riktar sig till blivande och yrkesverksamma lärare i förskolan samt verksamhetens lednings- och utbildningsansvariga. Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2:3 9144015224 -
Glittrig diamant dansar - Små barn och språkd...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:3 uppl. 2017. 185 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144115207
- Titel
- Glittrig diamant dansar - Små barn och språkdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 185 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 227 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är en bok om små barns kreativa språklek och lärande i form av poesi.
Upprepning, metaforer, rytm, onomatopoetiska ord – mycket av det som utmärker poesi finns naturligt i barns språklek. I själva verket kan man se poesi som ett ”svar” på utmaningen att vilja uttrycka något som ens språk inte riktigt räcker till för. Genom diktskapandet får barnen använda bekanta ord på nya sätt och skapa nya ord på basis av andra, bekanta ord.
För första gången i Sverige beskrivs ingående hur lärare och barn i åldrarna 3–7 arbetar med diktskapande. Hur kan man arbeta medvetet med poesi i verksamheten och vad händer i sådana situationer? I Glittrig diamant dansar studeras såväl barnens egna dikter som det pedagogiska, kommunikativa arbetet med att skapa dessa. Vidare introduceras ”poesins redskap” med vilka man kan betrakta och skapa dikter. Boken vänder sig till alla som är intresserade av barns språkliga utveckling och lek: forskare, lärarutbildare, lärarstudenter samt verksamma lärare för yngre åldrar.
Studentlitteratur AB 2:3 9789144115207 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Nyskick. PRESENTSKICK.(Inga understrykningar, inga anteckningar).
Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsyst läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2015. 769 sidor.
Mycket gott skick. Rak och ren utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Konsten att lära barn estetik : en utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 160 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275744
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
- Författare
- Maj Asplund Carlsson - Ingrid Pramling Samuelsson - Niklas Pramling - Bengt Olsson - Cecilia Wallerstedt
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 140 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275744 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144042220
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9789144042220 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Pocketbok. Studentlitteratur AB. Ny upplaga uppl. 2003. 152 sidor.
Nära nyskick. 22,3 x 15,4 cm. 286 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144010478
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB Ny upplaga 9144010478 -
Förskolebarn i matematikens värld
Häftad bok. Liber. 1:7 uppl. 2007. 146 sidor.
Nära nyskick. Om matematik i vardagen och möjligheten att använda vardagen för att förbereda förskolebarn på att tänka matematiskt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147049509
- Titel
- Förskolebarn i matematikens värld
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan allt går att räkna, mäta, uppskatta storleken på, jämföra och se mönster eller former i. Genom att sätta ord på barnens vardagliga erfarenheter kan vi på ett naturligt och lustbetonat sätt väcka deras intresse för matematik.
Läs mer
Denna bok är en inspirationskälla till hur man kan arbeta med grundläggande matematik i tidiga åldrar.
Om författarna
Elisabet Doverborg är adjunkt i förskolestadiets metodik och Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Göteborgs universitet.
Liber 1:7 9789147049509 -
Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkes...
Häftad bok. Studentlitteratur. 9 uppl. 2011. 318 sidor.
Nyskick. Här presenteras följande viktiga styrdokument:• Skollagen (2010:800)• Läroplan för förskolan, Lpfö 98 (2016)• Läroplan för grundskolan, Lgr 11 (2017), som omfattar ?grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet• Läroplan för gymnasieskolan, Gy 11 (2017)N läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144074696
- Titel
- Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
- Författare
- Olof Hülphers - Anita Börlin - Ingrid Pramling Samuelsson - Roger Säljö - Göte Appelberg - Tomas Brytting
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 318 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För både blivande och verksamma lärare finns det dokument som är grundläggande för all verksamhet i förskola, grund- och gymnasieskola. Därför är Lärarens handbok boken som ingen lärare klarar sig utan. Här finns samtliga skolformers läroplaner, skollag, yrkesetiska principer och FN:s barnkonvention, dokument som är grundläggande för lärares yrkesutövning.
Denna reviderade 9:e upplaga presenterar alla viktiga nya styrdokument:
- Skollagen (2010:800)
- Läroplan för förskolan Lpfö 98 (2010)
- Läroplan för grundskolan, LGR 11, som omfattar grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
- Läroplan för gymnasieskolan LGY 11.
Några av Sveriges främsta skolforskare och experter inom respektive område introducerar dokumenten och sätter in dem i historiska, nutida och framtida sammanhang.
Studentlitteratur 9 9789144074696 -
Förskolan – barns första skola
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2007. 200 sidor.
Nära nyskick. Oanvänd bok. Minimalt utvändigt slitage.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
Lärarens handbok .Läroplaner, skollag, yrkese...
Häftad bok. Studentlitteratur AB . 2014. 340 sidor.
Nyskick. Lärarens handbok är boken som ingen lärare klarar sig utan. Här finns läroplaner, skollag, yrkesetiska principer och FN:s barnkonvention, dokument som är grundläggande för lärares yrkesutövning i förskola, grund- och gymnasieskola.Absolut nyskick. (210810 läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144105871
- Titel
- Lärarens handbok : läroplaner, skollag, yrkesetiska principer, FN:s barnkonvention
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144105871 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1999. 150 sidor.
Nära nyskick. Vid beställningar över 500 SEK är det fri frakt inrikes. Titta gärna till mina andra böcker, har över 2000 böcker i sortimentet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010472
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9789144010472 -
Förskolan - barns första skola!
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 200 sidor.
Mycket gott skick. finns namn och några markeringar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144042221
- Titel
- Förskolan - barns första skola!
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa på att förskolan är barns första skola. Boken tar fasta på de oändliga möjligheter att lära och utvecklas som förskolan erbjuder små barn. Författarna poängterar samtidigt att pedagogens agerande är centralt för barns lärande och delaktighet i denna första skola. Utifrån den komplexa verklighet som förskolan utgör belyses olika frågeställningar relaterade till förskolans läroplan. Basen är den teoretiska grund som vi här kallar den relationella, och som innebär att barn, vuxna, sammanhang, tid och rum alla är integrerade delar i lärandets helhet. Kommunikationens betydelse för små barns lärande löper som en röd tråd genom hela boken. Inledningsvis diskuteras de utmaningar som dagens pedagoger i förskolan står inför: förhållandet mellan individ och kollektiv, vad den barnsyn pedagoger bär med sig betyder för det dagliga arbetet, vad det innebär att arbeta mot ett mål samt vad ett lustfyllt lärande i förskolan kan betyda. Tidsenliga begrepp som barncentrering och det kompetenta barnet problematiseras. Dokumentation framhålls som ett sätt för barn att upptäcka lärande och för pedagoger att upptäcka lärandeprocessen. Vidare behandlas barns begynnande problemlösning, naturvetenskap som innehåll samt kommunikationens roll i leken. Boken är avsedd för grundutbildning och fortbildning av lärare som arbetar med barn i förskoleåldern. Vår förhoppning är att den ska inspirera till diskussion om lärandets relationella karaktär och de konsekvenser ett sådant synsätt kan få för den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1 9144042221 -
Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2009. 120 sidor.
Mycket gott skick. Tunna understrykningar och några anteckningar i första halvan a boken.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093762
- Titel
- Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 167 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet synliggör på ett pedagogiskt sätt vad systematiskt kvalitetsarbete är och vad kvalitetsutveckling innebär i förskolan. Boken stödjer förskolans kvalitetsarbete utifrån läroplanens intentioner med barns välmående, lärande och utveckling i förskolan. Den stärker också yrkesprofessionens språk och författarna utgår därför från begrepp som är viktiga för professionens utveckling.
Läs mer
Alla förskolor i Sverige, är liksom kommunerna skyldiga att kontinuerligt och systematiskt arbeta med kvalitet. Boken fungerar som ett stödmaterial i det arbetet och är en generell bok om kvalitet i förskolan.
Förskolan har blivit en egen skolform inom skolsystemet och lyder därmed under skollagen, vilket medför att nya begrepp och nya utmaningar blivit aktuella för förskollärarna. Dessa utmaningar har också blivit tydligare i den reviderade läroplanen för förskolan. Där är nu förskolläraren pedagogisk ledare för arbetslaget, och har det yttersta ansvaret för att det sker ett systematiskt kvalitetsarbete i varje förskola.
Den nya upplagan bidrar till det arbete som förskolan och dess förskollärare nu ställs inför. Boken vänder sig till lärarstuderande på förskollärarprogrammet och alla som arbetar i och med förskola.
Om författarna
Sonja Sheridan är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik, med inriktning mot de yngre barnens lärande, vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147093762 -
Lärande, skola, bildning – Grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick. I mindre delar av boken förekommer vissa blyertsunderstrykningar/markeringar. Annars är detta ett fint, välvårdat exemplar med små spår av hantering/förvaring. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Konsten att lära barn estetik - En utveckling...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 3 uppl. 2015. 160 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144108124
- Titel
- Konsten att lära barn estetik - En utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor? Den här boken ger ett nytt perspektiv på arbetet med att utveckla barns förmågor inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Barnen i boken är mellan två och åtta år. Författarna följer dem och deras lärare, utifrån en utvecklingspedagogisk ansats, i arbetet med att utveckla de estetiska förmågorna. Gestaltande dans, rim och orimmad poesi, att lära sig lyssna på ett musikaliskt vis och att skapa musik är några av de verksamheter som beskrivs.
I och med att utvecklingspedagogik används för att analysera och diskutera konkreta exempel från pedagogisk verksamhet, är boken användbar för verksamma pedagoger, lärarstudenter och för forskarstuderande inom pedagogik och närliggande fält.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Studentlitteratur AB 3 9789144108124 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2005. 150 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144010478
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur 1 9144010478 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Konsten att lära barn estetik : en utveckling...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1 uppl. 2008. 160 sidor.
Nyskick. Presentskick.
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya pe läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275744
- Titel
- Konsten att lära barn estetik : en utvecklingspedagogisk studie av barns kunnande inom musik, poesi och dans
- Författare
- Maj Asplund Carlsson - Ingrid Pramling Samuelsson - Niklas Pramling - Bengt Olsson - Cecilia Wallerstedt
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 140 x 216 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 317 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur utvecklas barns estetiska förmåga i förskola och skola? Hur får man det estetiska att växa och bli ett pedagogiskt mål i sig, i stället för att bara använda det som ett medel för att förbättra andra förmågor?
Den här boken ger nya perspektiv på arbetet med att utveckla barn inom de estetiska områdena musik, poesi och rörelse/dans. Traditionellt ses estetik som ett sätt att utveckla barns kunskaper inom andra områden som språk och matematik, eller som redskap för att gynna barnets sociala och personliga utveckling. Här framhävs istället det estetiska som ett pedagogiskt mål i sig.
Norstedts Akademiska Förlag 1 9789172275744 -
Förskolebarn i matematikens värld (R5A2)
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 1999. 152 sidor.
Gott skick. Biblioteksinplastad med stämplar, aningen tummad och med ett ytligt veck på framsidan, annars utan anmärkning. Inga understrykningar eller dylikt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147049502
- Titel
- Förskolebarn i matematikens värld
- Författare
- Doverborg, Elisabet
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 152 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 200 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nästan allt går att räkna, mäta, uppskatta storleken på, jämföra och se mönster eller former i. Genom att sätta ord på barnens vardagliga erfarenheter kan vi på ett naturligt och lustbetonat sätt väcka deras intresse för matematik.
Läs mer
Denna bok är en inspirationskälla till hur man kan arbeta med grundläggande matematik i tidiga åldrar.
Om författarna
Elisabet Doverborg är adjunkt i förskolestadiets metodik och Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik med inriktning mot de tidiga barnaåren vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9147049502 -
Lärandets grogrund : perspektiv och förhållni...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1999. 150 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144010478
- Titel
- Lärandets grogrund : perspektiv och förhållningssätt i förskolans läroplan
- Författare
- Ingrid Pramling Samuelsson - Sonja Sheridan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1999
- Bandtyp
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 9144010478 -
Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 120 sidor.
Gott skick. Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet synliggör på ett pedagogiskt sätt vad systematiskt kvalitetsarbete är och vad kvalitetsutveckling innebär i förskolan. Boken stödjer förskolans kvalitetsarbete utifrån läroplanens intentioner med barns välmående, l läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147093762
- Titel
- Barns lärande - fokus i kvalitetsarbetet
- Författare
- Sheridan, Sonja
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 120 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 167 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barns lärande – fokus i kvalitetsarbetet synliggör på ett pedagogiskt sätt vad systematiskt kvalitetsarbete är och vad kvalitetsutveckling innebär i förskolan. Boken stödjer förskolans kvalitetsarbete utifrån läroplanens intentioner med barns välmående, lärande och utveckling i förskolan. Den stärker också yrkesprofessionens språk och författarna utgår därför från begrepp som är viktiga för professionens utveckling.
Läs mer
Alla förskolor i Sverige, är liksom kommunerna skyldiga att kontinuerligt och systematiskt arbeta med kvalitet. Boken fungerar som ett stödmaterial i det arbetet och är en generell bok om kvalitet i förskolan.
Förskolan har blivit en egen skolform inom skolsystemet och lyder därmed under skollagen, vilket medför att nya begrepp och nya utmaningar blivit aktuella för förskollärarna. Dessa utmaningar har också blivit tydligare i den reviderade läroplanen för förskolan. Där är nu förskolläraren pedagogisk ledare för arbetslaget, och har det yttersta ansvaret för att det sker ett systematiskt kvalitetsarbete i varje förskola.
Den nya upplagan bidrar till det arbete som förskolan och dess förskollärare nu ställs inför. Boken vänder sig till lärarstuderande på förskollärarprogrammet och alla som arbetar i och med förskola.
Om författarna
Sonja Sheridan är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Ingrid Pramling Samuelsson är professor i pedagogik, med inriktning mot de yngre barnens lärande, vid Göteborgs universitet.
Liber 1 9789147093762 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Mycket gott skick. några, ganska få, sidor med blyertsunderstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021 -
Mångfaldens pedagogiska möjligheter : ett sät...
Häftad bok. Stockholm : Liber utbildning. 1995.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163411504
- Titel
- Mångfaldens pedagogiska möjligheter : ett sätt att utveckla barns förmåga att förstå sin omvärld
- Författare
- Doverborg, Elisabet - Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Stockholm : Liber utbildning
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Stockholm : Liber utbildning 9163411504 -
Lärande, skola, bildning : grundbok för lärar...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 3 uppl. 2014. 769 sidor.
Gott skick. Lite bruksslitage. Inga understrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127136021
- Titel
- Lärande, skola, bildning : grundbok för lärare
- Författare
- Gudrun Erickson - Eva Forsberg - Jan-Eric Gustafsson - Staffan Larsson - Sven-Eric Liedman - Christian Lundahl - Elisabet Nihlfors - Anders Nilsson - Daniel Pettersson - Stephan Rapp - Ingrid Pramling Samuelsson - Inga Wernersson - Anita Wester
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 769 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 175 x 245 mm Ryggbredd 50 mm
- Vikt
- 1690 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är den tredje och omarbetade utgåvan av grundboken Lärande, skola, bildning. Boken belyser skolans historia och framväxt och ger en fördjupad blick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Tillsammans med en rad namnkunniga forskare och författare från flera universitet har redaktörerna för boken, Caroline Liberg, Ulf P. Lundgren och Roger Säljö, skapat ett gediget grundverk för studerande på lärarutbildningen och alla yrkesverksamma lärare.
Från förskolan, via grundskolan och gymnasiet, till olika former av vuxenutbildning deltar människan i pedagogiska verksamheter. I alla dessa sammanhang verkar läraren med kunskaper, engagemang, kreativitet och en genomtänkt syn på lärande. Lärande, skola, bildning belyser skolans historia och framväxt, och ger en fördjupad inblick i det som idag utgör vårt svenska skolsystem. Boken innehåller bland annat kapitel om den lärande människan, didaktik, kunskapsbedömning ur både svenskt och internationellt perspektiv, de ekonomiska villkoren och skolledningen, samt genus, mångkulturalitet och social segregation. Lärande, skola, bildning är indelad i fem sektioner:
Skolan blir till och formas
Lärande och elevers utbildning
Utbildning och den kulturella reproduktionen
Utvärdering, bedömning och resultat
Politisk styrning och skolans förändring.
I Lärande, skola, bildning medverkar nitton författare från flera universitet. Den är i första hand avsedd för studerande på lärarutbildningen och för alla yrkesverksamma lärare, men vänder sig till alla som vill veta mer om vår svenska skola.
Ytterligare författare: Ulf P. Lundgren, Roger Säljö, Caroline Liberg, Lisa Asp-Onsjö, Nihad Bunar
Natur & Kultur Akademisk 3 9789127136021
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn