-
Går det åt helvete är jag ändå född
Bokförlaget Mormor. 2007. Pocket 159 sidor.
Mycket gott skick. ?Går det åt helvete är jag ändå född är titeln på den bok som Agneta Klingspor gav ut för halvannat år sedan. Men åt helvete har det verkligen inte gått, snarare tvärtom. Boken har vuxit till en minor classic i samtidslitteraturen och dess författare har läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185841028
- Titel
- Går det åt helvete är jag ändå född
- Författare
- Agneta Klingspor
- Förlag
- Bokförlaget Mormor
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 110 x 178 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kära läsare!
Min verksamhetsberättelse har två avsnitt: Dagordning och Övriga frågor.
Dagordning utspelas i tiden efter mordet på statsminister Olof Palme och Tjernobylkatastrofen 1986 fram till idag. Främst på Södermalm i Stockholm och framför teven.
Huvudpersonen ser förfall och förlust och blir själv rädd för att falla igenom. Vad händer när man har mycket lite pengar? I själen? Var är tilliten? Vad återstår annat än teve?
Hon samlar bevis med grannfrun för att ställa de ansvariga mot väggen i »den stora rättegången«. Dagordning är en galghumoristisk, förtvivlad civilisationskritik, om jag får säga det själv. Inte minst mot teves människosyn.
Övriga frågor är döden. Bit för bit närmar hon sig den och hamnar framför mamman i kistan.
Det är hårda bud.
Agneta Klingspor
Agneta Klingspor är uppväxt i Uddevalla men bor idag i Stockholm.
Hon har bl.a. arbetat som litteraturkritiker i BLM, är verksam som konstkritiker i Expressen sedan 1991 och frilansar som kulturskribent. Hon arbetar också periodvis som lärare i svenska som andraspråk.
Recensioner
Klingspors ilskna uppgörelse med en samtid i förfall är lika genialt välskriven som hänsynslöst drabbande. En stor uppdatering av stockholmsskildringen där uteliggare och pundare ligger i drivor på gatorna, med livsstilsmagasinens glatta omslag som täcke. Ett kompakt och stilistiskt mästerverk som sätter upp Klingspor på den vördade hyllan bland våra stora författare. Daniel Sjölin, Babel, SVT
Bara titeln gör mig upprymd ... Hon ser det vi alla ser men inte vill kännas vid, de där som hamnat utanför, flyktingar, ensamma, udda, ja hon tar in allt ...
Bokens jag är både arg, klarsynt, skyddslös och kul ... Det är som om boken vill säga: Blunda inte, våga se. Hon registrerar, iakttar verkligheten utan skyddsnät. Stilen är hyperrealistisk, den borrar, väjer inte för äcklet, ibland med insprängda poetiska partier.
Annika Sherwin, Vågen, SR P1
Klingspors korta prosatexter är råa och snabba, men samtidigt täta, kontrollerade, vackra i förtvivlan och raseri. När författaren i bokens avslutande del låter jaget gå rakt mot sin egen och sin mammas död, gör hon det med en språklig lätthet och precision som känns nästan chockerande. Och mycket imponerande. Jenny Tunedal, Aftonbladet
Klingspor skriver sin verksamhetsberättelse direkt från det nu som finns omkring henne. Hon är halsbrytande rolig, bottenlöst bitter, sardoniskt elak och hjärtskärande ärlig. Med några få meningar lyckas hon förmedla en lägesrapport från Sverige som biter djupt. Jonas Thente, Dagens Nyheter
Klingspors prosa är intensiv och livlig mer än något annat. Om ordet inte var förbannat på förhand och reserverat för kvinnor, skulle jag rentav säga hysterisk. Och till skillnad från en Paul Auster som med klinisk skicklighet ringar in förfallets och svältens obönhörliga förlopp, är Klingspor suggestiv och besvärjande.
Jenny Högström, Expressen
Allt blandas i prosan, som svingar, svänger och kränger vilt. Form och stil bestäms av humöret, oftast taskigt.
Det är som hade Beckett stämt träff med Britt Edwall. Det sitter.
Jan Karlsson, Hallandsposten
Det är som om Agneta Klingspor lyckas förena Gunnar Ekelöfs vämjelse inför sophelikoptrarna som flyger om nätterna och de fyrkantiga molnen och könlösa vitaminarbetare med den Kristina Lugn som står och råmar ut sin allra blåaste ångest i cykelstället om nätterna då ingen hör henne. Klingspor har skrivit en av årets viktigaste och mest angelägna böcker. Crister Enander, Sundsvalls Tidning
Det blir besvärligt när man känner ett behov att vilja citera nästan halva boken. Det blir lika besvärligt att välja ut något exempel att citera. Det är för mycket som är lika träffsäkert, svidande, absurt roligt och aktuellt.
Språket är också en njutning: omedelbarheten växlas med det återhållna, ibland stupar orden iväg och får fart på innehållet, ibland blir Klingspor dämpad, poetisk.
Personligen har jag aldrig tidigare haft så stor behållning av Agneta Klingspor som här, i den gula boken med svarta bläckplumpar. Tina Persson, Smålandsposten
Klingspor skriver både roligt och elakt, ärligt och rakt på sak om ett Sverige som inte är det folkhem som hon en gång trodde. Det är hårda bud, säger hon på bakre pärmen till sin bok. Det är det. Och Agneta Klingspor skriver i en helt egen klass.
Mary-Ann Bäcksbacka, Ny Tid (finlandssvensk kulturtidning)
Ytterligare designers: Kühlhorn, Lotta
Ytterligare författare: Klingspor, Agneta
9789185841028 -
-
- ISBN
- 9789185841127
- Titel
- Pressa läpparna här
- Författare
- Klingspor, Agneta
- Förlag
- Bokförlaget Mormor
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 125 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 131 x 196 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 240 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ur boken:
"Där är han! Runt om vimlar folk, musik dunkar, ljus flimrar, det pulserar och svänger, ölglas, cigaretter, händer, armar. Han står stilla på stället och väger på hälarna, gungar fram och tillbaka, han stiger fram ur massan, klipps ut, ögonen, kindkotorna och munnen, ja munnen skjuter iväg tvärsöver lokalen, svävar över huvudena och landar på hennes läppar och hon börjar gå, stöter i ryggar, höfter, flyttar undan armar, glas, han släpper henne inte med blicken, han håller fast henne hela vägen fram och hon sträcker ut sin hand, han dras framåt mitt i en vägning bakåt, tappar nästan balansen, finner sig snabbt och trycker tillbaka.
Frank.
Iris.
Så var det sagt."
Frank och Iris upplever sitt livs passion. Tills Frank begår brottet mot kärleken. Då brakar det lös. Pressa läpparna här har Klingspors språkliga energi och ett tidlöst tema: passionen, kärleken och uppbrottet.
Svenska relationsromaner skrivs ofta på välstruken skjortblusprosa, men Klingspors språk är guldbrokad och hudar och kaskader av taft. Det överväldigar, nästan kväver, som en krävande kyss.
Agneta Klingspor har skrivit en roman som biter sig fast. Vänder man på boken står där bara två ord: kände du? Svaret är ja.
Inga-Lina Lindqvist, Aftonbladet
Det är inte lätt att skriva om kärlek, ännu svårare att skildra en passion trots att det är ämnet framför andra genom tiderna, i såväl litteratur som på film. Men Agneta Klingspor vill och kan. Hon skriver fram hur de hakar i, hakar fast i varandra från den första blicken över rummet, hur hon åtrår honom så att naglarna darrar.
Och så där under, det som är Agneta Klingspors tråd genom livet och författarskapet viljan och försöket att inte gå in i normen, inte falla för formen den kärnfamiljs-stela, förbestämda. För lika mycket handlar det om det om en kvinnas lust, en kvinnas trots, en kvinnas kamp att både våga känslan och vägra underordningen.
Anneli Dufva, Kulturnytt P1
här är passionen huvudsaken och passionen är ett mörker som också stavas hat och beroende, ett kluster, ett arv, en maskin mellan Iris och Frank. När den maskinen går igång sätts allt förnuft ur spel.
Klingspor skiter fullständigt i vad som är behörigt eller ej. Just det.
Marie Norin, Göteborgsposten
Klingspors språk är laddat till det yttersta, hon kan förmedla ett brinnande, brännande tillstånd, hon kan uttrycka erotikens allvar på liv och död, förnedringens förbannelse, vreden då allt går över styr i en omöjlig relation som är dömd på förhand. Det är en ganska tunn volym men så mättad i historien och så välskriven att den vrider om knivar i läsaren, den är en uppvisning i masochism och dårskap.
Lisa Berg Ortman, Helsingborgs Dagblad
Eros har kraschlandat. Det är klart. Men tro inte att Klingspor skrivit en dussinberättelse om en god kvinna och en ond man. Hon skriver inte sådana böcker. Nya romanen är lika tumultuarisk som verkligheten. Men språket, ack språket! Som hon kan skriva och som man träffas av det. Texterna som forslar oss från Frank till Iris och tillbaka till Frank igen är banne mig inga mellanakter, de är frustande, vackra, motbjudande, drabbande, sentimentala, vrålvredgade meningar som får oss att förstå att den här romanen är skriven med livet som insats.
Det kunde ha varit en berättelse ur hjärtebiblioteket. Men det är inte hjärtebiblioteket. Det är Agneta Klingspor och då får man något utöver det vanliga.
Thomas Nydahl, Kristianstadsbladet
Klingspors språk; det bultar och dunkar, river och sliter och tar sig friheter. Lägg därtill en rejäl dos sarkasm, galghumor och utflykter till det mänskliga psykets sumpmarker.
Klingspors historia är inte originell och Frank är förvisso en skitstövel. Men storheten i Klingspors lilla roman är att Iris inte bara blir ett offer; hon trimmar sin förtryckare, villigt och ovilligt, och blir en aktiv part i det våldsamma maktspel som, sociologiskt och socialpsykologiskt, kan reduceras till följande: kåta kroppar tenderar tyvärr att tappa både huvud och genusperspektiv.
Anders Sjögren, Västerbottenskuriren
Ja! Tänker jag när jag läser. Ja, Klingspor! Ja, Iris! Ja för den kvinna som kan få vara vuxen, smart, kåt och berusad av sex, lycka och storhetsvansinne. Jag trycker läpparna mot den här berättelsen som inte underlåter vuxna kvinnor deras sexualitet, komplexitet, självständighet och begär.
Anna Hallberg, Expressen
(poet och litteraturkritiker i DN)
Att skriva om sex på ett sätt som inte kanar ut i klichéer eller banal mjukporr är inte helt lätt. Agneta Klingspor är en av dem som behärskar konsten och hon blir faktiskt som allra bäst när begäret tar över sidorna.
Paulina Helgeson SVD
9789185841127 -
Tryggare kan ingen vara
Pocketbok. prisma. 1980. 134 s. Pocket. 19x11cm. 127 gram.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Går det åt helvete är jag ändå född
Pocketbok.
Bokförlaget Mormor. 2007. 159 s. Pocket. Mycket gott oskadat skick. fraktkostna d24 kr inom Sverige.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Tryggare kan ingen vara.
Prisma, Sthlm 1979.Förlagsband med skyddsomslag.134 sidor.Mkt gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
-
-
Går det åt helvete är jag ändå född
Inbunden bok.
Nyskick. Inb med skyddsomslag, 161 sidor. Mormor (Finland, 2006). Verksamhetsberättelse..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Köttryckningar
Norstedts, Stockholm. 1990. Förlagsband med skyddsomslag, 116 s. Skyddsomslaget ngt skavt på dess baksida.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
Köttryckningar.
Inbunden bok.
Nära nyskick. Norstedts, Stockholm. 1990. Andra tryckningen. Förlagsband med skyddsomslag, 116 [4] s. Skyddsomslaget lite lagernött/skavt på baksidan, inlagan i nära nyskick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9119015623
- Titel
- Köttryckningar
- Författare
- Agneta Klingspor
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1990
- Omfång
- 116 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 225 g
- Språk
- Svenska
9119015623 -
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn