-
Terra magica Danmark
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Allhem, 1961. Tredje upplagan. 14 + (2) + 85 + (12) s. inklusive utvikbar karta. Förlagets dekorerade klotband med färgat övre snitt. 28,5 x 22,5 cm. Mycket gott skick. Består huvudsakligen av svartvita fotografier samt några i färg av miljöer i Danmark. läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
-
En legendarisk seglats : med James Cook och E...
Inbunden bok. Historiska Media. 2001. 280 sidor.
Gott skick. Skyddsomslag i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189442237
- Titel
- En legendarisk seglats : med James Cook och Endeavour mot Terra Australis
- Författare
- Aughton, Peter
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 533 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kapten James Cooks första resa med fartyget Endeavour har blivit en milstolpe bland upptäcktsresor. Officiellt var färden en vetenskaplig expedition i syfte att studera planeten Venus förflyttning men målet var ett helt annat: att finna den oerövrade kontinenten Terra Australis.
Berättelsen om Endeavours seglats återges här i sin dramatiska helhet. Under den tre år långa resan styrde besättningen sitt skepp genom korallrev och okända vatten där ingen tidigare seglat. De upptäckte nya landområden och dess invånare resan medförde möten med kärleksfulla tahitier, krigiska maorier och skygga aboriginer. Manskapet blev de första västerlänningarna som fick se en australiensisk boomerang och en skuttande känguru.
Peter Aughton låter oss stifta bekantskap med ett rikt persongalleri, från den tystlåtne kapten Cook till expeditionens utvalda deltagare som Linnélärjungen Daniel Solander.
Historiska Media 9189442237 -
Terra Incognita
Inbunden bok. Leidyklia. 2000. 100 sidor.
Nyskick. En svit om 100 fotografier av en av en Liatuens främsta fotografer, Vitalijus Butyrinas. Tillägnad hans två döttrar Lina och Monika, Titlarna är Birth, Fairy World, Tales of the sea, Tales of the night forest,Childhood Reminiscenses, Titans, SOS, Civil läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLeidyklia -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonniers 1:a
-
Terra. Årg.54 (1942), nr 1-2: Professori J. G...
Häftad bok. 1942 uppl.
Mycket gott skick. 228 s. + 1 pl. + erratalapp + tryckt omslag. De flesta bidrag är på finska, författade av bl.a. Väinö Auer, Aaro Hellaakoski, Kaarlo Hildén, Saima Irvola, Risto Jurva, J. Keränen, Aarne Laitakari, Matti Sauramo, A. M. Tallgren, August Tammekann och Heikki läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK1942 -
Terra Firma
Inbunden bok. Hammar förlag . 2006. 167 sidor.
Mycket gott skick. Rikt illustrerad med fotografier
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185786934
- Titel
- Terra firma
- Författare
- Claes Grundsten
- Förlag
- Hammar Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 275 x 240 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- MITT LIV som fotograf började med lusten att visa andra vad jag ser och upplever i vildmarken. Jag fick en kamera och så småningom kom det sig att en stor del av tillvaron började cirkulera kring dessa två intressen naturen och fotografin. De började korsbefrukta varandra. Ute i markerna fick jag inspiration att fotografera, och genom fotografin fördjupades min naturkänsla. Resultatet blev mer än en hobby, vandringarna med kameran förvandlades successivt till en livsstil, och i dag kan jag se på mina bildsamlingar som en röd tråd genom livet. Förändringens ljus strilar genom dem. Tekniken har förädlats genom den innovativa utveckling som hela fotografin genomgått, och min bildsyn har mognat med mina erfarenheter.
Att fotografin är en sofistikerad konstart lärde jag mig så småningom. Många människor har fortfarande svårt att erkänna den på samma nivå som måleriet, eftersom fotografiet är en tekniskt framställd bild och inte ett verk av handen. Dock är ett fotografi är inte kamerans bild, utan fotografens. Den är ögats unika verk. Det gör den intressant som ett uttryck för ens personliga iakttagelseförmåga. Att iaktta, det är vad konstnärer alltid gjort, oavsett medium..
Bilderna i denna bok innehåller motiv som jag ser och upplever som estetiskt tilltalande. Landskapets alla beståndsdelar är min stora inspirationskälla. Motiven finns överallt, i stort och smått, och de har danats av naturen. Med kamerans hjälp gör jag ett urval. Mina ögon varseblir små stilfulla kompositioner och det berikar färderna. Dessa naturens detaljer är en outsinlig tillgång när man vill skapa fotografier med en klart individuell touche. Mer artistiskt utmanande är det (paradoxalt nog), att få till originella fotografier av de storslagna scenerierna. En hissnande vy gör inte sällan bilden opersonligt vacker, som ett vykort, och för att hitta en egen signatur försöker jag utnyttja ljusets många skiftningar.
Färderna i den vilda naturen är höjdpunkter i tillvaron. Genom åren har jag försökt förstå vildmarkens själ, både faktiskt och känslomässigt. Kunskaper om biologi och geologi har varit nyttiga, men att öppna sinnena för naturens skönhet är mycket viktigare för en konstfotograf. Med kameran kan jag göra en estetisk utforskning och det är på den vägen jag slagit in. Naturen upprepar sig genom pånyttfödelse, men också genom en parallell utveckling på vitt skilda platser. Gång på gång förstummas jag över likheter långt ifrån varandra i tid och rum. Och Åren har sin rytm. Naturen är dynamisk och i ständig förändring. Att veta det gör gott för själsfriden och ger mig möjlighet att fotografera likartade motiv om och om igen, på både gamla och nya sätt, och på olika platser. Det är en stor glädje och utmaning för mig.
De konstbilder som jag vill fotografera förutsätter att jag rör mig mycket i markerna och utvecklar förmågan att hitta sina motiven. Friluftsmålare talas det om inom målarkonsten. För en naturfotograf är utelivet själva grundvalen i arbetet. Fotografierna vill jag utforma så nära mitt eget synintryck som möjligt. Jag arbeter mest med en klassisk fotografisk bildkteknik, och föredrar optimal skärpa och en balanserad komposition, och jag drar mig för att göra en alltför långt gången abstraktion. Känslan av äkta natur ska alltid upplevas i bilden. Blicken och sedan kamerans exponering är starten. Med datorn utvecklar jag sedan det som registretas till ett slutresultat som jag blir nöjd med.
Fotografier har aldrig varit äkta porträtt av verkligheten, bara simulationer. En fotografisk bild kan inte registrerar inte den sanna färgvalören, bara vad den rent tekniskt kan återge. Om man mäter färgernas våglängder noggrannt är det alltid skillnader mellan ett fotografi och den verklighet som avbildas. När man jämför olika filmsorters färgåtergivning märks detta tydligt. I datorn tillåter jag mig därför att ändra färgmättnaden och kontrasterna som filmen eller kamerans datakort registrerade, detta i syfte att föra bilden närmare min egen upplevelse. Detta är ingen verklighetsförfalskning utan ett fotografiskt och konstnärligt efterabete som är jämförbart med det kemiska mörkrummet. Som konstnär har jag en stor frihet och den nya tekniken ger mig stora möjligheter. Ofta gör jag också beskärningar för att få en starkare koncentration i motivet. Slutresultat blir en sannolik bild av den verklighet jag såg, men helt sann kan den inte bli.
Bokens bilder har ingen kronologisk eller geografisk gemenskap. De har valts efter andra principer. Att placera närbesläktade motiv som skiljs åt av stora avstånd och tidsrymder bredvid varandra fascinerar mig, och har varit en central utgångspunkt. Främst tycker jag om att fotografera landformer och vegetation, färgfläckar och ljusspel, markdetaljer och uttrycksfulla scenerier plus annat som starkt påverkar min känsla för naturen var jag än befinner mig i världen. Denna motivvärld är mitt konstnärliga terra firma fast mark på latin.
Även om portfolion har ställts samman utan geografiska hänsyn, är den inte helt oberoende av geografin. Ofta sägs det att en bild ska tala för sig själv. Men all bildkonst är relaterad till ett sammanhang, och var motivet fotograferades är en del av det sammanhanget.
Hammar förlag 9185786934 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185786934
- Titel
- Terra firma
- Författare
- Claes Grundsten
- Förlag
- Hammar Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 275 x 240 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- MITT LIV som fotograf började med lusten att visa andra vad jag ser och upplever i vildmarken. Jag fick en kamera och så småningom kom det sig att en stor del av tillvaron började cirkulera kring dessa två intressen naturen och fotografin. De började korsbefrukta varandra. Ute i markerna fick jag inspiration att fotografera, och genom fotografin fördjupades min naturkänsla. Resultatet blev mer än en hobby, vandringarna med kameran förvandlades successivt till en livsstil, och i dag kan jag se på mina bildsamlingar som en röd tråd genom livet. Förändringens ljus strilar genom dem. Tekniken har förädlats genom den innovativa utveckling som hela fotografin genomgått, och min bildsyn har mognat med mina erfarenheter.
Att fotografin är en sofistikerad konstart lärde jag mig så småningom. Många människor har fortfarande svårt att erkänna den på samma nivå som måleriet, eftersom fotografiet är en tekniskt framställd bild och inte ett verk av handen. Dock är ett fotografi är inte kamerans bild, utan fotografens. Den är ögats unika verk. Det gör den intressant som ett uttryck för ens personliga iakttagelseförmåga. Att iaktta, det är vad konstnärer alltid gjort, oavsett medium..
Bilderna i denna bok innehåller motiv som jag ser och upplever som estetiskt tilltalande. Landskapets alla beståndsdelar är min stora inspirationskälla. Motiven finns överallt, i stort och smått, och de har danats av naturen. Med kamerans hjälp gör jag ett urval. Mina ögon varseblir små stilfulla kompositioner och det berikar färderna. Dessa naturens detaljer är en outsinlig tillgång när man vill skapa fotografier med en klart individuell touche. Mer artistiskt utmanande är det (paradoxalt nog), att få till originella fotografier av de storslagna scenerierna. En hissnande vy gör inte sällan bilden opersonligt vacker, som ett vykort, och för att hitta en egen signatur försöker jag utnyttja ljusets många skiftningar.
Färderna i den vilda naturen är höjdpunkter i tillvaron. Genom åren har jag försökt förstå vildmarkens själ, både faktiskt och känslomässigt. Kunskaper om biologi och geologi har varit nyttiga, men att öppna sinnena för naturens skönhet är mycket viktigare för en konstfotograf. Med kameran kan jag göra en estetisk utforskning och det är på den vägen jag slagit in. Naturen upprepar sig genom pånyttfödelse, men också genom en parallell utveckling på vitt skilda platser. Gång på gång förstummas jag över likheter långt ifrån varandra i tid och rum. Och Åren har sin rytm. Naturen är dynamisk och i ständig förändring. Att veta det gör gott för själsfriden och ger mig möjlighet att fotografera likartade motiv om och om igen, på både gamla och nya sätt, och på olika platser. Det är en stor glädje och utmaning för mig.
De konstbilder som jag vill fotografera förutsätter att jag rör mig mycket i markerna och utvecklar förmågan att hitta sina motiven. Friluftsmålare talas det om inom målarkonsten. För en naturfotograf är utelivet själva grundvalen i arbetet. Fotografierna vill jag utforma så nära mitt eget synintryck som möjligt. Jag arbeter mest med en klassisk fotografisk bildkteknik, och föredrar optimal skärpa och en balanserad komposition, och jag drar mig för att göra en alltför långt gången abstraktion. Känslan av äkta natur ska alltid upplevas i bilden. Blicken och sedan kamerans exponering är starten. Med datorn utvecklar jag sedan det som registretas till ett slutresultat som jag blir nöjd med.
Fotografier har aldrig varit äkta porträtt av verkligheten, bara simulationer. En fotografisk bild kan inte registrerar inte den sanna färgvalören, bara vad den rent tekniskt kan återge. Om man mäter färgernas våglängder noggrannt är det alltid skillnader mellan ett fotografi och den verklighet som avbildas. När man jämför olika filmsorters färgåtergivning märks detta tydligt. I datorn tillåter jag mig därför att ändra färgmättnaden och kontrasterna som filmen eller kamerans datakort registrerade, detta i syfte att föra bilden närmare min egen upplevelse. Detta är ingen verklighetsförfalskning utan ett fotografiskt och konstnärligt efterabete som är jämförbart med det kemiska mörkrummet. Som konstnär har jag en stor frihet och den nya tekniken ger mig stora möjligheter. Ofta gör jag också beskärningar för att få en starkare koncentration i motivet. Slutresultat blir en sannolik bild av den verklighet jag såg, men helt sann kan den inte bli.
Bokens bilder har ingen kronologisk eller geografisk gemenskap. De har valts efter andra principer. Att placera närbesläktade motiv som skiljs åt av stora avstånd och tidsrymder bredvid varandra fascinerar mig, och har varit en central utgångspunkt. Främst tycker jag om att fotografera landformer och vegetation, färgfläckar och ljusspel, markdetaljer och uttrycksfulla scenerier plus annat som starkt påverkar min känsla för naturen var jag än befinner mig i världen. Denna motivvärld är mitt konstnärliga terra firma fast mark på latin.
Även om portfolion har ställts samman utan geografiska hänsyn, är den inte helt oberoende av geografin. Ofta sägs det att en bild ska tala för sig själv. Men all bildkonst är relaterad till ett sammanhang, och var motivet fotograferades är en del av det sammanhanget.
Hammar Förlag 1 9185786934 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9185786934
- Titel
- Terra firma
- Författare
- Claes Grundsten
- Förlag
- Hammar Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 275 x 240 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- MITT LIV som fotograf började med lusten att visa andra vad jag ser och upplever i vildmarken. Jag fick en kamera och så småningom kom det sig att en stor del av tillvaron började cirkulera kring dessa två intressen naturen och fotografin. De började korsbefrukta varandra. Ute i markerna fick jag inspiration att fotografera, och genom fotografin fördjupades min naturkänsla. Resultatet blev mer än en hobby, vandringarna med kameran förvandlades successivt till en livsstil, och i dag kan jag se på mina bildsamlingar som en röd tråd genom livet. Förändringens ljus strilar genom dem. Tekniken har förädlats genom den innovativa utveckling som hela fotografin genomgått, och min bildsyn har mognat med mina erfarenheter.
Att fotografin är en sofistikerad konstart lärde jag mig så småningom. Många människor har fortfarande svårt att erkänna den på samma nivå som måleriet, eftersom fotografiet är en tekniskt framställd bild och inte ett verk av handen. Dock är ett fotografi är inte kamerans bild, utan fotografens. Den är ögats unika verk. Det gör den intressant som ett uttryck för ens personliga iakttagelseförmåga. Att iaktta, det är vad konstnärer alltid gjort, oavsett medium..
Bilderna i denna bok innehåller motiv som jag ser och upplever som estetiskt tilltalande. Landskapets alla beståndsdelar är min stora inspirationskälla. Motiven finns överallt, i stort och smått, och de har danats av naturen. Med kamerans hjälp gör jag ett urval. Mina ögon varseblir små stilfulla kompositioner och det berikar färderna. Dessa naturens detaljer är en outsinlig tillgång när man vill skapa fotografier med en klart individuell touche. Mer artistiskt utmanande är det (paradoxalt nog), att få till originella fotografier av de storslagna scenerierna. En hissnande vy gör inte sällan bilden opersonligt vacker, som ett vykort, och för att hitta en egen signatur försöker jag utnyttja ljusets många skiftningar.
Färderna i den vilda naturen är höjdpunkter i tillvaron. Genom åren har jag försökt förstå vildmarkens själ, både faktiskt och känslomässigt. Kunskaper om biologi och geologi har varit nyttiga, men att öppna sinnena för naturens skönhet är mycket viktigare för en konstfotograf. Med kameran kan jag göra en estetisk utforskning och det är på den vägen jag slagit in. Naturen upprepar sig genom pånyttfödelse, men också genom en parallell utveckling på vitt skilda platser. Gång på gång förstummas jag över likheter långt ifrån varandra i tid och rum. Och Åren har sin rytm. Naturen är dynamisk och i ständig förändring. Att veta det gör gott för själsfriden och ger mig möjlighet att fotografera likartade motiv om och om igen, på både gamla och nya sätt, och på olika platser. Det är en stor glädje och utmaning för mig.
De konstbilder som jag vill fotografera förutsätter att jag rör mig mycket i markerna och utvecklar förmågan att hitta sina motiven. Friluftsmålare talas det om inom målarkonsten. För en naturfotograf är utelivet själva grundvalen i arbetet. Fotografierna vill jag utforma så nära mitt eget synintryck som möjligt. Jag arbeter mest med en klassisk fotografisk bildkteknik, och föredrar optimal skärpa och en balanserad komposition, och jag drar mig för att göra en alltför långt gången abstraktion. Känslan av äkta natur ska alltid upplevas i bilden. Blicken och sedan kamerans exponering är starten. Med datorn utvecklar jag sedan det som registretas till ett slutresultat som jag blir nöjd med.
Fotografier har aldrig varit äkta porträtt av verkligheten, bara simulationer. En fotografisk bild kan inte registrerar inte den sanna färgvalören, bara vad den rent tekniskt kan återge. Om man mäter färgernas våglängder noggrannt är det alltid skillnader mellan ett fotografi och den verklighet som avbildas. När man jämför olika filmsorters färgåtergivning märks detta tydligt. I datorn tillåter jag mig därför att ändra färgmättnaden och kontrasterna som filmen eller kamerans datakort registrerade, detta i syfte att föra bilden närmare min egen upplevelse. Detta är ingen verklighetsförfalskning utan ett fotografiskt och konstnärligt efterabete som är jämförbart med det kemiska mörkrummet. Som konstnär har jag en stor frihet och den nya tekniken ger mig stora möjligheter. Ofta gör jag också beskärningar för att få en starkare koncentration i motivet. Slutresultat blir en sannolik bild av den verklighet jag såg, men helt sann kan den inte bli.
Bokens bilder har ingen kronologisk eller geografisk gemenskap. De har valts efter andra principer. Att placera närbesläktade motiv som skiljs åt av stora avstånd och tidsrymder bredvid varandra fascinerar mig, och har varit en central utgångspunkt. Främst tycker jag om att fotografera landformer och vegetation, färgfläckar och ljusspel, markdetaljer och uttrycksfulla scenerier plus annat som starkt påverkar min känsla för naturen var jag än befinner mig i världen. Denna motivvärld är mitt konstnärliga terra firma fast mark på latin.
Även om portfolion har ställts samman utan geografiska hänsyn, är den inte helt oberoende av geografin. Ofta sägs det att en bild ska tala för sig själv. Men all bildkonst är relaterad till ett sammanhang, och var motivet fotograferades är en del av det sammanhanget.
Hammar Förlag 1 9185786934 -
Terra firma
Inbunden bok. Hammar Förlag. 1 uppl. 2006. 167 sidor.
Mycket gott skick. Fint förlagsexemplar. Liten nötning i nederkant längst bak
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185786934
- Titel
- Terra firma
- Författare
- Claes Grundsten
- Förlag
- Hammar Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 275 x 240 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 1100 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- MITT LIV som fotograf började med lusten att visa andra vad jag ser och upplever i vildmarken. Jag fick en kamera och så småningom kom det sig att en stor del av tillvaron började cirkulera kring dessa två intressen naturen och fotografin. De började korsbefrukta varandra. Ute i markerna fick jag inspiration att fotografera, och genom fotografin fördjupades min naturkänsla. Resultatet blev mer än en hobby, vandringarna med kameran förvandlades successivt till en livsstil, och i dag kan jag se på mina bildsamlingar som en röd tråd genom livet. Förändringens ljus strilar genom dem. Tekniken har förädlats genom den innovativa utveckling som hela fotografin genomgått, och min bildsyn har mognat med mina erfarenheter.
Att fotografin är en sofistikerad konstart lärde jag mig så småningom. Många människor har fortfarande svårt att erkänna den på samma nivå som måleriet, eftersom fotografiet är en tekniskt framställd bild och inte ett verk av handen. Dock är ett fotografi är inte kamerans bild, utan fotografens. Den är ögats unika verk. Det gör den intressant som ett uttryck för ens personliga iakttagelseförmåga. Att iaktta, det är vad konstnärer alltid gjort, oavsett medium..
Bilderna i denna bok innehåller motiv som jag ser och upplever som estetiskt tilltalande. Landskapets alla beståndsdelar är min stora inspirationskälla. Motiven finns överallt, i stort och smått, och de har danats av naturen. Med kamerans hjälp gör jag ett urval. Mina ögon varseblir små stilfulla kompositioner och det berikar färderna. Dessa naturens detaljer är en outsinlig tillgång när man vill skapa fotografier med en klart individuell touche. Mer artistiskt utmanande är det (paradoxalt nog), att få till originella fotografier av de storslagna scenerierna. En hissnande vy gör inte sällan bilden opersonligt vacker, som ett vykort, och för att hitta en egen signatur försöker jag utnyttja ljusets många skiftningar.
Färderna i den vilda naturen är höjdpunkter i tillvaron. Genom åren har jag försökt förstå vildmarkens själ, både faktiskt och känslomässigt. Kunskaper om biologi och geologi har varit nyttiga, men att öppna sinnena för naturens skönhet är mycket viktigare för en konstfotograf. Med kameran kan jag göra en estetisk utforskning och det är på den vägen jag slagit in. Naturen upprepar sig genom pånyttfödelse, men också genom en parallell utveckling på vitt skilda platser. Gång på gång förstummas jag över likheter långt ifrån varandra i tid och rum. Och Åren har sin rytm. Naturen är dynamisk och i ständig förändring. Att veta det gör gott för själsfriden och ger mig möjlighet att fotografera likartade motiv om och om igen, på både gamla och nya sätt, och på olika platser. Det är en stor glädje och utmaning för mig.
De konstbilder som jag vill fotografera förutsätter att jag rör mig mycket i markerna och utvecklar förmågan att hitta sina motiven. Friluftsmålare talas det om inom målarkonsten. För en naturfotograf är utelivet själva grundvalen i arbetet. Fotografierna vill jag utforma så nära mitt eget synintryck som möjligt. Jag arbeter mest med en klassisk fotografisk bildkteknik, och föredrar optimal skärpa och en balanserad komposition, och jag drar mig för att göra en alltför långt gången abstraktion. Känslan av äkta natur ska alltid upplevas i bilden. Blicken och sedan kamerans exponering är starten. Med datorn utvecklar jag sedan det som registretas till ett slutresultat som jag blir nöjd med.
Fotografier har aldrig varit äkta porträtt av verkligheten, bara simulationer. En fotografisk bild kan inte registrerar inte den sanna färgvalören, bara vad den rent tekniskt kan återge. Om man mäter färgernas våglängder noggrannt är det alltid skillnader mellan ett fotografi och den verklighet som avbildas. När man jämför olika filmsorters färgåtergivning märks detta tydligt. I datorn tillåter jag mig därför att ändra färgmättnaden och kontrasterna som filmen eller kamerans datakort registrerade, detta i syfte att föra bilden närmare min egen upplevelse. Detta är ingen verklighetsförfalskning utan ett fotografiskt och konstnärligt efterabete som är jämförbart med det kemiska mörkrummet. Som konstnär har jag en stor frihet och den nya tekniken ger mig stora möjligheter. Ofta gör jag också beskärningar för att få en starkare koncentration i motivet. Slutresultat blir en sannolik bild av den verklighet jag såg, men helt sann kan den inte bli.
Bokens bilder har ingen kronologisk eller geografisk gemenskap. De har valts efter andra principer. Att placera närbesläktade motiv som skiljs åt av stora avstånd och tidsrymder bredvid varandra fascinerar mig, och har varit en central utgångspunkt. Främst tycker jag om att fotografera landformer och vegetation, färgfläckar och ljusspel, markdetaljer och uttrycksfulla scenerier plus annat som starkt påverkar min känsla för naturen var jag än befinner mig i världen. Denna motivvärld är mitt konstnärliga terra firma fast mark på latin.
Även om portfolion har ställts samman utan geografiska hänsyn, är den inte helt oberoende av geografin. Ofta sägs det att en bild ska tala för sig själv. Men all bildkonst är relaterad till ett sammanhang, och var motivet fotograferades är en del av det sammanhanget.
Hammar Förlag 1 9185786934 -
Are Terra rossa soils in Europe eolian deposi...
Häftad bok.
Nära nyskick. Lund 1984. (8) s. Enkelt särtryck ur GFF. Biblioteksstämpel. [A6607]
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonniers
-
Terra Incognita Det okända landet
Inbunden bok. Galleri Bergman. 1 uppl. 1996. 36 sidor.
Mycket gott skick. Klotband u sk omsl. Svag fläck på främre omslag.ISBN 9163044862. Målningar av Johan Petterson, Text av Jacques Werup. Språk-Svenska och Engelska
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9163044862
- Titel
- Terra incognita : det okända landet
- Författare
- Petterson, Johan - Werup, Jacques - Galleri Bergman
- Förlag
- Stockholm ; Göteborg ; Malmö ; Karlstad : Galleri Bergman
- Språk
- Svenska
Galleri Bergman 1 9163044862 -
EQSETWH EMPEROR QIN SHIHUANG´S ETERNAL OCH TE...
Häftad bok. SHAANXI SANQIN PUBLISHING HOUSE. 1994. 128 s. Häftad. ILLUSTRERAT PAPPBAND. 656 gram.
Gott skick. BOK PÅ ENGELSKA MEN MEST BILDER.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
En legendarisk seglats. Med James Cook och En...
Förlagsband med något vågigt skyddsomslag. 2001
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189442237
- Titel
- En legendarisk seglats : med James Cook och Endeavour mot Terra Australis
- Författare
- Aughton, Peter
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 533 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kapten James Cooks första resa med fartyget Endeavour har blivit en milstolpe bland upptäcktsresor. Officiellt var färden en vetenskaplig expedition i syfte att studera planeten Venus förflyttning men målet var ett helt annat: att finna den oerövrade kontinenten Terra Australis.
Berättelsen om Endeavours seglats återges här i sin dramatiska helhet. Under den tre år långa resan styrde besättningen sitt skepp genom korallrev och okända vatten där ingen tidigare seglat. De upptäckte nya landområden och dess invånare resan medförde möten med kärleksfulla tahitier, krigiska maorier och skygga aboriginer. Manskapet blev de första västerlänningarna som fick se en australiensisk boomerang och en skuttande känguru.
Peter Aughton låter oss stifta bekantskap med ett rikt persongalleri, från den tystlåtne kapten Cook till expeditionens utvalda deltagare som Linnélärjungen Daniel Solander.
9189442237 -
Nordafrika Terra Magica
Inbunden med skyddsomslag 1957. Allhem. 29x22cm. 97 sidor + karta. Fotobildbok med inledande kommentarer. Fd biblioteksex men i bra skick. Ett par revor på skyddsomslaget. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
[Karta över det Heliga landet]. Terra Sancta...
Beautiful and detailed map, with handsome cartouche at top centre, flanked by garlands and cherubs. The land is divided by tribe, and shows extensive detail of cities, towns, mountains, valleys and waterways, often with alternative place names. Caves, wel läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
-
Terra Magica
Häftad bok. Albert bonniers förlag. 1963. 95 s. Häftad.
Hyggligt skick. Lite sliten i kanterna..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Terra magica. Rom
Allhems Förlag. 1956. 83+ 19 s. Klotband med guldskrift. 28x22,5cm.
Nyskick. Skyddsomslag finns i gott skick. Inledande text 19 sid. Resten foton i sv/v av människor och miljöer i Rom med bildkommentarer. Översiktskarta.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Terra di Valle Camonica. Guida turistica stor...
Communita Montana di Valle Camonica. 1984. 191 s. Limhäftad. Soft cover. 26x20,5cm. 650 gram.
Mycket gott skick. Språk-Italienska. Rikligt fotoillustrerad. Used-Very good.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Behind the Walls of Terra
Pocketbok.
Gott skick. Ace. 1970. 188 s. Pocket. 150 gram. Gott skick. Inlagan håller på att lossna.
FRI FRAKT inrikes -
Terra Magica: Etiopien
Allhems, 1958. Rött linneband med guldtryck, stort format. Skyddsomslag saknas. Ingår i ALLHEMS bildbokserie Terra Magica. Vikt: 732 gram. Troligen ej skrymmande. Ej snedläst. Inget skrivet/kladdat inuti. Fin, troligen oläst inlaga med många färgfoton o i läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Terra Nullius. A Journey Through No One's Lan...
Pocketbok.
ISBN 9781847080059
Nyskick. Trade paperback, 248 sidor. Granta Books (UK, 2007). Translation: Sarah Death. ISBN: 9781847080059. Förlagsny.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK9781847080059 -
Terra Magna. Roman från Nordafrika.
Häftad bok.
Mycket gott skick. Hökerbergs Bokförlag, 1950. 380 s. + tryckt omslag. Vackert förlagsband av mycket hög kvalitet; det tryckta omslaget medbundet. Översatt av Rickard Lennartsson. [2G] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Index des terminaisons des marques de potiers...
Latomus Revue D´Études Latines, Bruxelles. 1956. 77 s. Soft cover. 25x16,5cm. 120 gram.
Gott skick. Languge-French. Cover slightly miscoloured.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
En legendarisk seglats. Med James Cook och En...
Förlagsband med skyddsomslag. 2001
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189442237
- Titel
- En legendarisk seglats : med James Cook och Endeavour mot Terra Australis
- Författare
- Aughton, Peter
- Förlag
- Historiska Media
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 533 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kapten James Cooks första resa med fartyget Endeavour har blivit en milstolpe bland upptäcktsresor. Officiellt var färden en vetenskaplig expedition i syfte att studera planeten Venus förflyttning men målet var ett helt annat: att finna den oerövrade kontinenten Terra Australis.
Berättelsen om Endeavours seglats återges här i sin dramatiska helhet. Under den tre år långa resan styrde besättningen sitt skepp genom korallrev och okända vatten där ingen tidigare seglat. De upptäckte nya landområden och dess invånare resan medförde möten med kärleksfulla tahitier, krigiska maorier och skygga aboriginer. Manskapet blev de första västerlänningarna som fick se en australiensisk boomerang och en skuttande känguru.
Peter Aughton låter oss stifta bekantskap med ett rikt persongalleri, från den tystlåtne kapten Cook till expeditionens utvalda deltagare som Linnélärjungen Daniel Solander.
9189442237 -
-
The Guns of Terra 10
Pocketbok. Bee-Line Books. 1970. 192 s. Pocket.
Gott skick. Namnstämpel, vikt blad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Behind the Walls of Terra
Pocketbok.
ISBN 0722134452
Gott skick. engelsk text, Sphere 1975, pocket , good condition, ISBN 0722134452
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK0722134452
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn