-
Ingenting roar Coco Chanel efter midnatt : re...
Inbunden bok. Stockholm : Ordfront. Första uppl. 1995. 249 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst. Ingår i serien Reportagets mästare. De blixtrande infallen, mångsidigheten, de djärva associationerna, det kvinnliga perspektivet och den roande respektlösheten gör Djuna Barnes till en av vårt århundrades stora reportrar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173244596
- Titel
- Ingenting roar Coco Chanel efter midnatt : reportage
- Författare
- Barnes, Djuna - Hansén, Stig - Thor, Clas - Barnes, Djuna - Ottosson, Meta
- Förlag
- Stockholm : Ordfront
- Utgivningsår
- 1995
- Språk
- Svenska
Stockholm : Ordfront Första 9789173244596 -
Sjukt billigt : vem betalar priset för ditt e...
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2007. 274 sidor.
Nyskick. Skyddsomslag i nyskick. Oläst. I detta reportage, som nominerades till Stora Journalistpriset, berättar Jörgen Huitfeldt, Thella Johnson och Ola Wong om det mänskliga pris som betalas på det kinesiska exportundrets bakgård. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113016849
- Titel
- Sjukt billigt : vem betalar priset för ditt extrapris?
- Författare
- Huitfeldt, Jörgen
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 274 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 142 x 215 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sjukt billigt berättar om det mänskliga pris som betalas på det kinesiska exportundrets bakgård: livsfarliga arbetsmiljöer, misshandel, olagligt övertidsarbete och en epidemi av arbetsskador som varje år försätter tusentals familjer i brutal fattigdom.
Till följd av usla arbetsmiljöer är Kina på väg att bygga upp en skrämmande statistik över arbetsskador. Förlorade armar och ben, kemikalieförgiftning och cancer är några exempel på skador och sjukdomar som är alltför vanliga i den kinesiska exportindustrin.
Kina står för hälften av världens samlade fall av den dödliga industrisjukdomen silikos, stendammslunga. Enligt uppgifter från kinesiska myndigheter kan uppemot fyra miljoner kineser vara drabbade.
I Sverige och Europa är silikosen så gott som utrotad. Alltsedan Carl von Linné uppmärksammade sjukdomen som lämnade så många änkor i sina spår har vi utvecklat de mest sofistikerade metoder för att skydda arbetare från stendamm. Ett enda dödsfall under början av 2000-talet ledde närmast till panik på svenska myndigheter. Vilket inte är så konstigt. Stendammslunga är en allvarlig och obotlig sjukdom som i värsta fall leder till döden på grund av syrebrist. Det är inte något svensk industriverksamhet vill förknippas med. Så de håller den på bekvämt avstånd.
Från Hong Kongs flotta inköpskontor wallraffade sig tre svenska journalister rakt in i södra Kinas kaotiska exportindustri. Förklädda till det svenska importföretaget WJH tog de sig in i fabrikerna och mötte arbetarna som slipar glas och glitter till billiga modesmycken och hugger sten till prestigefyllda svenska byggprojekt som Hammarby Sjöstad, Turning Torso och Raoul Wallenbergs torg.
Reportagen belönades med Röda Korsets journalistpris 2007. Reportaget om den svenska sten- och smyckeimporten från Kina sändes i radioprogrammet Kaliber och nominerades till Stora Journalistpriset 2006.
Norstedts 1 9789113016849 -
Boken om Bildjournalen - Sveriges största ung...
Inbunden bok. Premium Publishing. 2 uppl. 2011. 577 sidor.
Mycket gott skick. Tillskrift på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189136281
- Titel
- Boken om Bildjournalen - Sveriges största ungdomstidning 1954-1969
- Författare
- Lundberg, Börje
- Förlag
- Premium Publishing
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 577 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 220 x 280 mm Ryggbredd 35 mm
- Vikt
- 2228 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Journalisterna och fotograferna tillhörde svenska eliten. Många är välkända än i dag: Cecilia Hagen, Staffan Heimerson och Ulf Nilson för att nämna några. Legendariska fotografer som Bengt H Malmqvist lyfte Bildis till en visuell toppnivå!
Musikens värld speglades genom reportage och skivrecensioner. Plus massor av bilder. I Bildis fick vi senaste nytt om Elvis, Little Gerhard, Lill-Babs, Siwan, Beatles, Stones, Tages, Shanes, Hep Stars, Ola & The Janglers och alla andra kända och okända storheter på den tiden.
Men en händelse blev aldrig omskriven för ingen insåg dess betydelse då. Björn & Benny träffades första gången 1966 och i den här boken finns unika bilder aldrig tidigare publicerade - från timmarna innan de skrev sin första låt tillsammans.
Populära filmer fick också generöst med utrymme i Bildis. Allt om stjärnor som Brigitte Bardot, Ingrid Bergman, James Dean, Anita Ekberg, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe och många fler.
Vi som var tonåringar på 50- och 60-talet älskar minnet av Bildjournalen. Den är fortfarande tidningen i våra hjärtan och naturligtvis värd en egen bok. Författarna Börje Lundberg och Ammi Bohm (som tillsammans tidigare skrivit Yeah! Yeah! Yeah! Beatles erövrar Sverige) har lusläst varenda nummer av Bildjournalen och plockat ut godbitarna år för år.
De har också intervjuat ett fyrtiotal av de inblandade: artister, journalister och fotografer. Bildmaterialet är lika rikt som unikt. Och vilken skön nostalgi att återse rubriker, reportage och annonser som de en gång presenterades i tidningen.
Välkomna till en mycket innehållsrik och angenäm resa tillbaka i tiden med Bildjournalen!
Premium Publishing 2 9789189136281 -
Näringslivets räddningsplan för högerpressen
Häftad bok. Svensk mediehistrisk förening. 2023. 271 sidor.
Mycket gott skick. Mediehistorisk årsbok 2023.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvensk mediehistrisk förening -
Aftonbladet inifrån : 175 års kamp för tryckf...
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2005. 256 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113015798
- Titel
- Aftonbladet inifrån : 175 års kamp för tryckfrihet och ökad upplaga
- Författare
- Rolf Alsing
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1032 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1 9789113015798 -
Massmedier, 8:e : En bok om press, radio och...
Inbunden bok. Albert Bonniers Förlag. 2003. 512 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789100581343
- Titel
- Massmedier, 8:e : En bok om press, radio och tv
- Författare
- Hadenius, Stig
- Förlag
- Albert Bonniers Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 512 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 145 x 220 mm Ryggbredd 38 mm
- Vikt
- 827 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Få områden förändras så snabbt som massmedieområdet. Nya medier kommer till och andra förändras. Förutsättningarna för nyhetsförmedling, opinionsbildning och journalistik bygger på gamla traditioner men de skiftar snabbt. Massmedier har blivit ett standardverk som är nödvändigt för alla som vill hålla sina kunskaper om medievärlden aktuella. Den snabba utvecklingen inom press, radio och TV och nya resultat från medieforskningen gör att boken allt oftare måste uppdateras. Den senaste upplagan kom med sin tredje tryckning 2002.  Den volym som nu föreligger är kraftigt omarbetad. Det innebär inte bara att den aktualiserats utan också att ett antal kapitel är helt omskrivna.
Albert Bonniers Förlag 9789100581343 -
Medier, samhälle, kommunikation
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 304 sidor.
Nära nyskick. Till synes ny och oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107735
- Titel
- Medier, samhälle, kommunikation
- Författare
- Petersson, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medier, samhälle och kommunikation för kursen med samma namn. Boken ger grunderna inom området samt en mängd tillfällen för praktiska övningar.
Utmärkande drag
Tidsperspektiv visar förändringsprocesser
Diskuterar och problematiserar mediernas roll i samhället
Aktiverande uppgifter
Vi lever idag i ett mediesamhälle. Tidningar, tidskrifter, radio, tv, film och internet ger oss information, kunskap och underhållning. Den bild vi har av samhället, har vi i stor utsträckning fått genom medierna. Därför är det viktigt att studera hur massmedierna fungerar i vårt samhälle.
Medier, samhälle och kommunikation presenterar mediesamhället ur såväl historiska, nutida och framtida perspektiv. Boken analyserar bland annat svensk och internationell mediestruktur och vilka förändringar som finns inom medie- och kommunikationsområdet. Ett annat område som poängteras är mediernas roll i samhället och vilken betydelse de har för både demokratins utveckling och samtidskulturen.
Medier, samhälle och kommunikation innehåller en mängd olika sorters uppgifter som aktiverar eleverna och underlättar inlärningen.
Författaren Lars Petersson är skolledare vid Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson är journalist vid Sveriges Radio.
"Teoretiska perspektiv vävs samman med konkreta exempel. Kapitlen är rikt illustrerade och innehåller även frågor att fundera över och diskutera. Ambitionen att hjälpa läsaren att bli en kritisk medieanvändare är lovvärd och stämmer väl med bokens pedagogiska inriktning."
Marie Leijon, Bibliotekstjänst 12123010
Liber 1 9789147107735 -
Journalistik, reklam och information
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2012. 258 sidor.
Nära nyskick. Till synes ny och oläst med obruten rygg. Ett svagt veck finns dock på framsidan, men inget som stör.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147107797
- Titel
- Journalistik, reklam och information
- Författare
- Bergström, Bo
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 258 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 346 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att känna till hur vi påverkar och påverkas, hur vi tolkar och förmedlar budskap och hur vi väljer rätt medier för vårt budskap, är några av kunskapsmålen för Journalistik, reklam och information.
Utmärkande drag
Exempel från verkligheten
Kritiskt förhållningssätt
Betonar samspelet mellan text och bild
Journalistik, reklam och information fungerar som en brygga mellan teori och praktik. Boken inleds med ett teoretiskt avsnitt om kommunikation. Därefter behandlas vad som är typiskt för journalistiska texter, informationstexter och reklamtexter. Ett kapitel om lag och rätt avslutar boken.
Exempel från verkligheten
Genomgående betonas helhetsperspektivet det vill säga samspelet mellan text och bild. Vidare löper ett kritiskt förhållningssätt till medier som en röd tråd genom boken. Boken är rik på exempel från verkligheten som visar på texter och kampanjer från både privat och offentlig sektor.
Praktiska uppgifter
Ett stort antal praktiska uppgifter ger möjlighet att utveckla förmågan till kreativt skapande och kritiskt tänkande.
Om författarna
Författargruppen består av Bo Bergström, art director, Suzanne Rosendahl, skribent och lärare i kommunikation vid Stockholms universitet och IHM, Lars Petersson, skolledare på Polhemskolan i Lund och Åke Pettersson, journalist vid Sveriges Radio.
Den här är en gedigen bok som lämpar sig väl för undervisning ... Den är anpassad till kursen Journalistik, reklam och information 1 och 2 enligt GY11. Bokens innehåll kopplas till konkreta exempel och till diskussions- och arbetsuppgifter. /Marie Leijon, Bibliotekstjänst 13101005
Liber 1 9789147107797 -
The universal journalist
Häftad bok. PlutoPress. 4 uppl. 2011. 252 sidor.
Nära nyskick. Engelsk text.
Hel och fin.
Boken känns oläst.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPlutoPress 4 -
Newspapering in the Old West. A pictorial his...
Inbunden bok. Bonanza Books, New York. 1965.
Mycket gott skick. Inb, med skyddsomsl. Kvarto. 191 sid. Rikt illustrerad. Engelsk text
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBonanza Books, New York -
Playboy
Tidning, tidskrift. Playboy. 1 uppl. 1961. 182 sidor.
Gott skick. Småskador omslag inlagan fin
Se bild
La Ekberg of La Dolce Vita Underbara Bilder av
Miss AnitaInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKPlayboy 1 -
Om konsten att samtala : en bok för människor...
Inbunden bok. Rabén Prisma. 2 uppl. 1994.
Nyskick. Inb. folierad kart. namnetikett. 234 sid, 350 gr
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151826387
- Titel
- Om konsten att samtala : en bok för människor i kontaktyrken
- Författare
- Engquist, Anders
- Förlag
- Stockholm : Rabén Prisma
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Rabén Prisma 2 9789151826387 -
Adobe Illustrator CC 2017
Häftad bok. Adobe press. 2018. 466 sidor.
Hyggligt skick. Äldre upplaga men fungerar fortfarande utmärkt till att lära sig grunderna för Adobe illustrator!
Boken ger tillgänglighet till motsvarande onlinekurs med videotutorials.
Inga understrykningar. … läs merFRI FRAKT inrikes- ISBN
- 9780134663449
- Titel
- Adobe Illustrator CC 2017
- Författare
- Wood, Brian (Adobe instructor)
- Utgivningsår
- 2018
- Språk
- English
- Baksidestext
- Creative professionals seeking the fastest, easiest, most comprehensive way to learn Adobe Illustrator CC (2017 release) choose Adobe Illustrator CC Classroom in a Book (2017 release) from the best-selling series of hands-on software training workbooks from Adobe Press. The 15 project-based lessons in this book show users step-by-step the key techniques for working in Illustrator. Build a strong foundation for working with Adobe Illustrator CC by following hands-on projects for creating logos, illustrations, and posters. Learn how to use the Shaper tool and Live Shapes along with dynamic symbols to streamline graphics creation. Create website assets and export them in multiple formats to support modern responsive web designs. From exacting illustration to more free-form painting, you'll gain vital Illustrator skills as you progress through the lessons--
Getting started -- What's new in Adobe Illustrator CC (2017 release) -- A quick tour of Adobe Illustrator CC (2017 release) -- Getting to know the work area -- Techniques for selecting artwork -- Using shapes to create artwork for a postcard -- Editing and combining shapes and paths -- Transforming artwork -- Creating an illustration with the drawing tools -- Using color to enhance signage -- Adding type to a poster -- Organizing your artwork with layers -- Gradients, blends, and patterns -- Using brushes to create a poster -- Exploring creative uses of effects and graphic styles -- Creating artwork for a t-shirt -- Using Illustrator CC with other Adobe applications -- Exporting assets.
Imported from: lx2.loc.gov:210/LCDB (Do not remove)
Adobe press 9780134663449 -
Hat på nätet : vad får du inte skriva på inte...
Häftad bok. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. 2014. 61 sidor.
Gott skick. Inga anteckningar. Publicerad 2014. För ungdom.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185933785
- Titel
- Hat på nätet : vad får du inte skriva på internet?
- Författare
- Juridikinstitutet - Sverige. Ungdomsstyrelsen
- Förlag
- Stockholm : Ungdomsstyrelsen
- Utgivningsår
- 2014
- Språk
- Svenska
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor 9789185933785 -
Nyhetsradio : en bok om aktualitetsjournalist...
Inbunden bok. Carlsson. 3 uppl. 2014. 221 sidor.
Mycket gott skick. Inga anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173316781
- Titel
- Nyhetsradio : en bok om aktualitetsjournalistik
- Författare
- Lindfelt, Erik
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 221 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 144 x 218 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tredje reviderade upplagan.
Boken är en handfast vägledning i konsten att göra bra och begriplig nyhetsjournalistik i radio, ett av våra mest utnyttjade massmedier; hur man intervjuar för radio, hur man bygger ett nyhetsinslag och hur man hittar nyheter. En nödvändig bok för alla som studerar journalistik. Författarna har också kritiska funderingar kring hur radiomediet används i nyhetsförmedlingen. Ett helt nytt kapitel om den digitala utvecklingens möjligheter och fallgropar har lagts till.
Erik Lindfelt och Leif Eriksson-Sjöberg är båda erfarna radiojournalister och har skrivit och medverkat i flera böcker i vitt skilda ämnen. De båda har ett långt förflutet inom radion, bland annat på P4 och Sveriges Radios Ekoredaktion. Eriksson-Sjöberg är idag kanalchef vid P4 Gävleborg, Lindfelt frilansjournalist i Jönköping efter ett antal år som bibliotekschef i kommunen.
Läs mer om författarna på deras gemensamma sajt www.cigarr.com. Till boken hör även ett antal ljudande exempel från nyhetsradiovärlden som nås från samma hemsida.
Carlsson 3 9789173316781 -
Din upphovsrätt och andras : handbok för jour...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2006. 238 sidor.
Mycket gott skick. Inga anteckningar. Känns oläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274883
- Titel
- Din upphovsrätt och andras : handbok för journalister
- Författare
- Kerstin Ahlberg
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 238 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 353 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- En journalist arbetar dagligen med upphovsrättsliga frågor. Dels är hennes egna verk upphovsrättsligt skyddade, dels hanterar hon andras verk och riskerar att göra intrång i deras rätt. Det finns alltså dubbel anledning till att upphovsrätten måste ingå i det journalistiska kunnandet. Upphovsrättslagen ändras ofta, och medielandskapet är i ständig förändring. Därför finns nu en ny upplaga av Kerstin Ahlbergs klassiska handbok!
Norstedts Akademiska Förlag 3 9172274883 -
Webbjournalistik
Inbunden bok. Norstedts. 1 uppl. 2010. 190 sidor.
Mycket gott skick. Inga anteckningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113025841
- Titel
- Webbjournalistik
- Författare
- Lindquist, Kristian
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 190 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 374 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Webbjournalistikens betydelse och omfattning ökar snabbt, men mycket lite finns skrivet om hur arbetet ska göras.
Denna nya handbok redogör för skillnaderna mellan webben och andra, mer traditionella medieformer och går igenom allt man behöver kunna för att arbeta med webbjournalistik. Boken tar framför allt upp hur det konkreta arbetet ska bedrivas, men här berörs också andra aspekter på webbjournalistiken, till exempel de ständigt aktuella och stundtals brännheta frågorna om etik och källkritik.
Webbjournalistik är främst tänkt för studenter, men den är lika användbar för alla de yrkesverksamma journalister som behöver öka sina kunskaper i ämnet.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1 9789113025841 -
FRI FRAKT inrikes
- ISBN
- 9781118980828
- Titel
- Designing Brand Identity: An Essential Guide for the Whole Branding Team, 5
- Författare
- Alina Wheeler
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
Wiley 5th edition 9781118980828 -
Österland: Resa i Turkiet, Irak och Iran
Häftad bok. Veckotidningen Vi/KF:s bokförlag. 1949. 400 sidor.
Hyggligt skick. Omslaget slitet och fransigt, gulnat exemplar, men boken håller ihop väl och kartorna är med. Funkar bra för den som är framför allt är intresserad av innehållet. Köp gärna fler böcker av mig samtidigt, samma fraktkostnad för upp till 3 kilo böcker. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKVeckotidningen Vi/KF:s bokförlag -
Porträtt
Inbunden bok. Stockholm : Eyvind Johnson-sällskapet. 2004.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Gammal prislapp på baksidan av skyddsomslaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163151330
- Titel
- Porträtt
- Författare
- Johnson, Eyvind - Mattsson, Per-Olof - Wiktorsson, Per Anders - Eyvind Johnson-sällskapet
- Förlag
- Stockholm : Eyvind Johnson-sällskapet
- Utgivningsår
- 2004
- Språk
- Svenska
Stockholm : Eyvind Johnson-sällskapet 9789163151330 -
The Mediated Construction of Reality
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2016. 256 sidor.
Mycket gott skick. Det förekommer överstrykningar men annars i gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780745681306
- Titel
- The Mediated Construction of Reality
- Författare
- Nick Couldry - Andreas Hepp
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780745681306 -
Borgerlig offentlighet : kategorierna "privat...
Häftad bok. Arkiv förlag/A-Z förlag. 2003. 272 sidor.
Mycket gott skick. Finns vissa överstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789179241636
- Titel
- Borgerlig offentlighet : kategorierna "privat" och "offentligt" i det moder
- Författare
- Habermas, Jürgen
- Förlag
- Arkiv förlag/A-Z förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 200 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 370 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Jürgen Habermas (f. 1929) har alltsedan 1960-talet publicerat en rad filosofiska och samhällsteoretiska arbeten, som grundlagt hans ställning som Frankfurtskolans ledande gestalt under efterkrigstiden.
Hans magnifika genombrottsverk Borgerlig offentlighet från 1962 är en brett upplagd historisk och sociologisk undersökning av hur den tidiga borgerligheten skapar den moderna åtskillnaden mellan "privat" och "offentligt", varvid offentligheten tilldelas rollen som kritisk granskare av statens verksamhet. Habermas visar på ett fascinerande sätt hur kapitalismens utveckling och de samhälleliga motsättningarna undergräver möjligheterna till en sådan kritisk kontroll. Samtidigt förskjuts de tidigare gränserna mellan "privat" och "offentligt" på nya och oväntade sätt.
Denna bok är en självklar utgångspunkt för alla intresserade av masskommunikation och massmedier; för alla som vill förstå förutsättningarna för den moderna litteraturens uppkomst; för alla utforskare av det "offentliga rummet": stadens, gatans och torgets ideologiska budskap; för de aktuella diskussionerna om den offentliga sektorn, välfärdssamhället och socialstaten.
I en utförlig inledning ger Mats Dahlkvist en klargörande presentation av bokens centrala teman.
Arkiv förlag/A-Z förlag 9789179241636 -
Media and Politics in a Globalizing World
Häftad bok. John Wiley & Sons. 1 uppl. 2015. 256 sidor.
Mycket gott skick. Överstrykningar på kanske fem sidor totalt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780745654690
- Titel
- Media and Politics in a Globalizing World
- Författare
- Alexa Robertson
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 500 g
- Språk
- English
John Wiley & Sons 1 9780745654690 -
Retorisk kritik
Häftad bok. Retorikförlaget. 2014. 406 sidor.
Mycket gott skick. Lite sliten på utsidan men har bara överstrykningar på ett fåtal sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186093242
- Titel
- Retorisk kritik
- Författare
- Viklund, Jon - Mehrens, Patrik - Fischer, Otto
- Förlag
- Retorikförlaget
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 406 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 150 x 230 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 596 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Retorisk kritik är en antologi som samlar bidrag från en rad forskare inom svensk retorikvetenskap.
Boken svarar mot en metodologisk utmaning inom retorikutbildningen. De senaste decennierna har uppenbarat nödvändigheten av vidare teoretisk reflexion kring retoriken och dess grundbegrepp, men hur kan teorierna användas i det praktiska analysarbetet?
Bokens syfte är att belysa mötet mellan teoretiska perspektiv och konkreta analysmaterial, och därmed inspirera till intressanta retoriska analyser. Det är vår förhoppning att denna bok ska tjäna som vägledning för uppsatsskribenter i ämnet retorik, men vi hoppas också att den kan vara till glädje för var och en som intresserar sig för hur kommunikation påverkar oss och vårt samhälle.
Retorisk kritik är 22 artiklar fördelade på sex huvudrubriker: 1. Retorisk kritik – en introduktion; 2. Argumentation och debatt; 3. Stil och berättande; 4. Retorik som social handling; 5. Makt och identitet; 6. Visuell retorik och moderna medier
Retorikförlaget 9789186093242 -
Klassisk retorik för vår tid
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2016. 383 sidor.
Nära nyskick. Sparsamt använd och överstrykningar på ett fåtal sidor.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144099880
- Titel
- Klassisk retorik för vår tid
- Författare
- Lindqvist, Janne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 383 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 173 x 240 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 830 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Klassisk retorik för vår tid ger en grundläggande introduktion i den klassiska retorikens teori och är sedan länge standardverket på området. Här presenteras och förklaras både de enklaste termerna och de mer invecklade teoretiska förutsättningarna med exempel ur svenskt vardagsliv, internationell politik, filosofisk och poetisk litteratur, reklam och amerikanska storfilmer. De rikliga hänvisningarna till modern retorikforskning och klassiska källor gör dessutom att olika uppfattningar kommer till tals och att begreppen problematiseras.
Bokens andra utgåva är reviderad i alla delar. Avsnitten om argumentation och språklig stil har genomgått särskilt stora omarbetningar och inledningen innehåller nya avsnitt om retorikens plats i politik, samhälle och utbildning både i antiken och i vår egen tid. För första gången i en svensk introduktionsbok lyfts här den klassiska retoriken fram som en helt nödvändig konst för det kloka medborgerliga samtalet och en väg till ett mer välgrundat omdöme.
Boken är en introduktion till retoriken på universitetsnivå, men även ett akademiskt referensverk för den som kommit lite längre. Den är användbar för var och en som vill utveckla sin förmåga att analysera påverkande texter och kommunicera effektivt i muntlig och skriftlig form.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2 9789144099880 -
Mediernas historia
Inbunden bok. Lunds universitet, Media-Tryck. 2019. 288 sidor.
Nära nyskick. Sparsamt använd, inga överstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198580105
- Titel
- Mediernas historia
- Författare
- Jarlbrink, Johan
- Förlag
- Lunds universitet, Media-Tryck
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 165 x 247 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 852 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Idag upplever många att medier genomsyrar allt fler delar av vardag och samhälle. Men vår samtid delar denna erfarenhet med människor som levt under tidigare perioder. För att hitta en tid då medier inte satte sin prägel på liv och samhälle måste vi gå mycket långt tillbaka i historien. Mediehistoriska perspektiv kan anläggas på de flesta historiska fenomen. Det förflutna är nämligen endast tillgängligt i medierad form – om det så gäller antikt klotter, runstenar, dammiga arkiv dokument, sönderfallande tidningslägg, muntliga berättelser eller förra årets Youtubeklipp. I den här boken skildras en mycket lång mediehistoria. Att mäta medievanor genom big data är idag vanligt – men även urknallen big bang är ett medialt fenomen vars kosmiska bakgrundsstrålning inte kan studeras utan att först registreras. Med en disposition i 44 avsnitt betonar Mediernas historia olika mediekulturers särprägel, samtidigt som den lyfter fram hur ett myller av medier har interagerat – från beständiga lertavlor över predikstolar och tidigmodern visuell kommunikation till strömmande medier. Istället för att framhäva mediehistoriska brott och revolutioner synlig gör boken kontinuiteter ifråga om hur medier har etablerats, använts och förändrats fram till vår egen tid. Relationen mellan vår samtids sociala medier och traditionella mass medier utgör här endast ett exempel på den komplexa väv av sinsemellan hopflätade kommunikationsformer som historien består av.
Lunds universitet, Media-Tryck 9789198580105 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9780748637843
- Titel
- Media studies - a reader
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- (pbk.
- Språk
- English
9780748637843 -
Medier och samhälle : en introduktion
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2009. 173 sidor.
Nära nyskick. Ej namnad, inga understrykningar eller anteckningar, inga vikta hörn.
Jag säljer många böcker och det går bra att köpa flera till samma fraktpris. … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144054353
- Titel
- Medier och samhälle : en introduktion
- Författare
- Klaus Bruhn Jensen
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 173 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 324 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Medier - från tv, radio och tidningar, till Internet och mobiltelefoni - utgör idag en oskiljaktig del av politik, ekonomi, kultur och vardag. Vid en tidpunkt då många såväl i den offentliga debatten som i vardagliga samtal lyfter fram medierna som en direkt orsak till att samhället utvecklas i en bestämd riktning, tar denna bok sin utgångspunkt i det ömsesidiga beroendeförhållandet mellan medier och samhälle. Medierna är en oskiljaktig del av samhällets struktur liksom den omgivande samhällsstrukturen bidrar till att forma de enskilda mediernas uppbyggnad och innehåll. Genom en nyanserad och detaljerad beskrivning av detta ömsesidiga beroendeförhållande analyserar Klaus Bruhn Jensen medierna i samhället, samhället i medierna, medier som samhällsinstitutioner och mediernas mottagare.Boken vänder sig i första hand till studenter inom medie- och kommunikationsvetenskap vid universitet och högskolor. Den lämpar sig också väl som fortbildning och uppdatering för alla med ett behov och intresse av att följa utvecklingen inom medievärlden.
Studentlitteratur AB 1 9789144054353 -
Vi och vår tid
Inbunden bok. Johnson-förlaget, Malmö. 1963.
Mycket gott skick. I slutet finns tomma sidor med plats för gästbok såväl som anteckningar om giftermål, nyfödda barn med mera.
Liknande bok från 159 finns på min profil … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKJohnson-förlaget, Malmö -
Vår egen tid
Inbunden bok. 1959.
Gott skick. Bokfilmen om vår egen tid: allt detta har hänt. Både i början och slutet finns tomma sidor som är till för anteckningar respektive gästbok. På en sida är ungefär 1/4 av sidan urklippt, men boken är i övrigt i gott skick. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn