-
Etableringsledarskap : Så gör vi platsen attr...
Inbunden bok.
Nyskick. Own Your Book, Utg. 2023 | Pappband. 8:o (195x245 mm)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198825084
- Titel
- Etableringsledarskap -en handbok: Så gör vi platsen attraktiv för investeringar.
- Författare
- Asplund, Christer
- Förlag
- Own Your Book / Respons AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 195 x 245 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 825 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här delas praktiska erfarenheter som beskriver verkliga och ofta dramatiska, lokala beslutsprocesser. Syftet är att
visa hur etableringarna ofta går till och vad som krävs för att lyckas attrahera nya investeringar. Författarna vill
stimulera så att vi får se fler lyckosamma etableringsprocesser i hela landet.
9789198825084 -
Place management : new roles for place manage...
Inbunden bok. Infotain & Infobooks Sweden. 1 uppl. 2011. 224 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Boken är på engelska.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170032967
- Titel
- Place management : new roles for place managers in rebuilding European wealth
- Författare
- Asplund, Christer
- Förlag
- Infotain & Infobooks Sweden
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 230 x 267 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 1286 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Professionella platsledare skapar lokal och regional tillväxt. I den första boken om de europeiska platsledarnas betydelse, ger Christer Asplund konkreta råd från 35 års internationellt arbete med att utveckla vinnande regioner och städer. Boken publiceras i en dramatisk tid för Europa när den egna platsens ekonomiska tillväxt är i fokus för lokala och regionala ledare.
Boken Place Management pekar på platsledarnas ansvar och presenterar en rad verklighetsförankrade rekommendationer för hur ledarskapet kan utövas på ett aktivt och kraftfullt sätt. Från bokens rika exempelsamling kan läsaren dra lärdomar från platsledare som lyckats och misslyckats. Boken väjer inte för de kontroversiella frågorna och kritiserar användningen av slogans och enkla reklambudskap. Samtidigt sätter den in Place Management i ett europeiskt ekonomiskt, historiskt och socialt sammanhang.
Christer Asplund fjärde bok om platsutveckling från ett lokalt och regionalt perspektiv handlar om platsledarens betydelse. Den första boken, Placehunting konsten att attrahera etableringar, kom i början av 1990-talet. Boken var den första i sitt slag på svenska och gav upphov till rader av lokala och regionala projekt i Sverige och Norge. Nästa bok, Placehunting International, fokuserade på utveckling av attraktionsfaktorer för investeringar. Den tredje boken, Place Marketing, som skrevs tillsammans med professor Philip Kotler, fokuserar på de marknadsrelaterade aspekterna av platsutveckling. Den engelska upplagan har översatts och anpassats till ryska, kinesiska och turkiska. Den nu aktuella boken, Place Management, levandegör ledarskapsfrågorna med exempel hämtade från många håll i världen. Christer Asplund har i 35 år arbetat på hundratals platser i Europa och Asien med att skapa lokal attraktion för att locka talanger, investeringar och utökad turism. Det är dessa verklighetsanknutna erfarenheter som ligger till grund för samtliga böcker.
Jacob Ikkala har utifrån sin bankerfarenhet i Nordea och allmänna analysförmåga fascinerats av hur platser kan förlora respektive vinna på sitt Place Management. Med sin bakgrund från Copenhagen Business School (CBS) och sin breda internationella erfarenhet samt sitt intresse för internationella jämförande studier, har Jacob Ikkala fungerat som en god komplettering till Asplunds livslånga erfarenheter av Place Management.
Sagt om boken:
Inom industrin är det viktigt att innovationsklimatet lokalt är öppet och nyfiket. Jag har genom min långa internationella erfarenhet sett stora skillnader mellan platsernas uppträdande inför nya tekniska lösningar. För svensk ingenjörskonst är t ex inställningen till innovationsupphandling en nyckelfråga. Place management blir därför en viktig kugge i innovationspolitiken. Denna bok har på ett nytt och spännande sätt fångat upp hur platsutvecklingen kan förbättras.
Bo Normark VD, Power Circle och tidigare globalt affärsområdesansvarig ABB Power Systems
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från ett bankperspektiv utgör den lokala utvecklingen av samhälle och näringsliv själva essensen i den globala världen. Affärer görs lokalt och det är här kunder och aktörer finns. Swedbanks affärsidé bygger på att vara en inkluderande bank över hela landet. Från den utgångspunkten är boken Place Management både lärorik och relevant. Den skildrar de lokala utmaningarna i en ny tappning genom sin fokusering på management. Läsaren får på ett insiktsfullt sätt följa hur platsledarskapet kan stärkas.
Peter Nygårds, senior advisor, tidigare bl a senior vice president på Swedbank samt statssekreterare på Näringsdepartementet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konkurrensen om de vassaste hjärnorna, de mest innovativa företagen och de stora investeringarna är knivskarp. Varför är vissa platser attraktiva medan andra dör sotdöden? Boken Place Management ger konkret vägledning till alla som vill stärka en plats konkurrenskraft och skapa ett tydligt varumärke. Det krävs mycket mer än en fyndig slogan.
Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som praktiskt förankrad klusterledare anser jag att place management är en av de stora utmaningarna. Boken Place Management fyller igen en stor kunskapslucka. Med sin bas i skärningspunkten mellan offentlig och privat sektor är boken en guldgruva att ösa ur.
Mats Williams, VD, The Paper Province och prisbelönad klusterledare i Europa
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna unika bok handlar om en aspekt som det ytterst sällan skrivs något om: hur själva ledarskapet utövas och organiseras för att skapa lokal tillväxt. I individuella samtal berörs frågan ofta men i litteraturen har dessa ledarskapsfrågor hittills inte analyserats alls. Boken fyller därför ett stort tomrum.
Tore Helmersson, VD Innovatum AB i Trollhättan.
Infotain & Infobooks Sweden 1 9789170032967 -
Place management : new roles for place manage...
Inbunden bok. Infotain & Infobooks Sweden. 1 uppl. 2011. 224 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Place management
Se mina andra annonser för samfraktInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170032967
- Titel
- Place management : new roles for place managers in rebuilding European wealth
- Författare
- Asplund, Christer
- Förlag
- Infotain & Infobooks Sweden
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 230 x 267 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 1286 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- Professionella platsledare skapar lokal och regional tillväxt. I den första boken om de europeiska platsledarnas betydelse, ger Christer Asplund konkreta råd från 35 års internationellt arbete med att utveckla vinnande regioner och städer. Boken publiceras i en dramatisk tid för Europa när den egna platsens ekonomiska tillväxt är i fokus för lokala och regionala ledare.
Boken Place Management pekar på platsledarnas ansvar och presenterar en rad verklighetsförankrade rekommendationer för hur ledarskapet kan utövas på ett aktivt och kraftfullt sätt. Från bokens rika exempelsamling kan läsaren dra lärdomar från platsledare som lyckats och misslyckats. Boken väjer inte för de kontroversiella frågorna och kritiserar användningen av slogans och enkla reklambudskap. Samtidigt sätter den in Place Management i ett europeiskt ekonomiskt, historiskt och socialt sammanhang.
Christer Asplund fjärde bok om platsutveckling från ett lokalt och regionalt perspektiv handlar om platsledarens betydelse. Den första boken, Placehunting konsten att attrahera etableringar, kom i början av 1990-talet. Boken var den första i sitt slag på svenska och gav upphov till rader av lokala och regionala projekt i Sverige och Norge. Nästa bok, Placehunting International, fokuserade på utveckling av attraktionsfaktorer för investeringar. Den tredje boken, Place Marketing, som skrevs tillsammans med professor Philip Kotler, fokuserar på de marknadsrelaterade aspekterna av platsutveckling. Den engelska upplagan har översatts och anpassats till ryska, kinesiska och turkiska. Den nu aktuella boken, Place Management, levandegör ledarskapsfrågorna med exempel hämtade från många håll i världen. Christer Asplund har i 35 år arbetat på hundratals platser i Europa och Asien med att skapa lokal attraktion för att locka talanger, investeringar och utökad turism. Det är dessa verklighetsanknutna erfarenheter som ligger till grund för samtliga böcker.
Jacob Ikkala har utifrån sin bankerfarenhet i Nordea och allmänna analysförmåga fascinerats av hur platser kan förlora respektive vinna på sitt Place Management. Med sin bakgrund från Copenhagen Business School (CBS) och sin breda internationella erfarenhet samt sitt intresse för internationella jämförande studier, har Jacob Ikkala fungerat som en god komplettering till Asplunds livslånga erfarenheter av Place Management.
Sagt om boken:
Inom industrin är det viktigt att innovationsklimatet lokalt är öppet och nyfiket. Jag har genom min långa internationella erfarenhet sett stora skillnader mellan platsernas uppträdande inför nya tekniska lösningar. För svensk ingenjörskonst är t ex inställningen till innovationsupphandling en nyckelfråga. Place management blir därför en viktig kugge i innovationspolitiken. Denna bok har på ett nytt och spännande sätt fångat upp hur platsutvecklingen kan förbättras.
Bo Normark VD, Power Circle och tidigare globalt affärsområdesansvarig ABB Power Systems
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Från ett bankperspektiv utgör den lokala utvecklingen av samhälle och näringsliv själva essensen i den globala världen. Affärer görs lokalt och det är här kunder och aktörer finns. Swedbanks affärsidé bygger på att vara en inkluderande bank över hela landet. Från den utgångspunkten är boken Place Management både lärorik och relevant. Den skildrar de lokala utmaningarna i en ny tappning genom sin fokusering på management. Läsaren får på ett insiktsfullt sätt följa hur platsledarskapet kan stärkas.
Peter Nygårds, senior advisor, tidigare bl a senior vice president på Swedbank samt statssekreterare på Näringsdepartementet.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Konkurrensen om de vassaste hjärnorna, de mest innovativa företagen och de stora investeringarna är knivskarp. Varför är vissa platser attraktiva medan andra dör sotdöden? Boken Place Management ger konkret vägledning till alla som vill stärka en plats konkurrenskraft och skapa ett tydligt varumärke. Det krävs mycket mer än en fyndig slogan.
Maria Rankka, VD Stockholms Handelskammare
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som praktiskt förankrad klusterledare anser jag att place management är en av de stora utmaningarna. Boken Place Management fyller igen en stor kunskapslucka. Med sin bas i skärningspunkten mellan offentlig och privat sektor är boken en guldgruva att ösa ur.
Mats Williams, VD, The Paper Province och prisbelönad klusterledare i Europa
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denna unika bok handlar om en aspekt som det ytterst sällan skrivs något om: hur själva ledarskapet utövas och organiseras för att skapa lokal tillväxt. I individuella samtal berörs frågan ofta men i litteraturen har dessa ledarskapsfrågor hittills inte analyserats alls. Boken fyller därför ett stort tomrum.
Tore Helmersson, VD Innovatum AB i Trollhättan.
Infotain & Infobooks Sweden 1 9789170032967 -
Företagsdemokrati i facklig belysning : en in...
Häftad bok. Stockholm : Prisma ; [Solna] : [Seelig. 1972. 126 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151805344
- Titel
- Företagsdemokrati i facklig belysning : en internationell översikt
- Författare
- Asplund, Christer - Lantz, Vanja
- Förlag
- Stockholm : Prisma ; [Solna] : [Seelig
- Utgivningsår
- 1972
- Språk
- Svenska
Stockholm : Prisma ; [Solna] : [Seelig 9789151805344 -
Investera i Norden : Om plats, ledarskap och...
Inbunden bok. Lava Förlag. 1 uppl. 2018. 264 sidor.
Nyskick. Inbunden bok med mjuka pärmar.
Illustrerad i färg
E&N 250427Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188799159
- Titel
- Investera i Norden : Om plats, ledarskap och tillväxt
- Författare
- Asplund, Christer
- Förlag
- Lava Förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 179 x 245 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 740 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Investera i Norden adresserar den globala kampen om de investeringsmedel motsvarande 1 520 000 000 000 amerikanska dollar som 2017 investerades internationellt (UNCTAD). Dessa investeringsmedel avgör tillväxt och välstånd i enskilda länder. Siffran kan jämföras med världens största statliga investeringsfond, den norska oljefonden, som är värd 1 000 000 000 000 amerikanska dollar. För Norden handlar det om att utveckla och vårda sin attraktivitet för investeringar, för fler besökare och inflyttning av talanger. Investera i Norden analyserar hårda faktorer, som industri och infrastruktur, samt mjuka faktorer, där de gemensamma värderingarna och managementtraditionerna, Nordic Management, spelar stor roll.Investera i Norden ger en unik helhetsbild av hur Norden de kommande åren tillsammans kan stärka sin attraktionskraft för ett fortsatt välfärdsorienterat samhällsbygge. Färdvägen tecknas med en djup förankring i exempel och konkreta ekonomiska, kulturella och sociala observationer. Investera i Norden, med förord av professor Philip Kotler och Nordiska ministerrådets rådsdirektör, Britt Bohlin, innehåller fakta och argument om Norden som ekonomiskt och stabil region, med fördjupning i dess historia, statsbildning, näringsliv, nätverk, värderingar, omvärldens Nordenbild, möjliga framtidsscenarier samt call to action.Christer Asplund
Christer har alltid styrts av ledarskapsfrågorna i relation till lokal utveckling, attraktionsbyggande för investeringar, besöksnäringens möjligheter och den gränsöverskridande talangjakten. Därmed kommer snabbt platsen och regionen i centrum. Han sätter en ära i att fånga det konkreta och praktiskt genomförbara från alla de platser hans konsultgärning hittills fört honom till. Över tvåhundra av dessa platser är nordiska. Erfarenheterna har gett konkreta uppslag till Investera i Norden.Nordendimensionen finns i allt han uträttar och skriver. Investera i Norden sammanfogar nu också många av hans iakttagelser från tidigare böcker, till exempel: Placehunting Konsten att lyckas med produktiv lokalisering (den första boken i Norden på detta tema), Placehunting International, Place Marketing Europe Attracting Investments, Industries, Residents and Visitors to European Cities, Communities, Regions and Nations tillsammans med professor Philip Kotler, Place Management: New Roles for Place Managers in Rebuilding European Wealth, också det i samarbete med Philip Kotler. Den röda tråden i böckerna handlar om ledarskapets roll i utvecklingen av ständigt nya attraktionsfaktorer, som lockar investeringar, turister och talanger. Christer väjer inte för att skriva klartext, och han är fascinerad över det han kallar Nordic management med sina särdrag och intressanta potentialer.Magnus Fransson
Magnus har ett starkt intresse för innovation och ledarskap som drivkrafter för samhällsutveckling. Nordenperspektivet finns med från barnsben och har följt honom under hela hans trettioåriga professionella karriär. Kanske fröet såddes redan i början på förra seklet när Carl och Elseline Christiansen från Randers respektive Hammel i Danmark flyttade till Sverige som arbetskraftsinvandrare. Med på flytten var Magnus mormor Inger Christiansen, från Kolding. Magnus brukar beskriva sin tid på Ericsson, efter avslutad civilingenjörsutbildning, som en fantastisk tid. Ericssons framgångar under nittiotalet var också nordiska framgångar. Och då inte bara på grund av den finnkamp/svenskkamp som pågick mellan Ericsson och Nokia. Ericssons viktigaste samarbeten fanns i Norden, framförallt i Finland, men även i Danmark och Norge. Under tiden på riskkapitalbolaget Industrifonden förstärktes bilden av det finmaskiga investerarnätverket och hur det opererar helt gränslöst. Betydelsen av det industriella Norden har sedan bara blivit ännu tydligare med insikten om hur andra branscher fungerar. Magnus mångåriga arbete med att utveckla nya affärer och industriella samarbeten inom framförallt den nya bioekonomin och den cirkulära ekonomin har stärkt hans tro på Norden."I Norden bor det närmare 27 miljoner invånare med en enorm köpkraft. De muskler som vi gemensamt har i kombination med att det förmodligen inte finns något område i världen som är mer politiskt stabilt kan skapa fantastiska förutsättningar för ett utökat nordiskt samarbete. Jag är oerhört intresserad av hur detta skulle kunna utvecklas."
- Petter Stordalen Nordenvän, investerare, ägare av Nordic Choice Hotels
Lava Förlag 1 9789188799159 -
Etableringsledarskap -en handbok: Så gör vi p...
Inbunden bok. Own Your Book / Respons AB. 2023. 224 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198825084
- Titel
- Etableringsledarskap -en handbok: Så gör vi platsen attraktiv för investeringar.
- Författare
- Asplund, Christer
- Förlag
- Own Your Book / Respons AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 195 x 245 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 825 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här delas praktiska erfarenheter som beskriver verkliga och ofta dramatiska, lokala beslutsprocesser. Syftet är att
visa hur etableringarna ofta går till och vad som krävs för att lyckas attrahera nya investeringar. Författarna vill
stimulera så att vi får se fler lyckosamma etableringsprocesser i hela landet.
Own Your Book / Respons AB 9789198825084 -
Etableringsledarskap -en handbok: Så gör vi p...
Inbunden bok. Own Your Book / Respons AB. 2023. 224 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198825084
- Titel
- Etableringsledarskap -en handbok: Så gör vi platsen attraktiv för investeringar.
- Författare
- Asplund, Christer
- Förlag
- Own Your Book / Respons AB
- Utgivningsår
- 2023
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 195 x 245 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 825 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Här delas praktiska erfarenheter som beskriver verkliga och ofta dramatiska, lokala beslutsprocesser. Syftet är att
visa hur etableringarna ofta går till och vad som krävs för att lyckas attrahera nya investeringar. Författarna vill
stimulera så att vi får se fler lyckosamma etableringsprocesser i hela landet.
Own Your Book / Respons AB 9789198825084 -
Investera i Norden : Om plats, ledarskap och...
Inbunden bok. Lava Förlag. 1 uppl. 2018. 264 sidor.
Nyskick. Lättare hanteringsslitage i främst hörn.
Försiktigt läst.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188799159
- Titel
- Investera i Norden : Om plats, ledarskap och tillväxt
- Författare
- Asplund, Christer
- Förlag
- Lava Förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 179 x 245 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 740 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Investera i Norden adresserar den globala kampen om de investeringsmedel motsvarande 1 520 000 000 000 amerikanska dollar som 2017 investerades internationellt (UNCTAD). Dessa investeringsmedel avgör tillväxt och välstånd i enskilda länder. Siffran kan jämföras med världens största statliga investeringsfond, den norska oljefonden, som är värd 1 000 000 000 000 amerikanska dollar. För Norden handlar det om att utveckla och vårda sin attraktivitet för investeringar, för fler besökare och inflyttning av talanger. Investera i Norden analyserar hårda faktorer, som industri och infrastruktur, samt mjuka faktorer, där de gemensamma värderingarna och managementtraditionerna, Nordic Management, spelar stor roll.Investera i Norden ger en unik helhetsbild av hur Norden de kommande åren tillsammans kan stärka sin attraktionskraft för ett fortsatt välfärdsorienterat samhällsbygge. Färdvägen tecknas med en djup förankring i exempel och konkreta ekonomiska, kulturella och sociala observationer. Investera i Norden, med förord av professor Philip Kotler och Nordiska ministerrådets rådsdirektör, Britt Bohlin, innehåller fakta och argument om Norden som ekonomiskt och stabil region, med fördjupning i dess historia, statsbildning, näringsliv, nätverk, värderingar, omvärldens Nordenbild, möjliga framtidsscenarier samt call to action.Christer Asplund
Christer har alltid styrts av ledarskapsfrågorna i relation till lokal utveckling, attraktionsbyggande för investeringar, besöksnäringens möjligheter och den gränsöverskridande talangjakten. Därmed kommer snabbt platsen och regionen i centrum. Han sätter en ära i att fånga det konkreta och praktiskt genomförbara från alla de platser hans konsultgärning hittills fört honom till. Över tvåhundra av dessa platser är nordiska. Erfarenheterna har gett konkreta uppslag till Investera i Norden.Nordendimensionen finns i allt han uträttar och skriver. Investera i Norden sammanfogar nu också många av hans iakttagelser från tidigare böcker, till exempel: Placehunting Konsten att lyckas med produktiv lokalisering (den första boken i Norden på detta tema), Placehunting International, Place Marketing Europe Attracting Investments, Industries, Residents and Visitors to European Cities, Communities, Regions and Nations tillsammans med professor Philip Kotler, Place Management: New Roles for Place Managers in Rebuilding European Wealth, också det i samarbete med Philip Kotler. Den röda tråden i böckerna handlar om ledarskapets roll i utvecklingen av ständigt nya attraktionsfaktorer, som lockar investeringar, turister och talanger. Christer väjer inte för att skriva klartext, och han är fascinerad över det han kallar Nordic management med sina särdrag och intressanta potentialer.Magnus Fransson
Magnus har ett starkt intresse för innovation och ledarskap som drivkrafter för samhällsutveckling. Nordenperspektivet finns med från barnsben och har följt honom under hela hans trettioåriga professionella karriär. Kanske fröet såddes redan i början på förra seklet när Carl och Elseline Christiansen från Randers respektive Hammel i Danmark flyttade till Sverige som arbetskraftsinvandrare. Med på flytten var Magnus mormor Inger Christiansen, från Kolding. Magnus brukar beskriva sin tid på Ericsson, efter avslutad civilingenjörsutbildning, som en fantastisk tid. Ericssons framgångar under nittiotalet var också nordiska framgångar. Och då inte bara på grund av den finnkamp/svenskkamp som pågick mellan Ericsson och Nokia. Ericssons viktigaste samarbeten fanns i Norden, framförallt i Finland, men även i Danmark och Norge. Under tiden på riskkapitalbolaget Industrifonden förstärktes bilden av det finmaskiga investerarnätverket och hur det opererar helt gränslöst. Betydelsen av det industriella Norden har sedan bara blivit ännu tydligare med insikten om hur andra branscher fungerar. Magnus mångåriga arbete med att utveckla nya affärer och industriella samarbeten inom framförallt den nya bioekonomin och den cirkulära ekonomin har stärkt hans tro på Norden."I Norden bor det närmare 27 miljoner invånare med en enorm köpkraft. De muskler som vi gemensamt har i kombination med att det förmodligen inte finns något område i världen som är mer politiskt stabilt kan skapa fantastiska förutsättningar för ett utökat nordiskt samarbete. Jag är oerhört intresserad av hur detta skulle kunna utvecklas."
- Petter Stordalen Nordenvän, investerare, ägare av Nordic Choice Hotels
Lava Förlag 1 9789188799159 -
Gävleborg 2000 en upptäXresa mot framtiden
Häftad bok. FoU-X. 1989. 271 sidor.
Nära nyskick. Rapport 1989:3
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKFoU-X -
Investera i Norden : Om plats, ledarskap och...
Inbunden bok. Lava Förlag. 1 uppl. 2018. 264 sidor.
Nyskick. Förlagsny, oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188799159
- Titel
- Investera i Norden : Om plats, ledarskap och tillväxt
- Författare
- Asplund, Christer
- Förlag
- Lava Förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 264 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 179 x 245 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 740 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Investera i Norden adresserar den globala kampen om de investeringsmedel motsvarande 1 520 000 000 000 amerikanska dollar som 2017 investerades internationellt (UNCTAD). Dessa investeringsmedel avgör tillväxt och välstånd i enskilda länder. Siffran kan jämföras med världens största statliga investeringsfond, den norska oljefonden, som är värd 1 000 000 000 000 amerikanska dollar. För Norden handlar det om att utveckla och vårda sin attraktivitet för investeringar, för fler besökare och inflyttning av talanger. Investera i Norden analyserar hårda faktorer, som industri och infrastruktur, samt mjuka faktorer, där de gemensamma värderingarna och managementtraditionerna, Nordic Management, spelar stor roll.Investera i Norden ger en unik helhetsbild av hur Norden de kommande åren tillsammans kan stärka sin attraktionskraft för ett fortsatt välfärdsorienterat samhällsbygge. Färdvägen tecknas med en djup förankring i exempel och konkreta ekonomiska, kulturella och sociala observationer. Investera i Norden, med förord av professor Philip Kotler och Nordiska ministerrådets rådsdirektör, Britt Bohlin, innehåller fakta och argument om Norden som ekonomiskt och stabil region, med fördjupning i dess historia, statsbildning, näringsliv, nätverk, värderingar, omvärldens Nordenbild, möjliga framtidsscenarier samt call to action.Christer Asplund
Christer har alltid styrts av ledarskapsfrågorna i relation till lokal utveckling, attraktionsbyggande för investeringar, besöksnäringens möjligheter och den gränsöverskridande talangjakten. Därmed kommer snabbt platsen och regionen i centrum. Han sätter en ära i att fånga det konkreta och praktiskt genomförbara från alla de platser hans konsultgärning hittills fört honom till. Över tvåhundra av dessa platser är nordiska. Erfarenheterna har gett konkreta uppslag till Investera i Norden.Nordendimensionen finns i allt han uträttar och skriver. Investera i Norden sammanfogar nu också många av hans iakttagelser från tidigare böcker, till exempel: Placehunting Konsten att lyckas med produktiv lokalisering (den första boken i Norden på detta tema), Placehunting International, Place Marketing Europe Attracting Investments, Industries, Residents and Visitors to European Cities, Communities, Regions and Nations tillsammans med professor Philip Kotler, Place Management: New Roles for Place Managers in Rebuilding European Wealth, också det i samarbete med Philip Kotler. Den röda tråden i böckerna handlar om ledarskapets roll i utvecklingen av ständigt nya attraktionsfaktorer, som lockar investeringar, turister och talanger. Christer väjer inte för att skriva klartext, och han är fascinerad över det han kallar Nordic management med sina särdrag och intressanta potentialer.Magnus Fransson
Magnus har ett starkt intresse för innovation och ledarskap som drivkrafter för samhällsutveckling. Nordenperspektivet finns med från barnsben och har följt honom under hela hans trettioåriga professionella karriär. Kanske fröet såddes redan i början på förra seklet när Carl och Elseline Christiansen från Randers respektive Hammel i Danmark flyttade till Sverige som arbetskraftsinvandrare. Med på flytten var Magnus mormor Inger Christiansen, från Kolding. Magnus brukar beskriva sin tid på Ericsson, efter avslutad civilingenjörsutbildning, som en fantastisk tid. Ericssons framgångar under nittiotalet var också nordiska framgångar. Och då inte bara på grund av den finnkamp/svenskkamp som pågick mellan Ericsson och Nokia. Ericssons viktigaste samarbeten fanns i Norden, framförallt i Finland, men även i Danmark och Norge. Under tiden på riskkapitalbolaget Industrifonden förstärktes bilden av det finmaskiga investerarnätverket och hur det opererar helt gränslöst. Betydelsen av det industriella Norden har sedan bara blivit ännu tydligare med insikten om hur andra branscher fungerar. Magnus mångåriga arbete med att utveckla nya affärer och industriella samarbeten inom framförallt den nya bioekonomin och den cirkulära ekonomin har stärkt hans tro på Norden."I Norden bor det närmare 27 miljoner invånare med en enorm köpkraft. De muskler som vi gemensamt har i kombination med att det förmodligen inte finns något område i världen som är mer politiskt stabilt kan skapa fantastiska förutsättningar för ett utökat nordiskt samarbete. Jag är oerhört intresserad av hur detta skulle kunna utvecklas."
- Petter Stordalen Nordenvän, investerare, ägare av Nordic Choice Hotels
Lava Förlag 1 9789188799159 -
Industrivisioner : Åtta röster om framtidens...
Häftad bok.
Nyskick. Utforska framtidens svenska industri med åtta röster i boken Industrivisioner. Hållbarhet, innovation och automatisering i fokus. | Premiss, Utg. 2020 | Häftad. 8:o (130x175 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186743949
- Titel
- Industrivisioner : åtta röster om framtidens svenska industri
- Författare
- Asplund, Ola
- Förlag
- Premiss
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 140 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 130 x 175 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 176 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Industrivisioner: åtta röster om framtidens svenska industri samlas journalister, forskare, filmskapare, debattörer och branschexperter. Förhoppningen är att bidra till en mer framtidsinriktad debatt om den svenska industrins utveckling, bortom dagsaktuella kvartalsrapporter. Hur kan vi skapa en svensk industri som är hållbar och framgångsrik när det gäller frågor som innovation, teknik, produktion, arbetsorganisation? Vilken roll får människor och fackföreningar i en framtid som ter sig allt mer automatiserad? Texterna rör allt från klimatutmaningen till jämställdhet och klyftan mellan stad och land. Medverkande: Lena Abrahamsson, Ola Asplund, Christer Karlsson, Felix Lundmark, Tuula Teeri, Po Tidholm, Lisa Pelling, Gabriela Pichler.
9789186743949
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
