-
Bedömning i NO : Grundskolans tidiga år
Häftad bok.
Nyskick. Bedömning och utveckling av naturvetenskapliga förmågor för lärare i NO-ämnena i grundskolan. | Gleerups, 2013 | Limhäftad. 8:o (15-25 cm i höjd) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140682185
- Titel
- Bedömning i NO - grundskolans tidiga år
- Författare
- Jönsson, Anders
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning i biologi, fysik och kemi ska ge eleverna förutsättningar att bland annat ta ställning i frågor med naturvetenskapligt innehåll, genomföra undersökningar och använda begrepp för att beskriva och förklara olika fenomen och sammanhang. Men hur vet man i vilken utsträckning eleverna har utvecklat dessa förmågor? Och hur kan man stödja elevernas fortsatta utveckling?
I den här boken diskuteras vilka aspekter som ska bedömas i förhållande till de förmågor som beskrivs i kursplanerna för NO-ämnena samt hur bedömningen kan genomföras för att hjälpa eleverna att utveckla dessa förmågor. Huvudfokus ligger på strategier för formativ bedömning – hur man kommunicerar förväntningar till eleverna, ger konstruktiv återkoppling och låter eleverna arbeta med själv- och kamratbedömning – men boken tar även upp skriftliga omdömen, betyg, likvärdighet, nationella prov och sambedömning.
Boken riktar sig i första hand till lärare, och blivande lärare, som undervisar i NO-ämnena i grundskolans årskurs 1–6. En stor del av innehållet är dock relevant även för andra årskurser och andra ämnen. Författarna har varit ansvariga för utvecklingen av Skolverkets diagnosmaterial i NO för årskurs 1–6 (DiNO) samt medverkar i konstruktionen av de nationella proven i biologi, fysik och kemi för årskurs 6.
Anders Jönsson är bitr. professor vid naturvetenskapernas didaktik, Högskolan Kristianstad.
Margareta Ekborg är professor i ämnesdidaktik med naturvetenskaplig inriktning, Malmö högskola.
Britt Lindahl är lektor i ämnesdidaktik med naturvetenskaplig inriktning, Högskolan Kristianstad.
Lena Löfgren är lektor i fysikdidaktik, Högskolan Kristianstad.
9789140682185 -
Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klass...
Häftad bok.
Nyskick. Utforska samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll i grund- och gymnasieskolan med denna praktiska bok. | Gleerup, 2016 | Limhäftad. 8:o (15-25 cm i höjd) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140695550
- Titel
- Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet, 2 uppl
- Författare
- Ekborg, Margareta
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok finns även som e-bok (ISBN 9789151109213) och går att köpa via nätbokhandeln.
Hur farligt är det att sola? Är ekologisk mat alltid det bästa alternativet? Är det bra att ta fem kronor extra betalt för plastkassarna i affären? Vilka konsekvenser får den globala uppvärmningen och vad kan vi göra som individer och på ett strukturellt plan? Den här typen av frågor möter eleverna: samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Denna bok erbjuder både en teoretisk ram och konkreta exempel på hur man kan arbeta med SNI i grund- och gymnasieskolan.
Genom att stödja eleverna i att utveckla kompetenser som att formulera frågor, arbeta källkritiskt, planera undersökningar samt värdera resultat och information, stärker lärare elevernas möjligheter att använda sina kunskaper i samhällslivet. Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken som riktar sig till lärarstudenter och lärare i både grund- och gymnasieskola.
Margareta Ekborg, professor emerita i ämnesdidaktik med naturvetenskaplig inriktning, Malmö högskola.
Malin Ideland, professor i utbildningsvetenskap med inriktning mot etnologi, Malmö högskola.
Britt Lindahl, professor emerita i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad.
Claes Malmberg, professor i naturvetenskapens didaktik, Högskolan i Halmstad.
Christina Ottander, docent i ämnesdidaktik med inriktning naturvetenskap, Umeå universitet. Maria Rosberg, universitetslektor i fysik.
9789140695550 -
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2013.
Mycket gott skick. Fin inlaga med diverse överstrukna stycken. Lätt skav vid pärmens hörn.
Se gärna mina övriga annonser för fler liknande böcker, tryck på säljare: ”Henkesjo” nedan och beställ flera böcker samtidigt utan extra fraktkostnad!
D2 … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140682222
- Titel
- Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
- Författare
- Mats Areskoug - Margareta Ekborg - Britt Lindahl - Maria Rosberg
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa i de naturorienterande ämnena (NO) i de tidiga skolåren är ett utmanande, spännande och roligt uppdrag. Dessa ämnen spänner dock över stora innehållsområden och därför kan det vara svårt att få en överblick och välja ett innehåll som är lämpligt för åldersgruppen.
Den här boken hjälper lärare att få grepp om det viktigaste innehållet i de naturvetenskapliga ämnena. Författarna beskriver naturvetenskaperna ur ett helhetsperspektiv och ger en övergripande struktur, som kompletteras med relevanta begrepp. Naturvetenskapens bärande idéer förklaras mer i detalj och utifrån en rad konkreta vardagliga exempel. Innehållet diskuteras i förhållande till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11).
Boken kan användas både som kurslitteratur för blivande lärare och som ämnesfördjupning för verksamma lärare.
Mats Areskoug, docent i fysik, Malmö högskola.
Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Malmö högskola.
Britt Lindahl, universitetslektor i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad.
Maria Rosberg, universitetslektor i fysik, Högskolan Kristianstad.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140682222 -
Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2013.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140682222
- Titel
- Naturvetenskapens bärande idéer - för lärare F-6
- Författare
- Mats Areskoug - Margareta Ekborg - Britt Lindahl - Maria Rosberg
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Att undervisa i de naturorienterande ämnena (NO) i de tidiga skolåren är ett utmanande, spännande och roligt uppdrag. Dessa ämnen spänner dock över stora innehållsområden och därför kan det vara svårt att få en överblick och välja ett innehåll som är lämpligt för åldersgruppen.
Den här boken hjälper lärare att få grepp om det viktigaste innehållet i de naturvetenskapliga ämnena. Författarna beskriver naturvetenskaperna ur ett helhetsperspektiv och ger en övergripande struktur, som kompletteras med relevanta begrepp. Naturvetenskapens bärande idéer förklaras mer i detalj och utifrån en rad konkreta vardagliga exempel. Innehållet diskuteras i förhållande till Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11).
Boken kan användas både som kurslitteratur för blivande lärare och som ämnesfördjupning för verksamma lärare.
Mats Areskoug, docent i fysik, Malmö högskola.
Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Malmö högskola.
Britt Lindahl, universitetslektor i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad.
Maria Rosberg, universitetslektor i fysik, Högskolan Kristianstad.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140682222 -
Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klass...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2012.
Nyskick. Förlagsny och oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140681232
- Titel
- Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet
- Författare
- Ekborg, Margareta
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 184 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ska man vaccinera sig mot influensa, även om det finns risk för biverkningar? Är strålningen från mobiltelefoner farlig eller inte? Och vad stoppar vi i oss? Kan vi lita på att maten vi köper är bra? Även om de flesta grundskoleelever inte kommer att välja en naturvetenskaplig yrkesbana kommer de att möta den här typen av frågor, som kallas för samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI). Denna bok erbjuder både en teoretisk ram och konkreta exempel på hur man kan jobba med SNI i skolan.
Elever tycker ofta att frågorna är intressanta, men de fastnar lätt i att diskutera personliga värderingar och det finns en risk att det naturvetenskapliga innehållet och samhällskontexten går förlorad. Läraren behöver därför stödja eleverna i arbetet med att formulera frågor, arbeta källkritiskt, argumentera, planera undersökningar samt värdera resultat och information. Syftet med arbetsmetoderna är att stärka elevernas möjligheter att använda sig av dessa kunskaper i vardagslivet.
Författarna har under tre år bedrivit ett forskningsprojekt om SNI i grundskolan. Erfarenheter och resultat från detta projekt ligger till grund för boken.
Margareta Ekborg, professor i ämnesdidaktik, Malmö högskola. Malin Ideland, docent i etnologi, Malmö högskola. Britt Lindahl, fil. dr i ämnesdidaktik, Högskolan Kristianstad. Claes Malmberg, fil. dr i pedagogik, Malmö högskola. Christina Ottander, docent i ämnesdidaktik, Umeå universitet. Maria Rosberg, fil. dr i fysik, Högskolan Kristianstad.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140681232
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
