-
Skolans sociala arbetsmiljö : vad forskningen...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1985. 165 sidor.
Hyggligt skick. blekt rygg. dedikation på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144234410
- Titel
- Skolans sociala arbetsmiljö : vad forskningen visar
- Författare
- Berg, Gunnar - Arbetarskyddsfonden
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur 9789144234410 -
Hundra Svenska Smultronställen
Inbunden bok. Bokförlaget Bra Böcker. 1986.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Varför köpa en bok om intressanta sevärdheter från 1986? Vi lever i värld som hela tiden förändras. Kanske ett smultronställe då, inte är det idag. Tänk på alla ställen ni missar om ni inte har boken. (resor) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBokförlaget Bra Böcker -
Tollered - ett brukssamhälles uppkomst och ut...
Häftad bok. Alingsås. 1978. 52 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAlingsås -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163030352
- Titel
- Hultakvarnmordet : ett morddrama i vävarbygd
- Författare
- Ahlberger, Gunnar - Släktföreningen Annika och Torkel i Berg
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
9789163030352 -
Medicinskt folkbibliotek: Om öron-, näs- och...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Albert Bonniers Förlag. Stockholm,1925 & 1929. Halvfranskt band med marmorerade pärmar. Två band i en volym. Svartvita illustrationer. 169 & 160 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Tollered - ett brukssamhälles uppkomst och ut...
Häftad bok. Eget. 1978. 52 sidor.
Gott skick. Gåvoskrift från författaren.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKEget -
Att förstå skolan - En teori om skolan som in...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 352 sidor.
Nära nyskick. Något nött vid kant vid ryggen, se bild. Inlagan i nyskick.
Författaren ställer frågan om inte skolan är en av de mest komplexa institutionerna i samhället. Den teori som behandlas är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar. I denna teori läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144031200
- Titel
- Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer
- Författare
- Berg, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 608 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den teori som behandlas i boken är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar och hanterbar. I denna teori – som utgör frukten av ett forskningsarbete som bedrivits sedan mitten av 1970-talet – är begreppet frirum centralt; skolan som institution sätter gränser och skapar därmed frirum för det vardagsarbete som enskilda skolor bedriver. Som en följd av historiska och nutida maktförhållanden inom och mellan stat och samhälle är dessa gränser oklara och mångtydiga. Detta resulterar i att skolor som organisationer kan bedriva sitt vardagsarbete på skilda sätt, utan att för den skull bryta mot givna mål, regler, ramar och/eller krav på resultat. Mot denna bakgrund kan skolutveckling ses som en möjlighet för skolans aktörer att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum. I boken behandlas teorin som sådan. Vidare behandlas metoder och konkreta strategier för skolutveckling som är direkt knutna till teorin. Boken vänder sig såväl till forskare och studerande inom det samhällsvetenskapliga området som till skolledare, lärare och andra verksamma inom skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144031200 -
Rektor i fokus : Kunskap, värden och verktyg
Inbunden bok.
Nyskick. Studentlitteratur AB, Utg. 2020 | Flexband. 8:o (155x223 mm)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144127828
- Titel
- Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 427 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Vad behöver skolledaren kunna om juridiken?
Hur kan arbetet mot kränkningar ledas?
Hur kan rektor klara av korstrycket och olika värdesystem?
Att leda det systematiska kvalitetsarbetet - hur kan komplexiteten hanteras?
Hur kan rektor organisera för skolutveckling och förbättring?
Hur kan ett pedagogiskt och distribuerat ledarskap omsättas?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Den här andra upplagan av Skolledaren i fokus, som nu heter Rektor i fokus, är grundligt uppdaterad och omarbetad. Den innehåller flera nya kapitel om bland annat rektors ledarskap på fritidshemmet och i vuxenutbildningen, om digitalisering och datafiering samt om elevhälsan och nyanlända elever.
Boken fångar vidden av rektorsprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet. Den vänder sig även till verksamma rektorer inom skola och förskola samt andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
9789144127828 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKEget -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKAB William Michelsens Boktryckeri -
Hundra svenska smultronställen
Inbunden bok. Bra Böcker. 1988.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Inb, stort format. En bok om platser och ställen- med kasrtanvisningar så du lätt hittar dit- som de är nu, som de var, med minnen av händelser och ekot av röster
… läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBra Böcker -
Kunskap - Organisation - Demokrati
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1995. 248 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144494715
- Titel
- Kunskap - Organisation - Demokrati
- Författare
- Englund, Tomas - Lindblad, Sverker - Berg, Gunnar - Wallin, Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144494715 -
Alingsås Bomull - Ett familjeföretags öden un...
Häftad bok. CWK Gleerup, Lund. 1965. 130 sidor.
Nyskick. Om Alingsås Bomullsväveri under 100 år. Institutet för västsvensk kulturforskning. Skrifter 8. Illustrerad med foton, två utvikskartor med väveriets fabriks- och bostadsområde vid Gerdska strand och kvarteren inom Ringgatorna i Alingsås, diagram och tabel läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCWK Gleerup, Lund -
Skolkultur
Inbunden bok. Gleerups Utbildning AB. 2004. 155 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Finns anteckningar i blyerts. Fint skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172052000
- Titel
- Skolkultur
- Författare
- Gunnar Berg - Gunnar Berg
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nyckeln till skolans utveckling
Skolan är en komplex organisation. Varje skola har sin egen kultur som utvecklas under åren. Och för att förstå hur en bestämd skola fungerar, vilka krafter som egentligen styr och vart utvecklingen är på väg, måste man begripa skolkulturen. Då kan man också se om det existerande frirummet utnyttjas fullt ut.
I Skolkultur lär vi oss förstå hur vi kan öppna vägar till skolutveckling, hur hin- der kan undanröjas och hur möjligheter bör tas till vara. Reviderad och utökad upplaga.
Gleerups Utbildning AB 9789172052000 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Arkitekter med omnejd
Häftad bok. Stockholm Arkitektur Förlag AB. 1986. 192 sidor.
Mycket gott skick. Rikt illustrerad. Något skör i limningen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186050146
- Titel
- Arkitekter med omnejd
- Författare
- Alenius, Stefan
- Förlag
- Stockholm : Arkitektur
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Stockholm Arkitektur Förlag AB 9789186050146 -
Kunskap - Organisation - Demokrati
Häftad bok. Studentlitteratur AB. Första uppl. 1995. 248 sidor.
Gott skick. Några enstaka marginalförstrykningar i blyerts.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144494715
- Titel
- Kunskap - Organisation - Demokrati
- Författare
- Englund, Tomas - Lindblad, Sverker - Berg, Gunnar - Wallin, Erik
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1995
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB Första 9789144494715 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBra Böcker -
Sjösåsboken Andra delen
Inbunden bok. Sjösås Pastorats Hembygds- och Fornminnesförening. 1959. 129 sidor.
Mycket gott skick. Fotoillustrerad. Artiklar: Hembygden i bilder, Karta över Braåsbygden, Till minnet av J. A. Göth, Kyrkobygget i Sjösås 1861-1865, Om Braås gård och före detta järnbruk, Djäknaklämman, Sägner från gamla Sjösås, Kyrkohgerde Efraim Lindstam, Om härledningen läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSjösås Pastorats Hembygds- och Fornminnesförening -
Skolledarskap och skolans frirum
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 263 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144072807
- Titel
- Skolledarskap och skolans frirum
- Författare
- Gunnar Berg
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken syftar till att tydliggöra den komplexitet som utmärker rektorers och andra skolledares arbete och arbetsvillkor. Det goda skolledarskapet är inte enbart en fråga om att demonstrera ytliga ledaregenskaper som empatisk framtoning, kommunikativ förmåga, karismatisk utstrålning. I boken analyserar författaren vad ett professionellt skolledarskap verkligen innebär och diskuterar konsekvenserna av denna professionalism för skolledares faktiska yrkesutövande. Det handlar kort sagt om de skolledarroller som ligger i förlängningen av den centraliserade resultatstyrning som präglar dagens skola och om det frirum som denna styrform öppnar för.För den enskilda skolan och skolledaren har frirummet att göra med var gränserna går för skolans planering, genomförande och uppföljning av det egna vardagsarbetet. Bokens innehåll bygger på den frirumsteori om skolan som institution och skolor som organisationer som redovisas i Att förstå skolan (Studentlitteratur 2003).Boken vänder sig till verksamma och blivande rektorer samt till andra ledare verksamma inom enskilda skolor. Eftersom ledarskapsfrågor fått ett utökat utrymme i den nya lärarutbildningen är bokens innehåll även relevant för lärarstudenter och verksamma lärare.
Studentlitteratur 1 9789144072807 -
Skolkultur
Inbunden bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2004. 160 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag saknas. Några streck med överstrykningspenna
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172052000
- Titel
- Skolkultur
- Författare
- Gunnar Berg - Gunnar Berg
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 470 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nyckeln till skolans utveckling
Skolan är en komplex organisation. Varje skola har sin egen kultur som utvecklas under åren. Och för att förstå hur en bestämd skola fungerar, vilka krafter som egentligen styr och vart utvecklingen är på väg, måste man begripa skolkulturen. Då kan man också se om det existerande frirummet utnyttjas fullt ut.
I Skolkultur lär vi oss förstå hur vi kan öppna vägar till skolutveckling, hur hin- der kan undanröjas och hur möjligheter bör tas till vara. Reviderad och utökad upplaga.
Gleerups Utbildning AB 2 9789172052000 -
Skolledarskap och skolans frirum
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Studentlitteratur. uppl.1:2. 2011. 263 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144072807
- Titel
- Skolledarskap och skolans frirum
- Författare
- Gunnar Berg
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 263 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 520 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken syftar till att tydliggöra den komplexitet som utmärker rektorers och andra skolledares arbete och arbetsvillkor. Det goda skolledarskapet är inte enbart en fråga om att demonstrera ytliga ledaregenskaper som empatisk framtoning, kommunikativ förmåga, karismatisk utstrålning. I boken analyserar författaren vad ett professionellt skolledarskap verkligen innebär och diskuterar konsekvenserna av denna professionalism för skolledares faktiska yrkesutövande. Det handlar kort sagt om de skolledarroller som ligger i förlängningen av den centraliserade resultatstyrning som präglar dagens skola och om det frirum som denna styrform öppnar för.För den enskilda skolan och skolledaren har frirummet att göra med var gränserna går för skolans planering, genomförande och uppföljning av det egna vardagsarbetet. Bokens innehåll bygger på den frirumsteori om skolan som institution och skolor som organisationer som redovisas i Att förstå skolan (Studentlitteratur 2003).Boken vänder sig till verksamma och blivande rektorer samt till andra ledare verksamma inom enskilda skolor. Eftersom ledarskapsfrågor fått ett utökat utrymme i den nya lärarutbildningen är bokens innehåll även relevant för lärarstudenter och verksamma lärare.
9789144072807 -
Att förstå skolan - En teori om skolan som in...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 352 sidor.
Mycket gott skick. Överstruket namn på försättssidan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144031200
- Titel
- Att förstå skolan - En teori om skolan som institution o skolor som organisationer
- Författare
- Berg, Gunnar
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 352 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 608 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I det offentliga samtalet om skolan och den allmänna skoldebatten beaktas sällan att skolan är en ytterst komplex inrättning. Skolans uppdrags- och uppgiftsstruktur är i själva verket så sammansatt och mångfasetterad att frågan kan ställas om inte skolan är en av de mest komplexa institutioner vi har i samhället. Den teori som behandlas i boken är ett verktyg för att göra denna komplexitet mer synbar och hanterbar. I denna teori – som utgör frukten av ett forskningsarbete som bedrivits sedan mitten av 1970-talet – är begreppet frirum centralt; skolan som institution sätter gränser och skapar därmed frirum för det vardagsarbete som enskilda skolor bedriver. Som en följd av historiska och nutida maktförhållanden inom och mellan stat och samhälle är dessa gränser oklara och mångtydiga. Detta resulterar i att skolor som organisationer kan bedriva sitt vardagsarbete på skilda sätt, utan att för den skull bryta mot givna mål, regler, ramar och/eller krav på resultat. Mot denna bakgrund kan skolutveckling ses som en möjlighet för skolans aktörer att upptäcka och erövra sitt tillgängliga frirum. I boken behandlas teorin som sådan. Vidare behandlas metoder och konkreta strategier för skolutveckling som är direkt knutna till teorin. Boken vänder sig såväl till forskare och studerande inom det samhällsvetenskapliga området som till skolledare, lärare och andra verksamma inom skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144031200 -
Alingsås bomull. Ett familjeföretags öden und...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Gleerups 1965. 130 sidor. Illustrerad med fotografier samt utvikbar karta. Häftad. Ett välbevarat exemplar. Sprättat, men obläddrat.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 240 sidor.
Mycket gott skick. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. Väldigt lärorik bok! Utmärkt i utbildning och yrke.
Boken är lätt kantstött och har mindre skavank läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 1 9789144060613 -
Skolan som organisation - En analys av skolan...
Häftad bok.
Mycket gott skick. Uppsala universitet 1981. 230 s, Häftad. Akademisk avhandling. Spikblad bilagt. Främre omslaget med smal blekning längs ryggen. 22x15,5x1,5 cm, 405 g … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Alingsås bomull. Ett familjeföretags öden und...
Häftad bok. CWK Gleerup, Lund. 1965. 130 sidor.
Nyskick. Ouppskuret och oläst
Institutet för västsvensk kulturforskning. Skrifter 8. Handlar om familjen Hill.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCWK Gleerup, Lund -
Svenska Turistförenings årsskrift 1983 Österg...
Inbunden bok. Svenska turistföreningen. 1983. 310 sidor.
Nära nyskick. Bokens pärmar är illustrerade med motiv från landskapet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSvenska turistföreningen
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
