-
Kreativa lärprocesser : estetik och undervisn...
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2020. 156 sidor.
Mycket gott skick. *
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147131150
- Titel
- Kreativa lärprocesser : estetik och undervisning i förskolan
- Författare
- Hvit Lindstrand, Sara
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 171 x 241 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 278 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken genomsyras av arbetet på förskolorna HallonEtt och den pedagogiska filosofin i Reggio Emilia. Läsaren får ta del av flera inspirerande processer i en utbildning där nyfikna och kreativa barn, förskollärare och vårdnadshavare möts i omsorgsfullhet. I boken ges exempel på undervisning utifrån kollaborativa lärprocesser där barn och förskollärare utforskar tillsammans.
Författarna sätter också språkande och estetik i undervisningen i ett teoretiskt perspektiv. Men framförallt går det att följa förskollärares tankar, samtal och idéer kring utbildning i förskolan.
Boken vänder sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare, men bokens innehåll kan också vara av intresse för lärarutbildare på förskollärarprogrammet och rektorer i förskolan.
Om författarna
Sara Hvit Lindstrand är förskollärare, fil.dr och universitetslektor i pedagogik med inriktning förskola på Högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping. Sara är, tillsammans med Carin Hellberg som också medverkar i boken, ansvariga för förskolan HallonEtt. Karin Alnervik är förskollärare, lektor i pedagogik och praktiknära forskningskoordinator för förskolan på Örebro universitet. Karin var tidigare ansvarig för förskolan HallonEtt tillsammans med sin man Per Alnervik som också medverkat i boken. 2017 gav de ut boken Pedagogiskt ledarskap och kollegialt lärande i förskolan.
Liber 1 9789147131150 -
Förskolan som demokratisk mötesplats
Häftad bok.
Nyskick. Upptäck hur förskolan bygger demokrati och förståelse genom dialog och praktik. En inspirerande antologi för framtidens medborgare. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2021 | Häftad. 8:o (170x240 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127828971
- Titel
- Förskolan som demokratisk mötesplats
- Författare
- Göthson, Harold
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 444 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Även om vi är oeniga kan vi se, höra och röra varandra. I dessa möten kan nya berättelser, viljor och perspektiv växa fram. I stället för att vara nickedockor kan vi välja att bli ansvarsfulla och delaktiga medborgare.
I denna möjlighetsbok leder oss Harold Göthsons röst som en introducerande och analyserande röd tråd genom berättelser om lärprocesser runt om i vårt land, från ettåringars förskolevardag till kommunnivå. Ur olika perspektiv får vi härmed praktiknära inblickar i hur hela förskoleorganisationen arbetar med att bygga demokrati, likvärdighet och förståelse för hur allt hänger ihop i en väv mellan oss människor, djuren och naturen.
Den här inspirerande och tankeväckande antologin vänder sig till alla er studerande och verksamma inom förskolan som vill sätta dialogen i centrum för att med våra yngsta världsmedborgare upptäcka möjligheter och överbrygga hinder i ett ”learning by doing” för demokrati och en hållbar framtid.
Sagt om boken:
"Boken ger en intressant och givande beskrivning av hur demokrati- och värdegrundsarbete kan ske i olika delar av landet utifrån ett undersökande och reflektivt arbetssätt med syfte att skapa ett hållbart och demokratiskt samhälle."
Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 18, 2021
9789127828971 -
Digitalt meningsskapande i förskolan
Häftad bok.
Nyskick. Utforska digitalt lärande i förskolan med fokus på meningsskapande och pedagogiskt syfte. | Lärarförlaget, Utg. 2020 | Häftad. 8:o (170x215 mm)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789188149473
- Titel
- Digitalt meningsskapande i förskolan
- Författare
- Kyrk Seger, Erika
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 207 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 215 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Utforska skalbaggar, göra egen film eller simma i ett projicerat hav. Undervisning med digitala verktyg i förskolan handlar inte om tekniken i sig - datorer, lärplattor och olika appar - utan om hur de kan bidra till lärande och meningsskapande. För barnen innebär det en möjlighet att skapa förståelse för omvärlden och att uttrycka sina tankar på många olika sätt. För pedagogen gäller det att ställa de didaktiska frågorna som vad, hur och varför.I den här antologin delar förskollärare, pedagogistor, ateljeristor och forskare med sig av sina erfarenheter kring digitalt meningsskapande i förskolan.Medverkande: Elza Dunkels, Emma Lewis, Sara Hvit Lindstrand, Lena O Magnusson, Linda Mjölner, Mia Mylesand, Maria Pelle-Bäck, Erika Kyrk Seger, Ingela Åström.Redaktör Erika Kyrk Seger är förskollärare, utbildningskonsult och föreläsare med fokus på förskolans digitalisering. RECENSIONER"Det är en bok som bjuder på en spännande och inspirerande mix av vad adekvat digital kompetens kan vara i både tanke och praktik. Erika Kyrk Seger & Co reclaimar professionens röst i digitaliseringsdebatten. Här finns argumenten i rätt kontext och det är en fröjd att få en samlad högkompetent överblick över vad digitalisering i förskolan innebär för olika forskare, tänkare och praktiker."
- Katinka Vikingsen, Förskola 21"För att kunna titta så där noga, och kunna se och förstå hur man kan arbeta med digitala verktyg i förskolan, inte minst kollaborativt tillsammans med både kollegor och barnen, men också deras familjer och samhället i stort för att få till ett meningsskapande, så behöver man få se hur andra gör. Digitalt meningsskapande i förskolan bjuder på det, och då inte bara för noviser eller för dem med lite erfarenhet utan också för mer erfarna pedagoger, och chefer."
- Maria Herngren, Modern Barndom (Reggio Emilia Institutets tidning)"Har ni några funderingar på hur ni ska uppfylla läroplanens mål för digitala verktyg eller resten av läroplanen för den delen så läs Digitalt meningsskapande i förskola!"
- Linda Linder, Pedagogiska Kullerbyttan "Det handlar om så mycket mer än tekniken i sig. Främst handlar det om syftet, hur det digitala kan bidra till lärande och meningsskapande. Läsaren bjuds på många praktiknära exempel, forskningsresultat och konkreta, handfasta tillvägagångssätt som går att översätta till den egna vardagen."
- Gunilla Essén, BTJ-häftet nr 3 2020 (Bibliotekstjänst)"Nu har jag läst ut denna fantastiska bok. Jag fick otroligt många tankar och funderingar på hur vi på min förskola kan använda oss av dessa klokheter i vår verksamhet och undervisning. Detta är verkligen en bok jag rekommenderar till alla inom förskolan oavsett hur intresserad man är av det digitala. Jag hoppas även den kommer kunna inspirera mina kollegor."
- Emilia Sandberg, förskollärare (@ems_digitala_forskola på Instagram) INNEHÅLLInledning av Susanne Kjällander1. Erika Kyrk Seger: Digitalitetens punctum2. Elza Dunkels: Skärmtiden är ingenting3. Ingela Åström: Adekvat digital kompetens varför, vad, hur och när?4. Mia Mylesand: Ateljerista i en digital tid5. Linda Mjölner: Att bygga en digital reflektionskultur6. Emma Lewis: När det omöjliga blir möjligt
7. Sara Hvit Lindstrand: Barns utforskande i digitala teckenvärldar8. Lena O Magnusson: Analoga och digitala lekar i ateljén9. Erika Kyrk Seger: Dokumentation i vems tjänst?10. Maria Pelle-Bäck: När förberedelsen blir ett lärande
9789188149473
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
