-
Svenska som andraspråk - I forskning, undervi...
Studentlitteratur, 2016. Andra upplagan. Inbunden i förlagets dekorerade pappband. 868 sid. Boken är i mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Tvåspråkighet med förhinder? Invandrar- och m...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1996. 285 sidor.
Gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 410 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med tabeller, diagram och figurer i sv/v. Författare är: Lenore Negrin Arnberg, Kenneth Hyltenstam, Inger Lindberg, Mikael Svonni, Veli Tuomela och Åke Viberg. INNEHÅLL: Förord. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144614411
- Titel
- Tvåspråkighet med förhinder? - Invandrar- och minoritetsundervisning i Sverige
- Författare
- Lenore Arnberg - Inger Lindberg - Mikael Svonni - Veli Tuomela - Åke Viberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 285 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Undervisning för invandrare och inhemska minoriteter är inte bara en fråga om metod och pedagogik i begränsad bemärkelse. Denna typ av undervisning diskuteras, planeras och genomförs i ett socialt sammanhang som på ett tydligare sätt än i fråga om annan undervisning präglas av motsättningar. Den utformas i spänningsfältet mellan å ena sidan vetenskap och å den andra olika attityder, ideologiska ställningstagaden och intressen. Ofta har forskningsbaserad kunskap haft svårt att göra sig gällande som bas och riktningsgivare för hur verksamheten bäst bör genomföras. Självklart måste verksamhetens slutgiltiga utformning vara beroende både av politiska överväganden i samhället och av det aktuella forskningsläget, men i undervisningen för invandrare och inhemska minoriteter har balansen mellan dessa två styrmekanismer varit ojämn och det har varit oklart vilka aspekter av undervisningen som ska hanteras av politiken och vilka professionen själv bör ta hand om.I den här boken ger ett antal författare anställda vid eller med annan anknytning till Centrum för tvåspråkighetsforskning vid Stockholms universitet en allsidig belysning av olika sektorer av invandrar- och minoritetsundervisningen: svenska för vuxna invandrare, förskoleverksamhet för tvåspråkiga barn, ungdomsskolans undervisning i svenska som andraspråk och hemspråk samt undervisning för en inhemsk minoritet, samerna. Dessa områden beskrivs både utifrån de politiska sammanhang och den samhällssituation som varit bestämmande för deras utveckling och mot bakgrund av de vetenskapligt baserade kunskaper som kan ligga till grund för en professionalisering av respektive område.
Studentlitteratur AB 1 9144614411 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur. 2:12 uppl. 2018. 296 sidor.
Gott skick. I grunden är detta ett fint och välvårdat exemplar. I delar av boken förekommer dock en del överstrykningar med märkpenna (gjorda i prydlig stil). Även några hundöron.
"Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med and läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144067438
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Bjar, Lousie
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 225 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 429 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur lär sig barn uttal och grammatik? Hur utvecklas deras förmåga att samtala med andra? Och vad händer när samspelet med andra inte alls fungerar? I den här boken beskriver femton forskare barns talspråkliga och skriftspråkliga utveckling. Författarna behandlar såväl den normala första- och andraspråksutvecklingen som den som berörs av olika typer av hinder, t.ex. neuropsykiatriska problem eller dyslexi. De olika kapitlen rör bland annat frågan om det finns en biologiskt betingad kritisk period för språkinlärning, vilka faktorer som påverkar barns och ungdomars skolframgång, hur de utvecklar sin förmåga att läsa och skriva på egen hand samt deras möten med skriften och olika skriftspråkliga världar. Mer teoretiska resonemang, där grundläggande begrepp presenteras och förklaras, varvas med fallstudier som visar hur språkutvecklingen hos ett antal barn kan gestalta sig. Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskola och tidig grundskola, men också till andra som i sin verksamhet möter barn som är i färd med att utveckla sitt språk, såsom specialpedagoger, talpedagoger, logopeder och barnskötare. Andra upplagan
Studentlitteratur 2:12 9789144067438 -
Barn utvecklar sitt språk
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 292 sidor.
Gott skick. Första uppl. Pärmarna är lite nötta. Invändigt är boken fin, sånär som några antecknade texken på titelsidan.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144027937
- Titel
- Barn utvecklar sitt språk
- Författare
- Sven Strömqvist - Karin Taube - Christina Reuterskiöld - Ulrika Nettelbladt - Kerstin Nauclér - Eva Magnusson - Ingrid Häggström - Kenneth Hyltenstam - Kristina Hansson - Ulf Fredriksson - Barbro Bruce - Monica Axelsson - Niclas Abrahamsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 292 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 414 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken kan du läsa om barns språkutveckling. Femton praktiker och forskare diskuterar utifrån sina respektive utgångspunkter utvecklingen av tal- och skriftspråk. Fokus ligger på förskoleåren och de tidiga åren i skolan.
I bokens inledning ges en översiktlig presentation av områdena språk och kommunikation, språklig socialisation samt en kort historisk tillbakablick över fältet. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144027937 -
Svenska som andraspråk – i forskning, undervi...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1:3 uppl. 2005. 768 sidor.
Nära nyskick. Första uppl, tredje tryckningen. Prydlig liten ägarsign på försättsbladet.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144011080
- Titel
- Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
- Författare
- Hyltenstam, Kenneth - Lindberg, Inger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 768 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1174 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mer än 25 års forskning, lärarutbildning och utvecklingsarbete har resulterat i ett alltmer omfattande stoff om svenska som andraspråk. Det har länge saknats en bok som sammanfattar kunskapsläget och relaterar detta till aktuell internationell forskning. Det är därför glädjande att ämnet svenska som andraspråk nu kan presenteras i en samlad volym.
Svenska som andraspråk behandlas i boken på olika språkliga nivåer (diskurs, syntax, morfologi, fonologi, lexikon) och i förhållande till skilda fenomen som ålderns och andra individuella faktorers betydelse för andraspråksinlärning, språklig socialisation i hemmet och förskolan samt kodväxling. Också ämnen som klassrumsforskning, ämnesundervisning på andraspråket, alfabetisering samt bedömning och utvärdering intar en framträdande roll i boken. Slutligen diskuteras språkideologiska ramar för synen på invandrares svenska, attityder och värderingar kring bruten svenska, svenska på mångspråkig grund och minoritetselevers flerspråkighet.
Studentlitteratur AB 1:3 9789144011080 -
Svenska som andraspråk: Iforskning, undervisn...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. Första uppl. 2004. 768 sidor.
Gott skick. Förlagsband. 8:o.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144011080
- Titel
- Svenska som andraspråk : i forskning, undervisning och samhälle
- Författare
- Hyltenstam, Kenneth - Lindberg, Inger
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 768 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 1174 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Mer än 25 års forskning, lärarutbildning och utvecklingsarbete har resulterat i ett alltmer omfattande stoff om svenska som andraspråk. Det har länge saknats en bok som sammanfattar kunskapsläget och relaterar detta till aktuell internationell forskning. Det är därför glädjande att ämnet svenska som andraspråk nu kan presenteras i en samlad volym.
Svenska som andraspråk behandlas i boken på olika språkliga nivåer (diskurs, syntax, morfologi, fonologi, lexikon) och i förhållande till skilda fenomen som ålderns och andra individuella faktorers betydelse för andraspråksinlärning, språklig socialisation i hemmet och förskolan samt kodväxling. Också ämnen som klassrumsforskning, ämnesundervisning på andraspråket, alfabetisering samt bedömning och utvärdering intar en framträdande roll i boken. Slutligen diskuteras språkideologiska ramar för synen på invandrares svenska, attityder och värderingar kring bruten svenska, svenska på mångspråkig grund och minoritetselevers flerspråkighet.
Studentlitteratur AB Första 9789144011080 -
Avancerad andraspråksanvändning : Slutrapport...
Häftad bok.
Nyskick. Makadam förlag, Utg. 2014 | Häftad. 8:o (148x195 mm)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170611629
- Titel
- Avancerad andraspråksanvändning : slutrapport från ett forskningsprogram
- Författare
- Hyltenstam, Kenneth - Bartning, Inge - Fant, Lars - Forskningsprogrammet avancerad andraspråksanvändning - Riksbankens jubileumsfond
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 125 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 195 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 230 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare redaktörer: Hyltenstam, Kenneth
Ytterligare redaktörer: Bartning, Inge
Ytterligare redaktörer: Fant, Lars
9789170611629
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
