-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLiber -
Föräldrar, förskola och skola – om mångfald,...
Häftad bok.
Nyskick. Studentlitteratur 2014, häftad, 244 s, nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144079523
- Titel
- Föräldrar, förskola och skola - Om mångfald, makt och möjligheter
- Författare
- Harju, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 244 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 360 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I den här boken belyser författarna föräldrasamverkan, föräldrastöd och förhållande mellan föräldrar och förskola/skola i mångfaldens samhälle utifrån intervju- och observationsstudier, statistik, skönlitteratur, webbsidor, grundutbildningskurser och styrdokument. Författarna framhåller den snabba förändringen i synsätten på föräldrars delaktighet och inflytande och diskuterar det som ett uttryck för styrning mot gemensamt ansvar och delade normer och värden i ett samhälle som präglas av ökad segregation och heterogenitet.
De belyser också det förändrade föräldraskapet och hur olika sociala och ekonomiska villkor påverkar föräldrars förhållande till förskola och skola.
Bokens författare presenterar egen och andras forskning om inskolning, utvecklingssamtal, föräldrautbildning, föräldrasajter, komplementära skolor och väcker diskussionsfrågor som syftar till att stärka förutsättningarna för en likvärdig och positiv kontakt mellan föräldrar, förskola och skola.
Boken riktar sig till lärarstuderande och verksamma lärare samt till alla intresserade av frågor kopplade till barn, elever, föräldrar, förskola och skola.
9789144079523 -
Skola och barndom : Normering, demokratiserin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2011. 191 sidor.
Mycket gott skick. Några märken från hantering utvändigt. Invändigt i väldigt fint skick.
När du handlar böcker av mig:
* Jag skickar ditt paket spårbart med Schenker eller Postnord. Du får ett försändelsenummer och kan följa paketets väg.
* Enhetsfrakt innebär att läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676054
- Titel
- Skola och barndom : Normering, demokratisering, individualisering
- Författare
- Ingegerd Tallberg Broman (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns en stor förväntan på skolan idag. I en värld som kännetecknas av stor rörlighet, medialisering, teknifiering och ojämnt fördelade resurser ska skolan kunna möta och lösa samhälleliga problem och målsättningar vad gäller fostran, omsorg och utbildning av barn och unga. Skolans och lärarens ansvar för social fostran och värdefrågor är omfattande och har dessutom ökat på senare tid.
I den här boken undersöker författarna ett antal sociala och pedagogiska praktiker som exemplifierar skolans svar på dagens utmaningar. De olika kapitlen är delar i en komplex berättelse om ett förändrat samhälle, en förändrad barndom och om skolans samverkan med dessa nya förutsättningar. Varje kapitel kan läsas både som en berättelse om skolan och som en berättelse om barndom.
Författarna framhåller skolans betydelse för inkludering och förändrade sociala relationer. De visar också på brister vad gäller likvärdighet och på praktiker som ökar segregation och utsatthet. I boken beskrivs en barndom där det ställs krav på att barn ska vara kompetenta, självreflekterande, självutlämnande och egenansvariga. En ökad frihet i skolsystemet med betoning på individens rätt - och ansvar - att utöva aktivt medborgarskap åtföljs av en tydlig ökning av kontroll genom dokumentation och bedömning.
Författarna tillhör en forskargrupp vid Malmö högskola som här redovisar resultat från projektet "Mångkontextuell barndom: Skola, fritid, familj i förändring och gränsöverskridande".
Ingegerd Tallberg Broman är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140676054 -
Barndom, lärande och ämnesdidaktik
Häftad bok. Studentlitteratur. 2013. 228 sidor.
Gott skick. Stött/veckat nederhörn på omslagets framsida, vecket ca 4 cm långt. Något sned rygg. Fräsch inlaga. 349 gram.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144091037
- Titel
- Barndom, lärande och ämnesdidaktik
- Författare
- Pramling Samuelsson, Ingrid
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bokens kapitel handlar om hur barn lär sig språk och kommunikation, naturvetenskap och teknik, samt estetik i förskolan. Alla kapitel är baserade på olika empiriska och praktiknära studier från förskolans värld. Bokens inledande kapitel problematiserar barndom, lärande och ämnesdidaktik i dagens Sverige och belyser frågor kring barndom och förskola i förändring och förskolan som utvecklings- och läromiljö. I bokens avslutande och sammanfattande kapitel diskuterar bokens redaktörer det som undersökts i de olika studierna i relation till dagens krav på en mer kunskapsorienterad förskola.
Exempel bland bokens 13 kapitel är:
Att göra bruk av barns perspektiv
Språkutveckling genom dialogsamspel
Visuell kultur – barns kreativa och lärande öga
Friktion som fysikaliskt fenomen
Att berika barns musikaliska lyssnande
Boken vänder sig till blivande och verksamma lärare i förskolan och för personer som vill fördjupa sig i frågor om förskolebarns lärande.
Studentlitteratur 9789144091037 -
Skola och barndom : Normering, demokratiserin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2011.
Mycket gott skick. En handfull anteckningar i boken, annars är den helt ren och fräsch.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676054
- Titel
- Skola och barndom : Normering, demokratisering, individualisering
- Författare
- Ingegerd Tallberg Broman (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns en stor förväntan på skolan idag. I en värld som kännetecknas av stor rörlighet, medialisering, teknifiering och ojämnt fördelade resurser ska skolan kunna möta och lösa samhälleliga problem och målsättningar vad gäller fostran, omsorg och utbildning av barn och unga. Skolans och lärarens ansvar för social fostran och värdefrågor är omfattande och har dessutom ökat på senare tid.
I den här boken undersöker författarna ett antal sociala och pedagogiska praktiker som exemplifierar skolans svar på dagens utmaningar. De olika kapitlen är delar i en komplex berättelse om ett förändrat samhälle, en förändrad barndom och om skolans samverkan med dessa nya förutsättningar. Varje kapitel kan läsas både som en berättelse om skolan och som en berättelse om barndom.
Författarna framhåller skolans betydelse för inkludering och förändrade sociala relationer. De visar också på brister vad gäller likvärdighet och på praktiker som ökar segregation och utsatthet. I boken beskrivs en barndom där det ställs krav på att barn ska vara kompetenta, självreflekterande, självutlämnande och egenansvariga. En ökad frihet i skolsystemet med betoning på individens rätt - och ansvar - att utöva aktivt medborgarskap åtföljs av en tydlig ökning av kontroll genom dokumentation och bedömning.
Författarna tillhör en forskargrupp vid Malmö högskola som här redovisar resultat från projektet "Mångkontextuell barndom: Skola, fritid, familj i förändring och gränsöverskridande".
Ingegerd Tallberg Broman är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140676054 -
Skola och barndom : Normering, demokratiserin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2011.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Flera ex i lager. Omgående leverans
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676054
- Titel
- Skola och barndom : Normering, demokratisering, individualisering
- Författare
- Ingegerd Tallberg Broman (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns en stor förväntan på skolan idag. I en värld som kännetecknas av stor rörlighet, medialisering, teknifiering och ojämnt fördelade resurser ska skolan kunna möta och lösa samhälleliga problem och målsättningar vad gäller fostran, omsorg och utbildning av barn och unga. Skolans och lärarens ansvar för social fostran och värdefrågor är omfattande och har dessutom ökat på senare tid.
I den här boken undersöker författarna ett antal sociala och pedagogiska praktiker som exemplifierar skolans svar på dagens utmaningar. De olika kapitlen är delar i en komplex berättelse om ett förändrat samhälle, en förändrad barndom och om skolans samverkan med dessa nya förutsättningar. Varje kapitel kan läsas både som en berättelse om skolan och som en berättelse om barndom.
Författarna framhåller skolans betydelse för inkludering och förändrade sociala relationer. De visar också på brister vad gäller likvärdighet och på praktiker som ökar segregation och utsatthet. I boken beskrivs en barndom där det ställs krav på att barn ska vara kompetenta, självreflekterande, självutlämnande och egenansvariga. En ökad frihet i skolsystemet med betoning på individens rätt - och ansvar - att utöva aktivt medborgarskap åtföljs av en tydlig ökning av kontroll genom dokumentation och bedömning.
Författarna tillhör en forskargrupp vid Malmö högskola som här redovisar resultat från projektet "Mångkontextuell barndom: Skola, fritid, familj i förändring och gränsöverskridande".
Ingegerd Tallberg Broman är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140676054 -
Skola och barndom : Normering, demokratiserin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2011.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676054
- Titel
- Skola och barndom : Normering, demokratisering, individualisering
- Författare
- Ingegerd Tallberg Broman (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns en stor förväntan på skolan idag. I en värld som kännetecknas av stor rörlighet, medialisering, teknifiering och ojämnt fördelade resurser ska skolan kunna möta och lösa samhälleliga problem och målsättningar vad gäller fostran, omsorg och utbildning av barn och unga. Skolans och lärarens ansvar för social fostran och värdefrågor är omfattande och har dessutom ökat på senare tid.
I den här boken undersöker författarna ett antal sociala och pedagogiska praktiker som exemplifierar skolans svar på dagens utmaningar. De olika kapitlen är delar i en komplex berättelse om ett förändrat samhälle, en förändrad barndom och om skolans samverkan med dessa nya förutsättningar. Varje kapitel kan läsas både som en berättelse om skolan och som en berättelse om barndom.
Författarna framhåller skolans betydelse för inkludering och förändrade sociala relationer. De visar också på brister vad gäller likvärdighet och på praktiker som ökar segregation och utsatthet. I boken beskrivs en barndom där det ställs krav på att barn ska vara kompetenta, självreflekterande, självutlämnande och egenansvariga. En ökad frihet i skolsystemet med betoning på individens rätt - och ansvar - att utöva aktivt medborgarskap åtföljs av en tydlig ökning av kontroll genom dokumentation och bedömning.
Författarna tillhör en forskargrupp vid Malmö högskola som här redovisar resultat från projektet "Mångkontextuell barndom: Skola, fritid, familj i förändring och gränsöverskridande".
Ingegerd Tallberg Broman är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140676054 -
Skola och barndom : Normering, demokratiserin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2011. 191 sidor.
Nyskick. Nyskick. Boken är slutsåld på förlaget.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140676054
- Titel
- Skola och barndom : Normering, demokratisering, individualisering
- Författare
- Ingegerd Tallberg Broman (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2011
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns en stor förväntan på skolan idag. I en värld som kännetecknas av stor rörlighet, medialisering, teknifiering och ojämnt fördelade resurser ska skolan kunna möta och lösa samhälleliga problem och målsättningar vad gäller fostran, omsorg och utbildning av barn och unga. Skolans och lärarens ansvar för social fostran och värdefrågor är omfattande och har dessutom ökat på senare tid.
I den här boken undersöker författarna ett antal sociala och pedagogiska praktiker som exemplifierar skolans svar på dagens utmaningar. De olika kapitlen är delar i en komplex berättelse om ett förändrat samhälle, en förändrad barndom och om skolans samverkan med dessa nya förutsättningar. Varje kapitel kan läsas både som en berättelse om skolan och som en berättelse om barndom.
Författarna framhåller skolans betydelse för inkludering och förändrade sociala relationer. De visar också på brister vad gäller likvärdighet och på praktiker som ökar segregation och utsatthet. I boken beskrivs en barndom där det ställs krav på att barn ska vara kompetenta, självreflekterande, självutlämnande och egenansvariga. En ökad frihet i skolsystemet med betoning på individens rätt - och ansvar - att utöva aktivt medborgarskap åtföljs av en tydlig ökning av kontroll genom dokumentation och bedömning.
Författarna tillhör en forskargrupp vid Malmö högskola som här redovisar resultat från projektet "Mångkontextuell barndom: Skola, fritid, familj i förändring och gränsöverskridande".
Ingegerd Tallberg Broman är professor i pedagogik vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140676054
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
