-
Att räkna med barn : i specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Argument Förlag. 2012. 222 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036925
- Titel
- Att räkna med barn : i specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:
Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Argument Förlag 9789189036925 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag 9789189036840 -
Att möta barns olikheter åtgärdsprogram och m...
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Argument. cop. 2003. 210 s. Förlagsband. 15 x 19,5cm. Pärmen har lätta bruksspår. Inlagan i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173150682
- Titel
- Att möta barns olikheter : åtgärdsprogram och matematik
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 210 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 397 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur möter vi lärare barns olikheter i det dagliga arbetet – i synnerhet när det gäller matematikarbetet?Att möta barns olikheter tar ett nytänkande fokus på hur matematiken måste få en naturlig del i processen vid utformandet av åtgärdsprogram. Nya tankar ska tänkas för första gången - i skolans värld.Beror det på kommunens politiker, skolans organisation, lärares tidigare erfarenheter eller något annat, att vissa elevers matematiska tankar inte helt får komma till sin rätt och att dessa elever därmed inte når skolans uppsatta mål?Skolan som organisation måste skapa nya möjligheter - för alla elever. Blicken måste riktas mot hur vi möter olikheter, olikheter som när de får bli förstådda kan bli till resurser.Bokens syfte är att stödja arbetslaget i utvecklingsarbetet inom det komplexa område som uppkommer när matematik och specialpedagogik möts.Att möta barns olikheter är Ann-Louise Ljungblads tredje bok om matematikdidaktik och barns olikheter - det vill säga barns möjligheter.Detta är en bok att återkomma till gång på gång.
9789173150682 -
Att räkna med barn med specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Varberg : Argument. 1999. 223 sidor.
Nära nyskick. Några understrykningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036390
- Titel
- Att räkna med barn med specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise - Persson, Susanne
- Förlag
- Varberg : Argument
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Varberg : Argument 9789189036390 -
Matematisk Medvetenhet
Inbunden bok. Argument Förlag. 2001. 262 sidor.
Gott skick. Bruksspår på pärmen annars gott mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag 9789189036840 -
Att möta barns olikheter : åtgärdsprogram och...
Inbunden bok. Argument Förlag. 2003. 210 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173150682
- Titel
- Att möta barns olikheter : åtgärdsprogram och matematik
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 210 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 397 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur möter vi lärare barns olikheter i det dagliga arbetet – i synnerhet när det gäller matematikarbetet?Att möta barns olikheter tar ett nytänkande fokus på hur matematiken måste få en naturlig del i processen vid utformandet av åtgärdsprogram. Nya tankar ska tänkas för första gången - i skolans värld.Beror det på kommunens politiker, skolans organisation, lärares tidigare erfarenheter eller något annat, att vissa elevers matematiska tankar inte helt får komma till sin rätt och att dessa elever därmed inte når skolans uppsatta mål?Skolan som organisation måste skapa nya möjligheter - för alla elever. Blicken måste riktas mot hur vi möter olikheter, olikheter som när de får bli förstådda kan bli till resurser.Bokens syfte är att stödja arbetslaget i utvecklingsarbetet inom det komplexa område som uppkommer när matematik och specialpedagogik möts.Att möta barns olikheter är Ann-Louise Ljungblads tredje bok om matematikdidaktik och barns olikheter - det vill säga barns möjligheter.Detta är en bok att återkomma till gång på gång.
Argument Förlag 9789173150682 -
Att räkna med barn : i specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Argument Förlag. 2012. 222 sidor.
Mycket gott skick. Understrykningar i blyerts och bläck
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036925
- Titel
- Att räkna med barn : i specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:
Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Argument Förlag 9789189036925 -
Att räkna med barn : i specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Argument Förlag. 2001. 222 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036925
- Titel
- Att räkna med barn : i specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:
Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Argument Förlag 9789189036925 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173151818
- Titel
- Matematik : en mänsklig rättighet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 51 sidor
- Bandtyp
- Vikt
- 70 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den person som inte har tillgång till ett grundläggande matematiskt kunnande löper en stor risk att idag inte kunna delta i viktiga moment i vårt moderna samhälle.
Varje år lämnar en stor grupp elever den svenska skolan utan att ha nått målen i matematik. Måste det vara så?
Nej, menar Ann-Louise Ljungblad, specialpedagog som under flera år forskat inom området matematiksvårigheter. Hon hävdar i stället att:
1. Alla elever har möjlighet att på olika sätt erövra ett personligt matematiskt kunnande, som kan bidra till ett gott liv.
2. Alla elever har rätt att få möta en undervisning och en skolmiljö som kan ta tillvara på individers olikheter och möjligheter, samt att nå målen i matematik.
Hur ska detta göras möjligt? Om just detta handlar Matematik – en mänsklig rättighet, för om inte alla människor ges förutsättningar att lära matematik – kan vi då kalla oss en demokrati i ordets sanna bemärkelse?
Vad krävs politiskt?
Vad krävs pedagogiskt?
Vad krävs av dig och mig?
Argument Förlag 9789173151818 -
Matematisk Medvetenhet
Inbunden bok. Argument Förlag. 2001. 262 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad biblioteksbok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag 9789189036840 -
Att räkna med barn : i specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Argument Förlag. 2012. 222 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036925
- Titel
- Att räkna med barn : i specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:
Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Argument Förlag 9789189036925 -
Att möta barns olikheter : åtgärdsprogram och...
Inbunden bok. Argument Förlag. 2003. 210 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173150682
- Titel
- Att möta barns olikheter : åtgärdsprogram och matematik
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 210 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 397 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur möter vi lärare barns olikheter i det dagliga arbetet – i synnerhet när det gäller matematikarbetet?Att möta barns olikheter tar ett nytänkande fokus på hur matematiken måste få en naturlig del i processen vid utformandet av åtgärdsprogram. Nya tankar ska tänkas för första gången - i skolans värld.Beror det på kommunens politiker, skolans organisation, lärares tidigare erfarenheter eller något annat, att vissa elevers matematiska tankar inte helt får komma till sin rätt och att dessa elever därmed inte når skolans uppsatta mål?Skolan som organisation måste skapa nya möjligheter - för alla elever. Blicken måste riktas mot hur vi möter olikheter, olikheter som när de får bli förstådda kan bli till resurser.Bokens syfte är att stödja arbetslaget i utvecklingsarbetet inom det komplexa område som uppkommer när matematik och specialpedagogik möts.Att möta barns olikheter är Ann-Louise Ljungblads tredje bok om matematikdidaktik och barns olikheter - det vill säga barns möjligheter.Detta är en bok att återkomma till gång på gång.
Argument Förlag 9789173150682 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag 9789189036840 -
Att räkna med barn med specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Varberg : Argument. 1999.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189036395
- Titel
- Att räkna med barn med specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise - Persson, Susanne
- Förlag
- Varberg : Argument
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Varberg : Argument 9189036395 -
Att möta barns olikheter : åtgärdsprogram och...
Inbunden bok. Argument Förlag. 2003. 210 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173150681
- Titel
- Att möta barns olikheter : åtgärdsprogram och matematik
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 210 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 397 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur möter vi lärare barns olikheter i det dagliga arbetet – i synnerhet när det gäller matematikarbetet?Att möta barns olikheter tar ett nytänkande fokus på hur matematiken måste få en naturlig del i processen vid utformandet av åtgärdsprogram. Nya tankar ska tänkas för första gången - i skolans värld.Beror det på kommunens politiker, skolans organisation, lärares tidigare erfarenheter eller något annat, att vissa elevers matematiska tankar inte helt får komma till sin rätt och att dessa elever därmed inte når skolans uppsatta mål?Skolan som organisation måste skapa nya möjligheter - för alla elever. Blicken måste riktas mot hur vi möter olikheter, olikheter som när de får bli förstådda kan bli till resurser.Bokens syfte är att stödja arbetslaget i utvecklingsarbetet inom det komplexa område som uppkommer när matematik och specialpedagogik möts.Att möta barns olikheter är Ann-Louise Ljungblads tredje bok om matematikdidaktik och barns olikheter - det vill säga barns möjligheter.Detta är en bok att återkomma till gång på gång.
Argument Förlag 9173150681 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag 9189036840 -
Matematisk Medvetenhet
Inbunden bok. Argument Förlag. 2001. 262 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag saknas.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag 9189036840 -
Matematisk Medvetenhet
Inbunden bok. Argument Förlag. Första upplagan uppl. 2001. 262 sidor.
Nyskick. Förlagets dekorerade pappband. 21,5 x 14,6 cm. 469 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag Första upplagan 9189036840 -
Att räkna med barn : i specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Argument Förlag. Andra upplagan, andra tryckningen uppl. 2012. 222 sidor.
Nyskick. 21,8 x 15 cm. 446 g
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189036921
- Titel
- Att räkna med barn : i specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:
Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Argument Förlag Andra upplagan, andra tryckningen 9189036921 -
Matematisk Medvetenhet – [MM] – [Den röda trå...
Inbunden bok. Argument Förlag [titeln senare omtryckt på Studentlitteratur]. 2001. 262 sidor.
Gott skick. Några hundöron. Ägarsign i blyerts. Kantsötningar och vissa hanteringsspår på pärmarna. Detta är en inbunden utgåva med trådhäftad inlaga. 2012 trycktes denna bok om av Studentlitteratur, med identiskt innehåll, i ny mjukpärmsutgåva.
"I bokens första läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag [titeln senare omtryckt på Studentlitteratur] 9789189036840 -
Matematisk Medvetenhet
Inbunden bok. Argument Förlag. 2001. 262 sidor.
Mycket gott skick. Förlagets pappband, 8o. Med dedikation. På fems idor har överstrykningspennan kommit fram annars är detta ett helt och rent ex. Se också våra övriga böcker - samma fraktpris oavsett antal titlar du beställer av oss. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036840
- Titel
- Matematisk Medvetenhet
- Författare
- Ann-Louise Ljungblad
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 262 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 150 x 215 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 465 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur ska vi pedagoger och lärare kunna anlysera och kartlägga barns matematiska tänkande? I denna fråga vill Matematisk Medvetenhet vara en del av lösningen.
I bokens första del får vi inblick i hur barn tänker matematik. Vilka är problemen och vilka möjligheter har vi som lärare? Ann-Louise Ljungblad utvecklar här sina tankar om barns inre bilder och inre tal.
Andra delen innehåller ett analysschema över elevens matematiska medvetande, från den enklaste taluppfattning via geometri och skala till diagram, tabeller och statistik. Detta analysschema följer barnet genom hela förskolan och grundskolan, och ger därför möjlighet att följa upp barnets matematiska utveckling.
Ann-Louise Ljungblads bok präglas av en övertygelse om varje barns inneboende förmåga att lära sig matematik. Det gäller bara att vi ger dem de rätta verktygen!
Argument Förlag 9789189036840 -
Att räkna med barn med specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Varberg : Argument. 1999.
Gott skick. Förlagets pappband, 8o. Namnteckning + noteringar med överstrykningspenna i hela inlagan. Dedikation från författaren. Se också våra övriga böcker - samma fraktpris oavsett antal titlar du beställer av oss. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036390
- Titel
- Att räkna med barn med specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise - Persson, Susanne
- Förlag
- Varberg : Argument
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Varberg : Argument 9789189036390 -
Matematik och respekt : Matematikens mångfald...
Häftad bok.
Gott skick. Matematik och respekt - en inspirerande bok för matematiklärare som vill främja dialog och mångfald i undervisningen. | Liber, 2012 | Trådhäftad. Normalt antikvariskt skick. Lite kantstött på nedre delen, i övrigt gott skick. 8:o (15-25 cm i höjd) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100330
- Titel
- Matematik och respekt : matematikens mångfald och lyssnandets konst
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 328 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 424 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Matematik och respekt – matematikens mångfald och lyssnandets konst beskriver ett sätt att se på och undervisa om matematik som grundar sig på respekt för elevernas matematikarbete, där dialogen om matematiska idéer är i fokus. Det behövs en prövande matematik, där lärare använder sig av elevers (och egna) autentiska frågor för att komma vidare i matematiken och utvecklar en lyssnande dialog kring en mångfald av sätt att lösa problem. Läraren behöver då utvidga sitt matematikkunnande i varierande riktningar, om frågor väckta av elever.
Att gå från dagens dominerande rätt-svar-paradigm till ett dialogiskt upptäckarparadigm, där elever upplever lärandet av matematik som en nyfikenhetsdriven upptäcktsresa, är ett mycket stort steg. För det behövs mycket öppenhet och mod. Att ha tillgång till en sådan matematikdialog är en stor frihetskänsla för en elev.
Tvillingboken Matematik och respekt – i praktiken tar upp några praktiska aktiviteter som kan ge en levande matematisk dialog. Båda böckerna vänder sig till blivande och verksamma matematiklärare, lärarutbildare samt andra intresserade av elevers möte med matematiken.
Sagt om boken
"Framställningen har tydlig verklighetsförankring och författarna visar med många exempel hur olika förhållningsätt hos läraren får olika effekt på elevmötet och inlärningskvaliteten. Texten är lättbegriplig och väl anpassad till målgrupperna - främst grundskolelärare och lärarutbildare - och studiet underlättas av ett utmärkt sakregister och adekvata referenser. Boken kompletteras av en tvillingbok med inriktning på praktiskt utvecklingsarbete och aktiviteter som understöder dialogen (utkommer juni 2012) samt en hemsida." Ola Svärd, lektör, BTJ häfte 121007043.
Om författarna
Bokens erfarenhetsbas är matematikundervisning, matematiksvårigheter i skolan och forskningsmatematik, genom att Ann-Louise Ljungblad är matematiklärare och specialpedagog, medan Håkan Lennerstad är docent i tillämpad matematik.
9789147100330 -
Att räkna med barn : i specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Argument Förlag. 1999. 222 sidor.
Nära nyskick. dekorerat förlagskartonnage i rakt och rent skick utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036925
- Titel
- Att räkna med barn : i specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise
- Förlag
- Argument Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 222 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i specifika matematiksvårigheter, dyskalkyli, finns runt omkring oss i våra barngrupper och utslagningen bland dem är tyvärr mycket stor. Det finns sannolikt lika många barn med dyskalkyli som det finns barn med dyslexi.
Hur kan vi som pedagoger träna oss att i framtiden identifiera dessa barn? Barn med dyskalkyli har ofta svårt att planera sin tid och att arbeta efter arbetsschema. De klarar inte enkel problemlösning vilket, förutom svårigheter i matematikundervisningen, ofta ger dem problem i många vanliga vardagssituationer.
I boken ges exempel på:
Hur vi pedagoger kan träna oss i att skilja på allmänna matematik- svårigheter och specifika matematiksvårigheter.
Hur vi identifierar barn med dyskalkyli.
Olika typer av svårigheter som dessa elever har i matematik och även i andra ämnen.
Att arbeta didaktiskt och praktiskt i undervisningen med barn med dyskalkyli.
Hur kan vi stärka självkänslan hos dessa barn och hitta bra arbetsmodeller som de kan använda.
Här ges exempel hur man tränar deras matematiska medvetenhet och hjälper dem att övervinna sina svårigheter med den grundläggande matematiken.
Hur kan vi förmå dessa barn att avancera till en betydligt högre matematisk nivå.
Hur arbetet bland berörd skolpersonal kan samordnas så att goda resultat uppnås.
Hur man organiserar arbetet så att undervisningen får en bra struktur och att barnen tränas i att tillämpa ett processorienterat arbetssätt.
Hur man undviker låsningssituationer där barnen inte förmår behålla en färdighet eller kunskap från den ena stunden till den andra.
Argument Förlag 9789189036925 -
Att räkna med barn med specifika matematiksvå...
Inbunden bok. Varberg : Argument. 1999.
Nära nyskick. dekorerat förlagskartonnage i rakt och rent presentskick utan namn eller skador
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189036390
- Titel
- Att räkna med barn med specifika matematiksvårigheter
- Författare
- Ljungblad, Ann-Louise - Persson, Susanne
- Förlag
- Varberg : Argument
- Utgivningsår
- 1999
- Språk
- Svenska
Varberg : Argument 9789189036390
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
