-
Didaktik – teori, reflektion och praktik
Häftad bok. Studentlitteratur AB, Lund. 1:1 uppl. 1997. 267 sidor.
Mycket gott skick. En rosa krumelur på titelsidan. Något enstaka litet blyersstreck kan sedan upptäckas inne i boken, som annars är i välhållet, fint skick. Smärre spår av hantering skönjbara på pärmarna. "Syftet med denna bok är att visa vilken betydelse didaktisk teori ha läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144479415
- Titel
- Didaktik - - teori, reflektion och praktik
- Författare
- Reinertsen, Anne
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1997
- Omfång
- 268 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Syftet med denna bok är att visa vilken betydelse didaktisk teori har för lärares arbete. Några av de frågor som ställs är: Vad är egentligen en didaktisk teori? Ger sådana teorier råd om hur undervisning ska planeras, genomföras och utvecklas? Hur är didaktiska teorier förbundna med den enskilda lärarens didaktiska tänkande och handlande? Hur använder lärare sig av teorier? Är undervisningsrutin ett hinder eller en förutsättning för att utveckla ett personligt didaktiskt koncept? Svaren på dessa frågor har varierat under olika perioder och varierar även idag mellan olika forskare och traditioner i olika länder. Författarna ger en internationell översikt över de didaktiska teorier och modeller som är aktuella idag samt redogör för förhållandet mellan didaktisk teori, lärares didaktiska tänkande och deras praktiska pedagogiska handlande. Författarna, som är verksamma i olika länder, är välkända representanter inom sina respektive specialområden.Eftersom det didaktiska tänkandet är en process som tar sin början redan under utbildningstiden, är boken lika viktig för blivande lärare som för dem som redan är yrkesverksamma. Den passar utmärkt som kurslitteratur i lärarutbildningar och i fortbildningssammanhang. Översättning: Ursula Manthey
Studentlitteratur AB, Lund 1:1 9789144479415 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151828411
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 2 9789151828411 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 2001. 240 sidor.
Gott skick. understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Hur vi lär
Häftad bok. Norstedts. 2 uppl. 1998. 316 sidor.
Mycket gott skick. Ingen ägarskrift eller annat. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151828411
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 2 9789151828411 -
Lärare av i morgon
Häftad bok. Stockholm : Lärarförb. 2002.
Nära nyskick. Inklusive studiehandledning till nämnda bok
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096862
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförb 9789185096862 -
Lärare av i morgon
Häftad bok. Stockholm : Lärarförb. 2002.
Gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096862
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförb 9789185096862 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 1996. 168 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789120048871
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1 9789120048871 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 1996. 168 sidor.
Gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789120048871
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1 9789120048871 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 2001. 240 sidor.
Nära nyskick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Inlärning och omvärldsuppfattning
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2 uppl. 1999. 168 sidor.
Mycket gott skick. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker/ tidningar ni köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151835952
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning
- Författare
- Lars Owe Dahlgren - Ference Marton - Lennart Svensson - Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 251 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inlärning och omvärldsbevakning är en bok om och för den studerande människan. Den bygger på ett omfattande forskningsarbete, utfört av bokens författare på Pedagogiska institutionen vid Göteborgs universitet. Det centrala temat är den typ av inlärning som påverkar och modifierar vår bild av omvärlden – därav bokens titel.
Andra frågor som tas upp är:
Vad är det man lär sig?
Vad minns man av det man lärt sig?
Hur bär man sig åt vid inlärningen?
Hur kan man påverka inlärningsförmågan?
Vad är sambandet mellan inlärning och undervisningen?
Norstedts Akademiska Förlag 2 9789151835952 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151838793
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Noel Entwistle - Dai Hounsell - Ference Marton
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Vad är det den studerande lär sig och hur går den inlärningen till? Tolv forskare besvarar frågan i denna bok som är en produkt av ett nära och tio år långt samarbete inom en svensk-engelsk forskargrupp. Boken kartlägger, bl.a. med hjälp av djupintervjuer, studenternas sätt att läsa, skriva uppsats och lösa problem, något som berikar våra insikter i inlärningsprocessen.
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789151838793 -
Om lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2000. 283 sidor.
Gott skick. Understrykningar i blyerts de första 22 sidorna.
Denna bok ger oss en nyckel i form av kritiska skillnader som pekar på meningen i den lärande personens värld. Författarna redogör mycket detaljerat för de empiriska resultat som banat väg för teoretisk läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144010274
- Titel
- Om lärande
- Författare
- Booth, Shirley
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 283 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför är en del bättre på att lära sig än andra? För 25 år sedan gav sig en grupp forskare i kast med att söka förklara skillnader mellan olika former av lärande. Denna bok är resultatet av denna systematiska forskning. Boken ger oss en nyckel i form av kritiska skillnader som pekar på meningen i den lärande personens värld. Författarna redogör mycket detaljerat för de empiriska resultat som banat väg för teoretiska insikter och diskuterar den specifika kvalitativa forskning som har tillämpats och utvecklats.Författarna anser att den form av lärande som har studerats är den mest grundläggande, nämligen en föränd-ring i individens sätt att se, erfara, hantera och förstå aspekter av världen. Författarna förenar konkurrerande forskningsmetoders särdrag i ett sammanflätat och helt erfarande av lärande. Att erfara är alltid att lära sig någonting, på något sätt och i något sammanhang. Genom att författarna fokuserar på hur den studerande erfar lärande, smälter innehållet, handlingen och sammanhanget samman och blir till delar av den lärande personens erfarande. På empirisk väg avslöjas kritiska skillnader i sättet att erfara dessa aspekter av lärande, och en teoretisk struktur utvecklas för den dynamik som åstadkommer en förändring i personens medvetande. Steg för steg utvecklas en ny, djupgående syn på lärande. Med bokens analytiska redskap och begreppsapparat får läsaren dessutom en förmåga att lära och hjälpa andra att lära, genom att skapa förutsättningar som uppmuntrar den mest grund-läggande formen av lärande: att erfara en aspekt av världen på ett nytt sätt.Boken vänder sig till studerande vid lärarutbildningen och institutionerna för pedagogik. Översättning: Patricia Wadensjö
Studentlitteratur AB 1 9789144010274 -
Hur vi lär
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2008. 316 sidor.
Nära nyskick. Nyskick men namn på försättsbladet
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172276123
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 461 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det den studerande lär sig och hur går den inlärningen till?
Tolv forskare besvarar frågan i denna bok som är en produkt av ett nära och tio år långt samarbete inom en svensk-engelsk forskargrupp. Boken kartlägger, bl.a. med hjälp av djupintervjuer, studenternas sätt att läsa, skriva uppsats och lösa problem, något som berikar våra insikter i inlärningsprocessen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789172276123 -
The University of Learning - Beyond Quality a...
Häftad bok. Routedge. 2004. 310 sidor.
Mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Format 23,5 x 15,5 cm Vikt 495 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med fåtal figurer. "Universities are rarely structured to facilitate learning and when they are, it is often done so in a limited way. This book looks at the th läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415334914
- Titel
- The university of learning - [beyond quality and competence]
- Författare
- Bowden, John A
- Utgivningsår
- 2004
- Bandtyp
- HFT
- Språk
- English
Routedge 9780415334914 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172276123
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 461 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det den studerande lär sig och hur går den inlärningen till?
Tolv forskare besvarar frågan i denna bok som är en produkt av ett nära och tio år långt samarbete inom en svensk-engelsk forskargrupp. Boken kartlägger, bl.a. med hjälp av djupintervjuer, studenternas sätt att läsa, skriva uppsats och lösa problem, något som berikar våra insikter i inlärningsprocessen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789172276123 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 2 uppl. 2006. 168 sidor.
Gott skick. understrykningar i blyerts
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274372
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Lars Owe Dahlgren - Ference Marton - Lennart Svensson - Roger Säljö
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 134 x 213 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 241 g
- Språk
- Svenska
Norstedts Akademiska Förlag 2 9789172274372 -
Hur vi lär
Häftad bok. Stockholm : Rabén & Sjögren. 1986. 316 sidor.
Gott skick. Stämpel och namn på insidan. Nött överst och underst på ryggen. Kom ihåg! Portot gäller oavsett hur många böcker eller tidningar du köper från oss; Anthon Klipp & Konsult här på Bokbörsen. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789129576979
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Entwistle, Noel - Hounsell, Dai - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Stockholm : Rabén & Sjögren
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
Stockholm : Rabén & Sjögren 9789129576979 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 1996. 168 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789120048871
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1 9789120048871 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 1 9789185096770 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 1996. 168 sidor.
Gott skick. En del understrykningar och anteckningar. Det centrala temat är den typ av inlärning som påverkar och modifierar vår bild av omvärlden ? Namnad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789120048871
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1 9789120048871 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172276123
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 461 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det den studerande lär sig och hur går den inlärningen till?
Tolv forskare besvarar frågan i denna bok som är en produkt av ett nära och tio år långt samarbete inom en svensk-engelsk forskargrupp. Boken kartlägger, bl.a. med hjälp av djupintervjuer, studenternas sätt att läsa, skriva uppsats och lösa problem, något som berikar våra insikter i inlärningsprocessen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789172276123 -
Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om...
Häftad bok. Norstedts. 1 uppl. 1996. 168 sidor.
Mycket gott skick. anteckningar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789120048871
- Titel
- Inlärning och omvärldsuppfattning : en bok om den studerande människan
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1996
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
Norstedts 1 9789120048871 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Lärare av imorgon - Pedagogiska magasinets sk...
Häftad bok. Lärarförbundet - Lärarförbundets förlag. 2004. 240 sidor.
Mycket gott skick. Smärre hanteringsspår på pärmen. Aningen skavda hörn och kanter. Hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. Boken verkar närmast oläst. [rum 2] … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförbundet - Lärarförbundets förlag 9789185096770 -
Lärare av imorgon
Häftad bok. Lärarförlaget. 2000. 240 sidor.
Gott skick. Namnad. En del färgmarkerat.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096770
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9789185096770 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789185096862
- Titel
- Lärare av i morgon
- Författare
- Carlgren, Ingrid - Marton, Ference - Lärarförbundet
- Förlag
- Stockholm : Lärarförb
- Utgivningsår
- 2002
- Språk
- Svenska
Stockholm : Lärarförb 9789185096862 -
Hur vi lär
Häftad bok. Prisma. 2 uppl. 1998. 316 sidor.
Nära nyskick. Oläst bok.
Hel och fin.
Under bokstaven M.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151828411
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference - Hounsell, Dai - Entwistle, Noel - Asplund Carlsson, Maj
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 462 g
- Språk
- Svenska
Prisma 2 9789151828411 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185096776
- Titel
- Lärare av imorgon
- Författare
- Ingrid Carlgren - Ference Marton
- Förlag
- Lärarförlaget
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 380 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den första titeln i Pedagogiska magasinets skriftserie är skriven av pedagogikprofessorerna Ingrid Carlgren och Ference Marton. De har undersökt lärarrollens förändring och vilka utmaningar som möter lärare och elever i framtiden.
Vad skiljer morgondagens lärare från gårdagens? I framtidens samhälle kommer inte skolans huvuduppgift att vara kunskapsförmedling, utan att utveckla redskap för eleverna att själva förvärva kunskaper och kompetenser. Det finns inte längre något självklart rätt eller fel, och en viktig uppgift för läraren är att hjälpa eleverna att förhålla sig till detta.
Ofta ställs frågan hur man ska göra. Författarna vill hellre fråga vad man kan göra. I stället för att tala om undervisning vill de lyfta fram lärandet, i stället för val av metod vill de diskutera mål och resultat.
Lärare av i morgon kommer sannolikt att tänka mindre på hur de gör och mer på vad deras elever erfar, mindre på att hinna med läroboken och mer på att utveckla förmågor och förhållningssätt.
Innehåll:
Förord
Introduktion. Att pejla framtiden
Den undervisande människan
Skolan och informationsteknologin
Lärandets biologi
Hur blir framtiden?
Det professionella objektet
Bokens uppläggning
Del 1: Läraryrket
Lärares arbete
Sex bilder av lärares arbete
Att få eleverna att vilja
Vad ska eleverna göra och lära sig?
Olika läroplaner
Lärarbetets karaktär och förändring
Lärarbetets två sidor
Samhällsförändringar, skolreformer och lärares arbete
Läraryrkets progression
Lärares yrkeskunskaper och utbildning
Lärarutbildningen
Lärarnas professionalisering, deprofessionalisering och reprofessionalisering
Forskningen och lärarnas yrkeskunskaper
Del 2: Lärande och undervisning
Lärande
'Konsten att lära alla allt'
Studier av lärande
Undervisning
Lärandets ovillkorliga villkor
Vad lärare säger och vad lärare gör
Lärarens undervisning och elevernas lärande
'Världens bästa skola'
Bortom klassundervisningen
Del 3: Vart är vi på väg?
Det professionella uppdraget
Förändrad styrning
Ett förändrat kunskapsuppdrag
Bildning för informationssamhället
Skolan och uppdraget
Ett förändrat kunskapsbegrepp
Skolor av i morgon
Från hur till vad
Lärarnas professionella objekt
Lärarnas implicita kunnande
Att utveckla förmågor och förhållningssätt
Morgondagens lärande
Lärarna och upplysningsprojektet
Studerandemedlemmar i Lärarförbundet kan köpa "Lärare av i morgon" med studentrabatt av Lärarförbundet på sin högskolort.
Lärarförlaget 9185096776 -
Hur vi lär
Häftad bok. Norstedts Akademiska Förlag. 3 uppl. 2008. 316 sidor.
Mycket gott skick. Helt oläst. Omslaget lite vikt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172276123
- Titel
- Hur vi lär
- Författare
- Marton, Ference
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 316 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 461 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad är det den studerande lär sig och hur går den inlärningen till?
Tolv forskare besvarar frågan i denna bok som är en produkt av ett nära och tio år långt samarbete inom en svensk-engelsk forskargrupp. Boken kartlägger, bl.a. med hjälp av djupintervjuer, studenternas sätt att läsa, skriva uppsats och lösa problem, något som berikar våra insikter i inlärningsprocessen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 3 9789172276123
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
