-
Lärande genom skönlitteratur - Djupläsning, f...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2016. 200 sidor.
Mycket gott skick. Inga understrykningar. Utrangerad biblioteksbok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144104829
- Titel
- Lärande genom skönlitteratur - Djupläsning, förståelse, kunskap
- Författare
- Mary Ingemansson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 301 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar – textsamtal och omläsning – som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande.
Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart.
Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.
Ytterligare författare: Ingemansson, Mary
Studentlitteratur AB 1 9789144104829 -
Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, f...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2020. 288 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144136172
- Titel
- Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
- Författare
- Ingemansson, Mary
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 424 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar - textsamtal och omläsning - som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande.
Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart.
I denna andra, reviderade upplaga av boken har tre helt nyskrivna kapitel tillkommit. I dessa ger författaren ett totalupplägg för textarbete och boksamtal som lärare kan använda direkt i klassrummet i åk F-3, 4-6 och 7-9.
Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.
Studentlitteratur AB 2 9789144136172 -
LÄRANDE GENOM SKÖNLITTERATUR - Djupläsning,...
Häftad bok.
Nära nyskick. Studentlitteratur, 2020, 288 s.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144136172
- Titel
- Lärande genom skönlitteratur : djupläsning, förståelse, kunskap
- Författare
- Ingemansson, Mary
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 424 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läsning och arbete med skönlitteratur i skolan förknippas ofta starkt med svenskämnet. I den här boken lyfter författaren fram skönlitteraturens roll i kunskapsutveckling och lärande även i andra ämnen än svenska. Här beskrivs bland annat läsningens grundförutsättningar - textsamtal och omläsning - som tillsammans skapar den djupläsning som leder till gediget lärande.
Med avstamp i litteraturdidaktisk teori om läsning och litterära föreställningsvärldar resonerar författaren om hur lärare och elever i ett antal svenska och amerikanska klassrum arbetar med skönlitterära texter med historiskt innehåll och med fokus på migration, miljö och etik. Barns och ungdomars läsglädje är grundläggande, och genom välstrukturerade textsamtal, goda lässtrategier och engagerande ämnen väcks elevernas läslust och kunskapandet tar fart.
I denna andra, reviderade upplaga av boken har tre helt nyskrivna kapitel tillkommit. I dessa ger författaren ett totalupplägg för textarbete och boksamtal som lärare kan använda direkt i klassrummet i åk F-3, 4-6 och 7-9.
Lärande genom skönlitteratur vänder sig till lärarstuderande och verksamma lärare i grundskolans olika ämnen, inte minst samhällsorienterande och naturorienterande ämnen.
9789144136172 -
Det kunde lika gärna ha hänt idag : Maj Byloc...
Häftad bok. Makadam förlag. 1 uppl. 2010. 344 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170610868
- Titel
- Det kunde lika gärna ha hänt idag : Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna
- Författare
- Ingemansson, Mary
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 171 x 222 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 620 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Först läsa skönlitteratur och sedan fakta. För man lär sig lite genom -- i en vanlig skönlitteratur så eller -- som Drakskeppet, där lär man sig hur dom levde. Det kommer man ihåg mer än om man läser en faktabok, tycker jag. Jag tycker att man kommer ihåg mer i en sån skönlitterär bok -- det händer ju liksom inget så i sådana faktaböcker. Det brukar inte göra det. Jag tror att man lär sig lite mer i en sån hära, för det blir roligare att läsa och då drar man åt sig mer -- vad det är man har läst.«
När barn i mellanåldrarna, 9--12 år, läser historia i skolan används skönlitteratur ibland som komplement och fördjupning. Hur upplever barnen dessa texter i förhållande till läroböckerna? Vad kan en historisk roman säga dem om deras egen tid? Vad händer med deras historiemedvetande?
Litteraturvetaren Mary Ingemansson har intervjuat skolbarn som läst en historisk romantrilogi och analyserat hur den påverkat deras bild av vikingatiden och deras syn på historia i allmänhet. Ur läsningen om en frankisk flicka på 1000-talet som rövas bort av vikingar och förs till Norden som träl uppstår tankar som i förlängningen handlar om identitet, migration och mångkultur i det samhälle som är barnens egen miljö.
Ingemansson diskuterar också historiska romaner för barn i relation till andra genrer, och analyserar i synnerhet trilogin i undersökningen, Maj Bylocks Drakskeppet, Det gyllne svärdet och Borgen i fjärran. Bylock, vars långa verklista omfattar såväl historiska läroböcker som omtolkningar av klassiker, har i sin Drakskeppstrilogi skildrat en forntida flickas väg från utsatthet och främlingskap till styrka och självkänsla. Här finns i hög grad det som pedagoger kallat ett "upplevande subjekt", genom vilket barns upplevelse av historia kan nyanseras och fördjupas.
Mary Ingemansson blev folkskollärare 1973 och har specialiserat sig på ämnena svenska, engelska och litteratur samt skolbibliotekets roll för lärande. Sedan 1998 innehar hon en tjänst som universitetsadjunkt i svenska vid Högskolan i Kristianstad med undervisning på lärarutbildningen, i barn- och ungdomslitteratur som fristående kurs samt inom uppdragsutbildning i ämnena läsning, litteratur och skolbibliotek. "Det kunde lika gärna ha hänt idag". Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna är hennes doktorsavhandling.
Makadam förlag 1 9789170610868 -
Det kunde lika gärna ha hänt idag : Maj Byloc...
Häftad bok.
Nyskick. En analys av hur en historisk romantrilogi påverkar barns syn på historia och deras historiemedvetande. | Makadam förlag, Utg. 2010 | Danskt band. 8:o (171x222 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170610868
- Titel
- Det kunde lika gärna ha hänt idag : Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna
- Författare
- Ingemansson, Mary
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 171 x 222 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 620 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Först läsa skönlitteratur och sedan fakta. För man lär sig lite genom -- i en vanlig skönlitteratur så eller -- som Drakskeppet, där lär man sig hur dom levde. Det kommer man ihåg mer än om man läser en faktabok, tycker jag. Jag tycker att man kommer ihåg mer i en sån skönlitterär bok -- det händer ju liksom inget så i sådana faktaböcker. Det brukar inte göra det. Jag tror att man lär sig lite mer i en sån hära, för det blir roligare att läsa och då drar man åt sig mer -- vad det är man har läst.«
När barn i mellanåldrarna, 9--12 år, läser historia i skolan används skönlitteratur ibland som komplement och fördjupning. Hur upplever barnen dessa texter i förhållande till läroböckerna? Vad kan en historisk roman säga dem om deras egen tid? Vad händer med deras historiemedvetande?
Litteraturvetaren Mary Ingemansson har intervjuat skolbarn som läst en historisk romantrilogi och analyserat hur den påverkat deras bild av vikingatiden och deras syn på historia i allmänhet. Ur läsningen om en frankisk flicka på 1000-talet som rövas bort av vikingar och förs till Norden som träl uppstår tankar som i förlängningen handlar om identitet, migration och mångkultur i det samhälle som är barnens egen miljö.
Ingemansson diskuterar också historiska romaner för barn i relation till andra genrer, och analyserar i synnerhet trilogin i undersökningen, Maj Bylocks Drakskeppet, Det gyllne svärdet och Borgen i fjärran. Bylock, vars långa verklista omfattar såväl historiska läroböcker som omtolkningar av klassiker, har i sin Drakskeppstrilogi skildrat en forntida flickas väg från utsatthet och främlingskap till styrka och självkänsla. Här finns i hög grad det som pedagoger kallat ett "upplevande subjekt", genom vilket barns upplevelse av historia kan nyanseras och fördjupas.
Mary Ingemansson blev folkskollärare 1973 och har specialiserat sig på ämnena svenska, engelska och litteratur samt skolbibliotekets roll för lärande. Sedan 1998 innehar hon en tjänst som universitetsadjunkt i svenska vid Högskolan i Kristianstad med undervisning på lärarutbildningen, i barn- och ungdomslitteratur som fristående kurs samt inom uppdragsutbildning i ämnena läsning, litteratur och skolbibliotek. "Det kunde lika gärna ha hänt idag". Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna är hennes doktorsavhandling.
9789170610868 -
Det kunde lika gärna ha hänt idag : Maj Byloc...
Häftad bok. Makadam förlag. 1 uppl. 2010. 344 sidor.
Mycket gott skick. Trådhäftad. Marginellt snedläst.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170610868
- Titel
- Det kunde lika gärna ha hänt idag : Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna
- Författare
- Ingemansson, Mary
- Förlag
- Makadam förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 344 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 171 x 222 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 620 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- »Först läsa skönlitteratur och sedan fakta. För man lär sig lite genom -- i en vanlig skönlitteratur så eller -- som Drakskeppet, där lär man sig hur dom levde. Det kommer man ihåg mer än om man läser en faktabok, tycker jag. Jag tycker att man kommer ihåg mer i en sån skönlitterär bok -- det händer ju liksom inget så i sådana faktaböcker. Det brukar inte göra det. Jag tror att man lär sig lite mer i en sån hära, för det blir roligare att läsa och då drar man åt sig mer -- vad det är man har läst.«
När barn i mellanåldrarna, 9--12 år, läser historia i skolan används skönlitteratur ibland som komplement och fördjupning. Hur upplever barnen dessa texter i förhållande till läroböckerna? Vad kan en historisk roman säga dem om deras egen tid? Vad händer med deras historiemedvetande?
Litteraturvetaren Mary Ingemansson har intervjuat skolbarn som läst en historisk romantrilogi och analyserat hur den påverkat deras bild av vikingatiden och deras syn på historia i allmänhet. Ur läsningen om en frankisk flicka på 1000-talet som rövas bort av vikingar och förs till Norden som träl uppstår tankar som i förlängningen handlar om identitet, migration och mångkultur i det samhälle som är barnens egen miljö.
Ingemansson diskuterar också historiska romaner för barn i relation till andra genrer, och analyserar i synnerhet trilogin i undersökningen, Maj Bylocks Drakskeppet, Det gyllne svärdet och Borgen i fjärran. Bylock, vars långa verklista omfattar såväl historiska läroböcker som omtolkningar av klassiker, har i sin Drakskeppstrilogi skildrat en forntida flickas väg från utsatthet och främlingskap till styrka och självkänsla. Här finns i hög grad det som pedagoger kallat ett "upplevande subjekt", genom vilket barns upplevelse av historia kan nyanseras och fördjupas.
Mary Ingemansson blev folkskollärare 1973 och har specialiserat sig på ämnena svenska, engelska och litteratur samt skolbibliotekets roll för lärande. Sedan 1998 innehar hon en tjänst som universitetsadjunkt i svenska vid Högskolan i Kristianstad med undervisning på lärarutbildningen, i barn- och ungdomslitteratur som fristående kurs samt inom uppdragsutbildning i ämnena läsning, litteratur och skolbibliotek. "Det kunde lika gärna ha hänt idag". Maj Bylocks Drakskeppstrilogi och historiemedvetande hos barn i mellanåldrarna är hennes doktorsavhandling.
Makadam förlag 1 9789170610868
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
