-
Skolutveckling för hållbart lärande : - teore...
Häftad bok.
Nyskick. Skolutveckling för hållbart lärande - integrerar teori och praktik för en bättre skolmiljö. | Studentlitteratur AB, Utg. 2022 | Danskt band. 8:o (155x223 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144161525
- Titel
- Skolutveckling för hållbart lärande - - teoretiska och praktiska perspektiv
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 11 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Skolutveckling för hållbart lärande utgår från ett helhetsperspektiv på skolutveckling. Det handlar om att se till elevens hela lärandesituation där både välbefinnande och bildning står i centrum, men också om att engagera hela skolan i ett multiprofessionellt utvecklingsarbete.
I boken beaktas såväl betydelsen av styrdokument, lokala förutsättningar och en utbildning på vetenskaplig grund och utifrån beprövad erfarenhet. Syftet är att medverka till hållbara kunskaper och människor samt bidra till en hälsofrämjande arbetsplats.
Boken innehåller både teoretiska och praktiska perspektiv på skolutveckling integrerat med ett konkret exempel från ett forsknings- och utvecklingsprojekt om hållbart lärande. Den vänder sig till verksamma på alla nivåer som arbetar med skolutveckling och till rektors- och lärarutbildningen.
9789144161525 -
En reformerad lärare : Konstruktionen av en p...
Häftad bok. Stockholms universitet. 2015. 310 sidor.
Nära nyskick. Namnad på försättsblad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789176491096
- Titel
- En reformerad lärare : Konstruktionen av en professionell och betygssättande lärare i skolpolitik och skolpraktik
- Författare
- Mickwitz, Larissa
- Förlag
- Stockholms universitet
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 312 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 165 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 643 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I ljuset av de senaste tjugo årens skolreformer analyseras i den här avhandlingen
hur läraren konstrueras i ett omfattande material av svenska och internationella
skolpolitiska texter och i intervjuer med yrkesverksamma lärare i Sverige.
Fokus ligger särskilt på hur en professionell lärare framställs diskursivt efter
många års reformer och förändringar och hur lärarens pedagogiska arbete har
hamnat i skuggan av betygssättningen.
Undersökningen rör sig över tre reformperioder: decentraliseringen och
avregleringen av den svenska skolan runt 1990, perioden mellan de två
läroplansreformerna 1994 och 2011 samt lärarlegitimationsreformen 2011.
Studien genomförs i ett läroplansteoretiskt perspektiv vilket innebär att
de institutioner som reglerar lärarens arbete utgör analysens avgränsning.
Konstruktionen av läraren hämtar framförallt inspiration från Foucaults
teorier om objektivering och hur och varför läraren blir ett objekt att veta
något om. I analysen belyses hur de skolpolitiska reformer som avlöst varandra
inte bara påverkat kursplaner, betygssystem och lärarlegitimationen utan även
grundläggande föreställningar om läraren.
I lärarnas berättelser konstrueras en professionell lärare i relation till
ett inifrån yrkesgruppen definierat läraruppdrag, som lyfter fram andra
aspekter av professionaliteten än vad som framhålls kvalitetssäkra läraren i
den skolpolitiska diskursen. Konsekvensen blir att olika synsätt på vad en
professionell lärare är och bör vara, som i det närmaste står i motsats till
varandra, definierar läraren i skolan.
Stockholms universitet 9789176491096
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
