-
Boken om pedagogerna
Häftad bok. Liber. 4 uppl. 1998. 320 sidor.
Hyggligt skick. Skavd längs kanterna. Blekt rygg samt några blekta partier på pärmen i övrigt. Namn samt mindre fläck (- 1 cm) på inlagans första blad. Mindre fläck på snittet. I övrigt hel och ren inlaga utan anteckningar eller understrykningar. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147048748
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 423 g
- Språk
- Svenska
Liber 4 9789147048748 -
Engagemangets gestaltningar : insatser i och...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2022. 368 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144143071
- Titel
- Engagemangets gestaltningar : insatser i och utanför civilsamhället
- Författare
- Essen, Johan von
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 368 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 530 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Människors engagemang i form av ideellt arbete och informella insatser, genom givande och politisk deltagande spelar en avgörande roll och har under lång tid bidragit till att forma det svenska samhället.
Engagemangets gestaltningar är skriven av forskare som under lång tid studerat området. I den sammanhållna antologin, som bygger på ett stort material från ett antal befolkningsundersökningar, presenteras olika former av engagemang. Den långa tidsserien är unik både i ett nationellt och internationellt sammanhang. Det medborgerliga engagemanget och dess förändringar över tid kan följas på ett alldeles särskilt sätt. I boken presenteras de olika formerna av engagemang, vilka som är engagerade, vad de är engagerade i och hur detta engagemang kommer till uttryck. Bokens kapitel fogas systematiskt in i teoretiska referensramar.
Genom undersökningarna får läsaren veta på vilka sätt människor är engagerade både i traditionella organisationer, på internet och i sociala medier. Dessutom presenteras en särskild studie av medborgerligt engagemang bland människor med utländsk bakgrund samt en studie av människor som aldrig varit engagerade. Dessa undersökningar ger möjlighet att fånga upp betingelserna även för de här grupperna och att göra jämförelser med befolkningen i stort.
Boken riktar sig till studerande inom samhällsvetenskapliga ämnen samt verksamma i och utanför civilsamhället.
Studentlitteratur AB 1 9789144143071 -
Att leda mot skolans mål – vägval och möjligh...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 3 uppl. 2020. 320 sidor.
Mycket gott skick. Prydliga understrykningar i blyerts i kapitel 10, 13, 15 och 17.
Boken belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde - utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151101613
- Titel
- Att leda mot skolans mål – vägval och möjligheter 3 uppl.
- Författare
- Johansson (red.), Olof
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 588 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskning visar att rektorer har en avgörande betydelse för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. I en lekmans öron kan det förefalla enkelt, men givet olika målkonflikter och logikträngsel är det en kvalificerad uppgift som ska genomföras så att det når elever, barn, förskolor och klassrum.
Boken belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, styrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans lagliga kontext och dess demokratiuppdrag och särskilt likvärdighet. Del två belyser styrning, organisering och kvalitetsfrågor inom utbildning. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.
Denna tredje upplaga av Att leda mot skolans mål är grundligt reviderad och uppdaterad med aktuell forskning. Boken består av 17 kapitel, varav 13 är helt nya och 4 är omarbetade. En rad nya författare bidrar med aktuella ämnen och infallsvinklar. Texter om skoljuridik är t.ex. utvecklade mot olika tillämpningsområden. Här kan nämnas förståelse och praktik i relation till skolans likvärdighet, relationen mellan ansvar och befogenheter och hur det påverkar rektorers beslutsfattande.
Olof Johansson är senior professor i statsvetenskap och verksam vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet. Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och är verksam vid Karlstads universitet. Bland bokens övriga författare finns forskare och praktiker inom skilda ämnesområden, som alla har anknytning till uppdraget att leda skola.
Mats Alvesson är professor vid Lunds universitet och arbetar även vid University of Queensland, Australien och City University, London.
Anderz Andersson är jurist vid Juridiska institutionen Umeå universitet.
Ulrika Auno är ämneslärare och verksamhetsledare för Regionalt utvecklingsnätverk, RUN, som är ett samverkansforum där Mittuniversitet och kommuner i mittsverige möts kring skolutvecklingsfrågor.
Göran Bergström är docent i statsvetenskap och verksam vid Stockholms universitet.
Lena Boström är ämneslärare och professor i pedagogik vid Mittuniversitetet.
Åsa Bång är doktor i biologi och koordinator för Regionalt utvecklingsnätverk, RUN, som är ett samverkansforum där Mittuniversitet och kommuner i mittsverige möts kring skolutvecklingsfrågor.
Marianne Döös, professor emeritus i pedagogik med organisationspedagogisk inriktning, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Håkan Eilard är rektorsutbildare på Karlstads universitet och kursansvarig på Rektorsprogrammet för kursen skoljuridik och myndighetsutövning.
Mats Ekholm är professor emeritus i pedagogik vid Karlstads universitet.
Linda Ekström är fil.dr. i statsvetenskap och verksam vid Södertörns högskola.
Ebba Hildén är doktorand i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Torbjörn Hortlund är universitetsadjunkt och rektorsutbildare vid Uppsala universitet.
Mette Liljenberg är lektor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet.
Tony Mufic utbildningsdirektör i Helsingborg stad.
Daniel Nordholm är lektor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Uppsala universitet.
Stefan Rapp är professor i pedagogik med inriktning mot pedagogiskt ledarskap vid Linnéuniversitetet.
Katarina Roos, FD. i statsvetenskap. Lektor vid Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Lena Wilhelmson, docent i pedagogik med inriktning på organisationspedagogik, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.
Björn Åstrand är historiker och har varit akademisk ledare för lärarutbildning och utbildningsvetenskaplig forskning vid Umeå och Karlstads universitet.
Helen Ärlestig är professor i utbildningsledarskap och föreståndare för Centrum för skolledarutveckling, Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 3 9789151101613 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147048743
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 423 g
- Språk
- Svenska
Liber 4 9147048743 -
Att leda mot skolans mål
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2013. 304 sidor.
Nära nyskick. Forskning visar att förskolechefer och rektorer är viktiga för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och s läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140685742
- Titel
- Att leda mot skolans mål
- Författare
- Svedberg (red.), Lars
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskning visar att förskolechefer och rektorer är viktiga för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. Det är enkelt sagt, men svårare att genomföra.
Att leda mot skolans mål belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, målstyrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans kontext och övergripande skeenden. Del två belyser ledarskapsfrågor. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.
Olof Johansson är professor i statsvetenskap, Umeå universitet, och leder Centrum för skolledarutveckling.
Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och arbetar som utbildningschef vid rektorsutbildningen, Uppsala universitet. Deras medförfattare är rektorsutbildare från olika utbildningsorter.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140685742 -
Att leda mot skolans mål
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2013. 304 sidor.
Gott skick. Baksidan har blivit vikt, men inget som påverkar boken.
Den är även stämplad på första sidan.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140685742
- Titel
- Att leda mot skolans mål
- Författare
- Svedberg (red.), Lars
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 304 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 20 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskning visar att förskolechefer och rektorer är viktiga för verksamhetens välbefinnande och framgång. Deras ledningsuppgift handlar om att vårda och ta till vara lärarnas engagemang, vara lyhörd för och värna elevernas rätt till en god utbildning och samtidigt hävda skolans demokratiska uppdrag och dess kunskapsuppdrag. Det är enkelt sagt, men svårare att genomföra.
Att leda mot skolans mål belyser ett dynamiskt tvärvetenskapligt kunskapsområde – utbildningsledning. De olika kapitlen anknyter till rektorsprogrammets kunskapsområden och behandlar förskolans och skolans legala förutsättningar, målstyrning och utbildningsledarskap. Bokens första del tar sin utgångspunkt i skolans kontext och övergripande skeenden. Del två belyser ledarskapsfrågor. I bokens avslutande del ger författarna olika ledarperspektiv på skolans praktik.
Olof Johansson är professor i statsvetenskap, Umeå universitet, och leder Centrum för skolledarutveckling.
Lars Svedberg är docent och legitimerad psykolog och arbetar som utbildningschef vid rektorsutbildningen, Uppsala universitet. Deras medförfattare är rektorsutbildare från olika utbildningsorter.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140685742 -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 277 sidor.
ISBN 9789144076850
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 1 9789144076850 -
Rektorn, skolchefen och resultaten : Mellan p...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014. 244 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140687272
- Titel
- Rektorn, skolchefen och resultaten : Mellan profession och politik
- Författare
- Svedberg (red.), Lars
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 244 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dagens skola läggs allt starkare betoning på mätande och resultat. Att rektors ledarskap har stor betydelse för skolans framgång är välbekant. Rektor är alltså viktig för skolan och dess resultat, men vem är viktig för rektor?
Den här antologin bygger på ett forskningsprojekt om hur rektorer och skolchefer manövrerar mellan professionella och politiska intressen. Följande frågor binder samman de olika kapitlen: Vad betyder fokuseringen på resultat för skolchefens ledning av och interaktion med rektorerna? Vad räknas som giltiga och meningsfulla resultat? Hur leder skolchefen kommunens rektorer? Hur tolkar skolchefen sitt uppdrag och vad betraktas som ett väl genomfört arbete?
Förändringar i styrsystemet och i den rådande resultatdiskursen har skapat en osäkerhet kring vad som avses med en framgångsrik skola, hur den ska utformas och vad olika aktörer bör företa sig. Vi visar inte bara hur resultatdiskursen
vunnit terräng på bekostnad av demokratidiskursen, utan också hur demokratidiskursen tonats ner och förskjutits mot en mer begränsande omsorgsdiskurs.
Bokens författare är verksamma vid Uppsala universitet och har en betydande erfarenhet av frågor om skolans ledning och styrning i utbildnings-, utvecklings- och forskningssammanhang.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140687272 -
Rektorn, skolchefen och resultaten : Mellan p...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014.
Nyskick. Förlagsny och oläst. Skickas omgående
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140687272
- Titel
- Rektorn, skolchefen och resultaten : Mellan profession och politik
- Författare
- Svedberg (red.), Lars
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 244 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 450 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dagens skola läggs allt starkare betoning på mätande och resultat. Att rektors ledarskap har stor betydelse för skolans framgång är välbekant. Rektor är alltså viktig för skolan och dess resultat, men vem är viktig för rektor?
Den här antologin bygger på ett forskningsprojekt om hur rektorer och skolchefer manövrerar mellan professionella och politiska intressen. Följande frågor binder samman de olika kapitlen: Vad betyder fokuseringen på resultat för skolchefens ledning av och interaktion med rektorerna? Vad räknas som giltiga och meningsfulla resultat? Hur leder skolchefen kommunens rektorer? Hur tolkar skolchefen sitt uppdrag och vad betraktas som ett väl genomfört arbete?
Förändringar i styrsystemet och i den rådande resultatdiskursen har skapat en osäkerhet kring vad som avses med en framgångsrik skola, hur den ska utformas och vad olika aktörer bör företa sig. Vi visar inte bara hur resultatdiskursen
vunnit terräng på bekostnad av demokratidiskursen, utan också hur demokratidiskursen tonats ner och förskjutits mot en mer begränsande omsorgsdiskurs.
Bokens författare är verksamma vid Uppsala universitet och har en betydande erfarenhet av frågor om skolans ledning och styrning i utbildnings-, utvecklings- och forskningssammanhang.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140687272 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147048748
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 423 g
- Språk
- Svenska
Liber 4 9789147048748 -
Boken om pedagogerna
Häftad bok. Liber. 2000. 320 s. Häftad.
Mycket gott skick. Namnad och en del understrykningar allt med blyerts..
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147048748
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 423 g
- Språk
- Svenska
9789147048748 -
Boken om pedagogerna
Häftad bok. Liber. 2000. 320 s. Häftad. 21x13cm. 430 gram.
Mycket gott skick. Finns namn i.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147048743
- Titel
- Boken om pedagogerna
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 320 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 423 g
- Språk
- Svenska
9147048743 -
Boken om pedagogerna.
Häftad. Några sidor med förstrykningar. 3:e upplagan. 1998
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK -
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
