-
Att bli lärare
Häftad bok. Liber. 2018. 342 sidor.
Mycket gott skick. Inga understrykningar eller andra markeringar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLiber -
Forskning om utbildning : en antologi
Häftad bok. Brutus Östlings bokförlag Symposion. 1 uppl. 1992. 475 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9171390928
- Titel
- Forskning om utbildning : en antologi
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Stockholm ; Stehag : B. Östlings bokförl. Symposion
- Utgivningsår
- 1992
- Språk
- Svenska
Brutus Östlings bokförlag Symposion 1 9171390928 -
Text och existens. Hermeneutik möter samhälls...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2005. 367 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 917173211X
- Titel
- Text och existens : hermeneutik möter samhällsvetenskap
- Författare
- Selander, Staffan - Ödman, Per-Johan
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 367 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hermeneutiken har sina rötter i de humanistiska vetenskaperna och i texttolkning, men har sedermera också utvecklats till en filosofi om varat och existensens villkor. Samhällsvetenskaperna å andra sidan – som utforskar allt från politik och statskonst till sociala grupper och klasser, främmande kulturer såväl som egna folkkulturer, sociala kommunikationsmönster och individuella personlighetsdrag, uppfostran, undervisning och lärande – har alltmer kommit att uppmärksamma inte bara språkets, utan även tolkningens roll i förståelsen och förklaringen av världen.
Bokförlaget Daidalos 917173211X -
Design för lärande
Inbunden bok. Norstedts. 2 uppl. 2010. 269 sidor.
Mycket gott skick. Dekorerat pappband-
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113028590 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 2 9789113028590 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789113028590
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 590 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer, dvs. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning, hur man konstruerar prov m.m., flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form? För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen. Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9789113028590 -
Design för lärande
Inbunden bok.
Mycket gott skick. Norstedts Akademiska 2008, 269 sid, dekorerat förlagsband
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172275515
- Titel
- Design för lärande
- Författare
- Kempe, Anna-Lena - Selander, Staffan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 269 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 162 x 234 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 594 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Titeln har från den 4 juni 2013 tagits över av Studentlitteratur. Du finner mer information på Studentlitteraturs webbplats >>
Hur skapar vi de bästa förutsättningarna för lärande? Hur ska vi presentera ett kunskapsinnehåll så att bästa möjliga lärande uppstår, på 2000-talet? För "förpackningen" av kunskap förändras mycket över tid. Den gamla pluggskolan är historia. Lärande går till på helt andra sätt idag.
Design för lärande har växt fram ur de senaste 30-40 årens pedagogik, med bakgrund i kända pedagoger som Piaget och Vygotskij. När pedagogiska forskare på 1970-talet började intressera sig för ramfaktorer som t.ex. elevgruppers storlek, scheman, lärarnas utbildning och hur man konstruerar prov, flyttades fokus från elevers individuella skillnader och begåvningar till den sociala organiseringens betydelse för undervisningens resultat.
När vi nu trettio år senare argumenterar för ett designperspektiv på lärande flyttar vi blicken igen, till frågor om form, förpackning och presentation: hur, på vilket sätt och med hjälp av vilka medel ges kunskapen form?
För lär man sig i skolan "samma" sak i geografi om ämnet presenteras i en lärobok eller tar form på datorn? Är det samma kunskaper och kompetenser som sätts i spel? Det tror inte bokens författare. De menar istället att sättet presentera kunskap spelar en roll för innehållet: formen är inte avskild från, utan en del av, innehållet. Kunskapsinnehåll är ingen mystisk dimension av tillvaron utan en mycket konkret framställning av hur vi förstår och förklarar världen.
I samma serie ingår Design för lärande i musik (2010) och Design för lärande - ett multimodalt perspektiv (2010).
9789172275515 -
VERKLIGHET VERKLIGHET. TEORI OCH PRAKTIK I LÄ...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. Första uppl. 2006. 223 s. Inbunden. Kartonnage. 23x16cm. 518 gram.
Nyskick. Inga namn. Inga understrykningar eller andra markeringar. Frågor om teori och praktik diskuteras ofta i lärarutbildningar, och många gånger på ett ganska schablonartat sätt: teori är det som sker i studierna, praktik är det som sker i skolan. Författarna läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274840
- Titel
- Verklighet verklighet : teori och praktik i lärarutbildning
- Författare
- Bronäs, Agneta
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 516 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I all yrkesutbildning behövs en praktisk kompetens utöver de teoretiska grunderna. Men hur formas denna praktiska kompetens? Och vad ligger bakom våra föreställningar om "teori" och "praktik". Denna antologi med alla sina lärda, inspirerande och insiktsfulla bidrag vänder sig till verksamma lärare och lärarstuderande som närmar sig slutet av sin utbildning och alla andra som arbetar med mötet mellan teori och praktik.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
9172274840 -
Kunskapens villkor - en antalogi om vetenskap...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1986. 196 s. Häftad. 22x15,5cm. 300 gram.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144254512
- Titel
- Kunskapens villkor : en antologi om vetenskapsteori och samhällsvetenskap
- Författare
- Selander, Staffan
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 1986
- Språk
- Svenska
9144254512 -
KUNSKAPENS VILLKOR - EN ANTOLOGI OM VETENSKAP...
Ou. 8:o. Hft. 196 s. Studentlitteratur. 1986. Ganska slitet ex. m namnlapp på fr. omsl. Understrykningar med gulpenna som börjat blekna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn