-
Sociologi 2.0
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2008.
Mycket gott skick. Hel och ren inlaga. Endast lättare hanteringsslitage på omslaget.
• Passa på att köpa fler böcker från mig, frakten blir densamma.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140650825
- Titel
- Sociologi 2.0
- Författare
- Simon Lindgren
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 515 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sociologi 2.0 - Samhällsteori och samtidskultur riktar sig till alla som är intresserade av sociologi och samhällsteori, men särskilt tänkt som lärobok på grundläggande teorikurser inom sociologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Uppdateringen till Sociologi 2.0 handlar inte om att förkasta befintlig teori till förmån för trendiga begrepp utan snarare om en illustration av de etablerade teoriernas ibland nästan förvånansvärda användbarhet när det gäller dagens samhälle. När klassikerna utarbetade sina perspektiv fanns varken snabbmat, reality-TV eller mobiltelefoner, men de lyckades ändå finna perspektiv på samhället som i allra högsta grad bör hållas vid liv.
I boken tas både klassiska och mer sentida teorier upp i relation till samtidskulturella uttryck på ett sätt som förser läsaren med en relativt omfattande orientering och begreppslig verktygslåda. Nyckelbegreppen hos tänkare som Marx, Weber, Durkheim, Simmel, Bourdieu, Giddens, Goffman, Bauman och Butler ges en ordentlig genomgång.
Simon Lindgren är docent i sociologi och verksam vid Umeå universitet, och forskar inom områdena populärkultur, massmedier och Internet. Han har tidigare skrivit boken Populärkultur.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140650825 -
Sociologi 2.0, 2 uppl - samhällsteori och sam...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2019. 239 sidor.
Hyggligt skick. Omslaget är lätt nött och smutsat. Inlagan har färgöverstrykningar och ett blad håller på att lossna.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140688170
- Titel
- Sociologi 2.0, 2 uppl - samhällsteori och samtidskultur
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sociologi 2.0 - Samhällsteori och samtidskultur riktar sig till alla som är intresserade av sociologi och samhällsteori, men är särskilt tänkt som lärobok på grundläggande teorikurser inom sociologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen.
I andra upplagan har många exempel aktualiserats, men bokens grundläggande struktur och idé har bibehållits. Med exempel ur dagens samhälle förkastas inte befintlig teori till förmån för trendiga begrepp, utan exemplen illustrerar snarare de etablerade teoriernas ibland nästan förvånansvärda användbarhet när man ska ge sig i kast med att analysera dagens samhälle. När klassikerna utarbetade sina perspektiv fanns varken snabbmat, reality-TV eller mobiltelefoner, men de lyckades ändå finna perspektiv på samhället som i allra högsta grad bör hållas vid liv.
I boken tas både klassiska och mer sentida teorier upp i relation till samtidskulturella uttryck på ett sätt som förser läsaren med en relativt omfattande orientering och begreppslig verktygslåda. Nyckelbegreppen hos tänkare som Marx, Weber, Durkheim, Simmel, Bourdieu, Giddens, Goffman, Bauman och Butler ges en ordentlig genomgång...
Bokens författare Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Hans forskning handlar om samarbete, stöd, lärande, konflikter, makt och aktivism på Internet och i sociala medier.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140688170 -
Populärkultur
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2009. 232 sidor.
Mycket gott skick. Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går d läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147089536
- Titel
- Populärkultur
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 376 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon Lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 2 9789147089536 -
Populärkultur - teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 232 sidor.
Gott skick. Gammal lärobok. Understrykningar och liknande finns, men välbevarad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147075614
- Titel
- Populärkultur - teorier, metoder och analyser
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 1 9789147075614 -
Sociologi 2.0, 2 uppl - samhällsteori och sam...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2015. 240 sidor.
Hyggligt skick. Framsida revad och smutsad enligt bild. Inlaga ok med fåtal överstrykningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140688170
- Titel
- Sociologi 2.0, 2 uppl - samhällsteori och samtidskultur
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sociologi 2.0 - Samhällsteori och samtidskultur riktar sig till alla som är intresserade av sociologi och samhällsteori, men är särskilt tänkt som lärobok på grundläggande teorikurser inom sociologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen.
I andra upplagan har många exempel aktualiserats, men bokens grundläggande struktur och idé har bibehållits. Med exempel ur dagens samhälle förkastas inte befintlig teori till förmån för trendiga begrepp, utan exemplen illustrerar snarare de etablerade teoriernas ibland nästan förvånansvärda användbarhet när man ska ge sig i kast med att analysera dagens samhälle. När klassikerna utarbetade sina perspektiv fanns varken snabbmat, reality-TV eller mobiltelefoner, men de lyckades ändå finna perspektiv på samhället som i allra högsta grad bör hållas vid liv.
I boken tas både klassiska och mer sentida teorier upp i relation till samtidskulturella uttryck på ett sätt som förser läsaren med en relativt omfattande orientering och begreppslig verktygslåda. Nyckelbegreppen hos tänkare som Marx, Weber, Durkheim, Simmel, Bourdieu, Giddens, Goffman, Bauman och Butler ges en ordentlig genomgång...
Bokens författare Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Hans forskning handlar om samarbete, stöd, lärande, konflikter, makt och aktivism på Internet och i sociala medier.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140688170 -
Populärkultur - teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 232 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147075614
- Titel
- Populärkultur - teorier, metoder och analyser
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 1 9789147075614 -
Ungdomskulturer, 2 uppl
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2 uppl. 2015. 172 sidor.
Mycket gott skick. Gallrat biblioteksexemplar
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140688187
- Titel
- Ungdomskulturer, 2 uppl
- Författare
- Lindgren (red.), Simon
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Generation Y, Generation Z, nätgenerationen och digitala infödingar, dagens unga har kallats för mycket! Det sägs att vi lever i ett nytt slags samhälle, ett postmodernt, globaliserat, informations- eller nätverkssamhälle. Oavsett vad man kallar förändringarna är det tydligt att nya medier och mönster präglar ungas liv. Frågor om vad unga gör och tänker ställs därför med en ny aktualitet av lärare, forskare, föräldrar och ungdomsarbetare.
I andra upplagan av Ungdomskulturer har bokens bidrag aktualiserats, men den grundläggande strukturen bevarats. Boken presenterar svensk ungdomskulturforskning, där större frågor kring perspektiv samsas med mer specifika studier av ungas identitetsarbete och vuxenblivande. Det handlar bland annat om hiphopens roll i svenska förorter, genusfostran i gymnasiet och om hur nätet blir allt viktigare i processen att hitta sig själv, och kanske även andra. Författarna beskriver den vetenskapliga utvecklingen inom fältet, samtidigt som läsaren får en inblick i unga människors liv.
Här medverkar några av Sveriges främsta ungdomsforskare. Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningen och inom olika samhällsvetenskapliga discipliner, men även till yrkesverksamma som på olika sätt möter unga i sitt arbete.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140688187 -
Nya medier och kommunikation : Makt och menin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2012. 176 sidor.
Nära nyskick. Illustrerad i svartvitt
S&P 241027Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140681515
- Titel
- Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
- Författare
- Lindgren (red.), Simon
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dag erbjuds vi ständigt nya möjligheter att delta i en starkt växande digital offentlighet. Vi är inte längre bara åskådare, utan kan kommentera, problematisera och kritisera innehållet i de centraliserade kanalerna. Men i vilken mån förverkligas den interaktiva teknikens potential? Har den lett till ökad demokratisering och till att fler perspektiv kommer till tals? Och vad händer när kraften i de nya medierna används av traditionella maktcentra som vill befästa sina positioner ännu mer?
I den här boken presenteras både optimistiska och pessimistiska perspektiv på nya mediers samhällsförändrande kraft. I en rad fallstudier diskuteras olika frågor som vad som egentligen är nytt med nya medier, om exempelvis nyheter förmedlas på annorlunda sätt när det sker online. Författarna undersöker också om minoritetsgrupper får en starkare röst genom bloggar, om medborgares egna texter kan utmana det etablerade medieflödet, och vad som händer med begrepp som etik och sanning i ljuset av de förändrade förutsättningarna.
Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140681515 -
TABERGS BERGSLAG V
Häftad bok. TABERGS BERGSLAGS HEMBYGDSFÖRENING, Jönköpings län. Originalupplaga uppl. 1946. 144 sidor sidor.
ISBN 9782
Mycket gott skick. Häftat ex med lite åldersfärgad rygg. Illustrerad med bl.a. fotografier.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKTABERGS BERGSLAGS HEMBYGDSFÖRENING, Jönköpings län Originalupplaga 9782 -
Populärkultur - teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 232 sidor.
Dåligt skick. Häftad med mycket kulspetsmarkeringar, hundöron och märken efter gem på några sidor
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147075614
- Titel
- Populärkultur - teorier, metoder och analyser
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 1 9789147075614 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147089536
- Titel
- Populärkultur
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 376 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon Lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 2 9789147089536 -
Populärkultur - teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 232 sidor.
Gott skick. Tippexat namn och telefonnummer på insida pärm, som är lite sliten. Men invändig fin i övrigt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147075614
- Titel
- Populärkultur - teorier, metoder och analyser
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 1 9789147075614 -
Populärkultur - teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 236 sidor.
Mycket gott skick. Skavd pärm.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147075614
- Titel
- Populärkultur - teorier, metoder och analyser
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 1 9789147075614 -
Modernitetens markörer [Elektronisk resurs] u...
Häftad bok. Umeå Universitet. 2019. 264 sidor.
Nära nyskick. Omslaget är lite vikt på framsidans övre del och har en fläck på baksidan
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173052146
- Titel
- Modernitetens markörer [Elektronisk resurs] ungdomsbilder i tid och rum
- Författare
- Lindgren, Simon - Umeå universitet Samhällsvetenskapliga fakulteten
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- The main objective of tbis dissertation is to study the media discourse on youth as it appeared in the Swedish region of Norrbotten during the postwar period. It discusses changes in ways of thinking and talking about youth against the background of modernization in the region. The data consists of artides from two locai newspapers. Norrbotten is geographically peripheral to the center of Sweden; it is also one of the few border regions of the country. The entire area — but particularly Tornedalen, which borders Finland - has a history of unemployment, problems related to infrastructure, and cultural conflicts. This study relates the discourse on youth to the tensions within such dichotomies as modem and traditional, urban and rural, and global and local. While the view of the media as constructors of social reality influences the theoretical perspective of the study, it is not meant to imply that the media create reality on their own. Rather, it is assumed that they are "co-producers" of reality and that journalistic texts serve as specific expressions of the predominant cultural codes in a culture and/or a given period of time. The dissertation presents case studies of four decades — the 1930s, 1950s, 1970s and 1980s — and focuses on the texts, as well as the contexts of the discourse surrounding Norrbotten youth. Following discussions of both the media messages and their sociohistorical contexts, it concludes that the debate about "today's youth" often serves as a forum in which society can express its hopes and concerns for the future. With theoretical concepts such as modernity and generation as a starting point, this dissertation further examines these results. In these discussions, modernity's duplicity stands out. On the one hand, youth are viewed as the bearers of what could be called romantic modernity and on the other, as provocateur in regard to the classical, rationalistic modernity's puritanical ideals and its moral entrepreneurs. The relationship between the generations is also symptomatic of modernity as a whole. With that, youth does not necessarily have to symbolize change in terms of rationality. In other words, provocation can spring from any deviation from the norms of change and progress established by the classic approach to modernization. Furthermore, the dual view of youth, that is, the prevailing tendency to describe them, simultaneously, as symbols of a belief in the future and degenerates, is typical for modernity. Consequently, the duality of the view of youth mirrors an ambivalent attitude to an ambivalent modernity.
Diss. Umeå : Umeå universitet, 2002
Umeå Universitet 9789173052146 -
Unga och nätverkskulturer : mellan moralpanik...
Häftad bok. Norstedts Juridik AB. 2007. 143 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189050983
- Titel
- Unga och nätverkskulturer : mellan moralpanik och teknikromantik
- Författare
- Lindgren, Simon - Sandgren, Torgny - Sverige. Ungdomsstyrelsen
- Förlag
- Norstedts Juridik AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 143 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 365 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den nya digitala informationstekniken har på många sätt förändrat ungas vanor, livsvillkor och möjligheter. Unga har hittat nya sätt att mötas och kommunicera men också nya livsstilar eller ungdomskulturer; nätverkskulturer. I rapporten skriver forskare om vilken betydelse det har för ungas socialisation och identitetsskapande. Här presenteras också en enkätundersökning om ungas teve- och datorspelande - hur unga använder internet- som komplement och alternativ - för religiösa ändamål .
Norstedts Juridik AB 9789189050983 -
Ungdomskulturer
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009. 175 sidor.
Mycket gott skick. Fint exemplar. Visst bruksslitage. Något hundöra.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140666772
- Titel
- Ungdomskulturer
- Författare
- Simon Lindgren (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Generation Y, Generation Z, nätgenerationen och digitala infödingar, dagens unga har kallats för mycket! Det sägs att vi lever i ett nytt slags samhälle, ett postmodernt, globaliserat, informations- eller nätverkssamhälle. Oavsett vad man kallar förändringarna är det tydligt att nya medier och mönster präglar ungas liv. Frågor om vad unga gör och tänker ställs därför med en ny aktualitet av lärare, forskare, föräldrar och ungdomsarbetare.
I Ungdomskulturer presenteras aktuell svensk ungdomskulturforskning, där större frågor kring perspektiv samsas med mer specifika studier av ungas identitetsarbete och vuxenblivande. Det handlar bland annat om hiphopens roll i svenska förorter, genusfostran i gymnasiet och om hur nätet blir allt viktigare i processen att hitta sig själv, och kanske även andra. Författarna beskriver den vetenskapliga utvecklingen inom fältet, samtidigt som läsaren får en inblick i unga människors liv.
Här medverkar några av Sveriges främsta ungdomsforskare. Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningen och inom olika samhällsvetenskapliga discipliner, men även till yrkesverksamma som på olika sätt möter unga i sitt arbete.
Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Han har tidigare skrivit bland annat Sociologi 2.0.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140666772 -
Interaktiva medier och lärandemiljöer
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2014. 167 sidor.
Mycket gott skick. Digitaliseringen i dagens samhälle är ett faktum. Vad innebär barns och ungdomars förändrade uppväxtvillkor för lärande och utbildning? Hur formas lärares roll i det samtida medielandskapet?
Interaktiva medier och lärandemiljöer presenterar olika synvi läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140677976
- Titel
- Interaktiva medier och lärandemiljöer
- Författare
- Dunkels (red.), Elza
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Digitaliseringen i dagens samhälle är ett faktum. Vad innebär barns och ungdomars förändrade uppväxtvillkor för lärande och utbildning? Hur formas lärares roll i det samtida medielandskapet?
Interaktiva medier och lärandemiljöer presenterar olika synvinklar på dagens utbildning, både från forskning och från praktik. Författarna tar avstamp i att lärare redan har tillgång till interaktiva medier i lärandemiljöer men att de inte alltid vet hur de ska använda dessa tillsammans med eleverna.
Interaktiva medier och lärandemiljöer består av 13 kapitel som utifrån olika tillämpningar, erfarenheter och exempel ger lärare och pedagoger idéer, begrepp och metoder för sin professionella utveckling. De olika kapitlen ska kunna fungera som inspiration, diskussionsunderlag eller utgångspunkter för vidare problematisering, i arbetslag, utbildning eller för en enskild pedagog.
Elza Dunkels är docent i pedagogiskt arbete vid Umeå universitet.
Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140677976 -
Populärkultur: teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 2 uppl. 2009. 232 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147089536
- Titel
- Populärkultur
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 376 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon Lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 2 9789147089536 -
Populärkultur - teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 232 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147075619
- Titel
- Populärkultur - teorier, metoder och analyser
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 1 9147075619 -
Nya medier och kommunikation : Makt och menin...
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2012. 176 sidor.
Mycket gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140681515
- Titel
- Nya medier och kommunikation : Makt och meningsskapande i den digitala tidsåldern
- Författare
- Lindgren (red.), Simon
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 176 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dag erbjuds vi ständigt nya möjligheter att delta i en starkt växande digital offentlighet. Vi är inte längre bara åskådare, utan kan kommentera, problematisera och kritisera innehållet i de centraliserade kanalerna. Men i vilken mån förverkligas den interaktiva teknikens potential? Har den lett till ökad demokratisering och till att fler perspektiv kommer till tals? Och vad händer när kraften i de nya medierna används av traditionella maktcentra som vill befästa sina positioner ännu mer?
I den här boken presenteras både optimistiska och pessimistiska perspektiv på nya mediers samhällsförändrande kraft. I en rad fallstudier diskuteras olika frågor som vad som egentligen är nytt med nya medier, om exempelvis nyheter förmedlas på annorlunda sätt när det sker online. Författarna undersöker också om minoritetsgrupper får en starkare röst genom bloggar, om medborgares egna texter kan utmana det etablerade medieflödet, och vad som händer med begrepp som etik och sanning i ljuset av de förändrade förutsättningarna.
Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140681515 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140650825
- Titel
- Sociologi 2.0
- Författare
- Simon Lindgren
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2008
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 515 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Sociologi 2.0 - Samhällsteori och samtidskultur riktar sig till alla som är intresserade av sociologi och samhällsteori, men särskilt tänkt som lärobok på grundläggande teorikurser inom sociologi och andra samhällsvetenskapliga ämnen. Uppdateringen till Sociologi 2.0 handlar inte om att förkasta befintlig teori till förmån för trendiga begrepp utan snarare om en illustration av de etablerade teoriernas ibland nästan förvånansvärda användbarhet när det gäller dagens samhälle. När klassikerna utarbetade sina perspektiv fanns varken snabbmat, reality-TV eller mobiltelefoner, men de lyckades ändå finna perspektiv på samhället som i allra högsta grad bör hållas vid liv.
I boken tas både klassiska och mer sentida teorier upp i relation till samtidskulturella uttryck på ett sätt som förser läsaren med en relativt omfattande orientering och begreppslig verktygslåda. Nyckelbegreppen hos tänkare som Marx, Weber, Durkheim, Simmel, Bourdieu, Giddens, Goffman, Bauman och Butler ges en ordentlig genomgång.
Simon Lindgren är docent i sociologi och verksam vid Umeå universitet, och forskar inom områdena populärkultur, massmedier och Internet. Han har tidigare skrivit boken Populärkultur.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140650825 -
Ungdomskulturer
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1 uppl. 2009. 174 sidor.
Gott skick. Understrykningar förekommer - i övrigt i gott skick!!
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140666772
- Titel
- Ungdomskulturer
- Författare
- Simon Lindgren (red.)
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2009
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 322 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Generation Y, Generation Z, nätgenerationen och digitala infödingar, dagens unga har kallats för mycket! Det sägs att vi lever i ett nytt slags samhälle, ett postmodernt, globaliserat, informations- eller nätverkssamhälle. Oavsett vad man kallar förändringarna är det tydligt att nya medier och mönster präglar ungas liv. Frågor om vad unga gör och tänker ställs därför med en ny aktualitet av lärare, forskare, föräldrar och ungdomsarbetare.
I Ungdomskulturer presenteras aktuell svensk ungdomskulturforskning, där större frågor kring perspektiv samsas med mer specifika studier av ungas identitetsarbete och vuxenblivande. Det handlar bland annat om hiphopens roll i svenska förorter, genusfostran i gymnasiet och om hur nätet blir allt viktigare i processen att hitta sig själv, och kanske även andra. Författarna beskriver den vetenskapliga utvecklingen inom fältet, samtidigt som läsaren får en inblick i unga människors liv.
Här medverkar några av Sveriges främsta ungdomsforskare. Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningen och inom olika samhällsvetenskapliga discipliner, men även till yrkesverksamma som på olika sätt möter unga i sitt arbete.
Simon Lindgren är professor i sociologi vid Umeå universitet. Han har tidigare skrivit bland annat Sociologi 2.0.
Gleerups Utbildning AB 1 9789140666772 -
Populärkultur - teorier, metoder och analyser
Häftad bok. Liber. 1 uppl. 2005. 232 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147075614
- Titel
- Populärkultur - teorier, metoder och analyser
- Författare
- Lindgren, Simon
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 232 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 355 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturen både uttrycker och bidrar till formandet av många människors känslor, värderingar, tankar, drömmar och livsstilar i dagens samhälle. Men vad står egentligen begreppet populärkultur för? Och kan populärkultur analyseras vetenskapligt? Går det egentligen att forska om film, tv, rockmusik och YouTube? Är verkligen Hollywoodproducerade romantiska komedier, publikfriande reality-tv och serietillverkade popartister värda akademikers uppmärksamhet? Frågor som dessa besvaras i Populärkultur – Teorier, metoder och analyser. Boken har i denna andra reviderade upplaga försetts med nytt bildmaterial, uppdaterade exempel och nya illustrativa analyser.
Läs mer
I boken förs en rad teoretiska och metodologiska angreppssätt samman i en övergripande modell för populärkulturanalys. Med hjälp av denna kan vi bättre förstå vad populärkulturen betyder, hur den gör det, varför den gör det och med vilka sociala och kulturella konsekvenser.
Om författarna
Simon lindgren är docent i sociologi vid Sociologiska institutionen, Umeå universitet, där han är verksam som lärare och forskare med inriktning mot mediestudier, diskursanalys och internetforskning.
Liber 1 9789147075614 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140688187
- Titel
- Ungdomskulturer, 2 uppl
- Författare
- Lindgren (red.), Simon
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Generation Y, Generation Z, nätgenerationen och digitala infödingar, dagens unga har kallats för mycket! Det sägs att vi lever i ett nytt slags samhälle, ett postmodernt, globaliserat, informations- eller nätverkssamhälle. Oavsett vad man kallar förändringarna är det tydligt att nya medier och mönster präglar ungas liv. Frågor om vad unga gör och tänker ställs därför med en ny aktualitet av lärare, forskare, föräldrar och ungdomsarbetare.
I andra upplagan av Ungdomskulturer har bokens bidrag aktualiserats, men den grundläggande strukturen bevarats. Boken presenterar svensk ungdomskulturforskning, där större frågor kring perspektiv samsas med mer specifika studier av ungas identitetsarbete och vuxenblivande. Det handlar bland annat om hiphopens roll i svenska förorter, genusfostran i gymnasiet och om hur nätet blir allt viktigare i processen att hitta sig själv, och kanske även andra. Författarna beskriver den vetenskapliga utvecklingen inom fältet, samtidigt som läsaren får en inblick i unga människors liv.
Här medverkar några av Sveriges främsta ungdomsforskare. Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningen och inom olika samhällsvetenskapliga discipliner, men även till yrkesverksamma som på olika sätt möter unga i sitt arbete.
Gleerups Utbildning AB 2 9789140688187 -
Många möjliga metoder
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 305 sidor.
Mycket gott skick. "Samhällsvetenskaplig metod ger ofta vissa bestämda associationer. Många tänker ganska omedelbart på intervjuer eller på olika kvantitativa metoder. I denna bok presenterar författarna många möjliga metoder, varav långtifrån alla brukar finnas med i stand läs mer … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144074221
- Titel
- Många möjliga metoder
- Författare
- Sellerberg-Persson, Ann-Mari
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 305 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 456 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samhällsvetenskaplig metod ger ofta vissa bestämda associationer. Många tänker ganska omedelbart på intervjuer eller på olika kvantitativa metoder. I denna bok presenterar författarna många möjliga metoder, varav långtifrån alla brukar finnas med i standardintroduktioner till samhällsvetenskaplig metod. Ett syfte med boken är att visa på den variationsbredd som faktiskt finns inom samhällsvetenskaplig forskning. Målet har varit att beskriva kreativa metoder som inte används i så stor utsträckning, men som har visat sig vara mycket användbara för vissa studiesyften, och dessutom att redogöra för några av de vanligaste och mest använda metoderna inom samhällsvetenskap. Författarna visar också hur fruktbart det kan vara att kombinera olika metoder. Boken vänder sig till studenter i samhällsvetenskapliga ämnen, men bör också intressera forskare som arbetar med samhällsvetenskapliga forskningsprojekt.
Studentlitteratur 1 9789144074221 -
Ungdomskulturer – Andra upplagan [2 uppl.]
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2:2 uppl. 2017. 172 sidor.
Gott skick. Överstrykningar med märkpenna förekommer i två mindre delar av boken. Lättare hanteringsspår/smånötningar på pärmarna.
Baksidestext:
Generation Y, Generation Z, nätgenerationen och digitala infödingar, dagens unga har kallats för mycket! Det sägs att läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140688187
- Titel
- Ungdomskulturer, 2 uppl
- Författare
- Lindgren (red.), Simon
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 172 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Generation Y, Generation Z, nätgenerationen och digitala infödingar, dagens unga har kallats för mycket! Det sägs att vi lever i ett nytt slags samhälle, ett postmodernt, globaliserat, informations- eller nätverkssamhälle. Oavsett vad man kallar förändringarna är det tydligt att nya medier och mönster präglar ungas liv. Frågor om vad unga gör och tänker ställs därför med en ny aktualitet av lärare, forskare, föräldrar och ungdomsarbetare.
I andra upplagan av Ungdomskulturer har bokens bidrag aktualiserats, men den grundläggande strukturen bevarats. Boken presenterar svensk ungdomskulturforskning, där större frågor kring perspektiv samsas med mer specifika studier av ungas identitetsarbete och vuxenblivande. Det handlar bland annat om hiphopens roll i svenska förorter, genusfostran i gymnasiet och om hur nätet blir allt viktigare i processen att hitta sig själv, och kanske även andra. Författarna beskriver den vetenskapliga utvecklingen inom fältet, samtidigt som läsaren får en inblick i unga människors liv.
Här medverkar några av Sveriges främsta ungdomsforskare. Boken vänder sig till studenter på lärarutbildningen och inom olika samhällsvetenskapliga discipliner, men även till yrkesverksamma som på olika sätt möter unga i sitt arbete.
Gleerups Utbildning AB 2:2 9789140688187 -
Många möjliga metoder
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2013. 305 sidor.
Gott skick. Vissa små understrykningar/markeringar i blyerts förekommer bitvis i boken. Annars är det ett fint exemplar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144074221
- Titel
- Många möjliga metoder
- Författare
- Sellerberg-Persson, Ann-Mari
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 305 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 456 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samhällsvetenskaplig metod ger ofta vissa bestämda associationer. Många tänker ganska omedelbart på intervjuer eller på olika kvantitativa metoder. I denna bok presenterar författarna många möjliga metoder, varav långtifrån alla brukar finnas med i standardintroduktioner till samhällsvetenskaplig metod. Ett syfte med boken är att visa på den variationsbredd som faktiskt finns inom samhällsvetenskaplig forskning. Målet har varit att beskriva kreativa metoder som inte används i så stor utsträckning, men som har visat sig vara mycket användbara för vissa studiesyften, och dessutom att redogöra för några av de vanligaste och mest använda metoderna inom samhällsvetenskap. Författarna visar också hur fruktbart det kan vara att kombinera olika metoder. Boken vänder sig till studenter i samhällsvetenskapliga ämnen, men bör också intressera forskare som arbetar med samhällsvetenskapliga forskningsprojekt.
Studentlitteratur 1:2 9789144074221 -
Många möjliga metoder
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2013. 305 sidor.
Nära nyskick. Främre omslag har övre hörnet veckat, och är lite fläckat i ytterkant. Boken är i utmärkt skick i övrigt, och ser närmast ut som ny invändigt. … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144074221
- Titel
- Många möjliga metoder
- Författare
- Sellerberg-Persson, Ann-Mari
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 305 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 456 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Samhällsvetenskaplig metod ger ofta vissa bestämda associationer. Många tänker ganska omedelbart på intervjuer eller på olika kvantitativa metoder. I denna bok presenterar författarna många möjliga metoder, varav långtifrån alla brukar finnas med i standardintroduktioner till samhällsvetenskaplig metod. Ett syfte med boken är att visa på den variationsbredd som faktiskt finns inom samhällsvetenskaplig forskning. Målet har varit att beskriva kreativa metoder som inte används i så stor utsträckning, men som har visat sig vara mycket användbara för vissa studiesyften, och dessutom att redogöra för några av de vanligaste och mest använda metoderna inom samhällsvetenskap. Författarna visar också hur fruktbart det kan vara att kombinera olika metoder. Boken vänder sig till studenter i samhällsvetenskapliga ämnen, men bör också intressera forskare som arbetar med samhällsvetenskapliga forskningsprojekt.
Studentlitteratur 1:2 9789144074221 -
Digital politik : sociala medier, deltagande...
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 2015. 213 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171734570
- Titel
- Digital politik : sociala medier, deltagande och engagemang
- Författare
- Carlsson, Eric
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 262 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om hur sociala medier kan fungera politiskt i människors vardag. Digitaliseringen av samhället har starkt aktualiserat frågan om förhållandet mellan medier och deltagande. I Sverige har exempelvis de olika politiska partierna lagt mycket resurser på synlighet, inte minst via bloggar, Facebook och Twitter. Sociala nätverksmedier medför även möjligheter till en mer vardaglig form av engagemang och deltagande i en mängd olika politiska och sociala frågor.
Vilken betydelse har sociala medier för exempelvis politiker, journalister och aktivister? Hur används nya digitala kommunikationstekniker för att utöva politiska påtryckningar och för politisk mobilisering? Vad innebär det att vara engagerad i dagens digitaliserade samhälle? Hur kan ?det politiska? ? också i termer av olika typer av livsstilar och identitetsarbete ? spåras i olika gruppers och individers medieanvändning?
"Digital politik ? Sociala medier, deltagande och engagemang" består av tio kapitel som från olika perspektiv bidrar till att belysa och problematisera sociala mediers betydelse för ?det politiska? i dag. Författarna är forskare verksamma inom humaniora och samhällsvetenskap i Sverige och Norge.
Boken innehåller innehåller bidrag av Jonas Andersson Schwarz, Linda Berg, Maria Carbin, Eric Carlsson, Stefan Gelfgren, Jenny Gunnarsson Payne, Anders Johansson, Anna Johansson, Anders Olof Larsson, Simon Lindgren och Bo Nilsson.
Bokförlaget Daidalos 9789171734570 -
Från konkurrens till kvalitet : vägen till ök...
Häftad bok. Kata Förlag. 2013. 247 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186601102
- Titel
- Från konkurrens till kvalitet : vägen till ökad jämlikhet i välfärden
- Författare
- Lindgren, Anne-Marie
- Förlag
- Kata Förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 247 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 117 x 169 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 145 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- De senaste två decennierna har den svenska välfärden genomgått stora förändringar. Efter tjugo år av valfrihetsreformer och marknadisering är det dags att överge utopin om marknadsmekanismernas välsignelse. Bättre kvalitet, ökad mångfald och högre effektivitet utlovades, fick vi det? Nja, klyftorna i skolan växer, vården blir allt mer ojämlik, det rapporteras om vanvård och missförhållanden på sina håll. Mångfalden har ökat, men det är framför allt de stora företagen som tagit plats på de nya välfärdsmarknaderna. Det är dags att utvärdera reformerna och staka ut en ny riktning.
I Från konkurrens till kvalitet tecknar tio S-debattörer sin väg framåt. Hur kombineras valfrihet med jämlikhet och tillgång efter behov?
Kata Förlag 9789186601102
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
