-
Kollegialt lärande - Resan mot framtidens sko...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2019. 144 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144111254
- Titel
- Kollegialt lärande - Resan mot framtidens skola
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2019
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 299 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kollegialt lärande är vägen till framtidens skola. Med kollegialt lärande kan en skola använda den fulla kraften i skolledares, lärares och elevers gemensamma kompetenser. Därigenom kan verksamheten och undervisningen förbättras för att främja elevernas måluppfyllelse. Men hur ska en skola ta sig dit? Utgångspunkten i boken är att kollegialt lärande är mer än en metod eller en modell. Å ena sidan finns det modeller och redskap för samtal och förbättring mellan lärare, å andra sidan visar det sig vara svårt att få dessa att bli en del av det dagliga skolarbetet.
I boken förstås kollegialt lärande som en praktik som utmanar det traditionella samarbetet. För att få det kollegiala lärandet att bli hållbart och framgångsrikt behöver hela skolans verksamhet granskas och förbättras. I Kollegialt lärande ges flera exempel på hur skolor har använt modeller och redskap, men också på hur skolor har byggt en organisation som kan stödja kvalitetsutvecklande processer. Kollegialt lärande vänder sig främst till skolledare, lärare och lärarstudenter, men även till skolchefer, politiker och beslutsfattare inom utbildningssektorn.
Studentlitteratur AB 1 9789144111254 -
Att organisera för skolframgång : Strategier...
Inbunden bok.
Nyskick. Organisera för skolframgång: En jämförande studie om framgångsrika och icke framgångsrika skolor. | Natur & Kultur Läromedel och Akademi, Utg. 2017 | Pappband. 8:o (160x235 mm) … läs mer
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127818798
- Titel
- Att organisera för skolframgång : strategier för en likvärdig skola
- Författare
- Jarl, Maria
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 160 x 235 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan det egentligen komma sig att det finns stora variationer i elevernas resultat mellan olika skolor? Varför är vissa skolor mer framgångsrika än andra?
Att organisera för skolframgång handlar om skolor som lokala organisationer och om hur verksamheten på en skola kan organiseras för att skapa goda förutsättningar för elevernas lärande.
I boken presenteras en jämförande studie mellan fyra framgångsrika och fyra icke framgångsrika skolor. Genom sitt urval ger studien en förståelse för vad som fungerar, vad som inte fungerar och varför.
Boken ger värdefulla insikter och perspektiv till lärare och rektorer som arbetar med att utveckla och förbättra verksamheten i skolan och lämnar ett viktigt bidrag till forskningen om skolframgång.
Författarna är verksamma vid institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet och har lång erfarenhet av arbete med lärar- och rektorsutbildning.
Att organisera för skolframgång är ett värdefullt och intressant bidrag inom
skolförbättringsforskningen.
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 18 2017
9789127818798 -
Rektor i fokus : Kunskap, värden och verktyg
Inbunden bok.
Nyskick. Studentlitteratur AB, Utg. 2020 | Flexband. 8:o (155x223 mm)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144127828
- Titel
- Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 427 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Vad behöver skolledaren kunna om juridiken?
Hur kan arbetet mot kränkningar ledas?
Hur kan rektor klara av korstrycket och olika värdesystem?
Att leda det systematiska kvalitetsarbetet - hur kan komplexiteten hanteras?
Hur kan rektor organisera för skolutveckling och förbättring?
Hur kan ett pedagogiskt och distribuerat ledarskap omsättas?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Den här andra upplagan av Skolledaren i fokus, som nu heter Rektor i fokus, är grundligt uppdaterad och omarbetad. Den innehåller flera nya kapitel om bland annat rektors ledarskap på fritidshemmet och i vuxenutbildningen, om digitalisering och datafiering samt om elevhälsan och nyanlända elever.
Boken fångar vidden av rektorsprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet. Den vänder sig även till verksamma rektorer inom skola och förskola samt andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
9789144127828 -
Praktikgemenskaper i skolutveckling och under...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2025. 281 sidor.
Nära nyskick. Ett veck på främre pärmen annars nyskick
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144184135
- Titel
- Praktikgemenskaper i skolutveckling och undervisning - socialt lärande i skolor
- Utgivningsår
- 2025
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken beskriver hur praktikgemenskaper uppstår och hur de kan ha avgörande betydelse för undervisningsutvecklande arbete i skolor. Det handlar om hur kommunikation, relationer och innehåll samspelar när lärare, elever och rektorer samarbetar... [Bokinfo]
Studentlitteratur AB 9789144184135 -
Skolledaren i fokus - kunskap, värden och ver...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2011. 277 sidor.
ISBN 9789144076850
Mycket gott skick. Namnad. Tuschmarkering i ringa mån
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur AB 9789144076850 -
Organisera för utveckling och lärande : om s...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 228 sidor.
Mycket gott skick. Namnad men i övrigt inga anmärkningar.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021850
- Titel
- Organisera för utveckling och lärande : om skolprojekt i nätverksform
- Författare
- Kajsa Tegnér - Jacek Hochwälder - Eva Lorentzon Bonander - Ulf Blossing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144021850 -
Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2020. 427 sidor.
Nära nyskick. Liten skada på bakre pärm, i övrigt perfekt skick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144127828
- Titel
- Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 427 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Vad behöver skolledaren kunna om juridiken?
Hur kan arbetet mot kränkningar ledas?
Hur kan rektor klara av korstrycket och olika värdesystem?
Att leda det systematiska kvalitetsarbetet - hur kan komplexiteten hanteras?
Hur kan rektor organisera för skolutveckling och förbättring?
Hur kan ett pedagogiskt och distribuerat ledarskap omsättas?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Den här andra upplagan av Skolledaren i fokus, som nu heter Rektor i fokus, är grundligt uppdaterad och omarbetad. Den innehåller flera nya kapitel om bland annat rektors ledarskap på fritidshemmet och i vuxenutbildningen, om digitalisering och datafiering samt om elevhälsan och nyanlända elever.
Boken fångar vidden av rektorsprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet. Den vänder sig även till verksamma rektorer inom skola och förskola samt andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Studentlitteratur AB 2 9789144127828 -
Att kartlägga och förbättra skolor : sex typs...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 136 sidor.
Gott skick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083346
- Titel
- Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 220 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På skolan ställs både krav och förväntningar på förändring. Kommer inte nya riktlinjer från regering, riksdag eller myndigheter så finns önskemål hos lärare och elever. Det är därför viktigt med kunskap som kan hjälpa skolledare och lärare att hantera dessa förändringskrav och att planera för ett förbättringsarbete.
En väg till framgångsrikt förbättringsarbete är att börja med en kartläggning av den egna skolan. I den här boken visar författarna att skolor på några olika och grundläggande sätt planerar och driver utvecklingsarbete. Författarna argumenterar för att det är nödvändigt att ha kunskap om detta när arbetet ska sätta igång. Då blir arbetet att förbättra elevernas lärmiljö och främja deras kunskapande och sociala utveckling fruktbart.
Den här boken tar sin utgångspunkt i en utvärdering av det norska skolutvecklingsprogrammet ”Kunskapslyftet från ord till handling”. Det pågick mellan åren 2005 och 2009 och omfattade 100 projekt där en eller flera grund- eller gymnasieskolor ingick.
Boken vänder sig till skolledare, skolchefer och rektorer samt till andra ledare inom skolan med ansvar eller intresse för utveckling och förbättringsarbete.
Studentlitteratur 1 9789144083346 -
Läraren i blickpunkten - olika perspektiv på...
Häftad bok. Lärarförbundets förlag. 2008. 284 sidor.
Gott skick. Format 21 x 14 cm Vikt 450 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v tabeller. Pedagogiska magasinets skriftserie nummer 7. INNEHÅLL: Förord. Medverkande (Elisabeth Ahlstrand, Carola Aili, Ingrid Andersson, Ulf Blossing, Göran Brante, Anna-Len läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197659895
- Titel
- Läraren i blickpunkten : olika perspektiv på lärares liv och arbete
- Författare
- Lars-Erik Nilsson - Ulla Karin Nordänger - Karolina Parding - Karin Permer - Lars-Göran Permer - Sofia Persson - Ulla-Britt Persson - Johanna Ringarp - Staffan Selander - Ulrika Tornberg - Charlotte Tullgren - AnnSofie Wedin - Eva Wennås Brante
- Förlag
- Lärarförbundets förlag
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 284 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 142 x 210 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 448 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Lärares arbete är komplext och kan beskrivas på olika sätt beroende på vilken utgångspunkt man väljer. I takt med att det ställs allt högre krav på lärare att utgå från en vetenskaplig bas i arbetet, behövs också fler redskap och begrepp för att förstå och förklara läraryrket. Hur ser arbetsprocesserna ut? Vad formar yrket? Vilka insatser kan göras för att förbättra verksamheten? Den här antologin presenterar femton sätt att se på lärares liv och arbete med hjälp av olika teoretiska perspektiv.
Boken vänder sig till lärare och blivande lärare samt till alla som är intresserade av kunskapsutvecklingen kring lärares arbete.
I antologin medverkar:
Elisabeth Ahlstrand, lektor i pedagogik
Carola Aili, lektor i pedagogik
Ingrid Andersson, docent i pedagogiskt arbete
Ulf Blossing, lektor i pedagogik
Göran Brante, adjunkt och doktorand i pedagogik
Anna-Lena Eriksson Gustavsson, lektor i pedagogik
Anneli Frelin, doktorand i didaktik
Katrin Hjort, docent i pedagogik
Glenn Hultman, professor i pedagogiskt arbete
John Krejsler, docent i pedagogisk antropologi
Feiwel Kupferberg, professor i pedagogik
Per Lindqvist, lektor i pedagogik
Lars-Erik Nilsson, lektor i pedagogik
Ulla Karin Nordänger, lektor i pedagogik
Karolina Parding, forskarassistent
Karin Permer, lektor i pedagogik
Lars-Göran Permer, lektor i pedagogik
Sofia Persson, adjunkt i sociologi
Ulla-Britt Persson, lektor i pedagogik
Johanna Ringarp, doktorand i historia
Staffan Selander, professor i didaktik
Ulrika Tornberg, docent i pedagogik
Charlotte Tullgren, lektor i pedagogik
Ann-Sofi Wedin, fil dr i pedagogiskt arbete
Eva Wennås Brante, adjunkt i pedagogik
Innehåll:
I. SKOLAN
Blir skolor bättre på att klara av sitt uppdrag? - ett socialpsykologiskt och organisatoriskt perspektiv på lärares lärande och skolors utveckling / Ulf Blossing
Klassrummets tillfälliga sanningar - att undersöka lärares arbete med foucaultianska analysverktyg / Karin Permer, Lars-Göran Permer & Charlotte Tullgren
Lärares arbete och lärande - ett kontextuellt perspektiv / Glenn Hultman & Ann-Sofi Wedin
Socialt samspel och lärande - tolkning och meningsskapande i ett designteoretiskt perspektiv / Staffan Selander
Att studera lärararbetets insida - grundad teori som vetenskapligt redskap / Per Lindqvist & Ulla Karin Nordänger
Måste jag säga ja? - ett positionsteoretiskt perspektiv på arbete i skolan / Lars-Erik Nilsson & Eva Wennås Brante
Kan jag få jobba klart nån gång? tidsgeografiska perspektiv på lärararbetet / Carola Aili
Läraryrkets kreativa uppdrag - pedagogiskt iscensättande av kreativt lärande / Feiwel Kupferberg
II. INDIVIDEN
Personliga drivkrafter i lärarskapet - ett livshistorieperspektiv / Ulrika Tornberg
Professionell närhet och distans en dimension av lärares arbete ur ett genusperspektiv / Anneli Frelin
Erfarna lärares engagemang - livsberättelser som retrospektiv reflektion / Elisabeth Ahlstrand, Ingrid Andersson, Anna-Lena Eriksson Gustavsson & Ulla-Britt Persson
III. SAMHÄLLET
Kommunaliseringen av lärartjänsterna - förändrad styrning ur ett professionsteoretiskt perspektiv / Karolina Parding & Johanna Ringarp
Den danska gymnasiereformen mening i galenskapen? - ett diskursanalytiskt perspektiv på lärares arbete / Katrin Hjort, översättning Annika Claesdotter
Från professionell lärare till kompetensnomad? - ett epistemologiskt perspektiv på förändringar i lärares och skolans arbete / John Krejsler, översättning Annika Claesdotter
Bortom förklara eller förstå - att analysera läraryrket genom en kritisk realistisk ansats / Göran Brante & Sofia Persson
Ytterligare författare: Elisabeth Ahlstrand, Carola Aili, Ingrid Andersson, Ulf Blossing, Göran Brante, Anna-Lena Eriksson Gustavsson, Anneli Frelin, Katrin Hjort, Glenn Hultman, John Krejsler, Feiwel Kupferberg, Per Lindqvist
Lärarförbundets förlag 9789197659895 -
Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2 uppl. 2020. 427 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144127828
- Titel
- Rektor i fokus : kunskap, värden och verktyg
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2020
- Omfång
- 427 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 26 mm
- Vikt
- 650 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Vad behöver skolledaren kunna om juridiken?
Hur kan arbetet mot kränkningar ledas?
Hur kan rektor klara av korstrycket och olika värdesystem?
Att leda det systematiska kvalitetsarbetet - hur kan komplexiteten hanteras?
Hur kan rektor organisera för skolutveckling och förbättring?
Hur kan ett pedagogiskt och distribuerat ledarskap omsättas?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Den här andra upplagan av Skolledaren i fokus, som nu heter Rektor i fokus, är grundligt uppdaterad och omarbetad. Den innehåller flera nya kapitel om bland annat rektors ledarskap på fritidshemmet och i vuxenutbildningen, om digitalisering och datafiering samt om elevhälsan och nyanlända elever.
Boken fångar vidden av rektorsprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet. Den vänder sig även till verksamma rektorer inom skola och förskola samt andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Studentlitteratur AB 2 9789144127828 -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 278 sidor.
ISBN 9789144076850
Nyskick. Oläst
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 1 9789144076850 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144028170
- Titel
- Skolförbättring i praktiken
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 204 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det finns inga enkla modeller för skolors förbättringsarbete. Huvudresultatet från den undersökning som presenteras i den här boken pekar dock på en grundläggande brist i arbetet – den att det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet inte i tillräcklig grad uppmärksammas. Ett viktigt allmänt råd skulle således kunna formuleras: Att inta ett friutrymme handlar om att följa upp organisationsmodeller och administrativa rutiner genom att i samtal göra begripliga och konkreta kopplingar mellan dessa och det praktiskt pedagogiska undervisningsarbetet. Boken vänder sig till lärare, skolledare, skolutvecklare och andra som är intresserade av kunskap kring skolors inre liv och hur lärares och skolledares samarbete gestaltas när förbättringar i verksamheten ska göras. Särskilt behandlas skolkulturen under rubriker som ”Att förstå skolkultur” och ”Att förändra skolkultur”. Vidare behandlas ”Ett förbättringsarbetes förlopp” och här får man följa en skolas arbete med att utveckla självstyrande arbetslag och en handledande lärarroll. Avslutningsvis diskuteras hur skolor på egen hand kan få bättre fart på förbättringsarbetet och råd lämnas kring hur olika instrument som använts i undersökningen kan tas i bruk på den egna skolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144028170 -
Skolledaren i fokus
Häftad bok. Studentlitteratur. 2011. 277 sidor.
ISBN 9789144076850
Nyskick. Oläst bok.
Hel och ren.Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 9789144076850 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
- ISBN
- 9789144060613
- Titel
- Skolledaren i fokus
- Författare
- Gunnar Berg - Mats Ekholm - Karin Franzén - Jan Hylén - Birgitta Johansson-Hidén - Pirjo Lahdenperä - Christian Lundahl - Staffan Olsson - Kennert Orlenius - Hans-Åke Scherp - Lars Svedberg - Lars Werner
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 240 sidor
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 439 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Rektors uppdrag är mångfasetterat, komplext och utmanande. I en snabbt föränderlig och globaliserad värld behöver skolledare hantera styrsystem med stundtals motsägelsefulla värden. Kraven på öppenhet ökar också utåt mot samhället och inåt mot den egna organisationen. Den här boken erbjuder kunskap som hjälper ledare att orientera sig själv och medarbetarna i skolan och är ett stöd för det praktiska arbetet i vardagen. I antologin reflekterar författarna kring frågor som:
Hur kan rektor navigera i skolledarskapets komplexitet?
Får rektor bestämma?
Offentlighet och sekretess – vad bör en skolledare tänka på?
Etik i rektors praktik – men hur?
Hur kan rektor orientera i olika värdesystem?
Vilka är möjligheterna för att skapa en interkulturell skola?
Att synliggöra det osynliga – hur går det till?
Varför gör vi det vi gör när det som händer händer?
Kan rektor omsätta ett pedagogiskt ledarskap?
Hur ska rektor kommunicera för bättre ledarskap?
Hur kan rektor balansera bedömning av och för lärande?
Hur påverkas skolan av digitaliseringen?
Hur kan min skola svara på dagens och framtidens krav?
Boken fångar vidden av skolledarprofessionens kunskapsbas och lämpar sig utmärkt för det statliga rektorsprogrammet liksom för andra kurser på universitet eller kommunal nivå där skolledarskapet står i fokus. Antologin vänder sig till blivande och verksamma förskolechefer och rektorer, andra med skolledaransvar som arbetslagsledare eller utvecklingspedagoger, skolchefer på förvaltningsnivå samt skolpolitiker.
Ytterligare redaktörer: Blossing, Ulf
Ytterligare författare: Berg, Gunnar
Ytterligare författare: Ekholm, Mats
Ytterligare författare: Franzén, Karin
Ytterligare författare: Hylén, Jan
Ytterligare författare: Johansson-Hidén, Birgitta
Ytterligare författare: Lahdenperä, Pirjo
Ytterligare författare: Lundahl, Christian
Ytterligare författare: Olsson, Staffan
Ytterligare författare: Orlenius, Kennert
Ytterligare författare: Scherp, Hans-Åke
Ytterligare författare: Svedberg, Lars
Ytterligare författare: Werner, Lars
Studentlitteratur 9789144060613 -
Skolledaren i fokus
Inbunden bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2011. 277 sidor.
ISBN 9789144076850
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 1 9789144076850 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKStudentlitteratur 9789144076850
-
Att kartlägga och förbättra skolor : sex typs...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1 uppl. 2012. 136 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144083346
- Titel
- Att kartlägga och förbättra skolor : sex typskolor
- Författare
- Blossing, Ulf
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 220 mm Ryggbredd 10 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- På skolan ställs både krav och förväntningar på förändring. Kommer inte nya riktlinjer från regering, riksdag eller myndigheter så finns önskemål hos lärare och elever. Det är därför viktigt med kunskap som kan hjälpa skolledare och lärare att hantera dessa förändringskrav och att planera för ett förbättringsarbete.
En väg till framgångsrikt förbättringsarbete är att börja med en kartläggning av den egna skolan. I den här boken visar författarna att skolor på några olika och grundläggande sätt planerar och driver utvecklingsarbete. Författarna argumenterar för att det är nödvändigt att ha kunskap om detta när arbetet ska sätta igång. Då blir arbetet att förbättra elevernas lärmiljö och främja deras kunskapande och sociala utveckling fruktbart.
Den här boken tar sin utgångspunkt i en utvärdering av det norska skolutvecklingsprogrammet ”Kunskapslyftet från ord till handling”. Det pågick mellan åren 2005 och 2009 och omfattade 100 projekt där en eller flera grund- eller gymnasieskolor ingick.
Boken vänder sig till skolledare, skolchefer och rektorer samt till andra ledare inom skolan med ansvar eller intresse för utveckling och förbättringsarbete.
Studentlitteratur 1 9789144083346 -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKLärarförbundets förlag -
Local drivers for improvment capacity: Six ty...
Häftad bok. Springer. 2015. 74 sidor.
Mycket gott skick. Några understrykningar i boken
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSpringer -
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144028804
- Titel
- Skolkulturer : - Vägar till framgång
- Författare
- Persson, Anders, sociolog
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 195 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I denna bok rapporteras resultat från sju forskningsprojekt inom forskningsprogrammet Skolkultur – en framgångsfaktor? Forskarna kommer från olika vetenskapliga discipliner: etnologi, företagsekonomi, pedagogik, socialantropologi, sociologi och statsvetenskap. Förankrade i olika perspektiv och teoritraditioner och med hjälp av olika metoder undersöker de skolan. Resultatet är en bred och varierad belysning av dagens skola och av en rad kulturer i skolan.
I boken finns texter om framgångsrika skolledare som bygger allianser för att hantera sin spänningsfyllda vardag, om skolans arbete med etik, om elevers skolupplevelser och flow i skolan, om framgångsrika förändringsprocesser, om skolans försök att framställa önskvärda elever och föräldrar, om förbättringskultur i skolan samt om entreprenörer och lokala förändringsprojekt i skolan.
Boken har skrivits för en skolintresserad läsekrets och kan användas i kurser inom lärarutbildning och rektorsutbildning.
Studentlitteratur AB 1 9789144028804 -
Organisera för utveckling och lärande
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2002. 228 sidor.
Nära nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021850
- Titel
- Organisera för utveckling och lärande : om skolprojekt i nätverksform
- Författare
- Kajsa Tegnér - Jacek Hochwälder - Eva Lorentzon Bonander - Ulf Blossing
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 228 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1 9789144021850
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
