-
Burkar, påsar och paket : förpackningarnas hi...
Inbunden bok. Nordiska Museets Förlag. 1 uppl. 2010. 270 sidor.
Hyggligt skick. Biblioteksexemplar med stämplar och låneficka.Inplastat bokomslag.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171085399
- Titel
- Burkar, påsar och paket : förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer
- Författare
- Ulrika Torell - Roger Qvarsell
- Förlag
- Nordiska Museets Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 207 x 216 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 846 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en vanlig svensk livsmedelsbutik finns tusentals olika varor. De allra flesta är förpackade, klädda i färger, bilder, symboler och tjusiga varunamn som vi möter när vi ska hitta rätt mjölk, lämplig middagsmat och en god frukostmarmelad. I frukt- och delikatessdiskarna kan man se och kanske vidröra själva varan, annars är det förpackningarnas beskriv ningar av maten som vi köper.
Den här boken handlar om hur förpackningarna omgestaltat våra konsumtionskulturer. Hur de förändrade produktionen, distributionen och konsumenternas vardag och villkor i butiken. Handeln rationali serades och alla de problem som hade att göra med hållbarhet, för varing och långa transporter kunde lösas. Från betjäningsbutiker med försäljning över disk gick vi till snabbköp där kunden på egen hand plockar sina varor. I det nya masskonsumtionssamhället ökade också antalet varianter av en och samma vara och varumärket blev det som tydligast skiljde dem åt.
Boken berättar också om hur förpackningarna intagit en viktig plats i våra vardagliga visuella miljöer. Inte bara i butikerna utan också på annonspelare, tidningssidor, i köksskåpen och på frukostborden. Den förpackade maten ger oss möjlighet att välja stil, värderingar och kanske rent av identitet. En burk varmkorv eller ett paket rättvisemärkt kaffe i varukorgen berättar olika saker om oss. Förpack ningarnas bilder på den färdiga maten visar hur trevligt vi kan få det vid middagsbordet men talar sällan om för oss vad vi egentligen äter. Bakom arbetet med boken ligger ett fl erårigt samarbete mellan Nordiska museet och Linköpings universitet.
Nordiska Museets Förlag 1 9789171085399 -
Burkar, påsar och paket : förpackningarnas hi...
Inbunden bok. Nordiska Museets Förlag. 1 uppl. 2010. 270 sidor.
Mycket gott skick. Utgallrad biblioteksbok.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171085399
- Titel
- Burkar, påsar och paket : förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer
- Författare
- Ulrika Torell - Roger Qvarsell
- Förlag
- Nordiska Museets Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 207 x 216 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 846 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en vanlig svensk livsmedelsbutik finns tusentals olika varor. De allra flesta är förpackade, klädda i färger, bilder, symboler och tjusiga varunamn som vi möter när vi ska hitta rätt mjölk, lämplig middagsmat och en god frukostmarmelad. I frukt- och delikatessdiskarna kan man se och kanske vidröra själva varan, annars är det förpackningarnas beskriv ningar av maten som vi köper.
Den här boken handlar om hur förpackningarna omgestaltat våra konsumtionskulturer. Hur de förändrade produktionen, distributionen och konsumenternas vardag och villkor i butiken. Handeln rationali serades och alla de problem som hade att göra med hållbarhet, för varing och långa transporter kunde lösas. Från betjäningsbutiker med försäljning över disk gick vi till snabbköp där kunden på egen hand plockar sina varor. I det nya masskonsumtionssamhället ökade också antalet varianter av en och samma vara och varumärket blev det som tydligast skiljde dem åt.
Boken berättar också om hur förpackningarna intagit en viktig plats i våra vardagliga visuella miljöer. Inte bara i butikerna utan också på annonspelare, tidningssidor, i köksskåpen och på frukostborden. Den förpackade maten ger oss möjlighet att välja stil, värderingar och kanske rent av identitet. En burk varmkorv eller ett paket rättvisemärkt kaffe i varukorgen berättar olika saker om oss. Förpack ningarnas bilder på den färdiga maten visar hur trevligt vi kan få det vid middagsbordet men talar sällan om för oss vad vi egentligen äter. Bakom arbetet med boken ligger ett fl erårigt samarbete mellan Nordiska museet och Linköpings universitet.
Nordiska Museets Förlag 1 9789171085399 -
Köket: Rum för drömmar, ideal och vardagsliv...
Inbunden bok. Nordiska Museets Förlag. Första uppl. 2018. 351 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i mycket gott skick. Inbunden i förlagets pappband med skyddsomslag. Illustrerad.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171085993
- Titel
- Köket: Rum för drömmar, ideal och vardagsliv under det långa 1900-talet
- Författare
- Torell, Ulrika
- Förlag
- Nordiska Museets Förlag
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 351 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 210 x 220 mm Ryggbredd 28 mm
- Vikt
- 1050 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Köket brukar kallas hemmets hjärta. Det är platsen för hemmatillvarons mest basala sysslor, som matlagning, ätande och vardagligtfamiljeliv. Köket ses som en given del av bostaden, med vissa förväntade funktioner och inventarier. Inget kök, inget riktigt hem.Historiskt sett har det renodlade köksrummet inte varit så självklart som det är i dag. Kring år 1900 var Stockholm en av Europas mest trångbodda huvudstäder och under stora delar av seklet har kökssoffan också varit sängplats och köksbänken använts för såväl disk som tvättning, rakning och badning av små barn. På 2000-talet gör bostadsbristen åter att många får nöja sig med en vattenkokare eller mikrovågsugn som enda köksutrustning.Köket speglar samhällsförändringarna. Det har i högre grad än andra rum påverkats av strävan efter ett enklare och bekvämare vardagsliv med standardiserade och rationella lösningar. Den här boken handlar om hur köket som rum har formats av drömmar, ideal och vardagslivets realiteter under det långa 1900-talet. Hur har köksrummet gestaltats och förändrats i takt medkonsumtionssamhällets framväxt? Och vart kommer köket ta vägen i framtiden?
Nordiska Museets Förlag Första 9789171085993 -
Burkar, påsar och paket : förpackningarnas hi...
Inbunden bok. Nordiska Museets Förlag. 1 uppl. 2010. 270 sidor.
Nyskick.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171085399
- Titel
- Burkar, påsar och paket : förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer
- Författare
- Ulrika Torell - Roger Qvarsell
- Förlag
- Nordiska Museets Förlag
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 207 x 216 mm Ryggbredd 24 mm
- Vikt
- 846 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I en vanlig svensk livsmedelsbutik finns tusentals olika varor. De allra flesta är förpackade, klädda i färger, bilder, symboler och tjusiga varunamn som vi möter när vi ska hitta rätt mjölk, lämplig middagsmat och en god frukostmarmelad. I frukt- och delikatessdiskarna kan man se och kanske vidröra själva varan, annars är det förpackningarnas beskriv ningar av maten som vi köper.
Den här boken handlar om hur förpackningarna omgestaltat våra konsumtionskulturer. Hur de förändrade produktionen, distributionen och konsumenternas vardag och villkor i butiken. Handeln rationali serades och alla de problem som hade att göra med hållbarhet, för varing och långa transporter kunde lösas. Från betjäningsbutiker med försäljning över disk gick vi till snabbköp där kunden på egen hand plockar sina varor. I det nya masskonsumtionssamhället ökade också antalet varianter av en och samma vara och varumärket blev det som tydligast skiljde dem åt.
Boken berättar också om hur förpackningarna intagit en viktig plats i våra vardagliga visuella miljöer. Inte bara i butikerna utan också på annonspelare, tidningssidor, i köksskåpen och på frukostborden. Den förpackade maten ger oss möjlighet att välja stil, värderingar och kanske rent av identitet. En burk varmkorv eller ett paket rättvisemärkt kaffe i varukorgen berättar olika saker om oss. Förpack ningarnas bilder på den färdiga maten visar hur trevligt vi kan få det vid middagsbordet men talar sällan om för oss vad vi egentligen äter. Bakom arbetet med boken ligger ett fl erårigt samarbete mellan Nordiska museet och Linköpings universitet.
Nordiska Museets Förlag 1 9789171085399 -
Reklam och hälsa : levnadsideal, skönhet och...
Inbunden bok. Carlsson. 1 uppl. 2005. 233 sidor.
Gott skick. Dekorerat pappband 21x17 cm. Illustrerad. Enstaka understrykningar och streck i marginalen med blyerts. Ett fåtal sidor med märken efter gem.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172036354
- Titel
- Reklam och hälsa : levnadsideal, skönhet och hälsa i den svenska reklamens historia
- Författare
- Qvarsell, Roger - Torell, Ulrika
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 233 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 176 x 215 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 622 g
- Språk
- Svenska
Carlsson 1 9172036354 -
Visuella spår – Bilder i kultur- och samhälls...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2003. 224 sidor.
Gott skick. Invändigt ser boken närmast ut som ny, men på omslaget syns spår av hantering och förvaring. Därtill kan man i bokens nedre, inre hörn, mot (inne i) ryggen, se lite spår av fuktkontakt.
Baksidestext:
Hur kan man använda och studera bilder i kultur- och läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144024622
- Titel
- Visuella spår
- Författare
- Sofia Kjellström - Maria Arvidsson - Stina Backman - Reinhold Castensson - Bengt Erik Eriksson - Rikard Eriksson - Dick Harrison - Camilla Hermansson - Björn Horgby - Kerstin Johansson - Solveig Jülich - Roger Qvarsell - Maria Simonsson
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 224 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 563 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur kan man använda och studera bilder i kultur- och samhällsvetenskapliga sammanhang?
I denna bok ges en bred introduktion till dem som vill söka ny kunskap i nya källmaterial. Författarna ger exempel på hur reklamfotografier eller veckopressbilder kan användas i studier av sociala roller, etnicitet och genus, av normalitet och avvikande eller idealbilder av vardagen och människan. De argumenterar för att bredda synfältet och söka kunskap i visuella material och visar även hur det kan göras.
Bilder omger oss alla. Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9789144024622 -
Humanistisk hälsoforskning : en forskningsöve...
Häftad bok. Linköping : Tema Hälsa och samhälle, Univ. 2000. 330 sidor.
Nyskick. Jag kanske har ´flera böcker som intresserar dej. Utnyttja enhetsportot; du kan få flera böcker för samma porto.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172197188
- Titel
- Humanistisk hälsoforskning : en forskningsöversikt
- Författare
- Qvarsell, Roger - Torell, Ulrika
- Förlag
- Linköping : Tema Hälsa och samhälle, Univ
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Linköping : Tema Hälsa och samhälle, Univ 9172197188 -
Humanistisk hälsoforskning : en forskningsöve...
Häftad bok. Linköping : Tema Hälsa och samhälle, Univ. 2000. 330 sidor.
Mycket gott skick. En forskningsöversikt.
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172197188
- Titel
- Humanistisk hälsoforskning : en forskningsöversikt
- Författare
- Qvarsell, Roger - Torell, Ulrika
- Förlag
- Linköping : Tema Hälsa och samhälle, Univ
- Utgivningsår
- 2000
- Språk
- Svenska
Linköping : Tema Hälsa och samhälle, Univ 9172197188 -
Markeringar och maskeringar : Att visa eller...
Häftad bok.
Nyskick. Nordiska Museets Förlag, Utg. 2012 | Danskt band. 8:o (141x225 mm)
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171085528
- Titel
- Markeringar och maskeringar : att visa eller dölja sin kropp
- Författare
- Dahlgren, Anna
- Förlag
- Nordiska Museets Förlag
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 198 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 141 x 225 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 390 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Kläder kan användas både för att dölja och för att visa fram den kropp som finns därunder. Man kan maskera kroppsformer och kroppsdelar som man anser vara av privat natur, mindre tilltalande eller inte överensstämmande med den egna identiteten. Men man kan också markera kroppsliga egenskaper genom glipor, slitsar och halvt genomskinliga klädesplagg. Det nästan dolda kan locka till sig fler intres
9789171085528
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
