-
Kunskap som känns. En lovsång till att lära s...
Inbunden bok. Mondial. 1 uppl. 2021. 220 sidor.
Nära nyskick. Format 19,5 x 13,5 cm Vikt 330 g.
Inbundet förlagsband, illustrerad med fåtal sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord. Doften av Stanford. Fakta: framtidens fundament. Bildning och utbildning. Maskrosor och silverskedar. Den instrumentaliserade kulturen. Statligt läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189061873
- Titel
- Kunskap som känns : en lovsång till att lära sig något nytt
- Författare
- Strannegård, Lars
- Förlag
- Mondial
- Utgivningsår
- 2021
- Omfång
- 220 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 138 x 198 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 330 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varför borde ekonomer studera filosofi och litteratur? Hur hänger samtidskonst och skönlitteratur ihop med lärande? Och hur kan ett bildningsideal för vår tid se ut?Kunskap som känns är en lovsång till att vidga sina vyer. Lars Strannegård visar hur estetiska upplevelser kan vara en nyckel till att förstå andras erfarenheter, koppla ihop större skeenden med fakta och inse hur historien är länkad till nuet.Bildning, av både hjärta och hjärna, är själva motorn för mänskliga framsteg och gemenskaper. Därför kan skola och högre utbildning aldrig reduceras till att möta arbetsmarknadens kortsiktiga behov, de måste vara fundamenten på vilka vi bygger ett fritt, empatiskt och demokratiskt samhälle.*Lars Strannegård är professor i företagsekonomi och sedan 2014 rektor för Handelshögskolan i Stockholm.
Mondial 1 9789189061873 -
Att se och möta begåvade barn. En vägledning...
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:1 uppl. 2009. 135 sidor.
Mycket gott skick. Format 21,5 x 13,5 cm Vikt 295 g.
Inbundet förlagsband, illustrerad med fåtal sv/v figurer. Oroginalets titel: Unser Kind ist hochbegabt Ein Leitfaden für Eltern und Lehrer, 4th revisired edition (2005). Översättning: Mia Engvén. INNEHÅLL: Förord till fö läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127119697
- Titel
- Att se och möta begåvade barn : en vägledning för lärare och föräldrar
- Författare
- Franz J. Mönks - Irene H. Ypenberg
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2009
- Omfång
- 136 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 140 x 215 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 291 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många begåvade barn får inte sitt utvecklingsbehov tillgodosett i skolan. De klarar det mesta utan stöd och uppfattas som tämligen självgående. Risken är att dessa barn har så lätt för sig att de blir under stimulerade och förlorar självkänslan och lusten att utvecklas.
Många begåvade barn får inte sitt utvecklingsbehov tillgodosett i skolan. De klarar det mesta utan stöd och uppfattas som tämligen självgående. Risken är att dessa barn har så lätt för sig att de blir under stimulerade och förlorar självkänslan och lusten att utvecklas. I en del fall är det till och med så att deras begåvning aldrig upptäcks. Ibland kan de upplevas som stökiga eller tillbakadragna, men precis som andra barn behöver de bli bekräftade och få möta utmaningar för att utveckla sin potential.
Det har närmast varit tabu att ta upp frågor om barn med teoretisk begåvning i svensk skola, men nu tycks en vändning vara på gång. Visionen om en skola för alla bygger på värden som demokrati och delaktighet. Men det betyder inte att alla barn ska få sina behov tillgodosedda på exakt samma vis. Barn är olika, och utmaningen är att se och möta varje barn på bästa möjliga sätt.
Svenskt efterord av Arne Engström vid Linköpings universitet.
Natur & Kultur Akademisk 1:1 9789127119697 -
Förskoleboken
Häftad bok. Sanoma Utbildning. 1:1 uppl. 1998. 191 sidor.
Gott skick. Format 23,5 x 17 cm Vikt 405 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, rikt illustrerad med sv/v foton och gröna sammanfattningsrutor. Ur baksidestexten: Förskolan är i första hand till för barnen och ska ge stöd och stimulans för barns utveckling. Verksamheten må läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9162222260
- Titel
- Förskoleboken
- Författare
- Ann Granberg
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 1998
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 239 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 404 g
- Språk
- Svenska
Sanoma Utbildning 1:1 9162222260 -
Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:7 uppl. 2006. 272 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 400 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Kapitelpresentation 1. Interkulturella perspektiv - från modern till postmodern pedagogik 2. Identiteter i spel - den mångkulturella skolan och nya etniciteter 3. Hybriditet läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144044842
- Titel
- Interkulturella perspektiv : pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
- Författare
- Bergstedt, Bosse - Lorentz, Hans
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2006
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Dagens mångkulturella och globaliserade samhälle kräver ökad förståelse för hur unga och vuxna söker kunskap, bildar sig, konstruerar identiteter och skapar mening i livet. Boken handlar om pedagogiken i dagens mångkulturella och globaliserade samhälle. Den beskriver övergången från moderna till postmoderna och interkulturella pedagogiska perspektiv. Mot bakgrund av och i relation till de förändringar som sker i samhället skriver författarna ommodern och postmodern pedagogikden mångkulturella skolan och nya etniciteterhybriditet och gränsöverskridande i musikundervisninghur rektorer kan bli interkulturella ledareinterkulturell kompetens - en pedagogisk utvecklingsmodellinterkulturell matematikbetydelse av andlighet, det mellanmänskliga och interkulturell vänskap o våld och trauma i klassrummetkonsten att lära av det främmandeBoken är avsedd som kurslitteratur i pedagogisk utbildning på universitet, högskola och lärarutbildning och vänder sig till alla som är intresserade av postmoderna pedagogiska frågor i mångkulturella lärandemiljöer.
Studentlitteratur AB 1:7 9789144044842 -
Interkulturella perspektiv. Pedagogik i mångk...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:2 uppl. 2017. 281 sidor.
Nära nyskick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 415 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA helt omarbetade upplagan, illustrerad med fåtal sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord till andra upplagan. Kapitelpresentation 1. Interkulturella perspektiv 2. Identiteters konfigurationer 3. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144109732
- Titel
- Interkulturella perspektiv : pedagogik i mångkulturella lärandemiljöer
- Författare
- Lorentz, Hans - Bergstedt, Bosse
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 281 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 152 x 223 mm Ryggbredd 17 mm
- Vikt
- 420 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Inom utbildning och pedagogik blir interkulturella frågeställningar allt viktigare. Hur förhåller vi oss till mångkulturalitet? Hur hanterar vi skillnader och likheter av olika slag?
I denna helt reviderade andra upplaga av Interkulturella perspektiv presenteras såväl nya teoretiska perspektiv som aktuella forskningsresultat. Författarna beskriver och analyserar hur vi konstruerar likheter och skillnader, hur vi kan utveckla en förmåga att lära av det främmande som finns både hos oss själva och hos den Andre. Interkulturella perspektiv är helt enkelt nödvändiga för att vi i pedagogiska sammanhang ska kunna förstå och förhålla oss till vår egen globaliserade och mångkulturella värld av i dag.
Interkulturella perspektiv är avsedd som kurslitteratur vid lärarutbildningar samt vid andra pedagogiska utbildningar på universitet och högskola. Den är också lämplig som litteratur vid fortbildning av lärare, pedagoger och skolledare samt vänder sig till alla som är intresserade av postmoderna pedagogiska frågor i mångkulturella lärandemiljöer.
Studentlitteratur AB 2:2 9789144109732 -
Handbok i formativ bedömning - strategier och...
Häftad bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:2 uppl. 2015. 280 sidor.
Mycket gott skick. Format 24 x 17,5 cm Vikt 605 g.
Häftad bok med mjuka flexipärmar och invikta flikar, sv/v illustrerad med figurer och tabeller, plats för egna anteckningar, infogat rättelseblad. Originalets titel: Embedding formative assessment. Översättning: Birgitta Ö läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127141957
- Titel
- Handbok i formativ bedömning : strategier och praktiska tekniker
- Författare
- Wiliam, Dylan
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 280 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Mått
- 173 x 242 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Formativ bedömning: Se Dylan Wiliams berätta om hur Handbok i formativ bedömning skiljer sig från hans förra bok, Att följa lärande, och varför formativ bedömning bör införas på svenska skolor:
Dylan Wiliams och Siobhán Leahys Handbok i formativ bedömning förklarar hur man implementerar praktiska tekniker och strategier som skapar en hållbar formativ bedömning i klassrummet. Handbok i formativ bedömning blir det handfasta stöd du behöver för att dokumentera din egen progression i det nödvändiga arbetet med att få formativ bedömning att genomsyra undervisningen. Du kan på det sättet följa din egen utveckling.
Wiliam och Leahy beskriver hur man kan arbeta kollegialt, men även hur man skapar de nödvändiga förutsättningarna till förändring. Andra områden som Handbok i formativ bedömning reder ut är:
• Vilken är lärarnas och rektorns roll?
• Hur och när sätter man betyg?
• Vilken samlad bild ger forskningen om formativ bedömning?
• Vilka vanliga missförstånd finns?
Ett fel har smugit sig in i vår fina Handbok i formativ bedömning. Varsågoda, här finns den korrekta checklistan för strategi 3. Denna pdf ersätter sidan 174.
Som komplement till boken finns nu Dylan Wiliams och Siobhán Leahys digitala lärmodul om formativ bedömning
Sagt om boken:
I denna bok beskrivs detaljerat, med stöd av aktuell forskning, hur formativ bedömning i skolmiljö kan förstås och utformas. Författarna är erfarna pedagoger; huvudförfattaren Dylan Wiliam dessutom en internationellt välkänd och produktiv auktoritet på området. Boken är utformad som en manual, där fem nyckelstrategier i den formativa bedömningsmodellen kapitelvis presenteras – förstå lärandemålen, skapa och leda den pedagogiska processen, ge feedback som styr lärandet, aktivera eleverna som läranderesurser för varandra samt inspirera eleverna att ta ansvar för sitt eget lärande. (…) Beskrivningarna är mycket instruktiva och stöds av rediga tabeller, koncisa översikter och klargörande sammanfattningar, något som gör boken lämplig som såväl funktionell handbok som kurslitteratur och referens.
Ola Svärd, BTJ-häftet nr 3, 2016
Att författarna varnar för vanliga fällor när det gäller de olika teknikerna som används i arbetet med strategierna, men även ger tips på förbättringar, är hedrande. (...) Till boken finns en superb innehållsförteckning som gör det enkelt att hitta rätt. (...) Boken är en guldgruva oavsett om du precis börjat arbeta formativt, har arbetat flera år med formativ bedömning, eller om du vill förändra din undervisning och behöver inspiration.
Cicki Nyberg, förstelärare i matematik, ur tidningen Origo #2 2016
Natur & Kultur Akademisk 1:2 9789127141957 -
Läroplan för grundsärskolan 2011
Häftad bok. Norstedts Juridik. 1:2 uppl. 2011. 164 sidor.
Mycket gott skick. Format 24 x 16,5 cm Vikt 405 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Inledning 1. Skolans värdegrund och uppdrag 2. Övergripande mål och riktlinjer 3. Kursplaner. Ämnen i grundsärskolan. Ämnesområden i inriktningen träningsskolan.
// Pärmarna har disk läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789138325438
- Titel
- Läroplan för grundsärskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
- Författare
- Sverige. Skolverket
- Förlag
- Norstedts Juridik
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 164 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 449 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- FÖRSÄLJNING STOPPAD DÅ REVIDERAD VERSION KOMMER FRÅN TRYCK INFÖR SKOLSTARTEN I HÖST. Se, Relaterade produkter till höger.
Den samlade läroplanen innehåller tre delar:
1. Skolans värdegrund och uppdrag
Denna del är i princip likalydande för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. Gäller även för förskoleklassen och fritidshemmet.
2. Övergripande mål och riktlinjer för utbildningen
I den andra delen anges övergripande mål och riktlinjer för utbildningen under rubrikernaNormer och värdenKunskaperElevens ansvar och inflytandeSkola och hemÖvergång och samverkanSkolan och omvärldenBedömning och betygRektorns ansvar3. Kursplaner och kunskapskrav
I den tredje delen finns de kursplaner och kunskapskrav som gäller för respektive skolform. Kursplanerna innehåller ämnets syfte och centrala innehåll. De inleds med motiven till varför ämnet finns i respektive skolform. Därefter anges syftet med och de långsiktiga målen för undervisningen i ämnet.
I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Utformningen lämnar utrymme för läraren att göra egna fördjupningar eller tillägg.
Kunskapskraven anger kunskapsnivån för godtagbara kunskaper och för de olika betygsstegen.
Norstedts Juridik 1:2 9789138325438 -
Läroplansteori och didaktik
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 2:3 uppl. 2018. 213 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 345 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA utökade upplagan, sv/v illustrerad med fåtal figurer. INNEHÅLL: Förord 1. Läroplansteori - en fråga om urval av kunskap 2. Vad räkans som kunskap? 3. Nationell utbildningspolitik i ett tran läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140694768
- Titel
- Läroplansteori och didaktik
- Författare
- Wahlström, Ninni
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 216 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 340 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Läroplansteori och didaktik är två delar av det vetenskapliga ämnet pedagogik. Läroplansteorins grundläggande fråga är ”Vad räknas som kunskap?”. Det är en fråga som ständigt är utsatt för omprövning och debatt. En fråga som ofta väcker känslor och som aldrig kommer att få ett slutgiltigt svar. Lika omdebatterad är didaktikens grundläggande fråga om hur kunskaper, värden och erfarenheter ska organiseras i konkreta undervisnings- och lärandesituationer.
I den här boken belyser författaren dessa två breda frågeställningar ur ett flertal olika aspekter. Som en röd tråd löper insikten att det vi håller för sant i frågor om utbildning och lärande förändras historiskt över tid och varierar geografiskt, beroende på historiska, sociala och kulturella traditioner.
I bokens andra upplaga har tillkommit ett kapitel om hur förskolans läroplan har växt fram som del av en transnationell utbildningspolicy. Med start i 1970-talets barnstugeutredning redogörs för vilka tankar och begrepp som har format måldokumenten från Pedagogiskt program för förskolan till förskolans två första läroplaner.
Boken avslutas med ett avsnitt som visar på hur varje läroplan mer eller mindre medvetet grundas på antaganden om ett visst medborgarideal. I en bilaga ges praktiska exempel på hur man som lärare själv kan genomföra en didaktisk läroplansanalys.
Ninni Wahlström är professor i pedagogik med inriktning mot forskning och utvärdering av läroplaner ur ett kunskapsfilosofiskt, utbildningspolitiskt och didaktiskt perspektiv. Hon är verksam vid Institutionen för utbildningsvetenskap på Linnéuniversitetet.
Gleerups Utbildning AB 2:3 9789140694768 -
Utbildning och undervisning i förskolan - oms...
Häftad bok. Liber. 1:5 uppl. 2020. 212 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 280 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Inledning * Del I Utbildning 1. Varför händer detta nu? 2. Utbildning i förskolan 3. Omsorg 4. Lek 5. Demokratifostran 6. Skapande * Del II Undervisning 7. Vad kan begreppet undervisnin läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147127757
- Titel
- Utbildning och undervisning i förskolan : omsorgsfullt och lekfullt stöd för lärande och utveckling
- Författare
- Eidevald, Christian
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 212 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 209 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 280 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Förskolans uppdrag har av tradition inte beskrivits med orden utbildning och undervisning. När förskolans läroplan, Lpfö18, använder dessa begrepp behöver vi därför ställa oss frågan vad de betyder specifikt för förskolan.
I den här boken beskriver Christian Eidevald och Ingrid Engdahl utbildning och undervisning genom de grundläggande komponenterna i förskolans uppdrag: omsorg, lek, demokratifostran och skapande.
Förskolan omfattar temaarbete, projekt, lek och många andra aktiviteter och situationer, planerade eller spontana. För att få alla delar att fungera och samverka behöver det vara tydligt att samtliga anställda gemensamt arbetar med utbildningen, men också att förskollärare har ett specifikt uppdrag att bedriva och leda undervisningen.
Om författarna
Christian Eidevald och Ingrid Engdahl är docenter i förskoledidaktik respektive barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet. Båda har stor erfarenhet av förskola och förskoleforskning, både nationellt och internationellt. De deltog aktivt i arbetet inför Lpfö18.
Sagt om boken
"Jag har väntat på en bok som kan ge mig alla svar på vad utbildning och undervisning i förskolan verkligen är, och hur den ska bedrivas. Det här är ingen handbok - men väl en bok full av kloka resonemang, kopplade till skrivningarna i läroplanen och med konkreta exempel. [...] Författarna visar övertygande varför läroplanen nu för in begreppen utbildning och undervisning på förskolans område, och att det inte är på den viktiga lekens och omsorgens bekostnad det sker. Tvärtom förklarar de varför utbildning och undervisning ska byggas utifrån just omsorg och lek."
Tidningen Förskolan 13 maj 2019, Per Edberg
Liber 1:5 9789147127757 -
Leda som arbetslag. Ledarskap och yrkesroller...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 1:2 uppl. 2022. 144 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 18,5 cm Vikt 300 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Boken hör till Natur & Kulturs Förskoleserien, som strävar efter att inspirera till nya arbetssätt och metoder i det dagliga arbetet på förskolan. INNEHÅLL: Inledning. Perspektiv på ledarskap. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127461390
- Titel
- Leda som arbetslag : ledarskap och yrkesroller i förskolan
- Författare
- Nilsson, Jenni
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2022
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 185 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 305 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Boken erbjuder stöd i hur förskolan kan bygga arbetslag där det pågår ett aktivt kollegialt lärande och kollegialt ledarskap. Teorier om lärande organisation och ledarskap presenteras på ett praktiknära sätt.
Varje kapitel innehåller reflektionsfrågor som kan stödja arbetslaget att leda mot en gemensam riktning. Boken bidrar med konkreta verktyg för att bygga en hållbar lärande organisation och innehåller också en mängd exempel från förskolans praktik.
Till boken finns även en studiehandledning som kostnadsfritt kan laddas ner via nok.se.
Natur & Kultur Läromedel 1:2 9789127461390 -
Narrativ dokumentation. En metod för utveckli...
Häftad bok. Liber. 1:1 uppl. 2011. 123 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 175 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Danska originalets titel: Narrativ dokumentation. En metode til udvikling af pædagogisk arbejde. Översättning: Annika Claesdotter. INNEHÅLL: Förord 1. Att dokumentera pedagogiskt arbete 2. Narrat läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099801
- Titel
- Narrativ dokumentation : en metod för utveckling av pedagogiskt arbete
- Författare
- Hedegaard Hansen, Janne
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 123 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 180 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Många lärare i förskola, fritidshem och skola uppfattar kravet på dokumentation som ännu en uppgift, en rent administrativ angelägenhet som tar tid från det pedagogiska uppdraget. Men så behöver det inte vara. Den narrativa dokumentationsmetoden gör dokumentationsarbetet till en integrerad och meningsfull del av det pedagogiska arbetet.
Liber 1:1 9789147099801 -
Demokrati och utbildning
Häftad bok. Bokförlaget Daidalos. 1:4 uppl. 2009. 416 sidor.
Gott skick. Format 21 x 13,5 cm Vikt 540 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Originalets titel: Democracy and Education. Översättning: Nils Sjödén. Inledning och fackgranskning: Tomas Englund. INNEHÅLL: Inledning. Förord 1. Utbildning som livsvillkor 2. Utbildningens so läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171730992
- Titel
- Demokrati och utbildning
- Författare
- Dewey, John
- Förlag
- Bokförlaget Daidalos
- Utgivningsår
- 1999
- Omfång
- 416 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 27 mm
- Vikt
- 610 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Demokrati och utbildning undersöker John Dewey (1859-1952) utbildningens villkor i det moderna och alltmer liberala industrisamhälle som växte fram under det sena 1800- och det tidiga 1900-talet. Härmed kom han att utöva ett starkt inflytande på alla reformsträvanden inom utbildningsområdet under vårt sekel.
Dewey betonar utbildningens demokratiska uppgift, som han menar består i att arbeta med en helhetssyn på människan. Genom att hon får möjlighet att delta i aktiviteter som mångsidigt speglar samhällets olika aspekter och motsättningar kan en ökad mognad och insikt växa fram organiskt, och därmed också en förmåga att delta och ta ansvar.
Deweys idéer och grundtankar förmår fortfarande utmana vårt utbildningssystem. Han är en viktig inspirationskälla för såväl den pedagogiska teorin som det praktiska pedagogiska arbetet.
Bokförlaget Daidalos 1:4 9789171730992 -
Dialog och Demokrati - Vägledande samspel i e...
Inbunden bok. ICDP Förlag. 1:2 uppl. 2018. 160 sidor.
Nära nyskick. Format 23,5 x 15 cm Vikt 460 g.
Inbundet klotryggband, illustrerad med enstaka sv/v bilder och en planschsida i färg. INNEHÅLL: Förord av Rolf Holmqvist. Författarens förord. Inledning. Vägledande samspel i Sverige - Demokratisering och Etik. De tre dial läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789198006865
- Titel
- Dialog & Demokrati: Vägledande samspel i ett samhälleligt och utvecklingsps
- Författare
- Bergman, Paul
- Förlag
- ICDP
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 155 x 235 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 460 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok är en presentation av Vägledande samspel ICDP:s etik och teori. Boken framhåller betydelsen av etik i mötet med barn, unga och alla i behov av omsorg liksom att barnets tidiga samspel påverkar och påverkas av vårt samhälle. Boken riktar sig till professionella inom vård och omsorg men kan läsas av alla som vill vidga sin syn på vad dialog och demokrati innebär.
ICDP Förlag 1:2 9789198006865 -
Nytt land och ny skola - Berättelser om att b...
Häftad bok. Liber. 1:1 uppl. 2011. 192 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 255 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Inledning * DEL I: 1. Invandringen till Sverige 2. Uppbrott 3. Omstart 4. Relationer och identiteter 5. Tre identiteter * DEL II: 6. Arbetssätt och förhållningssätt 7. Relatione läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147099559
- Titel
- Nytt land och ny skola
- Författare
- Jepson Wigg, Ulrika
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 192 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm
- Vikt
- 256 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Nytt land och ny skola tar upp frågor kring vad det innebär för unga människor att bryta upp från sitt hemland och börja om på nytt i ett annat land. Ulrika Jepson Wigg vill skapa förståelse för flyktingars situation och låta denna grupp, som man ofta talar om och har åsikter om, själva få komma till tals och berätta om sina erfarenheter. Hon problematiserar och diskuterar även skolans viktiga roll för elever, som har flytt från sitt hemland, och deras upplevelse av mötet med det nya landet.
Liber 1:1 9789147099559 -
The SAGE Handbook of Gender and Education
Inbunden bok. SAGE Publications. 1 uppl. 2006. 536 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Format 25,5 x 18 cm Vikt 1.120 g.
Inbundet förlagsband med identiskt skyddsomslag, illustrerad med sv/v figurer. The Handbook of Gender and Education brings together leading scholars on gender and education to provide an up-to-date and broa läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 1412907926
- Titel
- The SAGE handbook of gender and education
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- HBK
- Språk
- English
SAGE Publications 1 1412907926 -
Skolledarens etik. Om närhet och distans i ar...
Häftad bok. Bokförlaget Kommunlitteratur . 1 uppl. 2004. 80 sidor.
Nära nyskick. Format 24 x 17 cm Vikt 210 g.
Häftad bok med mjuka laminerade pärmar. Boken riktar sig främst till skolledare och behandlar etiska aspekter i deras yrkesroll och dagliga arbete. Vägledning för etiska analys och etiskt handlande presenteras. Betonas gör läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172510331
- Titel
- Skolledarens etik : om närhet och distans i arbetet med människor
- Författare
- Thörn, Bo
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Bokförlaget Kommunlitteratur 1 9172510331 -
Målstyrt ledarskap i skolan
Häftad bok. Förlagshuset Gothia. 1994. 185 sidor.
Gott skick. Format 20 x 12,5 cm Vikt 200 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v tabeller. INNEHÅLL: Inledning. DEL I - Målstyrning som idé 1. Styrning och ledning 2. Från regelstyrning till målstyrning 3. Mål och/eller visioner 4. Styrning genom vision läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9152622657
- Titel
- Målstyrt ledarskap i skolan
- Författare
- Stålhammar, Bert
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Förlagshuset Gothia 9152622657 -
Leda och utveckla skolan. Ett underlag för sa...
Häftad bok. Förlagshuset Gothia. 2004. 96 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 195 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Ett underlag för samtal om skolledarskap. INNEHÅLL: Förord; Ledningsgruppen - navet i skolans ledning; Delegation - en fråga om tydlighet och ansvar; Att vara skolledare; Skolledares lojalitet; läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172054514
- Titel
- Leda och utveckla skolan
- Författare
- Persson, Ingvar
- Förlag
- Gleerups
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 190 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Ett underlag för samtal om skolledarskap
Hur ska skolledaren klara av att möta alla förväntningar och krav, både sina egna och andras? I Leda och utveckla skolan resonerar författaren kring denna fråga och visar på ett realistiskt och konstruktivt förhållningssätt. Ledningsgruppen, delegation, press och stress, stöd till lärarna, det pedagogiska ledarskapet och skolutveckling är några av de frågor som behandlas. Författaren belyser särskilt de biträdande rektorernas situation.
Med sina konkreta diskussionsfrågor och reflektioner passar Leda och utveckla skolan väl som underlag för arbetet i skolans ledningsgrupp men också på rektorsutbildningen.
Förlagshuset Gothia 9172054514 -
Sofies bok
Häftad bok. Brain Books. 2002. 167 sidor.
Mycket gott skick. Format 23 x 19 cm Vikt 385 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med små sv/v teckningar. Förord av Pekka Markkula. Ur baksidestexten: "Jag heter Sofie Flint och är 14 år. Jag går på Junedalsskolan och ska börja i åttan. Jag bor i Jönköping, i Mari läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189250656
- Titel
- Sofies bok
- Författare
- Lasse Elfgaard - Sofie Flint
- Förlag
- Brain Books
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 167 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 1 x 1 mm Ryggbredd 1 mm
- Vikt
- 382 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Eleven har skrivit en fantastisk reseberättelse, kryddad med både fakta och känsloupplevelser. Läraren skriver om hur man arbetat för att ge eleverna möjlighet att skriva sådana berättelser och reflekterar samtidigt över pedagogiska frågor och vardagsproblematik. De båda författarrösterna samtalar på ett personligt sätt med läsaren. I Sofies bok finns många tips och ideer och den stimulerar och inspirerar till egna filosofiska tankar runt lärandets möjligheter.
Brain Books 9189250656 -
Tänk om allt du vet om utbildning är fel?
Inbunden bok. Natur & Kultur Akademisk. 1:1 uppl. 2017. 436 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i gott skick. Format 24 x 16 x 3,5 cm Vikt 845 g.
Inbundet orange förlagsband med svart ryggtext och skyddsomslag, illustrerad med sv/v diagram, foton och figurer. Originalets titel: What if everything you knew about education was wrong? Översättning: Charlotta Jonass läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127147454
- Titel
- Tänk om allt du vet om utbildning är fel?
- Författare
- Didau, David
- Förlag
- Natur & Kultur Akademisk
- Utgivningsår
- 2017
- Omfång
- 436 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 160 x 240 mm Ryggbredd 33 mm
- Vikt
- 860 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Hur tror du att dina elever lär sig? Och vad har forskning att säga om hur inlärning sker? Glappet mellan tro och verklighet är avgörande för undervisningens kvalitet och skillnaden kan vara större än vi anar.
I Tänk om allt du vet om utbildning är fel? gör David Didau en bred granskning av olika teser och myter om undervisning och undervisningsmetoders effekter. Här problematiserar han allt från formativ bedömning till prov och kopplingen mellan prestation för stunden och långsiktigt lärande.
Med skärpa och humor lockar författaren till ett sunt kritiskt tänkande kring vår vardagliga klassrumssituation och visar på forskningsbaserade vägar mot en mer effektiv undervisning. Denna utmanande bok grundas i en ödmjukhet inför den ansvarsfulla uppgift vi som lärare och pedagoger bär. Ibland behöver vi stanna upp och reflektera, för tänk om
Det här är min nya favoritbok om utbildning. Jag läste den från pärm till pärm innan jag skrev detta förord och jag kommer att återkomma till den flitigt framöver.
Dylan Wiliam
Natur & Kultur Akademisk 1:1 9789127147454 -
Mot bättre vetande. En svensk skolhistoria
Häftad bok. SNS Förlag. 1:2 uppl. 2012. 206 sidor.
Nära nyskick. Format 24 x 16 cm Vikt 510 g.
Häftad bok med mjuka pärmar och invikta flikar, illustrerad med tabeller och foton i sv/v. INNEHÅLL: Förord 1. Skolan i samhället 2. Den svenska skolans framväxt (medeltiden till 1800) 3. Parallellskolans tid (1800-1950) 4. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186203597
- Titel
- Mot bättre vetande : en svensk skolhistoria
- Författare
- Larsson, Hans Albin
- Förlag
- SNS Förlag
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 206 sidor
- Bandtyp
- Danskt band
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med fokus på de senaste decenniernas organisatoriska reformer samt pedagogiska och politiska debatt analyseras, mot en historisk bakgrund, skolans utveckling och problem. En lättläst och faktaspäckad bok. Denna titel har tidigare givits ut av SNS förlag men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
SNS Förlag 1:2 9789186203597 -
Bedömning för lärande [2a uppl.]
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 2:1 uppl. 2014. 208 sidor.
Mycket gott skick. Format 23,5 x 15,5 cm Vikt 435 g.
Inbundet förlagsband, ANDRA upplagan. Denna andra upplaga utges numera av Studentlitteratur Ab (mot tidigare Norstedts) men innehåller inga förändringar av innehållet jämfört med den första utgåvan. INNEHÅLL: Förord. Inl läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144101491
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 156 x 234 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 430 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Bedömning är ett av de effektivaste pedagogiska redskapen för att utveckla elevers lärande – förutsatt att bedömningen genomförs på ett bra sätt. Lärarens roll är helt avgörande för om bedömningar ska främja eller hämma lärandet. Genom historien har dock lärarens inflytande över skolans bedömningsformer successivt blivit mindre, och administrativa krav på bedömningarna har kommit att dominera. Utifrån den senaste internationella forskningen om bedömningar men också utifrån erfarenheterna från det för svenska förhållanden unika Boråsprojektet, syftar boken till att återge lärarna initiativet i bedömningsfrågan. Författaren erbjuder flera konkreta verktyg för att utveckla bedömningspraktiken i klassrummet. Bedömning för lärande ger också en introduktion till 2011 års kursplaner och betygssystem.
Eftersom författaren sätter bedömningsfrågan i historiskt ljus och diskuterar politiska konsekvenser av synen på bedömning är boken intressant inte bara för lärarstudenter och verksamma inom skolväsendet, utan för alla som frågar sig vart skolan är på väg och vilken roll bedömningar kan ha för att utveckla lärandet i det nya kunskapssamhället.
Christian Lundahl (f. 1972) är fil dr i pedagogik och docent vid institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier, Uppsala universitet. Christian bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han undervisar också vid lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning och anlitas ofta som föreläsare i utbildnings- och kompetensutvecklingssammanhang.
Bedömning för lärande ges numera ut av Studentlitteratur AB. Denna andra upplaga innehåller dock inga förändringar av innehållet jämfört med den första upplagan.
Studentlitteratur AB 2:1 9789144101491 -
Bedömning för lärande [1a uppl.]
Inbunden bok. Norstedts. 1:5 uppl. 2012. 208 sidor.
Mycket gott skick. Format 23 x 15,5 cm Vikt 465 g.
Inbundet förlagsband. INNEHÅLL: Förord. Inledning 1. Bedömning av elevers lärande som mått på skolans resultat 2. Olika resultatmått på elevernas och skolans arbete - en jämförelse mellan de nordiska länderna idag 3. Bedöm läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789113026831
- Titel
- Bedömning för lärande
- Författare
- Lundahl, Christian
- Förlag
- Norstedts
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 466 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Betyg, nationella prov och skriftliga omdömen är olika former av kunskapsbedömning. I vid mening är kunskapsbedömningar ett av de kraftfullaste pedagogiska verktygen skolan har till sitt förfogande för att disciplinera individen och dess lärande - i både positiv och negativ bemärkelse. Dessutom är kunskapsbedömningar ett politiskt styrmedel.
Ämnet är kontroversiellt. Författaren tar inte ställning, den debatten förs i andra forum. Han redovisar i stället relevant forskning för lärare och blivande lärare att stå på när de ska se på sina elevers kunskapsutveckling. Många lärare känner stor vånda inför bedömningsmomentet som de enligt lag måste genomföra. Förhoppningen är att denna bok ger dem det verktyg, de argument och den säkerhet de så länge efterfrågat.
Bedömning för lärande utgår från att både summativa och formativa bedömningar fyller en plats i utbildning. Det centrala är att se hur de kan komplettera varandra. Boken börjar med en historisk tillbakablick för att sedan följas av en diskussion om samhällets förväntningar på skolväsendet. Vad är användbar kunskap och hur bedömer man den? Utantillrabbel eller förtrogenhetskunskap?
Sista delen av boken är praktisk. Hur gör man? Vilka tekniker finns för både summativ och formativ bedömning?
Boken svarar mot de krav som ställs i den nya lärarutbildningen.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts 1:5 9789113026831 -
Pedagogisk bedömning. Om att dokumentera, bed...
Häftad bok. Liber. 3:1 uppl. 2013. 270 sidor.
Nära nyskick. Format 21 x 15 cm Vikt 355 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, TREDJE omarbetade upplagan, illustrerad i sv/v. I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i f läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147114580
- Titel
- Pedagogisk bedömning : om att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
- Författare
- Lindström, Lars
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 270 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 359 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med dagens målrelaterade betygssystem ska lärarna betygssätta varje elev i förhållande till kunskapskrav. Eleverna ska bedömas utifrån vad de faktiskt kan, vilket ställer lärare och elever inför uppgiften att tolka och konkretisera skolans styrdokument.
I denna omarbetade upplaga ingår nyskrivna kapitel om skolans kunskapsuppdrag och om individuella utvecklingsplaner (IUP). Dessutom diskuteras i flera kapitel de senaste läroplanerna mot bakgrund av det nytänkande som präglar aktuell forskning och olika utvecklingsarbeten om bedömning och betygssättning.
En grupp forskare, lärarutbildare och lärare presenterar här sin syn på olika former av bedömning i grundskola och gymnasium. I antologin finns konkreta exempel på hur man som lärare kan arbeta med t.ex. kunskapskrav, nivåer, portfolios, matriser och andra hjälpmedel.
Sagt om boken
"Lyckat försvar för eleven ... en tankeväckande bok ... en angelägenhet för alla som berörs av utbildningsfrågor" skrev Joanna Giota i Pedagogiska magasinet.
"... användbar både i lärarutbildningen och för pedagoger och ledare ute i praktiken" skrev Erik Groth i Lärarnas Tidning.
Om författarna
Förutom redaktörerna Lars Lindström, Viveca Lindberg och Astrid Pettersson medverkar följande författare: Lisa Björklund Boistrup, Ingrid Carlgren, Anders Jönsson, Katarina Kjellström, Ann S. Pihlgren, Lena Sjöqvist och Helena Tsagalidis.
Liber 3:1 9789147114580 -
Synligt lärande för lärare
Inbunden bok. Natur & Kultur Läromedel. 1:5 uppl. 2013. 331 sidor.
Nära nyskick. Format 24 x 17 cm Vikt 580 g.
Häftad bok med mjuka pärmar och invikta flikar, illustrerad med sv/v figurer och tabeller. Boken bygger på den största evidensbaserade studien om vad som faktiskt fungerar i skolan. Översättning: Karin Ashing. Förord och fak läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127134676
- Titel
- Synligt lärande för lärare
- Författare
- Hattie, John
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 2012
- Omfång
- 336 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 174 x 240 mm Ryggbredd 21 mm
- Vikt
- 580 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Synligt lärande för lärare kopplar världens största forskningsöversikt om undervisningsstrategier till praktiskt genomförande i klassrummet. John Hatties forskning involverar miljontals elever och redogör för de mest effektiva arbetssätten för att maximera deras studieresultat. Boken utgår både från lärares och elevers perspektiv och ger konkret vägledning för lektionsförberedelser, att tolka lärande och återkoppling under lektionen samt lektionsuppföljning. Den innehåller checklistor, konkreta övningar, fallstudier, och tar upp frågor som elevmotivation, undervisningsstrategier och ledarskapet i klassrummet.
Synligt lärande för lärare riktar sig till lärarstudenter och lärare som vill ha evidensbaserade svar på frågan hur man kan förbättra elevers studieresultat.
John Hattie är professor och chef för Melbourne Education Research Institute vid University of Melbourne, Australien, samt hedersprofessor vid University of Auckland, Nya Zeeland. Hans bok Visible learning. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement är världens största forskningsöversikt om vad som påverkar elevers studieresultat och finns översatt till svenska, Synligt lärande – en syntes (Natur & Kultur, 2014). Hattie har även skrivit boken Hur vi lär (Natur & Kultur, 2014) tillsammans med Gregory Yates.
Läs intervju med John Hattie i Svenska Dagbladet från hans Sverigebesök i april 2013 eller se Hatties TEDxTalk från TEDx Norrköping i november 2013.
Natur & Kultur Läromedel 1:5 9789127134676 -
Waldorfpedagogik. Antroposofisk människokunsk...
Inbunden bok. Telleby Bokförlag. 1994. 343 sidor.
Mycket gott skick. Format 20 x 13 cm Vikt 590 g.
Inbundet inplastat grönt klotryggband, tidigare biblioteksexemplar, fåtal sv/v illustrationer. Tyska originalets titel: Die gesunde Entwickelung des Menschenwesens. Eine Einführung in die anthroposophische Pädagogik und Dida läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9185672491
- Titel
- Waldorfpedagogik : antroposofisk människokunskap som grund för undervisning och uppfostran
- Författare
- Steiner, Rudolf
- Förlag
- Järna : Telleby
- Utgivningsår
- 1994
- Språk
- Svenska
Telleby Bokförlag 9185672491 -
Pedagogisk filosofi - en introduktion
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:4 uppl. 2011. 279 sidor.
Gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 405 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA uppdaterade och utökade upplagan, illustrerad med fåtal sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord. Inledning 1. Pedagogik och teoretisk filosofi 2. Pedagogik och praktisk filosofi 3. Platon: ontol läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144018904
- Titel
- Pedagogisk filosofi
- Författare
- Stensmo, Christer
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 279 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Varje lärare bör bilda sig en uppfattning om de filosofiska frågor som utgör grunden för all pedagogisk verksamhet. Centrala områden som läraren bör söka svar inom är bland annat: skolans och pedagogikens uppgifter i samhället; stabilitet eller förändring; den pedagogiska verksamhetens etik och estetik; kunskap och den lärande människan; undervisningens vad och hur. Denna bok redovisar svar på dessa frågor från klassiska filosofer som Platon, Aristoteles, Locke, Kant, Rousseau. Pestalozzi, Marx och Dewey, men också modernare bidrag från Vygotskij, Piaget och Cherryholmes. Boken innehåller också ett avsnitt om fyra möjliga sätt att se på läroplaner.
I denna andra upplaga har avsnittet om pedagogik och teoretisk samt praktisk filosofi utvidgats. De senare årens starka intresse för Aristoteles innebär att avsnittet om denne omarbetats, liksom avsnittet om den ständigt aktuelle Dewey. Boken är avsedd för grundläggande utbildning i pedagogik vid universitet och högskolor.
Studentlitteratur AB 2:4 9789144018904 -
Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapand...
Häftad bok. Liber. 1:7 uppl. 2011. 248 sidor.
Nära nyskick. Format 21 x 15 cm Vikt 335 g.
Häftad bok med mjuka pärmar och invikta flikar, illustrerad med fåtal sv/v foton. INNEHÅLL: Förord. Inledning * DEL I - Olika synsätt på barn och pedagogisk miljö 1. En omprövning av gängse föreställningar 2. Att förstå det läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147051960
- Titel
- Pedagogiska miljöer och barns subjektsskapande
- Författare
- Nordin-Hultman, Elisabeth
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 248 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 14 mm
- Vikt
- 416 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn i förskolan och skolan diagnostiseras idag i allt större utsträckning och det är fortfarande vanligt att problemen förläggs hos barnet. Det är barnet som ska diagnostiseras och, åtgärdas. Författaren styr istället vår blick mot den pedagogiska miljön, dess material och organisationen av tid och rum, i en jämförande studie mellan engelska och svenska förskolerum.
En förutsättning för att barns och elevers olikheter ska rymmas i förskolan och skolan är att även de pedagogiska miljöerna präglas av fler handlingsmöjligheter och arbetssätt, där tid och rum inte är lika starkt reglerade.
Om författaren
Elisabeth Nordin-Hultman är fil.dr och lektor i psykologi och pedagogik vid Stockholms universitet.
Liber 1:7 9789147051960 -
Educating Exceptional Children
Inbunden bok. Cengage Learning. 14 uppl. 2012. 560 sidor.
Nära nyskick. ENGELSK TEXT. Stort format 28,5 x 22 cm Vikt 1.465 g.
Inbundet laminatband, FJORTONDE upplagan, rikt illustrerad med tabeller, figurer och färgfoton. "Authored by luminaries in the special education field, EDUCATING EXCEPTIONAL CHILDREN introduces reade läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781285451343
- Titel
- Educating exceptional children [Elektronisk resurs]
- Författare
- Kirk, Samuel A
- Utgivningsår
- 2020
- Språk
- English
Cengage Learning 14 9781285451343 -
Med sikte på förskolan - barn i behov av stöd
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:1 uppl. 2014. 306 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 455 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA upplagan. INNEHÅLL: Förord. Författarpresentation. Om kapitlen 1. Specialpedagogik i förskolan (Eva Björk-Åkesson) 2. Pedagogiskt stöd och pedagogiska metoder (Anette Sandberg och Marti läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144092577
- Titel
- Med sikte på förskolan - - barn i behov av stöd
- Författare
- Sandberg, Anette
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 306 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 222 mm
- Vikt
- 454 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Med sikte på förskolan presenterar och beskriver det specialpedagogiska området såsom det gestaltar sig i förskolan och fördjupar förståelsen och kunskapen om förskolebarn i behov av särskilt stöd. Boken behandlar olika områden som har sin utgångspunkt i studier som författarna genomfört i samverkan med förskollärare, andra professionella och föräldrar. Med hjälp av tankeväckande beskrivningar sammanflätas skildringar av barnens, familjens, förskolans och andra professionella experters vardag med ett teoretiskt tänkande.
Med sikte på förskolan inleds med en introduktion kring det specialpedagogiska fältet. Därefter följer tretton kapitel om bl.a.:
pedagogiskt stöd och pedagogiska metoder
språkutveckling och flerspråkighet
bokstavsbarn
rörelsehinder och utvecklingsstörning
social kompetens, engagemang och delaktighet
föräldrasamverkan
ICF-CY
Boken vänder sig till blivande förskollärare, speciallärare och specialpedagoger. Den bör också läsas av alla som arbetar i förskolan och som möter barn i behov av stöd samt politiker och kommunala skoladministratörer.
Andra upplagan
Studentlitteratur AB 2:1 9789144092577
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn