-
Radio och TV efter monopolet. En kamp om poli...
Inbunden bok. Ekerlids Förlag. 2007. 319 sidor.
Mycket gott skick. Format 23,5 x 16 cm Vikt 680 g.
Inbundet laminatband, illustrerad med tabeller och foton i sv/v. INNEHÅLL: Förord 1. Inledning 2. Kampen på den politiska arenan. Fyra dominanter på tv-arenan. Krig och fred inom radion 3. Kampen om pengarna. Tv-marknaden: läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789170920653
- Titel
- Radio och TV efter monopolet : ett spel om politik, publik och teknik
- Författare
- Lars-Åke Engblom - Nina Wormbs
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 163 x 234 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 684 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Efter att TV 3 bröt tv-monopolet på nyårsafton 1987 har hundratals nya kanaler tillkommit och många nya aktörer har gett sig in i den explosivt växande branschen. Men det är tittarna själva som stått för fiolerna.
Enligt sammanställningar som presenteras i boken betalar de svenska tv-tittarna idag är 12 miljarder per år i tv-avgifter i form av licenser och betal-tv av olika slag. Det är 5 gånger så mycket som för 20 år sedan. Dessutom beräknas vi i år lägga ner 7 miljarder på ny teknik som till exempel digitalboxar och platt-tv med HD-funktion.
Trots att vi betalar så ofantligt mycket mer är tv-tittandet ungefär detsamman som för 20 år sedan. det är bara valmöjligheterna som förändrats då utbudet har ökat så kraftigt.
Radio och TV efter monopolet är en samtidshistorisk skildring fylld av dramatik om kampen om mediemakten, pengarna, publiken, och tekniken.
Ekerlids Förlag 9789170920653 -
Medietränad
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1:1 uppl. 2005. 271 sidor.
Mycket gott skick. Format 21,5 x 13,5 cm Vikt 480 g.
Inbundet förlagsband. INNEHÅLL: Förord. Medieträning. Att göra en groda och nio andra medietabbar. Journalisternas knep och tricks. Mediepersonlighet - är du en myra eller ett lejon? Massmediala budskap. Intervjukontroll läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172274044
- Titel
- Medietränad
- Författare
- Lind, Håkan
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 271 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 477 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Detta är kunskaper som företag och organisationer dagligen använder sig av för att marknadsföra både produkter och åsikter på bästa nyhetsplats i Aktuellt, Dagens Nyheter eller Aftonbladet. I boken går författarna igenom mediernas spelregler och visar hur man skapar ett massmedialt slagkraftigt budskap, hur man förmedlar det och hur man undviker att falla i journalisternas fällor.
För mediekonsumenten är det av största vikt att känna till hur medierna arbetar, till exempel i intervjusituationer, för att bättre kunna värdera och analysera det som sägs, och för att kunna läsa mellan raderna. Med exempel ur verkligheten visar författarna både hur man ska göra och hur man definitivt inte ska göra. Medietränad är en bok som både utbildar och roar.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 1:1 9789172274044 -
Retorik idag. Introduktion till modern retori...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2008. 394 sidor.
Gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 595 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med figurer och bilder. Norska originalets titel: Retorikk i vår tid. En innføring i moderne retorisk teori (2006). Översättning: Sven-Erik Torhell. Faktagranskning: Nils Eke läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048482
- Titel
- Retorik idag : introduktion till modern retorikteori
- Författare
- Kjeldsen, Jens E.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 394 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 571 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken ger en levande och intresseväckande introduktion till modern retorisk teori. Den tar sin utgångspunkt i den retoriska traditionen, men har huvudfokus på retoriken i vår tid, i moderna retoriska situationer och i mediesamhället.Med hjälp av exempel från både svensk och norsk offentlighet och populärkultur presenterar författaren centrala retoriska perspektiv på kommunikation. Boken har ett utförligt register, en kort översikt över det antika retoriska systemet och en historisk översikt över nämnda personer och verk. Denna svenska utgåva är översatt från den andra norska upplagan och bearbetad efter svenska förhållanden. Boken vänder sig i första hand till studenter på grundnivå i retorik, medie- och kommunikationsvetenskap samt litteraturvetenskap och språk, men den är också intressant för den som studerar eller arbetar med marknadsföring och reklam.
Studentlitteratur AB 1:2 9789144048482 -
Konsten att tala och skriva [6:e upplagan]
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 6:2 uppl. 2019. 272 sidor.
Gott skick. Format 23 x 15,5 cm Vikt 505 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, SJÄTTE grundligt genomarbetade och uppdaterade upplagan, sv/v illustrerad med figurer och bilder. Ur baksidestexten: Konsten att tala och skriva har blivit en klassisk handbok för alla som vil läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789151100579
- Titel
- Konsten att tala och skriva, 6 uppl
- Författare
- Strömquist, Siv
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 272 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 19 mm
- Vikt
- 490 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Konsten att tala och skriva har blivit en klassisk handbok för alla som vill utveckla sin kommunikativa förmåga. Den ger råd och regler för arbetet med att planera, formulera och bearbeta talade och skrivna texter. Här diskuteras allt från ögonkontakt och kroppsspråk till skiljetecken och språkregler. Boken bjuder också på ett stort antal mönstertexter.
Den sjätte upplagan av Konsten att tala och skriva är grundligt genomarbetad och anpassad till dagens tal- och skrivsituationer. Rekommendationerna för den språkliga utformningen av texter avsedda för digital publicering har utökats. Kapitlen om interpunktion och språkriktighet – till exempel om hur semikolon ska användas och hur engelska lånord ska hanteras i svenskan – är uppdaterade och utökade. Och i ett nytillkommet avsnitt tas frågan om adjektivets böjning (a- eller e-form?) upp.
Konsten att tala och skriva är en oumbärlig bok för alla, i alla typer av utbildningar. En bok att återvända till i framtida tal- och skrivsituationer.
Siv Strömquist, docent i nordiska språk vid Uppsala universitet, har i forskning och undervisning ägnat särskilt intresse åt skrivande och språkriktighet. Under åren 1994–2012 svarade hon regelbundet på läsarnas språkfrågor i Svenska Dagbladet.
Gleerups Utbildning AB 6:2 9789151100579 -
Media Work. Digital Media and Society Series
Häftad bok. Polity Press. 1:2 uppl. 2008. 278 sidor.
Mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Format 21 x 15 cm Vikt 485 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. The media are home to an eclectic bunch of people. This book is about who they are, what they do, and what their work means to them. Based on interviews with media professionals in läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780745639253
- Titel
- Media Work
- Författare
- Mark Deuze
- Förlag
- John Wiley & Sons
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 288 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 150 x 210 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 389 g
- Språk
- English
Polity Press 1:2 9780745639253 -
Att äga ett ord. Framgångsrik positionering f...
Inbunden bok. Liber. 1:1 uppl. 2010. 179 sidor.
Nära nyskick. Format 24,5 x 17,5 cm Vikt 500 g.
Inbundet laminatband, illustrerad med sv/v foton. INNEHÅLL: Ett enda ord räcker. Så här använder du boken 1. Hjärnockupation och hjärntrötthet 2. Positionering i praktiken - internationellt 3. Positionering i praktiken - läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147095667
- Titel
- Att äga ett ord : framgångsrik positionering från Jack uppskäraren till Iprenmannen
- Författare
- Lindqvist, Henric
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 180 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 500 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vad har Volvo, Ryanair och prinsessan Diana gemensamt? De är alla exempel på framgångsrik positionering, det vill säga konsten att erövra och äga ett särskiljande ord på marknaden. Att äga ett ord belyser ett tjugotal människor, företag, produkter och tjänster som har trängt igenom bruset. Utifrån dessa fallstudier ger boken handfasta tips och råd om vad som krävs för att kunden ska välja ditt varumärke istället för någon av konkurrenterna.
Att äga ett ord vänder sig till företagsledare, marknadschefer, kommunikatörer och alla andra som vill veta hur en verksamhet kan förflytta sin största säljbara skillnad från styrelserummet till målgruppens hjärnor.
"I Att äga ett ord lyckas Henric Lindqvist beskriva det fokuserade affärsmannaskapet, där varje åtgärd och händelse talar samma språk. Så byggs ett framgångsrikt varumärke. Och så skapas förutsättningar för tillväxt, långsiktig lönsamhet och medarbetarnas engagemang. Denna förståelse är avgörande för svenskt näringslivs framtida konkurrenskraft i den globala ekonomin."
– Jan Carlzon, affärsman, författare till Riv pyramiderna!
Om författarna
Henric Lindqvist arbetar som strategisk copywriter. Han har utarbetat positioneringsstrategier för omkring fyrtio varumärken, varav ett tiotal med miljardomsättning. Henric är fil. kand. vid Lunds universitet och har lång erfarenhet från näringslivet och reklambranschen. Han är femfaldig pristagare i reklamtävlingen 100-wattaren och vinnare av Svenska Publishing-Priset.
Liber 1:1 9789147095667 -
Analysing Media Texts [inkl. DVD]
Häftad bok. Open University Press. 1:1 uppl. 2006. 208 sidor.
Mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Format 24,5 x 19 cm Vikt 610 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v foton, DVD finns i plastficka på insidan av bakre pärmen. This book provides an engaging introduction to analysing media texts. Students learn how to do semio läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780335218875
- Titel
- Analysing media texts
- Författare
- Gillespie, Marie - Toynbee, Jason
- Förlag
- Maidenhead : Open University Press
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- English
Open University Press 1:1 9780335218875 -
Medierna och demokratin
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:10 uppl. 2011. 439 sidor.
Mycket gott skick. Format 22 x 15,5 x 2,5 cm Vikt 665 g.
Häftad bok med mjuka inplastade pärmar, tidigare biblioteksupplaga, illustrerad med fåtal tabeller och figurer i sv/v. INNEHÅLL: 1. Journalistik, medier och demokrati DEL I - Mediernas villkor 2. Den globaliserade m läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144030371
- Titel
- Medierna och demokratin
- Författare
- Nord, Lars - Strömbäck, Jesper
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 439 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 628 g
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur AB 1:10 9789144030371 -
Writing for the fashion business
Inbunden bok. Fairchild Books. 1 uppl. 2008. 604 sidor.
Nära nyskick. ENGELSK TEXT. Format 23 x 18 x 3 cm Vikt 965 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med fotografier i sv/v. "Writing for the Fashion Business introduces writing techniques in a wide range of areas within the field. Bridging the gap between core wri läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781563674396
- Titel
- Writing for the fashion business
- Författare
- Swanson, Kristen K. - Everett, Judith C.
- Förlag
- New York : Fairchild Books
- Språk
- English
- Baksidestext
- Includes bibliographical references and index.
Dawson
Fairchild Books 1 9781563674396 -
Rapporter och uppsatser
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1998. 213 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 310 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med tabeller och figurer i sv/v. INNEHÅLL: Förord 1. Den vetenskapliga rapportens uppgifter 2. Den traditionella forskningsrapporten 3. Rapportens innehåll och disposition 4. Det läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144004176
- Titel
- Rapporter och uppsatser
- Författare
- Jarl Backman
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 213 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 300 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok som handlar om hur man söker, läser och skriver vetenskapliga dokument.
Skrivmomentet behandlas ur tre olika perspektiv: det traditionella, det kvalitativa och det översiktliga (litteraturgranskningen), vilka tas upp i separata kapitel där klargörande beskrivningar av motsvarande forskningsprocesser ges. I dessa avsnitt finner man även internationella anvisningar och rekommendationer vad gäller:
disposition
stilistik och grafisk utformning
tabeller och figurer
referensteknik i löpande text
referenslista.
Boken beskriver även hur man söker litteratur i elektroniska referensdatabaser och visar vad en sådan bas innehåller.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144004176 -
Effektiv visuell kommunikation. Hur man får e...
Inbunden bok. Carlsson. 5 uppl. 2004. 317 sidor.
Nära nyskick. Format 26,5 x 19 cm Vikt 1.195 g.
Inbundet förlagsband, FEMTE reviderade och utökade upplagan, mycket rikt färgillustrerad. Författaren berättar hur man med text och bild når fram till läsare och tittare på webben, i tv, i filmer, i tidningar, i tidskrif läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789172036819
- Titel
- Effektiv visuell kommunikation : hur man får ett budskap i text, bild, film, form och färg att nå fram
- Författare
- Bo Bergström
- Förlag
- Carlsson
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 317 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 190 x 266 mm Ryggbredd 23 mm
- Vikt
- 1212 g
- Språk
- Svenska
Carlsson 5 9789172036819 -
Reklameffekter. Strategi, utformning och medi...
Inbunden bok. Liber. 2:1 uppl. 2005. 168 sidor.
Nära nyskick. Format 23 x 21,5 cm Vikt 555 g.
Inbundet förlagsband, ANDRA reviderade upplagan, rikt illustrerad med teckningar, tabeller och fotografier i färg. En bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam. INNEHÅLL: Inledning. Beskriv läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147076857
- Titel
- Reklameffekter - Strategi, utformning och medieval
- Författare
- Dahlqvist, Ulf
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 572 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att bygga en säkrare väg till lönsamma kommunikationsbeslut måste man kunna styra effekten av kommunikationen. Därför är det viktigt att ha en struktur och ett tydligt mål att arbeta utifrån. Den här boken handlar om just detta – hur man arbetar strukturerat med sin kommunikation.
Läs mer
Den första upplagan av Reklameffekter tilldelades 2002 ett hedersomnämnande för Årets marknadsföringsbok av Sveriges Marknadsförbund. I denna tredje reviderade upplaga har exempel förnyats och statistik uppdaterats.
Boken lotsar läsaren igenom hela kommunikationsprocessen, från målgruppsanalys och kommunikationsstrategi till betydelsen av reklamens utformning och vikten av medier. Avslutningsvis beskrivs de effekter man kan förvänta sig av kommunikationsinsatserna och hur man kan följa upp och mäta resultatet. Information och slutsatser i boken bygger på flera tusen aktuella mätningar baserade på svenska förhållanden. Den innehåller en stor mängd autentiska exempel och är rikt illustrerad. Läsaren får även följa ett varumärke som, kapitel för kapitel, praktiskt exemplifierar bokens innehåll.
Reklameffekter riktar sig till alla som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam.
Om författarna
Ulf Dahlqvist har arbetat med marknadsundersökningar och varumärkesutveckling i mer än 20 år och är sannolikt den i Sverige som har mest erfarenhet inom området. Idag arbetar Ulf som kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp. Magnus Linde har arbetat med analys, undersökningar och affärsutveckling i över tio år och har erfarenhet från både undersökningsföretag, annonsör (Svenska Spel) och media (Svenska Dagbladet).
Liber 2:1 9789147076857 -
Reklameffekter. Strategi, utformning och medi...
Inbunden bok. Liber. 1:1 uppl. 2002. 168 sidor.
Mycket gott skick. Format 23 x 21,5 cm Vikt 570 g.
Inbundet förlagsband, rikt illustrerad med teckningar, tabeller och fotografier i färg. En bok för dig som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam. INNEÅLL: Varför
lägga energi på att läsa den här bok läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147060498
- Titel
- Reklameffekter - Strategi, utformning och medieval
- Författare
- Dahlqvist, Ulf
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 575 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- För att bygga en säkrare väg till lönsamma kommunikationsbeslut måste man kunna styra effekten av kommunikationen. Därför är det viktigt att ha en struktur och ett tydligt mål att arbeta utifrån. Den här boken handlar om just detta – hur man arbetar strukturerat med sin kommunikation.
Läs mer
Den första upplagan av Reklameffekter tilldelades 2002 ett hedersomnämnande för Årets marknadsföringsbok av Sveriges Marknadsförbund. I denna tredje reviderade upplaga har exempel förnyats och statistik uppdaterats.
Boken lotsar läsaren igenom hela kommunikationsprocessen, från målgruppsanalys och kommunikationsstrategi till betydelsen av reklamens utformning och vikten av medier. Avslutningsvis beskrivs de effekter man kan förvänta sig av kommunikationsinsatserna och hur man kan följa upp och mäta resultatet. Information och slutsatser i boken bygger på flera tusen aktuella mätningar baserade på svenska förhållanden. Den innehåller en stor mängd autentiska exempel och är rikt illustrerad. Läsaren får även följa ett varumärke som, kapitel för kapitel, praktiskt exemplifierar bokens innehåll.
Reklameffekter riktar sig till alla som arbetar med eller vill arbeta med kommunikation och reklam.
Om författarna
Ulf Dahlqvist har arbetat med marknadsundersökningar och varumärkesutveckling i mer än 20 år och är sannolikt den i Sverige som har mest erfarenhet inom området. Idag arbetar Ulf som kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp. Magnus Linde har arbetat med analys, undersökningar och affärsutveckling i över tio år och har erfarenhet från både undersökningsföretag, annonsör (Svenska Spel) och media (Svenska Dagbladet).
Liber 1:1 9789147060498 -
The Man's Book - The Indispensable Guide for...
Häftad bok. Phoenix. 2014. 213 sidor.
Nära nyskick. ENGELSK TEXT. Format 20 x 13 cm Vikt 220 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v teckningar och figurer. The definitive handbook of men's customs, habits and pursuits. How to be the sexy, knowledgeable, confident, poker-playing, roast-carvin läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9781780226071
- Titel
- Mans book - the indispensable guide for the modern man
- Författare
- Fink, Thomas
- Utgivningsår
- 2017
- Språk
- English
Phoenix 9781780226071 -
Ungdom och media. Om reception av fiction på...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1994. 160 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 240 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Bakgrund. Uppläggning. Högkultur och lågkultur. Moderna tider. Smaken är olika. Ungdomstiden och mediakulturen. Finns texten? - om reception och receptionsteorier. Reception läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144477015
- Titel
- Ungdom och media
- Författare
- Olle Holmberg
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1994
- Omfång
- 160 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 250 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Populärkulturens musik, bilder och texter spelar en allt större roll i unga människors liv. Ungdomar använder filmer och TV-program som råmaterial när de formar sina föreställningar och sin identitet. Vad händer egentligen i mötet mellan åskådare och film och hur tar TV-tittare emot flödet av bilder från skärmen? Hur skapas mening i mottagandet? Hur kan skolan förhålla sig till media?
I denna bok ges en översikt över aktuell mediareceptionsforskning. Den innehåller också en diskussion om kulturella förändringar i det moderna samhället och hur dessa förändringar påverkar ungdomar.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144477015 -
Smått och Gott om vetenskapliga rapporter och...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:8 uppl. 2012. 96 sidor.
Nära nyskick. Format 20 x 12,5 cm Vikt 105 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, plats för egna anteckningar. INNEHÅLL: Förord 1. Introduktion 2. Konsten att leda sig själv 3. Konsten att tänka 4. Konsten att skriva 5. Konsten att referera 6. Konsten att ge och att ta emot läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144053554
- Titel
- Smått och gott : om vetenskapliga rapporter och referensteknik
- Författare
- Mattsson, Pia
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 96 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 122 x 202 mm Ryggbredd 6 mm
- Vikt
- 208 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna lilla bok ger en konkret, kortfattad och lättillgänglig introduktion till rapportskrivning och uppsatsarbete. Författarna har byggt sin framställning på frågor de fått från studenter under många års undervisning. I boken diskuteras
• skillnader mellan utredning och forskning
• lämpliga frågor att ställa i rapporter och uppsatser
• användning av teorier
• val av ämne
• hur en rapport eller uppsats kan ställas upp
• feedbacktrappan - konstruktiv kritik.
Boken är lämplig för kurser vid universitet och högskola.
Studentlitteratur 1:8 9789144053554 -
Heder och påverkan. Att analysera modern reto...
Inbunden bok. Natur & Kultur. 1:3 uppl. 2003. 194 sidor.
Nära nyskick. Format 21,5 x 14 cm Vikt 360 g.
Inbundet förlagsband, illustrerad med sv/v foton. INNEHÅLL: Förord I. Retorik som vetenskap II. En modell för retorikanalys. Steg 1. Kontexten Steg 2: Disposition Steg 3: Grundläggande medel för att övertyga Steg 4: Argume läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127071553
- Titel
- Heder och påverkan : Att analysera modern retorik
- Författare
- Maria Karlberg - Brigitte Mral
- Förlag
- Natur & Kultur
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 194 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 138 x 216 mm Ryggbredd 18 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Intresset för retorik växer på många håll inom högskolevärlden och retoriska analysmetoder kommer till användning inom många universitetsämnen. Heder och påverkan är en grundbok och en praktisk handledning för analys av olika typer av texter. Boken består av två delar. I den första gör författarna en noggrann genomgång av analysmetoden. I den andra analyseras ett antal kända tal med originaltexterna bifogade. För att visa metodens användbarhet har man valt exempel från skilda områden: reklam, propagandatal, religiös retorik, försvarstal, amerikansk presidentretorik, TV-samtal, film och Internet. Här analyseras ett brickunderlägg från McDonalds, George Bushs propagandatal inför bombningarna av Irak 1991, här finns ett utdrag ur en predikan av Ulf Ekman, Mona Sahlins försvarstal efter hennes kontokortsaffärer och Bill Clintons installationstal. Carl Bildts framtoning på hemsidan på Internet diskuteras liksom retoriken i den amerikanska filmen Independence Day och Evabritt Strandbergs intima språk i den egna pratshowen Evabritt.
Natur & Kultur 1:3 9127071553 -
Börja skriva
Inbunden bok. Ordfronts Förlag. 1 uppl. 1996. 240 sidor.
Mycket gott skick. Format 21,5 x 12,5 cm Vikt 370 g.
Inbundet förlagsband.
INNEHÅLL: Förord 1. Att skriva är att satsa själv 2. När händelser blir journalistik 3. Konsten att presentera en nyhet 4. Den som söker finner 5. Vad hamnar i tidningen? 6. Äntligen dags att skriv läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9173245070
- Titel
- Börja skriva
- Författare
- Andersson-Ek, Per - Andréasson, Kenth - Edwardson, Åke
- Förlag
- Stockholm : Ordfront
- Utgivningsår
- 1996
- Språk
- Svenska
Ordfronts Förlag 1 9173245070 -
Skrivkänsla. Handbok i redaktionellt språkarb...
Inbunden bok. Norstedts Akademiska Förlag. 1:1 uppl. 2005. 156 sidor.
Nära nyskick. Format 21,5 x 14 cm Vikt 330 g.
Inbundet förlagsband. INNEHÅLL: Förord. Inledning. Skrivprocess och journalistik. Metoderna. Stimulans och hämningar. Språkarbete - livsnerv. Tips från coachen. Mentorsförväntningar och resultat. Lästips och hjälpmedel. Re läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9172274514
- Titel
- Skrivkänsla : handbok i redaktionellt språkarbete
- Författare
- Amnestål, Per
- Förlag
- Norstedts Akademiska Förlag
- Utgivningsår
- 2005
- Omfång
- 156 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Vikt
- 327 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Frågor om skrivande och texthantering på en tidningsredaktion har framförallt två aspekter. Den ena är själva skrivprocessen, den andra handlar om begriplighet. Journalistens dilemma kan sammanfattas i en fråga: Hur formulerar och förmedlar man, ofta under stress, genomtänkta budskap på ett trovärdigt och effektivt sätt?
Per Amneståls recept är lagarbete, där en i laget är språkansvarig. I begreppet språk ingår då också perspektiven genomarbetning och genomtänkthet. En språkansvarig person på varje dagstidningsredaktion var också ett önskemål som fördes fram i den språkpolitiska utredningen Mål i mun från 2002.
Listan över tidningsredaktioner som har en språkansvarig person blir dessvärre inte lång, och de personer som innehar en sådan roll har ofta oklara mandat.
Skrivkänsla är en handbok fylld av tips om vad en språkansvarig person bör arbeta med, och hur. Boken bygger på Per Amneståls mångåriga erfarenheter som språkutbildare i dags- och fackpress i hela Sverige och i svenskspråkiga Finland.
Denna titel har tidigare givits ut av Norstedts men ingår numera i Studentlitteraturs sortiment.
Norstedts Akademiska Förlag 1:1 9172274514 -
Vasabladet - en österbottnisk historia
Inbunden bok. Scriptum / Vasabladet. 2007. 175 sidor.
Nära nyskick. Skyddsomslag i nära nyskick. Format 24 x 20,5 cm Vikt 825 g.
Inbundet förlagsband med skyddsomslag, rikt illustrerad med fotgrafier i sv/v och färg. I boken får vi följa hur Vasabladet gjordes om från en sömnig lokaltidning till en respekterad provinstidning för Österbotten i Finlan läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789525496420
- Titel
- Vasabladet : en österbottnisk historia
- Författare
- Wester, Holger
- Förlag
- Vasa : Scriptum
- Utgivningsår
- 2007
- Språk
- Svenska
Scriptum / Vasabladet 9789525496420 -
Rapporter och uppsatser
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 2:6 uppl. 2010. 223 sidor.
Nära nyskick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 380 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA upplagan, illustrerad med tabeller och figurer i sv/v. INNEHÅLL: Förord. Förord till andra upplagan 1. Den vetenskapliga rapportens uppgifter 2. Den traditionella forskningsprocessen 3. läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144048260
- Titel
- Rapporter och uppsatser
- Författare
- Jarl Backman
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om hur man söker efter, läser och skriver vetenskapliga dokument.
Skrivmomentet behandlas ur tre perspektiv: det traditionella, det kvalitativa och det översiktliga (metastudier). Varje perspektiv har fått ett eget kapitel där även motsvarande forskningsprocesser beskrivs. Här ges dessutom internationella anvisningar och rekommendationer vad gäller
o disposition
o stilistik och grafisk utformning
o tabeller och figurer
o referensteknik i löpande text
o referenslista.
Läsaren får veta hur man söker litteratur i elektroniska referensdatabaser och vad en sådan bas innehåller. Författaren ger även exempel på hur man söker i en internationell och en svensk referensdatabas. De vanligaste internationella baserna för vetenskapliga dokument har samlats och beskrivs i en förteckning.
Läsavsnittet ger detaljerade anvisningar för hur en rapport eller uppsats ska bedömas och värderas.
Andra upplagan är uppdaterad vad gäller användning av Internet, databaser och hur man arbetar med och refererar till elektroniska dokument. Dessutom har det tillkommit två nya kapitel som behandlar skrivprocessen respektive vetenskapligt tänkande.
Rapporter och uppsatser vänder sig främst till studerande i samhälls-, beteende- och vårdvetenskapliga samt medicinska ämnen vid högskola och universitet. Den är också värdefull för dem som utformar rapporter och annan skriftlig dokumentation i sitt arbete.
Studentlitteratur AB 2:6 9789144048260 -
Konsten att tala. Handbok i praktisk retorik
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 1992. 296 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 430 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Vad är retorik?: 1. Ur retorikens historia 2. Några centrala frågor för retoriken 3. Retorikens idébakgrund 4. Språket som uttrycksmedel. Den retoriska processen: 5. Intelle läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144314418
- Titel
- Konsten att tala
- Författare
- Lennart Hellspong
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 1992
- Omfång
- 296 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 440 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I dag möter vi ett pånyttfött intresse för retoriken, läran om konsten att tala så att människor lyssnar och tar intryck. Det är en kunskap som har sina rötter i antiken, i grekisk och romersk vältalighet. I över tvåtusen år var den en självklar del av vår allmänbildning och en given utgångspunkt för alla som ville tala effektivt och vinnande.
Den här boken presenterar retoriken i en modern tolkning som samtidigt försöker göra den klassiska förebilden rättvisa.
Läs mer om boken på studentlitteratur.se
Studentlitteratur AB 1 9144314418 -
På upptäcktsfärd i public relations
Häftad bok. Brink & Co. 1992. 52 sidor.
Gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 110 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer. Texten finns ursprungligen i ett specialarbete i informationsteknik vid Göteborgs universitet 1990 av Deanna Huthman. INNEHÅLL: Introduktion. Nyttigt att känna till läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKBrink & Co -
Make a Real Living as a Freelance Writer. How...
Häftad bok. Nomad Press. 2004. 228 sidor.
ISBN 097220265X
Nära nyskick. ENGELSK TEXT. Format 25,5 x 18 cm Vikt 505 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, plats för egna anteckningar. Step-by-step instructions on how writers can earn top dollar writing for magazines are provided in this book. Secrets are revealed about what the high läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKNomad Press 097220265X -
The Freelance Writer's Bible. Your Guide to a...
Häftad bok. Silman-James Press. 2006. 258 sidor.
ISBN 1879505851
Nära nyskick. ENGELSK TEXT. Format 25,5 x 18 cm Vikt 580 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, plats för egna anteckningar. This volume unites four practical workbooks under one cover. Learn what you need know to successfully write and sell novels, non-fiction books, childr läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKSilman-James Press 1879505851 -
Gör din stämma hörd
Inbunden bok. Samspråk Förlagsaktiebolag. 9 uppl. 1989. 73 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 230 g.
Inbundet förlagsband, rikt illustrerad med sv/v teckningar. Handbok för dig som vill ha råd och hjälp när du ska tala inför grupper av människor i arbetet, på sammanträdet, i föreningen eller i sällskapslivet. INNEHÅLL: läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9186020021
- Titel
- Gör din stämma hörd
- Författare
- Stalfelt, Sven Olov - Strid, Per-Åke
- Förlag
- Örebro : Samspråk
- Språk
- Svenska
Samspråk Förlagsaktiebolag 9 9186020021 -
Advertising. New Techniques for Visual Seduct...
Häftad bok. Thames & Hudson. 1 uppl. 2010. 270 sidor.
Mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Stort format 29,5 x 25 cm Vikt 1.515 g.
Häftat flexiband med mjuka pärmar och invikta flikar, mycket rikt illustrerad med snygga foton. "Advertisers are engaged in a constant search for new ways to grab the interest and appetites of consume läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780500289099
- Titel
- Advertising - new techniques for visual seduction
- Författare
- Stoklossa, Uwe
- Förlag
- Thames & Hudson
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 270 sidor
- Språk
- English
Thames & Hudson 1 9780500289099 -
From Public Service Broadcasting to Public Se...
Häftad bok. Nordicom. 2007. 259 sidor.
Mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Format 24 x 16,5 cm Vikt 485 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Boken hör till RIPE-serien. CONTENTS: Preface. PSM platforms: policy & strategy. PSM programmes: stategy & tactics. The roots of PSM. Author biographies.
// Inga anteckningar, pä läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789189471535
- Titel
- From public service broadcasting to public service media
- Författare
- Lowe, Gregory Ferrell - Bardoel, Jo - NORDICOM
- Förlag
- Nordicom
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 259 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 164 x 242 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 480 g
- Språk
- English
- Baksidestext
- The core challenge facing public service broadcasting today is the transition to public service media. This understanding characterised discourse among participants in the RIPE@2006 conference in the Netherlands, the theme of which was Public Service Broadcasting in the Multimedia Environment: Programmes and Platforms. The contributors in this volume focus attention on issues of strategic concern and tactical importance in addressing the core challenge. A defining theme is the need for moving beyond the transmission model of broadcasting to mature both professional and theoretical thinking necessary in public service communication. Audiences must be understood as partners rather than targets and content that is cross-media and cross-genre must be popular but remain distinctive. For policy makers the core challenge necessitates fairly balancing the often contrary interests of commerce and culture which is a fundamental tension in media policy today. The stakes are high because policy and operational decisions will establish the character of the European dual media system for decades to come. What is the mission of public service media in a multimedia environment characterised by globalization, convergence, digitization, and fragmentation? What is important for strategy development that renews the public service enterprise while keeping faith with the ethos that legitimates the endeavour? How might policy makers variously understand the fuller possibilities entailed in the development of a uniquely European dual media system?
Nordicom 9789189471535 -
Sinnena är större än språket. Träna dig i att...
Häftad bok. Nomen förlag. 1:1 uppl. 2013. 118 sidor.
Nära nyskick. Format 22,5 x 16 cm Vikt 535 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med figurer och tabeller. För dig som vill träna förmågan att skapa förtroende, leda, samarbeta, förändra, framträda, presentera, gestalta, avläsa, arbeta med process, förändri läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789174655025
- Titel
- Sinnena är större än språket : träna dig i att kommunicera!
- Författare
- Riise, Michael
- Förlag
- Nomen förlag
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 235 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 160 x 225 mm Ryggbredd 240 mm
- Vikt
- 581 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken handlar om varför förmågan att kommunicera går att träna och hur träningen kan gå till. I boken ges även svar på en rad frågor kring betydelsen av att just träna istället för att bara teoretisera. Teori och praktik går hand i hand, men det är sällan som den kroppsliga och upplevelseorienterade inlärningen betonas så som den borde inom företag, organisationer och skolor.Kopplingen mellan fungerande kommunikation hos individer och resultat är starka. Verktyg och konkreta exempel tas på ett pedagogiskt och lättläst sätt upp i boken. Ett område som borde ingå i allmän undervisning samt i näringslivet. En bok som jag kommer att ge bort och rekommendera till både affärsbekanta och privat. Jonas Granström, entreprenörKommunikation och relation är det viktigaste vi har i arbetslivet (och i livet). Jag rekommenderar den här boken till alla som jobbar med människor och önskar att fler personer i systemutvecklingsbranschen tog till sig av Michael Riises resonemang. John Cirverius, verksamhetskonsultAtt bli bättre på att kommunicera handlar till stor del om att träna på samma sätt som en professionell idrottsman eller artist. Ju bättre man blir desto mer brukar man också träna. I denna bok ger Michael Riise läsaren ett perfekt stöd med både teori och verktyg för träning. Hans erfarenheter från scenen både som skådespelare och regissör ger läsaren en naturlig koppling till olika situationer som känns relevanta i arbetslivet och privat. Gunnar Hjertström, marknadschefMichael Riise är verksam som föreläsare, kommunikationstränare och regissör. Han har föreläst på över hundra företag och lett seminarier på lika många. Sedan 1990 har han lett många produktioner på teatrar, men även inom företag och organisationer. Sedan 1995 har han utvecklat olika program för att träna ledningsgrupper inom näringslivet och personal som säljare, projektledare och ett flertal andra kategorier att kommunicera. Som utgångspunkt har han sina teater- kommunikations - och högskolestudier. Michael startade sin bana som dansare och skådespelare och är idag även kommunikolog.
Nomen förlag 1:1 9789174655025 -
Sociala medier - en lathund. Guide till Faceb...
Häftad bok. Kreafon. 1 uppl. 2010. 223 sidor.
Nära nyskick. Format 22 x 15,5 cm Vikt 475 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad i sv/v. INNEHÅLL: 1. Vad är sociala medier? (Vad är sociala medier? Varför sociala medier? Bra att veta. Olika typer av användning) 2. Facebook (Vad är Facebook? Hur fungerar Facebo läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789163353222
- Titel
- Sociala medier - en lathund : guide till Facebook, Linkedln, Twitter, bloggar med mera
- Författare
- Lena Carlsson
- Förlag
- Kreafon
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 223 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 220 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 464 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det sägs att ungefär fyra miljoner svenskar finns på Facebook. Vi håller på att lära oss hur man ska vara social på internet, i det som brukar kallas för sociala medier. Men hur gör man och vad behöver man tänka på när man sätter igång?
Det här är en praktisk handbok i hur man använder sociala medier. Boken ger dig grunderna i de vanligaste tjänsterna och kräver inga förkunskaper. Steg för steg och med tydliga illustrationer beskrivs hur du skapar konton, skriver blogginlägg, hanterar sekretessinställningar och håller dig inom lagens
gränser.
Boken riktar sig till privatpersoner, organisationer och företag som vill komma igång med sociala medier. Inga förkunskaper krävs. Handboken kan med fördel användas som lärobok.
Författaren Lena Carlsson har utvecklat boken utifrån sina föreläsningar om sociala medier.
Frågor och diskussioner om till exempel privatliv, användningsområden, sekretess och praktisk nytta har inspirerat skrivandet av boken. 2009 skrev hon den första boken på svenska om marknadsföring och sociala medier "Marknadsföring och kommunikation i sociala medier".
Kreafon 1 9789163353222
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
