Radio och TV efter monopolet. En kamp om politik, pengar, publik och teknik
Inbunden bok. Ekerlids Förlag. 2007. 319 sidor.
Mycket gott skick.
Format 23,5 x 16 cm Vikt 680 g.
Inbundet laminatband, illustrerad med tabeller och foton i sv/v. INNEHÅLL: Förord 1. Inledning 2. Kampen på den politiska arenan. Fyra dominanter på tv-arenan. Krig och fred inom radion 3. Kampen om pengarna. Tv-marknaden: från två miljarder till tio. Radiomarknaden: många lyssnare men lite pengar 4. Kampen om publiken. Tv-marknaden: tät strid om förstaplatsen. Radiomarknaden: en tävling med mycket musik 5. Kampen om tekniken - digital marksänd tv. Digitalisering som fond för ett teknikskifte. Från massmedia till multimedia - om tv som en del av informationstekniken. Digitala marksändningar - tillstånd och verksamhet i första fasen. Digital-tv-kommittén - om digitalisering som modernisering. Att släcka de analoga sändningarna - och förklara för tittarna. Sammanfattande analys av argumenten och förändringen över tid 6. Sammanfattning. Källor och litteratur. Noter. Register.
// Pärmarna har mindre hanteringsmärken, inlagan är närmast i nyskick. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [4595]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789170920653
- Titel
- Radio och TV efter monopolet : ett spel om politik, publik och teknik
- Författare
- Lars-Åke Engblom - Nina Wormbs
- Förlag
- Ekerlids
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 319 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Mått
- 163 x 234 mm Ryggbredd 25 mm
- Vikt
- 684 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Efter att TV 3 bröt tv-monopolet på nyårsafton 1987 har hundratals nya kanaler tillkommit och många nya aktörer har gett sig in i den explosivt växande branschen. Men det är tittarna själva som stått för fiolerna.
Enligt sammanställningar som presenteras i boken betalar de svenska tv-tittarna idag är 12 miljarder per år i tv-avgifter i form av licenser och betal-tv av olika slag. Det är 5 gånger så mycket som för 20 år sedan. Dessutom beräknas vi i år lägga ner 7 miljarder på ny teknik som till exempel digitalboxar och platt-tv med HD-funktion.
Trots att vi betalar så ofantligt mycket mer är tv-tittandet ungefär detsamman som för 20 år sedan. det är bara valmöjligheterna som förändrats då utbudet har ökat så kraftigt.
Radio och TV efter monopolet är en samtidshistorisk skildring fylld av dramatik om kampen om mediemakten, pengarna, publiken, och tekniken.
