Retorik idag. Introduktion till modern retorikteori
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:2 uppl. 2008. 394 sidor.
Gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 595 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med figurer och bilder. Norska originalets titel: Retorikk i vår tid. En innføring i moderne retorisk teori (2006). Översättning: Sven-Erik Torhell. Faktagranskning: Nils Ekedahl och Anders Ullholm. INNEHÅLL: Förord. Inledning * Del I - Ämnet och historien 1. Vad är retorik? 2. Retorikens historia - kort berättad * Del II - Situationen 3. En ny retorik 4. Rätt ord i rätt tid 5. Retorisk genreteori * Del III - Avsändaren 6. Ethos och trovärdighets forskning * Del IV - Saken och argumentationen 7. Topoi och loci 8. Logik, entymem och argumentation * Del V - Uttrycket 9. Ordens retorik 10. Modern litteraturvetenskaplig och lingvistisk retorik 11. Visuell retorik * Del VI - Mottagaren 12. Mottagens tolkning och känslor * Litteratur. Några omnämnda personer, tankar och verk. De klassiska retoriska förarbetsfaserna. Person- och sakregister.
// Pärmarna och ryggen har nötningar, främre pärmens övre hörn har en vikning, inlagans hörn är tummade, inga anteckningar upptäckta, framsnittet har en liten fläck på de sista sidorna. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [3695]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144048482
- Titel
- Retorik idag : introduktion till modern retorikteori
- Författare
- Kjeldsen, Jens E.
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2008
- Omfång
- 394 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 571 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Den här boken ger en levande och intresseväckande introduktion till modern retorisk teori. Den tar sin utgångspunkt i den retoriska traditionen, men har huvudfokus på retoriken i vår tid, i moderna retoriska situationer och i mediesamhället.Med hjälp av exempel från både svensk och norsk offentlighet och populärkultur presenterar författaren centrala retoriska perspektiv på kommunikation. Boken har ett utförligt register, en kort översikt över det antika retoriska systemet och en historisk översikt över nämnda personer och verk. Denna svenska utgåva är översatt från den andra norska upplagan och bearbetad efter svenska förhållanden. Boken vänder sig i första hand till studenter på grundnivå i retorik, medie- och kommunikationsvetenskap samt litteraturvetenskap och språk, men den är också intressant för den som studerar eller arbetar med marknadsföring och reklam.
