-
Det vet vi om: Språkstimulering i förskolan
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:1 uppl. 2018. 109 sidor.
Nära nyskick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 210 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer och tabeller. Norska originalets titel: Det ved vi om sprogstimulering i dagtilbud (2017). Översättning: Johanna Holmberg. Boken hör till serien "Det vi vet om". läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144129341
- Titel
- Det vet vi om : språkstimulering i förskolan
- Författare
- Gjems, Liv
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 109 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Barn träder in i en språkmiljö i samma stund som de föds, och de utvecklar sitt språk i mötet med vuxna som gör dem delaktiga i språkligt samspel. Allt lärande, inte minst språkinlärning, är beroende av goda, trygga relationer mellan vuxna och barn. I den här boken presenteras forskningsbaserad kunskap om det vi vet stödjer och främjar barns språkutveckling i förskolan. Barnen på en förskola kan ha vitt skilda språkliga erfarenheter och behovet av stöd och stimulans kan variera mycket. Frågan som står i fokus här är därför: Hur kan vi stimulera språkutvecklingen hos alla barn?
”Det vet vi om – förskolan” är en serie praxisnära och praxisorienterade böcker som ger inblick i aktuella utmaningar i förskolans pedagogiska verksamhet. Serien presenterar aktuella teman med syftet att göra forskningsbaserad kunskap om förbättringar av kvaliteten på det pedagogiska arbetet mer lättillgänglig för pedagoger och förskoleledning. Seriens mål är att öka sannolikheten för att denna kunskap också tillämpas i den pedagogiska verksamheten.
Studentlitteratur AB 1:1 9789144129341 -
Skriva och samtala. Lärande genom responsgrup...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 278 sidor.
Mycket gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 410 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Norska originalets titel: Skrive og samtale. Responsgrupper som læringsfelleskap (2000). Översättning: Sten Andersson. INNEHÅLL: Några ord till läsaren. Inledning 1. Skrivteorier och skrivpro läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144016733
- Titel
- Skriva och samtala - Lärande genom responsgrupper
- Författare
- Torlaug Løkensgard Hoe
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om att skriva genom att samtala. Den bygger på en processorienterad skrivpedagogik där elevernas texter växer fram och diskuteras i dialog med läraren och andra elever inom så kallade responsgrupper.Responsgrupper är en relativt ny form av metodik, en lärprocess där texter, språk och mänsklig interaktion står i centrum. Utgångspunkten är ett sociokulturellt och interaktivt perspektiv på skrivande, lärande och undervisning. Att skriva är inte det samma som att passivt överföra ett redan färdigt budskap till läsaren. Läsaren är en aktiv person som tolkar och omskapar texten, vilken därigenom blir ett slags gemensamt författarskap mellan den som skriver och den som läser. Boken spänner över ett vitt fält och bygger på modern forskning om skrivning, läsning, genrer, samtal, interaktion, responsgivning – och sträcker sig alltifrån olika skrivteorier till deras praktiska tillämpning i klassrumskulturen. Skriva och samtala vänder sig till såväl lärare som studerande vid lärarutbildningen och inom universitetsämnen som språkvetenskap och pedagogik, samt till lärare på grund- och gymnasieskolan.
Studentlitteratur AB 1 9789144016733 -
Elever skriver - om skrivande, skrivundervisn...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:2 uppl. 2010. 200 sidor.
Nära nyskick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 310 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med några sv/v teckningar och figurer. INNEHÅLL: Förord * Del I. Skriva i skolan - för livet 1. När skriver du? 2. "Hur kan jag veta vad jag tänker innan jag sett vad jag skriver? läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144029825
- Titel
- Elever skriver : om skrivande, skrivundervisning och elevers texter
- Författare
- Garme, Birgitta
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 200 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 290 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Under hela grundskoletiden skriver eleverna en mängd texter – de berättar, förklarar, beskriver och argumenterar. De utvecklar kunskaper om hur tal och skrift samverkar, de bygger upp sitt genremedvetande och breddar sitt språkliga register, de tampas med skrivregler och får sina skrivarmödor bedömda och betygsatta. Genom skrivandet växer deras språk och lärande ständigt. I den här boken diskuterar författaren skrivandet ur en mängd synvinklar. Med hjälp av aktuell forskning belyser hon bland annat sambandet mellan skrivande och kunskapsutveckling och hur skrivandet generellt utvecklas under skoltiden. Representativa elevtexter från alla skolår analyseras: Vilken typ av text har eleven skrivit och hur är den upplagd? Vilket innehåll vill skribenten förmedla till läsaren? Hur kommer textens syfte till uttryck i ordval och formuleringar? Räcker skrivförmågan till för det eleven vill förmedla? Boken ger en god grund att stå på för blivande och verksamma lärare samt väcker lust och inspiration inför skrivandet i klassrummet.
Studentlitteratur 1:2 9789144029825 -
Matematik som språk - verksamhetsteoretiska p...
Häftad bok. Liber. 2:2 uppl. 2004. 210 sidor.
Gott skick. Format 24,5 x 16,5 cm Vikt 405 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA upplagan, rikt sv/v illustrerad med teckningar och figurer. Norska originalets titel: Begynnelseopplæringen. Fagdidaktikk for matematikkundervisningen 1-6 klasse. Översättning: Mikael M läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147046706
- Titel
- Matematik som språk
- Författare
- Johnsen Høines, Marit
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2000
- Omfång
- 208 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 170 x 240 mm
- Vikt
- 350 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Matematik som språk visar Marit Johnsen Høines hur barnens informella språk och matematiska insikt kan bilda grunden för att lära sig matematik.
Liber 2:2 9789147046706 -
Vidga klassrummet - våga undervisa utomhus
Häftad bok. Calluna utbildning. 2011. 62 sidor.
Nära nyskick. Litet format 16,5 x 12 cm Vikt 105 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v teckningar och färgfoton. Ur baksidestexten: Klassrummet är för trångt - jag måste ut! var min första tanke när jag började som lärare. Den här lilla boken riktar sig läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKCalluna utbildning -
Miljödidaktik - Naturen, skolan och demokrati...
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1:12 uppl. 2011. 214 sidor.
Gott skick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 330 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer. INNEHÅLL: Förord. Inledning: Miljödidaktik och miljödidaktisk kompetens * DEL I. Miljöhistorisk och humanekologisk bakgrund 1. Den långa historien - från stenål läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144021157
- Titel
- Miljödidaktik - Naturen, skolan och demokratin
- Författare
- Öhman, Johan
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 214 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 310 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Det här är en bok om hållbar utveckling, en utveckling som fokuserar mer på etik, samhälle och utvecklingsperspektiv än på kemiska formler, tekniska lösningar och artkunskap. Det här är också en bok om miljödidaktik, en didaktik som mer handlar om betydelsen av medvetna didaktiska val och valens konsekvenser än om kompostering och sopsortering. Boken ger förutsättningar för att mer medvetet kunna hantera och utveckla några av vår tids centrala pedagogiska ödesfrågor – det senmoderna samhällets natursyn, människosyn och framtidssyn. Sammantaget är detta en bok om hållbar utveckling som ett integrerande och utvecklande perspektiv inom allt lärande. Det vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare på alla stadier från förskola till gymnasium men också till andra pedagoger, t.ex. inom fritids- och föreningsverksamhet.
Studentlitteratur AB 1:12 9789144021157 -
Pedagogiska grunder [2006]
Häftad bok. Försvarsmakten (M7749-288001). 2006. 496 sidor.
Nära nyskick. Format 24 x 17 cm Vikt 1.220 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, rikt illustrerad med figurer och foton i sv/v och färg. Bokens framtagande har letts av Försvarsmaktens ledarskaps- och pedagogikenhet med major Mikael Lindholm som redaktör. Boken Pedagogiska läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789197575300
- Titel
- Pedagogiska grunder
- Författare
- Lindholm, Mikael - Sverige. Försvarsmakten
- Förlag
- Stockholm : Försvarsmakten
- Utgivningsår
- 2006
- Språk
- Svenska
Försvarsmakten (M7749-288001) 9789197575300 -
Lek på allvar - en spännande utmaning
Häftad bok. Liber. 1:1 uppl. 2013. 245 sidor.
Nära nyskick. Format 21 x 15 cm Vikt 320 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med enstaka sv/v figurer. Norska originalets titel: Lek på alvor. Översättning: Annika Claesdotter. INNEHÅLL: Förord * DEL I - Barn och lek 1. Reflektioner om nyare syn på barn och ba läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147105489
- Titel
- Lek på allvar : en spännande utmaning
- Författare
- Lillemyr, Ole Fredrik
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2013
- Omfång
- 245 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 148 x 210 mm Ryggbredd 13 mm
- Vikt
- 326 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Huvudsyftet med denna bok är att de som arbetar med barn bör ta barns lek på allvar. Men leken är komplex och man behöver förhålla sig till den på flera olika sätt. I boken diskuteras lekens egenvärde för barn, varför lek är viktig och barns lek som centralt kunskapsområde för pedagogen, i relation till nyare synsätt på barn och barndom.
Förskolan som arena för lärande fördjupas i ljuset av ett helhetsperspektiv på omsorg, lek och lärande i ett bildningsperspektiv. Detta skapar spännande utmaningar när det gäller grundsyn och hur man organiserar verksamheten.
Boken riktar sig främst till blivande och yrkesverksamma förskollärare och fritidspedagoger.
Om författaren
Ole Fredrik Lillemyr är professor i pedagogik vid Dronning Mauds Minne, högskolan för förskollärarutbildning i Trondheim. Han har bedrivit skol- och förskoleforskning och undervisat i grundskola, högskola och vid universitet.
Liber 1:1 9789147105489 -
Kooperativt lärande i praktiken. Handbok för...
Inbunden bok. Studentlitteratur AB. 1:5 uppl. 2020. 84 sidor.
Nära nyskick. Stort format 30 x 23 cm Vikt 600 g.
Spiralhäftad bok med tjocka kartonnerade pärmar, DIGITALA resurser (filmer, mallar, affisch), färgillustrerad med teckningar, relativt stor text, plats för egna anteckningar i slutet av boken. INNEHÅLL: Om kooperativt läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144128078
- Titel
- Kooperativt lärande i praktiken Resurspaket
- Författare
- Fohlin, Niclas
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2018
- Omfång
- 84 sidor
- Bandtyp
- Kartonnage
- Vikt
- 588 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Handboken är ett praktiskt stöd för lärare som snabbt vill komma igång med kooperativt lärande. Den visar tydligt hur man använder metodens övningsstrukturer i olika ämnen och ger konkreta förslag till lektionsupplägg. Förklarande filmer och mallar för arbetet i det kooperativa klassrummet finns bland de digitala resurser som medföljer boken. Handboken vänder sig till lärare på grundskolan.
Mer om författarna och kooperativt lärande
Författarna Niclas Fohlin och Jennie Wilson har stor erfarenhet själva av att arbeta med kooperativt lärande i sina klasser och håller också kurser och workshops inom ämnet. De är även medförfattare till den mer teoretiska boken kring arbetssättet, Grundbok i kooperativt lärande.
Med denna praktiska handbok vill författarna ge fler lärare möjlighet att komma igång med kooperativt lärande och uppleva fördelarna med detta arbetssätt. Ett påtagligt resultat av kooperativt lärande är att eleverna blir mer engagerade och mer aktiva. Genom att eleverna arbetar utifrån samarbete och drar nytta av varandras kunskaper ökar både måluppfyllelsen och deras sociala sammanhållning, samtidigt. Klassrum där man arbetar med kooperativt lärande blir också mer inkluderande då alla elever får vara delaktiga och allas bidrag är viktiga.
Mer om den tryckta handboken
Den tryckta handboken är tänkt att vara ett praktiskt stöd för läraren som kan användas till vardags i klassrummet. Handboken är indelad i tre delar: En kort teoretisk bakgrund till kooperativt lärande Beskrivningar av ett antal övningsstrukturer indelade efter om de används för par-, grupp- eller klassarbete Lektionsförslag där författarna visar hur strukturerna kan användas i olika sammanhang t.ex. för att utveckla samarbetsfärdigheter eller när eleverna ska arbeta med en gemensam läsupplevelse
Varje struktur beskrivs på ett uppslag med följande rubriker:
• Grundprinciper
• Användningsområden
• Material och förberedelser
• Arbetsgång Gå vidare/variation
Läraren kan vid sin planering snabbt se vad som gäller för olika strukturer; lämpliga användningsområden, vad målet är, vilka förberedelser som behövs och hur själva övningen går till. Här finns också information om vilka mallar som finns bland de digitala resurserna som läraren kan skriva ut och använda för att underlätta sitt arbete.
Mer om de digitala resurserna
De digitala resurserna som medföljer den tryckta handboken består av förklarande filmer och mallar av olika slag. I filmerna svarar författarna till boken på de vanligaste frågorna som lärare brukar ha när de ska komma igång med att arbeta med kooperativt lärande. Denna experthjälp bidrar till att läraren kan komma igång snabbare och att få ett bättre resultat av det kooperativa arbetet i sitt klassrum. Läraren sparar också tid genom att allt material som behövs, utöver själva stoffet till arbetet, finns att ladda ner och skriva ut...
Studentlitteratur AB 1:5 9789144128078 -
Tal och räkning 1 och 2
Häftad bok. Studentlitteratur / Utbildningsradion. 1991. 190 + 167 sidor.
Nära nyskick. TVÅ BÖCKER. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 540 g tillsammans.
Häftade böcker med mjuka pärmar, sv/v färgillustrerade med diagram, tabeller och figurer. Böckerna ingår i en serie i matematikdidaktik, de är avsedda för fortbildning, grundutbildning och påbyggn läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144346816
- Titel
- Tal och räkning
- Författare
- Emanuelsson, Göran
- Förlag
- Lund : Studentlitteratur ; Stockholm : Utbildningsradion
- Utgivningsår
- 1991
- Språk
- Svenska
Studentlitteratur / Utbildningsradion 9789144346816 -
Naturpedagogik
Inbunden bok. Epago / Gleerups Utbildning AB. 1:2 uppl. 2009. 253 sidor.
Gott skick. Format 24 x 17 cm Vikt 540 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, rikt illustrerad med sv/v teckningar och färgfoton, plats för egna anteckningar. Hör till serien Pedagogiska trender och metoder. INNEHÅLL: Inledning 1. Första steget ut 2. Vinter i naturens hus läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140653093
- Titel
- Naturpedagogik
- Författare
- Germund Sellgren
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2006
- Bandtyp
- Flexband
- Vikt
- 533 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Naturen är alltings början. Vi kommer från den, vi lever av den och vi är fullständigt beroende av den. Men hur ska vi som arbetar med barn och ungdomar öppna dörren ut till naturens mångfald? Naturpedagogik visar en väg. I mer än 400 förslag på övningar får läsaren exempel på experiment, undersökningar och ekologiska lekar, som är lätta att genomföra utan stora förberedelser eller avancerad utrustning.
Boken vänder sig till skolpersonal, ledare inom friluftsorganisationer, studerande på lärarhögskolor och motsvarande, kort sagt alla som har intresse av pedagogiska metoder i ämnesövergripande sammanhang utomhus. Författaren har lång erfarenhet som pedagog och ledare för en naturskola.
Epago / Gleerups Utbildning AB 1:2 9789140653093 -
När hjärnan får bestämma. Om undervisning och...
Häftad bok. Remus. 2010. 142 sidor.
Mycket gott skick. Format 24 x 17 cm Vikt 370 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v figurer, teckningar och tabeller. INNEHÅLL: Förord * 1900-talet. Del I - Pedagogiska och didaktiska traditioner. Progressivistisk tradition. Behavioristisk tradition. Kogniti läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789186619015
- Titel
- När hjärnan får bestämma : om undervisning och lärande - inflytelserika didaktiska traditioner - nyorienterande neurodidaktik
- Författare
- Olivestam, Carl E.
- Förlag
- Remus
- Utgivningsår
- 2010
- Omfång
- 142 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Forskningen håller på att revolutionera vår förståelse av den mänskliga hjärnan. Behavioristerna uppfattade en gång i tiden hjärnan som en stängd låda, men den lådan står nu öppen - något som kommer att få stora konsekvenser också på det pedagogiska området. När hjärnan får bestämma presenterar den nya neuroforskningen och dess pedagogiska tillämpning inom det som kallas neurodidaktik.
Boken båda författare diskuterar neurodidaktiktens förhållande till de etablerade teoribildningarna inom pedagogiken och till det inom förskola och skola gängse pedagigiska förhållningssättet. De argumentera, skulle man en smula tillspetsat kunna säga, för ingenting mindre än en neurodidaktisk revolution.
Remus 9789186619015 -
Hållbar utveckling - att undervisa utifrån he...
Häftad bok. Liber. 2:1 uppl. 2011. 141 sidor.
Mycket gott skick. Format 21 x 15 cm Vikt 200 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA uppdaterade upplagan. INNEHÅLL: Förord 1. Vad är hållbar utveckling? 2. Didaktiska perspektiv - undervisningsexempel 3. Det globala perspektivet i skolan. Litteratur. Länkar. Register.
// läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789147100385
- Titel
- Hållbar utveckling : Att undervisa utifrån helheter och sammanhang
- Författare
- Björneloo, Inger
- Förlag
- Liber
- Utgivningsår
- 2011
- Omfång
- 144 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 0 x 210 mm Ryggbredd 8 mm
- Vikt
- 198 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I slutet av nian skriver Nancy ett brev till sin lärare. Hon bekymrar sig över sakernas tillstånd i världen och undrar varför vuxna gör så lite.
"Ingen i min omgivning tar det på allvar, att jorden är på väg mot sitt slut. Är det slut nu? Eller kan vi hjälpas åt och fortsätta utveckla vår älskade planet? Jag tänker på det jämt, som om det är mitt eget liv som står på spel. Men det är värre än ett liv. Det handlar om miljontals organismer som hotas och det är på grund av oss. Nu är det vår skyldighet att rädda det som hotas. Jag hoppas att vi som är skyldiga en dag hittar en lösning på detta."
Enligt Lgr11 ska miljöperspektivet genomsyra all undervisning i svensk grundskola. Undervisningen ska belysa hur samhällets funktioner och vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa en hållbar utveckling. Hur kan man då som lärare svara på Nancys och andra elevers oro inför framtiden? Det finns inget facit och inga färdiga sanningar när det handlar om detta arbete. Det finns många lärare som prövar olika vägar i sin undervisning, som reflekterar över vad som sker, knyter ihop komplexa frågor i vardagen och samarbetar för att skapa sammanhang för eleverna.
I den här boken som bygger på intervjuer med lärare i förskolan, grundskolan och på gymnasiet träffar läsaren några av dem, och i boken ges flera konkreta exempel på ämnesövergripande arbete med elever i olika åldrar. Denna nya upplaga av Hållbar utveckling – att undervisa utifrån helheter och sammanhang är uppdaterad i linje med skolans nya styrdokument och aktuella forskningsperspektiv.
Om författaren
Inger Björneloo arbetar som lektor vid Göteborgs universitet, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession.
Liber 2:1 9789147100385 -
Specialpedagogik 1 (2:a uppl.)
Häftad bok. Sanoma Utbildning. 2:1 uppl. 2016. 248 sidor.
Nära nyskick. Format 24,5 x 17,5 cm Vikt 520 g.
Häftad bok med mjuka flexipärmar, ANDRA utökade upplagan, illustrerad med foton och figurer mestadels i färg. INNEHÅLL: Förord. 1. Vad är Specialpedagogik 2. Pedagogik 3. Kognitiva och neuropsykiatriska funktionsnedsättn läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789152331972
- Titel
- Specialpedagogik 1
- Författare
- Svensson Höstfält, Sonja
- Förlag
- Sanoma Utbildning
- Utgivningsår
- 2016
- Omfång
- 256 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 177 x 245 mm Ryggbredd 15 mm
- Vikt
- 519 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Specialpedagogik 1 ger en övergripande introduktion till det specialpedagogiska området. Boken ger grundläggande kunskaper om olika funktionsnedsättningar och hur de påverkar människors liv och delaktighet i samhället. Utgångspunkten är ett perspektiv och ett förhållningssätt som medverkar till att personer med funktionsnedsättning ska inkluderas i samhället. Boken innehåller diskussionsuppgifter, sammanfattningar och exempel som förtydligar begrepp och fakta. Ur innehållet: Historik, Kommunikation, Pedagogik, Funktionsnedsättningar, Metoder, Stöd och hjälpmedel, Anhörigas roll, Dokumentation. Boken är avsedd för Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och fritidsprogrammet, kompetensutveckling för vård- och omsorgspersonal och personal inom barn- och fritidsområdet samt Yrkeshögskolan.
Sanoma Utbildning 2:1 9789152331972 -
Gång på gång. Pedagogik vid autism och autism...
Häftad bok. Natur & Kultur Läromedel. 2:5 uppl. 2016. 114 sidor.
Nära nyskick. Format 21 x 13,5 cm Vikt 190 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, ANDRA utgåvan. INNEHÅLL: Förord 1. Inledning 2. Kommunikation 3. Identitet och revir 4. Självständighet 5. Sociala färdigheter 6. Kognitiva färdigheter 7. Tvångshandlingar och avvikande beteend läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789127072053
- Titel
- Gång på gång : Pedagogik vid autism och autismliknande tillstånd
- Författare
- Beckman, Vanna
- Förlag
- Natur & Kultur Läromedel
- Utgivningsår
- 1998
- Omfång
- 114 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 135 x 210 mm Ryggbredd 9 mm
- Vikt
- 160 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Tålamod och kunskap är nödvändigt i pedagogik vid autism, som med rätta kallas de tiotusen gångernas pedagogik. Den mest kärleksfulla insats man kan göra är kanske att utveckla barnets möjligheter till självständighet så långt det bara går.
Författarna beskriver mycket konkret hur man når dit. De skildrar hur man kan bemöta barn och vuxna med autism och autismliknande tillstånd och hantera deras handikapp i ett livsperspektiv. Struktur i tid och rum är det viktigaste instrumentet för utveckling.
I boken finns många praktiska förslag till hur man kan inrätta miljön med t ex scheman, namnskyltar och fasta vanor. Här ges också förklaringar på beteenden som kan förefalla gåtfulla.
I denna nya utgåva har författarna något vidgat innehållet från att tidigare enbart ha rört autism till att nu även innefatta pedagogik vid autismliknande tillstånd, exempelvis Asperger syndrom.
Boken riktar sig till föräldrar och anhöriga, till studerande och yrkesverksamma inom specialpedagogik, omsorg och skola och till alla andra som kommer i kontakt med människor med autism.
Natur & Kultur Läromedel 2:5 9789127072053 -
Mellan Rum - En studie i fysisk och mental ut...
Inbunden bok. Brutus Östlings bokf Symposion. 2003. 392 sidor.
Mycket gott skick. Skyddsomslag i gott skick. Format 22,5 x 15 x 3 cm Vikt 760 g.
Inbundet svart förlagsband med vit ryggtext och skyddsomslag, löst Abstract blad på engelska medföljer. Avhandling vid Lunds Universitet 2003. Ur baksidestexten: Hur kunde det kroppsliga få så stort utrymme i skolan? H läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789171396181
- Titel
- Mellan rum : en studie i fysisk och mental utveckling av kommunikation med
- Författare
- Olsson, Gunnel
- Förlag
- Brutus Östlings bokf Symposion
- Utgivningsår
- 2003
- Omfång
- 392 sidor
- Bandtyp
- Inbunden
- Mått
- 157 x 225 mm Ryggbredd 30 mm
- Vikt
- 750 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
Ytterligare författare: Olsson, Gunnel
Brutus Östlings bokf Symposion 9789171396181 -
Läsning på talets grund. Läsinlärning som byg...
Häftad bok. LiberLäromedel. 1977. 149 sidor.
Gott skick. Format 21 x 14,5 cm Vikt 260 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med foton, figurer och teckningar. Svårfunnen bok. Lågstadieläraren Ulrika Leimar skapade på 70-talet en unik och omdebatterad läsinlärningsmetod med utgångspunkt från barnens läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9140033201
- Titel
- Läsning på talets grund : läsinlärning som bygger på barnets eget språk
- Författare
- Leimar, Ulrika - Berg, Ingegerd - Borg, Inga
- Förlag
- Lund : LiberLäromedel
- Utgivningsår
- 1978
- Språk
- Svenska
LiberLäromedel 9140033201 -
Teaching by Principles. An interactive approa...
Häftad bok. Pearson Education. 4 uppl. 2015. 668 sidor.
Mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Format 23,5 x 18 cm Vikt 875 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, FJÄRDE uppdaterade upplagan, illustrerad med sv/v diagram och figurer. Teaching by Principles is a widely acclaimed methodology test used in language teacher education programs ar läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780133925852
- Titel
- Teaching by principles - an interactive approach to language pedagogy
- Författare
- Brown, H. Douglas
- Utgivningsår
- 2015
- Bandtyp
- Pbk
- Språk
- English
Pearson Education 4 9780133925852 -
Teaching by Principles. An interactive approa...
Häftad bok. Pearson Education (us). 3 uppl. 2007. 569 sidor.
Mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Format 23,5 x 18 cm Vikt 775 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, TREDJE upplagan, illustrerad med sv/v diagram och figurer. This book is a widely acclaimed methodology text used in teacher education programs around the world. This user-friendly läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780136127116
- Titel
- Teaching by principles - an interactive approach to language pedagogy
- Författare
- H.douglas Brown
- Förlag
- Pearson Education (us)
- Utgivningsår
- 2007
- Omfång
- 569 sidor
- Bandtyp
- Mått
- 0 x 178 mm
- Vikt
- 760 g
- Språk
- English
Pearson Education (us) 3 9780136127116 -
What Really Works in Special and Inclusive Ed...
Häftad bok. Routledge. 2008. 240 sidor.
Mycket gott skick. ENGELSK TEXT. Format 23,5 x 15,5 cm Vikt 415 g.
Häftad bok med mjuka inplastade pärmar. Ur baksidestexten: Teachers around the globe are anxious to develop genuine, evidence-based policies and practices in their teaching of children with special educatio läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9780415369251
- Titel
- What really works in special and inclusive education : using evidence-based teaching strategies
- Författare
- Mitchell, David R.
- Förlag
- Abingdon, Oxon : Routledge
- Utgivningsår
- 2008
- Språk
- English
- Baksidestext
- Introduction -- A learning and teaching model -- Strategy 1: inclusive education -- Strategy 2: cooperative group teaching -- Strategy 3: peer tutoring -- Strategy 4: collaborative teaching -- Strategy 5: parent involvement -- Strategy 6: school culture -- Strategy 7: school-wide positive behaviour support -- Strategy 8: indoor environmental quality -- Strategy 9: classroom climate -- Strategy 10: social skills training -- Strategy 11: cognitive strategy instruction -- Strategy 12: self-regulated learning -- Strategy 13: mnemonics and other memory strategies -- Strategy 14: reciprocal teaching -- Strategy 15: phonological awareness and phonological processing -- Strategy 16: cognitive behavioural therapy -- Strategy 17: behavioural approaches -- Strategy 18: functional behavioural assessment -- Strategy 19: direct instruction -- Strategy 20: review and practice -- Strategy 21: formative assessment and feedback -- Strategy 22: assistive technology -- Strategy 23: augmentative and alternative communication -- Strategy 24: opportunities to learn
Dawson
Routledge 9780415369251 -
Vygotsky and Special Needs Education. Rethink...
Häftad bok. Continuum. 1 uppl. 2011. 230 sidor.
ISBN 9781441191724
Gott skick. ENGELSK TEXT. Format 23,5 x 15,5 cm Vikt 460 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med figurer. This is an international guide to using Vygotsky's theories to support children and schools in special needs education. After Piaget, Vygotsky is p läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEKContinuum 1 9781441191724 -
Lärarguide i matematik. Del 1 - Den inledande...
Häftad bok. Natur & Kultur. 1:1 uppl. 1999. 100 sidor.
Gott skick. Format 24 x 20 cm Vikt 290 g.
Spiralhäftad bok med mjuka pärmar, kasserad biblioteksupplaga, illustrerad med figurer och teckningar i sv/v. Ur baksidestexten: Lärarguide i matematik är en guide för hur läraren med hjälp av aktiviteter kan behandla olika läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9127606597
- Titel
- Lärarguide i matematik
- Författare
- Sandahl, Anita - Unenge, Jan
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Natur & Kultur 1:1 9127606597 -
Berättelsens möjligheter. Lärares reflektione...
Häftad bok. Studentlitteratur. 1:1 uppl. 2014. 131 sidor.
Nära nyskick. Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 205 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Tackord. Författarpresentationer 1. Inledning 2. Undervisning som balanserar på en knivsegg 3. Varför, vad och hur? 4. Urban fiction 5. Att levandegöra undervisning 6. Filmi läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789144085722
- Titel
- Berättelsens möjligheter : lärares reflektioner över fiktion
- Författare
- Areskoug, Linn - Asklund, Helen
- Förlag
- Studentlitteratur
- Utgivningsår
- 2014
- Omfång
- 131 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 206 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- I Berättelsens möjligheter: Lärares reflektioner över fiktion möter vi verksamma lärare i olika ämnen och undervisningssituationer. Här får vi följa hur de rent praktiskt använder fiktionsberättelsen i klassrummet men också hur de resonerar om dess betydelse för elevernas lärande och utveckling samt för deras egen undervisning och yrkesroll. I boken diskuteras även berättelsens ställning i skolan ur ett mer teoretiskt perspektiv och författarna väcker viktiga frågor förknippade med att använda fiktion i pedagogiskt syfte: Vad gör fiktionens formspråk? Kan arbete med fiktion skärpa den kritiska blicken? Finns det risk att förledas av berättarröst, intrig och dramatisering?
Bokens olika kapitel ger inga absoluta svar på hur en lyckad undervisning ska gå till. Snarare utgör de ett underlag för lärares utveckling av didaktisk reflektion och didaktisk kompetens.
Berättelsens möjligheter vänder sig främst till blivande och verksamma ämneslärare som står i begrepp att forma sin egen syn på fiktionsberättelsens potential som pedagogiskt verktyg.
Studentlitteratur 1:1 9789144085722 -
Att utvecklas i naturvetenskap. Fysik från 6...
Häftad bok. Ekelunds Förlag. 1999. 90 sidor.
Nära nyskick. Format 24 x 17 cm Vikt 210 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med sv/v teckningar av Lotta Persson. INNEHÅLL: Bakgrund. Teori. Medveten inlärning. Konsekvenser av en konstruktivistisk syn på inlärning. Ansvar och medvetenhet. Några exempel på un läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9164611132
- Titel
- Att utveckl i naturvetensk fysik 6-16 år
- Författare
- Barbro Thorén
- Förlag
- Gleerups
- Utgivningsår
- 2004
- Omfång
- 90 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Vikt
- 210 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Fysik från 6 till 16 år
I boken Att utvecklas i naturvetenskap presenteras idéer om och exempel på undervisning som utgående från elevernas föreställningar utvecklar deras naturvetenskapliga kunskaper genom hela grundskolan. Det handlar om en process som startas redan under första skolåret och där eleverna successivt ges större ansvar för verksamheten i klassrummet och även blir medvetna om hur de kan utveckla sin förmåga att lära sig. Det naturvetenskapliga arbetssättet med observationer och kontrollerade experiment tillämpas redan från första skolåret.
Ekelunds Förlag 9164611132 -
Undervisa i teknik. För lärare F-6
Häftad bok. Gleerups Utbildning AB. 1:2 uppl. 2016. 167 sidor.
Nära nyskick. Format 23 x 15,5 cm Vikt 310 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, rikt sv/v illustrerad med figurer, tabeller och foton. INNEHÅLL: 1. Teknikämnet i skolan 2. Tekniska lösningar 3. Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar 4. Teknik, människa, samhälle o läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789140691668
- Titel
- Undervisa i teknik - för lärare F-6
- Författare
- Johansson, Myrtel
- Förlag
- Gleerups Utbildning AB
- Utgivningsår
- 2015
- Omfång
- 168 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 228 mm Ryggbredd 12 mm
- Vikt
- 320 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Vi lever i en teknikintensiv värld, där vi hela tiden möter teknik i form av olika tekniska konstruktioner, maskiner, hemelektronik och samhällets tekniska system. Därför är kunskaper om och i teknik viktiga för människor i alla åldrar. Att redan tidigt i skolan få leka med, prova och utveckla egna tekniska lösningar är ett sätt att bli förtrogen med och orädd för teknik. Barn behöver också få erfarenheter av att värdera teknik och utveckla kunskaper om hur teknikutveckling skett.
Undervisa i teknik är tänkt att ge lärare inspiration för att planera verksamheten i klassrummet och hjälp att tolka kursplanen i teknik. Boken innehåller genomgångar av teknikämnet, integrerade med didaktik och metodik. I boken varvas fakta och didaktik med metodik i form av en mängd olika aktiviteter som kan genomföras i undervisningen. Av bokens fem huvudkapitel utgår tre från det centrala innehållet enligt Lgr11: Tekniska lösningar, Arbetssätt för utveckling av tekniska lösningar och Teknik, människa, samhälle och miljö.
Boken vänder sig i första hand till lärare och blivande lärare i årskurserna F–6, men stora delar lämpar sig för hela grundskolan upp till årskurs 9 och även för förskolan.
Författare till boken är Maria Sandström, ämnesansvarig för teknik inom teknikutbildningarna för F–6 vid Malmö högskola, och Myrtel Johansson, som undervisar i teknik och fysik inom såväl grundutbildning som fortbildning av lärare vid Malmö högskola.
Gleerups Utbildning AB 1:2 9789140691668 -
Minoritetselever och matematikutbildning - En...
Häftad bok. Statens skolverk. 2001. 131 sidor.
Mycket gott skick. Format 21,5 x 15 cm Vikt 225 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. INNEHÅLL: Förord. Sammanfattning 1. Inledning 2. Varför uppvisar många minoritetselever sämre resultat i matematik? 3. Förslag till åtgärder 4. Diskussion och överväganden. Referenser. Övrig ej läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9189314298
- Titel
- Minoritetselever och matematikutbildning [Elektronisk resurs] : en litteraturöversikt
- Författare
- Rönnberg, Irene - Rönnberg, Lennart - Sverige. Skolverket
- Förlag
- Stockholm : Statens skolverk
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- Svenska
Statens skolverk 9189314298 -
Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan. Did...
Häftad bok. Göteborgs universitet. 2009. 230 sidor.
Mycket gott skick. Format 24 x 17 cm Vikt 495 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, sv/v illustrerad med fåtal foton i sv/v och färg. En akademisk avhandling av Anita Norlund vid Göteborgs universitet, publikation nr 273. Ur baksidestexten: I avhandlingen studeras den process d läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9789173466424
- Titel
- Kritisk sakprosaläsning i gymnasieskolan : didaktiska perspektiv på läroböcker, lärare och nationella prov
- Författare
- Norlund, Anita - Göteborgs universitet
- Utgivningsår
- 2019
- Språk
- Svenska
Göteborgs universitet 9789173466424 -
Barn Färg Form
Inbunden bok. LiberLäromedel. 1977. 94 sidor.
Gott skick. Format 24,5 x 22,5 cm Vikt 490 g.
Inbundet förlagsband, rikt illustrerad med teckningar i sv/v och foton både i sv/v och färg. Uppgifter, tekniker och material för teckningsundervisningen i grundskolan. INNEHÅLL: Kritor (oljepastellkritor, runda vaxkrit läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9147183640
- Titel
- Barn, färg, form : uppgifter, tekniker och material för teckningsundervisningen i grundskolan
- Författare
- Carlsson, Jan - Gustavsson, Lennart
- Förlag
- Stockholm : Utbildningsförlaget
- Utgivningsår
- 1970
- Språk
- Svenska
LiberLäromedel 9147183640 -
Inclusive Mathematics 11-18
Häftad bok. Continuum. 1 uppl. 2001.
Nära nyskick. ENGELSK TEXT. Format 21,5 x 14 cm Vikt 225 g.
Häftad bok med mjuka pärmar, illustrerad med tabeller och diagram i sv/v. "It has been speculated that all learners are capable of sophisticated mathematical thought if given supportive environments and chal läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 0826452019
- Titel
- Inclusive mathematics 11-18
- Författare
- Ollerton, Mike - Watson, Anne
- Förlag
- New York ; London : Continuum
- Utgivningsår
- 2001
- Språk
- English
Continuum 1 0826452019 -
Baskunskaper i matematik - för skola, hem och...
Häftad bok. Studentlitteratur 2002. 2008. 372 sidor.
Gott skick. Format 22 x 15,5 cm Vikt 520 g.
Häftad bok (kurslitteratur) med mjuka laminerade pärmar, sv/v tabeller och illustrationer. Namnad på pärmens insida, överstrykningar med gul markeringspenna förekommer. Innehåll: 1. Vad menas med baskunskaper? 2. Kunskapss läs mer … läs merInrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK- ISBN
- 9144022174
- Titel
- Baskunskaper i matematik - för skola, hem och samhälle
- Författare
- Löwing, Madeleine
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2002
- Omfång
- 372 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 22 mm
- Vikt
- 550 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Alltfler elever lämnar grundskolan utan de kunskaper i matematik som enligt kursplanen ”behövs för att fatta välgrundade beslut i vardagslivets många valsituationer, för att kunna tolka och använda det ökande flödet av information och för att kunna följa och delta i beslutsprocesser i samhället”. Samtidigt har många elever svårigheter att följa A-kursen i matematik på gymnasienivå. Vad dessa elever saknar är baskunskaper i matematik. Författarna analyserar i boken aktuella problemområden inom skolan i relation till aktuell pedagogisk litteratur samt ger en mängd konkreta exempel på hur inlärningsproblem kan uppstå och hur de kan lösas.Den röda tråden i boken är kontinuitet i planeringen, grundad på elevers tänkande från förskoleklassen till gymnasieskolan och på olika lärargruppers förståelse för varandras kompetens och arbetsuppgifter.
Boken bygger på ett mångårigt forsknings- och utvecklingsarbete om matematikämnets didaktik. Den behandlar både teori och beprövad erfarenhet, vilket gör den lämplig som kurslitteratur vid lärarutbildningen samt i kompetensutveckling av lärare.
Studentlitteratur 2002 9144022174
Your country and preferred language.
Select your country Select languageDenna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får den bästa upplevelsen.
Stäng
Välkommen till Sveriges största bokhandel
Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
- Handla mot faktura och öppet köp i 21 dagar
- Oavsett vikt och antal artiklar handlar du till enhetsfrakt från samma säljare i samma kundvagn
