Skriva och samtala. Lärande genom responsgrupper
Häftad bok. Studentlitteratur AB. 1 uppl. 2001. 278 sidor.
Mycket gott skick.
Format 22,5 x 15,5 cm Vikt 410 g.
Häftad bok med mjuka pärmar. Norska originalets titel: Skrive og samtale. Responsgrupper som læringsfelleskap (2000). Översättning: Sten Andersson. INNEHÅLL: Några ord till läsaren. Inledning 1. Skrivteorier och skrivprocesser - en presentation 2. Läsning och skrivning går hand i hand 3. Tal och samtal i skrivprocessen 4. Lärande genom samarbete 5. Från responsmodell till responsstrategier i praktiken 6. Eleven som responsgivare 7. Responsgrupper i undervisningssammanhang 8. Några utvalda aspekter på responser, responsgrupper och skrivande 9. Att skriva på dator och elevresponser. Tillbakablick. Bilagor (A. Responsformulär B. Självbedömning av responsarbetet C. Fördjupning av olika moment i en text). Litteratur. Personregister. Sakregister.
// Pärmarna har hanteringsmärken främst längs kanterna, de första sidornas övre hörn är svagt stukade, anteckning finns på titelsidan. Bilden visar den aktuella boken. Utnyttja gärna inrikes ENHETSFRAKTEN, samma fraktpris oavsett hur många böcker du beställer samtidigt av BOKLÖF, klicka ↓ och se utbudet [4295-4]
Förlagsfakta
- ISBN
- 9789144016733
- Titel
- Skriva och samtala - Lärande genom responsgrupper
- Författare
- Torlaug Løkensgard Hoe
- Förlag
- Studentlitteratur AB
- Utgivningsår
- 2001
- Omfång
- 278 sidor
- Bandtyp
- Häftad
- Mått
- 155 x 223 mm Ryggbredd 16 mm
- Vikt
- 400 g
- Språk
- Svenska
- Baksidestext
- Denna bok handlar om att skriva genom att samtala. Den bygger på en processorienterad skrivpedagogik där elevernas texter växer fram och diskuteras i dialog med läraren och andra elever inom så kallade responsgrupper.Responsgrupper är en relativt ny form av metodik, en lärprocess där texter, språk och mänsklig interaktion står i centrum. Utgångspunkten är ett sociokulturellt och interaktivt perspektiv på skrivande, lärande och undervisning. Att skriva är inte det samma som att passivt överföra ett redan färdigt budskap till läsaren. Läsaren är en aktiv person som tolkar och omskapar texten, vilken därigenom blir ett slags gemensamt författarskap mellan den som skriver och den som läser. Boken spänner över ett vitt fält och bygger på modern forskning om skrivning, läsning, genrer, samtal, interaktion, responsgivning – och sträcker sig alltifrån olika skrivteorier till deras praktiska tillämpning i klassrumskulturen. Skriva och samtala vänder sig till såväl lärare som studerande vid lärarutbildningen och inom universitetsämnen som språkvetenskap och pedagogik, samt till lärare på grund- och gymnasieskolan.
